Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän työpaikalla harjottelijoita?

Vierailija
06.01.2014 |

Kuinka usein? Millä alalla ja minkä ikäisiä?
Onko teistä mukavaa, kun tulee harjottelijoita sinne jalkoihin pyörimään?
Mulla menee todella hermo.. Nyt kuukauden on yksi likka ollut ja vieläkin saa neuvoa ja pyytää tekemään samoja asioita mitä ensimmäisinäkin päivinä. Räpeltää puhelinta ja istuu puolet ajasta tekemättä mitään, eikä edes kysy miten voisi olla avuksi...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakouluharjoittelijoita on. Tekevät harjoittelunsa palkallisesti (surkea palkka, mutta silti) ja tietävät, että se 3 kk on mahdollisuus saada jalka oven väliin eli vähintäänkin luoda suhteita työelämään.

Vierailija
2/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 15:42"]

Kuinka usein? Millä alalla ja minkä ikäisiä?
Onko teistä mukavaa, kun tulee harjottelijoita sinne jalkoihin pyörimään?
Mulla menee todella hermo.. Nyt kuukauden on yksi likka ollut ja vieläkin saa neuvoa ja pyytää tekemään samoja asioita mitä ensimmäisinäkin päivinä. Räpeltää puhelinta ja istuu puolet ajasta tekemättä mitään, eikä edes kysy miten voisi olla avuksi...

[/quote]

No, ainakin ennen aikaan suurin osa nistä, jotka jotakin olis osanneetkin, eivät mitään sitten viitsineet käytännössä osatakaan ja tehdäkään, jos jo valmiiksi oli tiedossa, että oli hommattu vain ilmaiseksi työvoimaksi ja hommat loppuivat samantien kuin ilmainen aikakin.

Vain lapsellisimmat ja tyhmimmät viitsivät tuossa tilanteessa edes yrittää.

Nykyäänhän taitaa olla niin, ettei harjoitteluun edes pääse muuta kuin nuoret kouluttamattomat ja kokemattomat, joten ne eivät sitten oikeasti mitään osaakaan.

Tosin harjoitteluhan on nimenomaan tuollaisille tarkoitettu, mutta moneen paikkaahan ei noita haluta enää tielle ottaa, eikä niitä, jotka jotain osaavat, enää saa. Tietty ihan oikein, koska eihän niillä ollut puutettakaan muuta kuin palkallisista töistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mulla on 5 kk välein vaihtuva harjoittelija, korkeakoulututkinnon suorittanut, itse saan valita cv:n perusteella. En tunnista kuvaamasi tilannetta, meidän harjoittelijat ovat olleet fiksuja ja itsenäisiä, toki työnohjaus kuuluu asiaan.

Vierailija
4/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:35"]Kyllä. Mulla on 5 kk välein vaihtuva harjoittelija, korkeakoulututkinnon suorittanut, itse saan valita cv:n perusteella. En tunnista kuvaamasi tilannetta, meidän harjoittelijat ovat olleet fiksuja ja itsenäisiä, toki työnohjaus kuuluu asiaan.

[/quote]

Niin ja siis meillä harjoittelijalle myös maksetaan kunnollinen palkka.

Vierailija
5/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:35"]

Kyllä. Mulla on 5 kk välein vaihtuva harjoittelija, korkeakoulututkinnon suorittanut, itse saan valita cv:n perusteella. En tunnista kuvaamasi tilannetta, meidän harjoittelijat ovat olleet fiksuja ja itsenäisiä, toki työnohjaus kuuluu asiaan.

[/quote]

Toivottavasti myös oikea palkka kuuluu asiaan.

Vierailija
6/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin harjoittelussa sen, että liikaa osata ei kannata. Pitää olla just sopivasti vakkareiden alapuolella. Ei pidä innoissaan näyttää jotain koulussa oppimaansa asiaa, koska vakkareilla käy hermolle, jos heille asia on uusi. Olin kuitenkin jo aikuiskoulutettu ja työkokemusta, mutta sain vakkarit hermostumaan osaamalla helposti suht. yksinkertaisia asioita. En vaan tiennyt, että heille ei ollut jotain tietotekniikan sovelluksia neuvottu. Yksi erikoisimpia tilanteita oli, kun neuvoin laskentapäällikölle miten tehdään pylväsdiagrammi ja se herätti kateutta, kun kukaan muu ei tiennyt miten. No toivottavasti nykyaikana ei enää sentään tällä tasolla olla laskentaosastoilla, edes valtiolla. 

