Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako hakea kaupan kassalle töihin, jos on huono matikkapää?

Vierailija
05.01.2014 |

Eli päässälaskeminen on tosi hidasta mulla, ja varsinkin paineen alaisena saattaa joskus mennä aivot laskemisen osalta ihan lukkoon. Kannattaakohan mun edes hakea kassalle töihin? Koneethan ilmeisesti suurimmaksi osaksi hoitaa laskemisen, että kuinka paljon pitää antaa rahaa takaisin ja yms, mutta mietin että menisinköhän lukkoon tilanteissa, joissa joku antaa mulle vaikka kourallisen pikkukolikoita, että laske siitä...

Kokemuksia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mietin itsekin... kesätöissä jouduin olemaan tekemisissä rahan kanssa ja jotenkin se oli tosi hermostuttavaa, kun ei ollut edes laskinta. onneks hinnat oli pelkkää 20 ja 25€ niin usein oli tasarahaa mukana..

Vierailija
2/17 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riipuu kaupasta, mutta sen tiedän, että 1/20 markettikassoista osaa laskea päässään. Tuotaa monesti hulluna ongelmia, jos menee tarjoamaan setelit ennnen kun kaivaa kolikot tiskiin. Näin kassa kerkeää lyödä pelkän setelin ja on sitten lirissä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä supermarketin kassalla ei matikkapäätä tarvitse juuri yhtään. Ilmoitat koneeseen jos asiakas maksoi esim. viidenkymmenen euron setelillä ja kone laskee paljonko annat siitä takaisin jne. Toki rahaa pitää osata laskea, mutta sitäkin voi treenata kun otat vaikka kourallisen 10snt ja 20snt kolikoita ja yrität vaan niillä treenata laskemista. Yleensä kolikoilla maksetaan kyllä ihan pikkuostokset ja lisäksi suurin osa maksaa nykyään kortilla. Jossain poikkeusjutuissa saattaa joutua laskemaan ihan itse mutta yleensä joka kassalla on laskin.

Vierailija
4/17 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskinta saa ihan varmasti käyttää kaupan kassalla, usko pois. Älä huoli! Ja yli 50 kpl kolikoita sun ei asiakkaalta lain mukaan edes tarvitse ottaa vastaan. Ja kolikoita oppii laskemaan helposti.

Vierailija
5/17 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 18:21"]

Riipuu kaupasta, mutta sen tiedän, että 1/20 markettikassoista osaa laskea päässään. Tuotaa monesti hulluna ongelmia, jos menee tarjoamaan setelit ennnen kun kaivaa kolikot tiskiin. Näin kassa kerkeää lyödä pelkän setelin ja on sitten lirissä. :D

[/quote]

No kannattaisikohan siinä seteliä ojentaessa avata vaikka suunsa ja sanoa että "odota, minulla olisi täällä vielä se niin-ja-niin-monta-senttiä" ennen kuin kassa ehtii näppäillä maksusumman koneelle. Ne kassahenkilöt kun ei ole mitään ajatustenlukijoita. Vai onko sinusta vain hauskaa että joku on "lirissä"?

Vierailija
6/17 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainut mitä kannattaa kotona treenata, on se, että jos asiakkaan ostokset vaikka maksaa 15,45€, ja asiakas antaa sulle ensin vaikka 50e setelin, ehdit lyödä sen kassaan, kone ilmoittaa että annat asiakkaalle takaisin 34,55€ (piti laskea laskimella nytkin) ja sitten asiakas keksii, että "mulla onkin se 45 senttiä!", että mitä annatkaan takaisin :D tai sitten voi tulla vielä satunnaisempia "mulla ois sittenkin 20/50/30 senttiä". Olen itse surkeista surkein päässälaskija, mutta ajan kanssa olen vähän treenaantunut. Plus teen (työpaikkani on pieni kauppa, en tiedä markettien mahdollisia sääntöjä) jo huonon muistinkin vuoksi niin, että kun asiakas ojentaa rahansa, en laita niitä samantien rahalippaaseen, vaan pidän ne siinä sivussa. ojennan tälle vaihtorahat ja sitten laitan asiakkaan antamat rahat lippaaseen. Näin jos asiakas väittää antaneensa vaikka 20e eikä 10e, voin nähdä ne siinä edessäni vielä. päivän lopuksi kassaa laskiessa merkkaan kaikki paperille, etten joudu aloittamaan alusta, jos joku keskeyttää tms.

