Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te pieniä vauvoja synnyttäneet äidit !

Vierailija
07.01.2014 |

Tarkoitan siis täysiaikaisia vauvoja, jotka syntyneet rv 38 jälkeen. Ei siis keskosena syntyneitä! (Pieneksi vauvaksi miellän kaikki alle/hieman päälle kolmikiloiset. Kuitenkin alle 3400 g.) Haluaisin tietää muutaman asian, ihan vertailun vuoksi.

- Ikäsi ja painoindeksisi (raskauden alussa)?

- Millä viikolla ja minkä kokoisena vauvasi syntyi?

- Kuinka paljon painosi nousi raskausaikana?

- Herkuttelitko paljon rasvaisella ja sokeripitoisella ruoalla?

- Harrastitko paljon liikuntaa?

- Söitkö lisäravinteita? - Mitä?

- Tupakoitko?

- Olitko raskauden ajan täysin päihteittä/juomatta alkoholia?

- Jouduitko käyttämään jotain lääkitystä säännöllisesti? - Mitä?

- Minkälainen verenpaineesi oli keskimäärin?

- Stressasitko paljon?

- Kärsitkö ientulehduksesta?

- Sujuiko raskaus ihan tavallisesti/ongelmitta?

Lisätietoa voi halutessaan kertoa myös. Itsekin vastailen aivan kohta. :)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselysi on liian pitkä. Lisäksi kuvittelet, että alle 3,4-kiloinen on pieni. Ei ole. Täysiaikainen vauva on pienipainoinen, mikäli painaa alle 2,7 kiloa. Sen ylittävä paino on normaali, eikä tarkoita että äiti olisi sen paremmin juonut, ryypännyt, urheillut, stressannut tai kärsinyt mistään.

Vierailija
2/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 24 vuotta ja BMI 20

- vauva syntyi 39+0 ja painoi 2550 grammaa

-13 kiloa

- loppuaikana kyllä, lähinnä suklaalla :/

- lenkkeillä ei kärsinyt supistusten vuoksi, mutta pyöräilin paljon

- rautaa

- en tupakoinut, juonut tippaakaan tai ollut säännöllisellä lääkityksellä

- verenpaine oli välillä vähän koholla luokkaa 135/85, muutoin ihan ok

- stressasin. Töissä oli järkyttävä kausi meneillään viimeiset kolme kuukautta ennen lapsen laskettua aikaa. Kävin äitipolilla sikiön kasvukontrollissa kaksi kertaa, ja kun muuta vikaa ei löytynyt vauvan huonohkoon kasvuun, epäilivät stressiä. Jäin pois töistä kaksi viikkoa ennen ä-loman alkua.

- kärsin ientulehduksesta

- raskaus sujui hyvin loppuun saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 12:55"]

Kyselysi on liian pitkä. Lisäksi kuvittelet, että alle 3,4-kiloinen on pieni. Ei ole. Täysiaikainen vauva on pienipainoinen, mikäli painaa alle 2,7 kiloa. Sen ylittävä paino on normaali, eikä tarkoita että äiti olisi sen paremmin juonut, ryypännyt, urheillut, stressannut tai kärsinyt mistään.

[/quote]

Tuo olikin aivan yläraja! Ja kyllä minä miellän tuon kokoisen vauvan vielä pienehköksi. Suomalaisten vauvojen keskipainohan on sen 3,5 kg+, ja nykyään kun monet tuntuvat saavan lähemmäs nelikiloisia vauvoja, ylikin. Eikä tietenkään tarvitse vastata, jos kysely ei miellytä ;)

Vierailija
4/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kolme lastani olivat syntyessään 3,0-3,4-kiloisia. Sain heidät 25-31-vuotiaana. Olin itse kunkin raskauden alkaessa normaalipainoinen (painoindeksi n. 21-23) ja paino nousi kullakin kerralla n. 12 kiloa. Kaikki syntyivät täysiaikaisina raskausviikolla 40. Raskaudet sujuivat ongelmitta, samoin synnytykset. Verenpaineet olivat aina kunnossa. Söin perusterveellisesti, en normaalistikaan juuri syö herkkuja. Liikuin päivittäin (kävelyä, pyöräilyä, lihaskuntoliikkeitä). Olin alkoholitta enkä polta muutenkaan. Ei ollut lääkityksiä. Söin raskaanaolevalle tarkoitettua monivitamiinia ja jossain raskaudessa myös kalaöljyä. Ientulehdusta taisi olla joskus vähän. Stressasin töissä välillä kyllä. Neuvolassa ja synnytyssairaalassa sanottiin, että mulla menee aina kuin oppikirjasta nämä raskaudet! :)