Myöhemmin oikeassa työpaikassa toisaalla oli tilanne, että tuli opiskelija, jolla oli opinnot loppuvaiheessa. Tolkku poika, joka hoksasi nopeasti ja sekin näytti parin (vähän hitaanpuoleisen) työkaverin hermoille käyvän. Mulle vielä sanoivat, ettei sille pidä kaikkea neuvoa! Ihan sama, kun itse olin jo vaihtamassa työpaikkaa, joten neuvoin kaiken mitä osasin ja paljon hoksasi itsestään. Sitten ne, jotka itse tekivät vähiten, valittivat harjoittelijasta pomolle eniten. Ei ollut oikeasti mitään valittamista. 

Vierailija
7/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 lisää, että ko. poika sai myös palkan. 

Vierailija
8/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ennen joulua harjoittelija. oli niin ujo, että vihasin sitä.

Vierailija
9/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:41"]Minä opin harjoittelussa sen, että liikaa osata ei kannata. Pitää olla just sopivasti vakkareiden alapuolella. Ei pidä innoissaan näyttää jotain koulussa oppimaansa asiaa, koska vakkareilla käy hermolle, jos heille asia on uusi. Olin kuitenkin jo aikuiskoulutettu ja työkokemusta, mutta sain vakkarit hermostumaan osaamalla helposti suht. yksinkertaisia asioita. En vaan tiennyt, että heille ei ollut jotain tietotekniikan sovelluksia neuvottu. Yksi erikoisimpia tilanteita oli, kun neuvoin laskentapäällikölle miten tehdään pylväsdiagrammi ja se herätti kateutta, kun kukaan muu ei tiennyt miten. No toivottavasti nykyaikana ei enää sentään tällä tasolla olla laskentaosastoilla, edes valtiolla. 

Myöhemmin oikeassa työpaikassa toisaalla oli tilanne, että tuli opiskelija, jolla oli opinnot loppuvaiheessa. Tolkku poika, joka hoksasi nopeasti ja sekin näytti parin (vähän hitaanpuoleisen) työkaverin hermoille käyvän. Mulle vielä sanoivat, ettei sille pidä kaikkea neuvoa! Ihan sama, kun itse olin jo vaihtamassa työpaikkaa, joten neuvoin kaiken mitä osasin ja paljon hoksasi itsestään. Sitten ne, jotka itse tekivät vähiten, valittivat harjoittelijasta pomolle eniten. Ei ollut oikeasti mitään valittamista. 

[/quote]

Kuulostaa lapselliselta.... Meillä kollegat vain iloitsevat kun on nuorta porukkaa joka tajuaa tietotekniikasta jotain.

Vierailija
10/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja niistä tykätään. Meillä on aina hyvä ilmapiiri ja hyvät kemiat, oli kyse harjoittelijoista tai vakkareista. Ei makseta palkkaa, vaan hm, meiltähän laskutetaan itse asiassa sitä oppilaitosta jokaisesta opiskelupäivästä, jonka työharjoittelija on meillä ollut? Tai jotain. Meillä on koko ajan harjoittelijoita ja osa saattaa sitten tehdä vaikka harjoittelunsa jälkeen keikkaa meillä, kun tarvitaan paljon keikkatyöläisiä. Tekemään tunteja tai päiviä silloin tällöin.

Vierailija
11/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap ja muut harjoittelijoihin kyrsiintyneet pallerot! Niille harkkareille saa ja pitää antaa palautetta, jos toiminta on epätoivottua! Toki myös positiivista palautetta pitää antaa. Palautteesta oppii!

Vierailija
12/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:41"]Minä opin harjoittelussa sen, että liikaa osata ei kannata. Pitää olla just sopivasti vakkareiden alapuolella. Ei pidä innoissaan näyttää jotain koulussa oppimaansa asiaa, koska vakkareilla käy hermolle, jos heille asia on uusi. Olin kuitenkin jo aikuiskoulutettu ja työkokemusta, mutta sain vakkarit hermostumaan osaamalla helposti suht. yksinkertaisia asioita. En vaan tiennyt, että heille ei ollut jotain tietotekniikan sovelluksia neuvottu. Yksi erikoisimpia tilanteita oli, kun neuvoin laskentapäällikölle miten tehdään pylväsdiagrammi ja se herätti kateutta, kun kukaan muu ei tiennyt miten. No toivottavasti nykyaikana ei enää sentään tällä tasolla olla laskentaosastoilla, edes valtiolla. 

[/quote]

Kuulostaa lapselliselta.... Meillä kollegat vain iloitsevat kun on nuorta porukkaa joka tajuaa tietotekniikasta jotain.