Anna mennä vaan!

Vierailija
7/17 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 18:21"]

[/quote]

No kannattaisikohan siinä seteliä ojentaessa avata vaikka suunsa ja sanoa että "odota, minulla olisi täällä vielä se niin-ja-niin-monta-senttiä" ennen kuin kassa ehtii näppäillä maksusumman koneelle. Ne kassahenkilöt kun ei ole mitään ajatustenlukijoita. Vai onko sinusta vain hauskaa että joku on "lirissä"?

[/quote]

Eihän se hauskaa ole. Ongelma lähinnä on se ettei myyjät monesti edes vilkaise itse asiakasta, joka kyllä ihan selvästi kaivaa pussista myös kolikoita. Ainut vaihtoehto joka toimii aina on siis antaa ne kolikot ensin, kolikot ja setelit samalla tai tehdä jotain niinkin odottamatonta kuin pyytää ottamaan rauhassa. Kolikoiden ensin ojentaminen on varmastikkin paras ratkaisu. Sekään ei tosin ihan aina toimi toivotulla tavalla, koska 5€.

Vierailija
8/17 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kannattaako hakea kaupan kassalle töihin, jos on huono matikkapää?"

No, miten tuon nyt ottaa. Itse sain useista matikan kursseista 5:n teknillisessä yliopistossa (arvostelu 0-5).

Jäin sittemmin työttömäksi, enkä saanut hakemisesta huolimatta enää töitä, kuten n. 50%:lle tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanotuille tapahtuu - eivät enää koskaan palaa työelämään, vaikka haluaisivatkin.

Hain muutamaaan otteeseen myös kaupan kassalle - enkä päässyt.

Joten haepa vaan, eikähän ne ole hiukan muut kriteerit kuin matikan osaaminen, mitä tuolla katsotaan.

Vierailija
9/17 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä matikkapää mut silti jouduin joskus turvautuu laskimeen ihan helpoissakin jutuissa, välillä vaan tulee total oikosulku! Ei siinä mitään.

Itse oon ollu aika pienessä kaupassa töissä ja jos summa on vaikka 20,10€ Ja asiakas antaa 50€, niin saatan kysyä, että hei sattuisko sulla olee kymmentä senttiä, niin saisit kolmekymmentä euroo takas :)) sit ne katsoo ja tosi usein on.

Vierailija
10/17 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin surkea matikassa, menin kuitenkin töihin kaupan kassaan verrattavaan työhön, ekat kuukaudet laskin oli lähellä paniikkeja varten, sittemmin matikkapää kehittyi :). Rohkeasti vain :). 

Ja se piti vielä lisätä että tiedän tuon "paniikin" kun pää lyö tyhjää, sitä varten mulla oli laskin lähettyvillä :). 

Eilen kassalla myyjä sekosi laskuissa ja lehahti punaiseksi, olin rentoja kassalla ja yritin hymyillä rohkaisevasti :). 

Vierailija
11/17 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän kaupoissa ei ole sellaisia rahanlaskimia kuin pankeissa? Eli pudotettaisiin vain kolikot kouruun, kone laskisi ne ja antaisi oikein takaisin. Setelit voisi antaa joko myyjälle tai syöttää koneeseen nekin.

Vierailija
12/17 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppauksesta kaikille! Hainkin sitten muutamiin paikkoihin, toivottavasti jostain tärppää.

