Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ex-puoliso saa lapsen uuden kumppaninsa kanssa ja kaikki muuttuu!

Vierailija
12.10.2020 |

Olen puulla päähän lyöty, enkä tiedä mitä tässä tilanteessa voisin tehdä.
Olen eronnut tyttäreni isästä vuosia sitten. Avioero hoidettiin suht asiallisesti ja olemme olleet hyvissä väleissä. 9-vuotias tytär on jo useamman vuoden ollut viikko-viikko -yhteishuoltajuudessa, joka on joitakin pieniä erimielisyyksiä/keskustelunaiheita lukuunottamatta sujunut erinomaisesti.

Entinen puolisoni ryhtyi seurustelemaan pari vuotta sitten. Uusi puoliso on mukava, meillä on hyvät ja asialliset välit. Nyt he saivat alkukesällä yhteisen vauvan. Vielä odotusaikana tyttäreni otettiin mukaan odotukseen, kovasti puhuttiin että hänestä tulee nyt isosisko, tytär oli innoissaan asiasta jne.

Vauvan synnyttyä kaikki on muuttunut! Viikko-viikko -systeemi ei enää toimikaan. Aluksi mies, nyxä ja vauva tarvitsivat "toipumisaikaa" sairaalasta tullessaan ja halusivat rauhassa päästä uuden alkuun. Sittemmin tyttären viikkoja on jouduttu siirtämään, koska hänellä on ollut nuhaa ja flunssaa (ei koronaa, on testattu!), eikä hän voi muka mennä silloin vauvaperheeseen. Joku viikko iskällä lyhenikin neljään päivään, kun tyttären huone tarvittiin kaukaa tulevien sukulaisten majoitukseen viikonlopuksi. Jatkuvasti jotakin hankaluutta, aikataulujen muutoksia ja peruutuksia. Samaan aikaan pariskunta postailee someen ihania vauvakuvia heistä kolmesta, jossa ollaan perhe ja siunattukiitollinenonnellinen ja mekolme.

Tytär on asiasta pahoillaan, näen sen hänestä. Olen yrittänyt tsempata ja selittää. Monet sanovat, että exien suhde muuttuu, kun toinen rupeaa seurustelemaan tai saa lapsen uuden kumppanin kanssa. Ikinä en olisi kuitenkaan uskonut, että meidän tilanteessamme käy näin.

Onko teillä kokemusta tällaisesta? Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (171)

Vierailija
161/171 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän ja äidin kuuluu hoitaa sairasta lasta yhtä paljon. Ei niin että vain lähivanhempi hoitaa.

Vierailija
162/171 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ilmaisu ”vängätä meille”, lapsi tulee kotiinsa. Ei kylään vaan kotiin. Kotona ollaan terveenä ja sairaana. Kyse ei ole hoitolapsesta eikä lapsenlapsesta vaan omasta lapsesta joka on vaan välillä jossain muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/171 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on uusperhe ja meillä tapahtuu just tuota että miehen lapsi piti vängätä meille oksentavana vaikka sanottiin että pidetään kyllä terveenä nämä päivät extrana jotka jäivät nyt pitämättä, tai siis olisivat jääneet pitämättä jos ei olisi pitänyt väkisin ottaa noroviruslasta aina meille. Kaikki flunssat saatiin ja saadaan ja tuntuu että se miehen exä oikein nauttii siitä kun kaikki muutkin saavat tartunnan. Ja me tosiaan ihan mielellään hoidetaan kaikki lapset, pidetään paljon enemmän kuin sopimuksen mukaan ja ostetaan vaatetta, viedään lomille. Pidettäisiin aina myös extrana seuraavalla viikolla jos sairastumisen takia ei voisi tulla. Mutta ei, pitää tulla kipeänä. En vaan tajua. Itse en kipeää lasta luovuttaisi yhtään mihinkään, vasta vähän terveempänä, enhän itsekään haluaisi liikkua mihinkään kipeänä, korkeassa kuumeessa tai oksentavana.

Meillä tuo yhytys loppui siihen kun mieheni lapset kasvoivat itoiksi ja ymmärsivät ite ettei ole mitään järkeä sairastuttaa tuplamäärää ihmisiä.

Vierailija
164/171 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isän ja äidin kuuluu hoitaa sairasta lasta yhtä paljon. Ei niin että vain lähivanhempi hoitaa.