Mielestäni vauvani eivät kyllä olleet varsinaisesti pieniä, van aivan normaalikokoisia. Nykyään vaan vauvat usein kai tuppaavat olemaan isomman puoleisia, siis epäterveen isoja..

Vierailija
5/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 24 -vuotias, pituus 164 cm ja paino n. 47 - 48 kg. Raskauden aikana lihoin n. kahdeksan kiloa. Söin normaalin terveellisesti kuten ennen raskauttakin ja harrastin liikuntaa (lähinnä kävelylenkkeilyä ja pyöräilyä, kotijumppaa). Lopetin tupakoinnin raskaaksi tultuani, alkoholia en nauttinut lainkaan. Verenpaineet ja -sokeriarvot olivat hyvät kuten myös hemoglobiini. Ei lääkitystä, ei ientulehdusta. En stressannut yhtään enkä muutenkaan hössöttänyt asiasta sen kummempia (25 vuotta sitten ei ollut superäiti-blogeja tms. "kunnon äiti tekee näin" -tyranneja). Lapsi syntyi viikkoa ennen laskettua aikaa ja painoi 2750 g. Synnytys kesti neljä tuntia ja raskauskilot lähtivät kuukaudessa (imettäminen kuluttaa runsaasti energiaa). Tämä esikoinen on nyt jo aikuinen mies, vaikka kulki kirpputorilta ostetuissa potkuhousuissa.

Vierailija
6/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 ja Bmi 25

Millä viikolla ja minkä kokoisena vauvasi syntyi?

38+6 ja 2,9 kiloa/50cm

Kuinka paljon painosi nousi raskausaikana?-

14 kiloa.

Herkuttelitko paljon rasvaisella ja sokeripitoisella ruoalla?-

Kyllä, jonkunverran.

Harrastitko paljon liikuntaa?

Ainoastaan hyötyliikuntaa. Paljon esim. Polttopuiden tekoa ja pinoamista.

Raskaus-vitamiineja.

- Tupakoitko?-

En.

Olitko raskauden ajan täysin päihteittä/juomatta alkoholia?-

Olin, tietysti.

Jouduitko käyttämään jotain lääkitystä säännöllisesti? - Mitä?

En.

Minkälainen verenpaineesi oli keskimäärin?-

130/80

Stressasitko paljon?

Lopussa kyllä.

- Kärsitkö ientulehduksesta?-

En.

Sujuiko raskaus ihan tavallisesti

Kyllä.

Vierailija
7/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lapsi: Syntyi vk 38+0 paino 2860g

Olin tuolloin 22 vuotias ja painoindeksiä en muista. Ylipainoinen kuitenkin.Paino nousi 20kg ja jonkin verran herkuttelin. Liikuin jonkin verran, enemmänkin olisi pitänyt mutta supisteli kovasti ja jouduin lopulta sairaslomalle ja vuodelepoon. En polttanut enkä käyttänyt päihteitä. Söin lopussa rautaa ja verenpaine kohosi loppuraskaudessa. Muuten raskaus sujui melko normaalisti supisteluja lukuunottamatta. Ei ollut ientulehdusta.

Toinen lapsi: Syntyi vk 39+2 paino 2830g. Helppo raskaus. Painoindeksit sun muut arvot samaa kuin ekassa paitsi painoa tuli 11kg ja verenpaineet ok. Eikä supistellut.

Kolmas lapsi. Oli jo isompi vaikka kysyit pienistä vauvoista mutta painoi tasan 3400g ja syntyi vk 40+6. Paino nousi 9 kg ja kaikki ok. Sokerirasituksessa paastoarvo rajalla niin jouduin mittaamaan sokereita. Ne oli kuitenkin ok.

Vierailija
8/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27v.  alkupaino 52kg/160cm

Rv 39+5  2970g/48cm

Paino nousi 14kg.