[/quote]

Riippuu varmaan sukupuolesta. Tuossa oli kyseessä valtion viraston osasto, jossa pelkkiä naisia, nuorin lähes nelikymppinen. Itse olin vähän päälle 30, alanvaihtaja. Silloin päätin, että itse otan kaikki harjoittelijat aina tasavertaisena vastaan. Ei ole tosin ollut sen jälkeen kuin tuo yksi opastettava. 

Vierailija
13/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut muutamassa palkattomassa harjoittelussa. Suunnattomasti on ärsyttänyt, kun kukaan ei näe mitään vaivaa opettamisessa! Monessa asiassa opastaja olisi voinut tehdä minulle etukäteen jonkun opastuslapun, jotta jokaista asiaa ei tarvitsisi uudelleen kysyä. On selvää, että heti ensimmäisinä päivinä en voi millään muistaa kaikkea yhden kerran tekemisen jälkeen. Sitten kun kysyn, miten tämä tehtiinkään, opastaja näyttää nyrpeää naamaa. Monesti on jopa käynyt niin, etten enää uskalla (kyllä, olen ujo!) edes pyytää apua asiaan, vaan teen asian vain jotenkin ja toivon, ettei siitä tule myöhemmin sanomista, jos teinkin väärin.

Ongelmana on myös se, että moni ei tajua antaa ollenkaan palautetta. Itse olen niitä ihmisiä, jotka kaipaavat positiivista palautetta, kun teen työni hyvin. Sen sijaan kaikki virheet kyllä huomioidaan.

Minua ei haittaa harjoittelun palkattomuus laisinkaan. Lähinnä haittaa se, jos muut pitävät minua "vain" harjoittelijana/väliaikaisena. Monia tuntuu myös harjoittelijat haittaavan (ymmärrän kyllä, että ei se opastaminen oman työn ohessa kivaa ole), joten harjoittelijallekin tulee anteeksi pyytelevä olo, kun on työpaikalla pilaamassa kaikkien fiiliksen.

Vierailija
14/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:35"]

[/quote]

Onkos teillä tullut ajatukseenkaan ottaa korkeakoulutukinnon jo suorittanutta ihan töihinkin, vai käytättekö ihan vaan hyväksenne palkattomana orjatyövoimana yhtä toisensa jälkeen? Mistä muuten heitänkin sitten johtopäätöksen, että olet muuten valtiolla töissä.

Sen tietää siitä, että yksityiset eivät enää koulutettuja saa harjoitteijiksi, kuin ehkä poikkeustapuksissa, mutta valtio, jolla hurskaasti on julkisuudessa suurta huolta työttömyydestä, on kaikista suurin palkattoman orjatyövoiman käyttäjä ja työttömien hyväksikäyttäjä, ja on tässäkin järjestänyt asiat, niin kuin monessa muussakin, että "osaavia työttömiä ei saa hyväksikäyttää palkattomana työvoimana...", PAITSI ei koske meitä, valtiota.

Vierailija
15/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on melkein koko ajan harjoittelija. Yleensä ihan nuoria välivuoden viettäjiä, jotka suunnittelevat lähtevänsä opiskelemaan tätä alaa.

Harjoittelijoista on ihan mielettömästi hyötyä alun perehdytyksen jälkeen. Annamme heille vastuullisiakin työtehtäviä, jos kokevat olevansa valmiita niihin. Tähän mennessä tosi fiksuja nuoria ovat olleet kaikki. Meillä tosin panostetaan tosissaan perehdytykseen, yritetään keksiä mielekkäitä työtehtäviä eikä odoteta mitään orjan asennetta harjoittelijoilta. Itse pidän heitä ihan tasavertaisina työkavereina.

Vierailija
16/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 lisää vielä, että itse päädyin tänne korkeakouluharjoittelun kautta myöhemmin tekemään sijaisuuksia. Mun jälkeeni harjoittelijaksi tullut poika innostui alasta niin, että lähti opiskelemaan ja sai melkein heti valmistuttuaan vakipaikan toisesta yksiköstä.

Toisaalta muiden kuin talossa harjoittelun tehneiden tuntuu olevan aivan mahdotonta saada edes lyhyitä sijaisuuksia. Mullekin niitä tarjottiin vasta harjoittelun jälkeen, vaikka hain ja pätevyys mulla oli useisiin tehtäviin jo aiemmin.