Ei kuulu. Lähivanhemmalle kuuluu hoitovastuu ihan kokonaisuudessaan. Etä voi halutessaan olla ottamatta sairasta lasta luokseen, eikä lähi voi sille mitään. 

Vierailija
165/171 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen ilmaisu ”vängätä meille”, lapsi tulee kotiinsa. Ei kylään vaan kotiin. Kotona ollaan terveenä ja sairaana. Kyse ei ole hoitolapsesta eikä lapsenlapsesta vaan omasta lapsesta joka on vaan välillä jossain muualla.

Minun lapseni ainoa koti oli kaikki 18 vuotta tämä meidän kotimme. Miehen lasten koti on äidin luona, ja saavat ihan itse valita mitä sanoja käyttävät meillä olostaan. Monesti puhuvat että olivat "mikkolassa", kaupunginosan mukaan. Omakin lapseni, joka on jo vuosia asunut toisella paikkakunnalla tulee aina "mikkolaan" käymään.

Sinähän et toisten puolesta päätä miten he kokevat tai kutsuvat isän/äidin luona olemista, vaan se kuuluu perheille ja lapsille.

Vierailija
166/171 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ymmärrettävää, että vasta synnyttänyt äiti haluaa olla kotona hetken ilman ap:n lasta. Tämä vanhempi lapsi ei kuitenkaan ole oma, vaikka rakas olisikin. Ymmärrän myös vastasyntyneen äidin stressaamisen flunssaisesta lapsesta. Vaikka en itse olekaan bakteerikammoinen muuten, niin siinä kohtaa kun on muutaman viikon ikäinen vauva niin ei todellakaan halua flunssaisia ihmisiä kotiinsa.

Tilanne varmasti tasoittuu kun vauva kasvaa. Jos olisin ap niin ottaisin nyt vielä rauhassa ja katsoisin miten tilanne etenee.

Mutta kun se on myös sen miehen tyttären koti, flunssaisena ja terveenä. Miettikää nyt, esim meidän perhessä on kolme lasta - kolmas on vauva, syntyi alkukesästä. Lähettäisinkö minäkin isommat sisarukset pois kotoa jos saisivat nuhan tai meille tulisi sukulaisia yökylään??

Tunnustatko siis olevasi se äitikulta, joka silmäänsä räpäyttämättä lähettää lapsensa isän luo vaikka siellä rieuhisi korona ja norovirus? Haluatko vielä kertaalleen perustella MIKSI??!!

Mua kiinnostais myös tämä. Jos et vastaa, niin olet vain trolli ;)

Vierailija
167/171 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli nyt mieleen, että paljonko se isä on tähänkään asti lasta hoitanut. Voi olla, että uusi vaimo on hoitanut, mutta nyt on poikki, eikä jaksa. Näitä miehiä olen nähnyt.

Vierailija
168/171 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähi voi tietysti olla isäkin. Jos on sovittu viikko-viikko niin kai siihen molemmat on sitoutuneet. Kumpi näistä asunnoista on koti? Onko molemmat?

Vierailija
169/171 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi tuota vängätä sanaa tuolla. No ehkä se on vähän sellainen kuin sanonta väen vängällä, väen väkisin jne. Se miehen exä halusi lapsen tulevan meille kesken viikkoa sen yhden yön, vaikka oltaisiin voitu pitää vaikka useampi yö putkeen kun lapsi on terve. Ymmärrän tavallaan että jos on menoja, mutta en vaan itse laittaisi lasta vaihtamaan kotia kipeänä ja vielä tartuttaisi toista perhettä jossa vastasyntynyt vauva. Ehkä itse vaan ajattelen muita sitten enemmän.

Vierailija
170/171 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin itku aloittajalla on siitä, että ei pääse lapsesta eroon ja istumaan lähiräkälässä sidukkaa kiskoen 

Taitaa puhua tää tyyppi itsestään.

Vierailija
171/171 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos ap ottaisit uuden mukavan miehen, joka haluaisi olla kunnolla isä myös lapsellesi. Biologinen isä voi sitten tosissaan yrittää jos haluaa olla isä.

Ai yh-äippylit tuosta vaan ottaa hyviä miehiä kostaakseen eksälle?

Ja miksi yh-äippylin rahkeet ei riittäneet ensimmäisen miehen pitämiseen? 

Mistä v.tusta tänkaltaisia sikiää??