Söin kaikkea ja paljon...en kärsinyt pahoinvoinnista.

Liikunta hyötyliikuntaa ja kerran viikossa mammajumppa.

Aluksi foolihappoa ja e-vitamin.

Ei tupakkaa, ei viinaa, ei huumeita.

Ei lääkityksiä.

Verenpaine korkeahko...rajalla.

Ressaannun helposti.

Ei ientulehdusta.

Raskauden aikana oli verenvuotoa...syytä ei tiedetä.

Ja toinen raskaus ja odotusaika oli ihan samanlainen paitsi silloin olin 32v.

Ja sikiöllä oli sydänäänissä häikkää eli joka 3. lyönti jäi välistä rv.16-36.

Mutta vauva olikin yllättäen iso eli 4kg.

Vierailija
9/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo alussa läski, bmi 28 ja söin kaikkea mitä saatoin, myös herkuttelin. En ole koskaan polttanut enkä juonut raskausaikana alkoholia. Verenpaine oli koko raskausajan inhottavan alhainen(50/80-60/90). Ei ientulehdusta, ei suurta stressiä, ei lisäravinteita. Ensimmäinen lapsi oli normaali 3030 g ja toinen 2760 g ja molemmat syntyivät päivää ennen laskettua aikaa. 

Vierailija
10/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23v, BMI 19,6

rv 41+3, 2900 g

n. 14 kiloa

Jonkun verran juu. En kuitenkaan mielinmäärin.

En. Olin turhankin laiska liikkumaan (varsinkin loppuraskaudesta)... Silloin tällöin tuli käytyä pienellä kävelyllä.

D-vitamiini, Omega3 + puoleen väliin raskautta foolihappoa. Suurimman osan vitamiineista pyrin saamaan ruoasta.

- Tupakoitko?

Lopetin alkuraskauden aikana.

Pari kertaa (loppuajasta) saatoin ottaa aivan pienen huikan miehen saunaoluesta.

Ei lääkityksiä.

Neuvolakäynneillä 120/80

- Stressasitko paljon?

Kyllä...Olin ahdistunut ja itkeskelin lähestulkoon päivittäin. Raskauden ajalle sattui sopivasti parit suuremmat vastoinkäymiset.

Kyllä.

Sf-mitta kasvoi epätasaisesti, joten vauvan kasvua seurailtiin loppuajasta tarkemmin. Muuten kaikki meni ok.

Vierailija
11/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 25v. ja BMI 23

- 40+3, 2630g ja 46,5cm

- 12kg

- suklaata söin liikaa :/

- en, joskus tuli kylläkin käytyä lenkillä, mutta harvoin

- Multivita raskaus ja imetys

- kyllä, max 2 savuketta/päivä

- ei alkoholia eikä huumeita

- astmalääkitys ja ajoittain antihistamiinia ja närästyslääkkeitä. Söin raskauden aikana kolme antibioottikuuria ja yhden kortisonikuurin (prednisolon)

- alussa hyvä, loppuraskaudesta n. 135/85

- en stressannut

- ei ientulehdusta

- edes alkuraskaudessa ei ollut pahoinvointia, koko ajan tuntui että olen elämäni kunnossa :)

Vierailija
12/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vielä, minkä kokoinen olin itse syntyessäni (normaali) ja minkä kokoinen oli äitini (hyvin pieni ilman mitään erityistä syytä).

Raskausmyrkytystä kyllä oli, mutta ilmeisesti minun lasteni kohdalla vaikuttivat perintötekijät enemmän kuin ympäristötekijät.

Vierailija
13/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetko vinkkilistaa, miten saat lapsesi pysymään vatsassa itsellesi sopivan pienenä?

Vierailija
14/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alle 3,4 kiloinen on varmasti pieni verrattuna 5 kiloisiin vauvoihini :D Kaksi sellaista olen alakautta puskenut ja ne saavat riittää. Enempää en edes uskalla yrittää. - ohis

Vierailija
15/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 12:52"]

Tarkoitan siis täysiaikaisia vauvoja, jotka syntyneet rv 38 jälkeen. Ei siis keskosena syntyneitä! (Pieneksi vauvaksi miellän kaikki alle/hieman päälle kolmikiloiset. Kuitenkin alle 3400 g.) Haluaisin tietää muutaman asian, ihan vertailun vuoksi.