Vierailija
17/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:35"]

16 lisää vielä, että itse päädyin tänne korkeakouluharjoittelun kautta myöhemmin tekemään sijaisuuksia. Mun jälkeeni harjoittelijaksi tullut poika innostui alasta niin, että lähti opiskelemaan ja sai melkein heti valmistuttuaan vakipaikan toisesta yksiköstä.

Toisaalta muiden kuin talossa harjoittelun tehneiden tuntuu olevan aivan mahdotonta saada edes lyhyitä sijaisuuksia. Mullekin niitä tarjottiin vasta harjoittelun jälkeen, vaikka hain ja pätevyys mulla oli useisiin tehtäviin jo aiemmin.

[/quote]

Ja valtiolla tai kunnalla sinäkin?

Vierailija
18/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:27"]

Meillä on melkein koko ajan harjoittelija. Yleensä ihan nuoria välivuoden viettäjiä, jotka suunnittelevat lähtevänsä opiskelemaan tätä alaa.

Harjoittelijoista on ihan mielettömästi hyötyä alun perehdytyksen jälkeen. Annamme heille vastuullisiakin työtehtäviä, jos kokevat olevansa valmiita niihin. Tähän mennessä tosi fiksuja nuoria ovat olleet kaikki. Meillä tosin panostetaan tosissaan perehdytykseen, yritetään keksiä mielekkäitä työtehtäviä eikä odoteta mitään orjan asennetta harjoittelijoilta. Itse pidän heitä ihan tasavertaisina työkavereina.

[/quote]

Ensimmäinen lause mahdollisesti asiaa, loput täydellistä pullsittiä.

Vierailija
19/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työnantaja, n. 200 työntekijän firma, luopui kaikenlaisista harjoittelijoista reilut kaksi vuotta sitten.

Perusteluina oli ihan yksinkertaisesti, että kenelläkään ei ole aikaa antaa harjoittelijoille heidän tarvitsemaansa ohjausta ja opastusta saati sitten täytellä harjoittelupäiväkirjoja, joita koulut ja työkkäri vaativat. Lisäksi pomo oli laskenut, että yhden harjoittelijan ohjaaminen ja valvominen vie yhden pomojen ja työnjohdon työajasta suhteellisesti liian suuren ajan hyötyyn nähden. Kuluja siis syntyi enemmän kuin tuottoa.

Ongelmaksi koettiin sekin, että työnantaja ei tavallaan hyödy harjoittelijasta mitään etenkään nyt, kun työmarkkinat ovat ns. työnantajien ja työvoimasta on ylitarjontaa, joten ei ole mitään syytä tehdä itseään tykö harjoittelijoille siinä mielessä, että he olisivat tulevaisuuden työnantajia.

Itselläni ei ole sen kummemmin mitään harjoittelijoita vastaan. Kun heitä tässä pyöri, joku oppi nopeasti, jotakuta ei kiinnostanut mikään. Väkeä oli laidasta laitaan. Oman työni kannalta ei ole merkitystä, että harjoittelijoita ei ole ollut.

Vierailija
20/24 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:14"]

Mun työnantaja, n. 200 työntekijän firma, luopui kaikenlaisista harjoittelijoista reilut kaksi vuotta sitten.

Perusteluina oli ihan yksinkertaisesti, että kenelläkään ei ole aikaa antaa harjoittelijoille heidän tarvitsemaansa ohjausta ja opastusta saati sitten täytellä harjoittelupäiväkirjoja, joita koulut ja työkkäri vaativat. Lisäksi pomo oli laskenut, että yhden harjoittelijan ohjaaminen ja valvominen vie yhden pomojen ja työnjohdon työajasta suhteellisesti liian suuren ajan hyötyyn nähden. Kuluja siis syntyi enemmän kuin tuottoa.

Ongelmaksi koettiin sekin, että työnantaja ei tavallaan hyödy harjoittelijasta mitään etenkään nyt, kun työmarkkinat ovat ns. työnantajien ja työvoimasta on ylitarjontaa, joten ei ole mitään syytä tehdä itseään tykö harjoittelijoille siinä mielessä, että he olisivat tulevaisuuden työnantajia.

Itselläni ei ole sen kummemmin mitään harjoittelijoita vastaan. Kun heitä tässä pyöri, joku oppi nopeasti, jotakuta ei kiinnostanut mikään. Väkeä oli laidasta laitaan. Oman työni kannalta ei ole merkitystä, että harjoittelijoita ei ole ollut.

[/quote]

19 korjaa: siis tulevaisuuden TYÖNTEKIJÖITÄ, ei työnantajia. Sorry.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi