Miksi lihavuusleikkaukseen, jos sitä edeltävä laihdutus onnistuu?
http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/art-1288638632454.html
Tässä artikkelissa nainen on ensin laihduttanut useita kymmeniä kiloja ja sitten päässyt lihavuusleikkaukseen, jossa on ensinäkin riskejä ja toisekseen jälkiseuraukset erittäinkin ikäviä koko loppuelämän ajan. Eikö lihava ihminen vaan voisi jatkaa sitä onnistunutta laihdutustaan normaaleilla keinoilla? Miksi lihavuusleikkauksia ylipäänsä tehdään, jos laihdutus onnistuu muilla keinoilla?
En nyt tarkota, että kaikki läskit lenkille ja salaattiruoalle, vaan ihmettelen vaan, miksi leikkauksen riskit otetaan siitä huolimatta, että laihdutustulos on muuten hyvä? Ymmärrän leikkauksen siinä tapauksessa, jos yrityksestä huolimatta laihdutus ei onnistu. Tokihan tuossakin IS:n jutussa nainen laihdutti viimeiset kilot, koska liian painavana ei pääse leikkaukseen, mutta silti ihmettelen... laihdutushan onnistuu! Jutussa luki, että käytti jotakin vatsalaukun tilaa pienentävää silikonipalloa viimeisten kilojen laihdutukseen, mutta sitä ennen oli laihduttanut ilman palloa. Itse olisin perunut koko leikkausajan ja jatkanut laihdutusta muilla tavoin.
Kommentit (8)
Suurin osa laihsuttajista, se itse laihdutus ei olekkaan se ongelma vaan painossa pysyminen. Siihen ei auta dietit, ei elämäntapamuutokset koska aina repsahdetaan takaisin. Me ihmiset olemme erilaisia.
Kolmonen sen sanoikin eli tulokset eivät pysy. Laihduttaminen itsessään on helppoa, mutta painossa pysyminen ei. Jos vatsalaukku on pieni, saa tehdä oikein tosissaan töitä, että pystyy jatkossa lihomaan. Siihen tuo perustuu.
t. 4 vuotta sitten lihavuusleikattu normaalipainoinen
Kakkonen itse kauhea läski, kun tuli noin suuttunutta tekstiä ap:n sinänsä asialliseen kyssäriin? :D
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 12:39"]
Kakkonen itse kauhea läski, kun tuli noin suuttunutta tekstiä ap:n sinänsä asialliseen kyssäriin? :D
[/quote]
Joo, 59kg 172-senttisessä varressa on jäätävä mätisäkki;D Pahoittelen ilmeisesti kärkästä tekstiä, mutta itseä yleisesti ottaen ärsyttää nämä "miksi ihmiset tekevät näin, minä olisin tehnyt toisin" -aloitukset. Tällä kertaa vastasin noin.
Olen kuullut, ettei edes mahalaukun pienennys takaa normaalipainossa pysymistä
monesti lääkärit velvoittavat laihduttamaan ennen näitä mahalaukun pienennysleikkauksia, koska anestesia on turvallisempaa. Muistaakseni ainakin amerikoissa on painoraja nukutukseen.
Kiva tietää että sinä olisit perunut leikkausajan, mutta katsos, me ihmiset olemme erilaisia. Se että jutun nainen hienosti sai kymmeniä kiloja pois on ehdottoman kunnioitettavaa, mutta tajuathan varmasti että mikään ei takaa että hän olisi saanut laihdutettua siitä mistä, 190 kilosta? vielä 60 kiloa pois.
Naisella on vielä matkaa, mutta tähän mennessä tulos on mielestäni hieno - on se saatu aikaan leikkauksella tai "aidolla" laihdutuksella.