26 painoindeksi 22

40 +1

18 kg

Kyllä liikaakin, söin sokerimunkkeja ja suklaata jokapäivä

Kävelin työmatkat n. 3km yhteensä

multivita raskaana oleville

- Tupakoitko?

EN!

KYLLÄ!

en

Normaali, yleensä on alhainen

- Stressasitko paljon?

En

KYLLÄ, erittäin pahasta

Istukkani kalkkeutui ja oli erittäin pieni, syytä tähän ei tiedetä. Ja tosiaan en polttanut tupakkaa.

Synnytykseni käynnistettiin sillä huomattiin tuo istukan kalkkeutuminen ennen aikojaan ja lapsi oli vaarassa. Hän syntyi 40+1 ja painoi 2,5kg.

Vierailija
16/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 21v. painoindeksi 19

- vk 37+6 2720/46

- n.12kg

- suklaalla päivittäin terveellisen ruokavalion lisäksi. Myös appelsiineja meni n kilo pv

- hyötyliikuntaa kiitos liitoskipujen

- kalkkitabletteja

- en tupakoi, ei alkoholia eikä lääkkeitä

- verenpaine oli kuulema ihanteellinen

- stressasin häitä ensimmäisellä kolmanneksella, muuten en

- ei tulehduksia

-ei ongelmia

Vierailija
17/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin  30 ja 40 kun sain lapset eli lapsillani on  10 vuotta ikäeroa.  Nyt olen itse 41. Ensimmäinen painoi  2950 ja toinen 2990. kummastakin  tuli  painoa noin 5 kiloa. Ruokailutottumuksia  en  raskausaikana muuttanut mihinkään. Normaalia kotiruokaa ja välillä herkkuja. Tupakoinut en ole ikinä. Alkoholia ei tietenkään  raskausaikana. Kummatkin raskaudet olivat "oppikirjan" mukaiset ja vointi mitä parhain. Itse olen pitkä melkein  180 cm  joten mahakin "hukkui" pituuteeni. 10 -vuotta sitten  painoa oli itsellä noin  60 kg mutta nyt tässä on vähän kiloja kertynyt.

Nyt tämä 1-vuotias menee ihan saman paino/pituus kasvun mukaan kun isoveljensä. Vaikka näillä lapsilla on eri isät.

Vierailija
18/18 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin synnyttäessäni 27v, painoindeksi jotain 18

Vauva syntyi kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen. Mitat 48/2950

Painoni nousi raskausaikana 7kg

Herkuttelin niinkuin yleensäkin - aika vähän sokeripitoista mutta suolaista kyllä, sipsejä, popcornia silloin tällöin.

Harrastin rasakausajan pilatesta, kävin lenkillä kerran viikossa ja uin pari kertaa kuussa.

Söin lisäravinteita - syksyllä floravitalkuurin, muuten päivittäin kalsiumtabletin ja rautana Obsidania.

Tupakoin alle viisi tupakkaa päivässä, joskus onnistuin oleman muutaman päivän putkeen polttamatta.

En juonut alkoholia. Omilla synttäreilläni raskauden puolivälissä join yhden lasin viiniä, muuten olin täysin juomatta.

En käyttänyt mitään lääkitystä.

Verenpaineeni on luonnostaan tosi alhainen. N. 100/57

Stressasin tavanomaista enemmän. Oli ongelmia parisuhteessa, töissä ja podin huonoa omaatuntoa tupakoinnistani.

Ei ientulehdusta

Raskaus ja synnytys sujui tavallisesti, ja lapsi on hyvin kehittyvä tavallinen lapsi.

Oli hassua miten neuvolassa syyllistivät pienikokoisuudesta. Kehottivat syömään paketin voita päivässä. Hä? Itse olen pieni, äitini on pieni, isoäitini on pieni. Itse synnyin 2600g/48, äitini syntyi 2500/49, joten eiköhän se nyt tule geeneistä tämä pikkuruisuus, eikä voi tehdä kenellekää hyvää syödä liikaa kovaa rasvaa.

Raskauden jälkeen palasin nopeasti ennalleni, mutta nyt muutaman vuoden kuluttua alkaa kiloja kertyä ihan varmaan iän takia.