Ehkei kannata enää turhaan vatvoa tätä päässälaskujuttua, silloin ainakin hermostuttaa enemmän, jos on kasannut itselleen järjettömät paineet. :)

ap

Vierailija
13/17 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalle ei kannata mennä koska se on surkeapalkkainen ja tylsä duuni, jota kukaan ei arvosta. T. Ex-Kassa

Vierailija
14/17 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:02"]

Kaupan kassalle ei kannata mennä koska se on surkeapalkkainen ja tylsä duuni, jota kukaan ei arvosta. T. Ex-Kassa

[/quote]

Työ kuin työ. Jollainhan sitä pitää itsensä elättää ja aina jää kuitenkin rahaa huomattavasti enemmän käteen kuin kelasta ja soppalasta.

Ja itse aloitukseen...ei välttämättä tarvitse niin hirveän hyvää päässälaskutaitoa, kuten jo moni sanonutkin. Ja jos vaikka näppäileekin väärän summan koneelle ja näin ollen saa väärän vaihtorahasumman näytölle, niin laskin on keksitty. Itse tosin treenailen päässälaskutaitoani töissä enkä välttämättä aina jaksa lyödä koneelle saatua rahasummaa vaan lasken päässäni vaihtorahojen määrän.

Ja tuolle yhdelle, joka naureskeli, että myyjä on lirissä, kun kerkiää lyödä pelkän setelin koneelle ja sitten saakin kolikoita sen jälkeen. No, kuinkahan moni meistä voi ihan rehellisesti sanoa, ettei periaatteessa ns. yllättävissä tilanteissa hetkeksi ole mennyt lukkoon. Ei varmaan kovinkaan moni. ;) Ja edelleen, se laskin...

Vierailija
15/17 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on enemmän asenteesta kuin taidosta. Itse lasken aika huonosti mutta kassatyössä selviän laskemisesta. Haasteena itselle on se, että kun vuorotyön vuoksi välillä pääsee nukkumaan hyvin lyhyet yöunet työpäivää varten, voi aivot olla ihan lukossa ja siksi hidasta. Mutta jos olisin ap, miettisin, haluaisinko, että tuollainen opittavissa oleva asia muodostuu ongelmaksi. Kassatyössä laskemista on melko vähän päivittäin, joten siinä ei saa harjoitusta supernopeaksi laskijaksi oppimiseen. Eli kun kassa nyt ei kuitenkaan ole sellainen paikka, jossa voisit edes oppia huippulaskijaksi, miksi murehtia koko asiasta.

Vierailija
16/17 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 23:02"]

[/quote]

Riippuu kaupasta. Olen kaupassa töissä, missä teen kassahommia, myymälähommia, paistohommia sekä muita juttuja. Tylsää päivää ei ollutkaan, tekemistä riittää, päivät menevät nopeasti ja kyllä mua arvostetaan. Toki kiukkuisia asiakkaita on, mutta niitä on aina. Toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Ehkä sulla on asenteessa se vika, ei siinä, että sua ei arvostettaisi.

Itse asiaan, harvemmin tarvitsee mitään laskea päässä, kun kassakone hoitaa asian puolestani. Mikäli kolikoita tulee perässä, kun olen jo setelin ehtinyt lyömään on laskukaava kuitenkin yleensä aika helppo, tasaraha. Lisäksi laskimet ovat kasoilla käytössä. Joten reippaasti vaan hakemaan!

Vierailija
17/17 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä matikkapää, mutta ihan muissa töissä tein satunnaisesti käteiskauppaa. Koskaan en laskenut mitään päässäni. (Tai no ehkä sen, jos asiakas osti 20 €:n tavaran ja antoi 50 €, siitä laskin vaihtorahan pääsäni.) Vaikka olisin periaateessa osannut laskea hyvinkin ja meidän systeemin puolesta ei olisi ollut pakko, virheiden välttämiseksi näpyttelin aina koneelle summat. Asiakkaalle jää ikävä kuva, jos saa epähuomiossa väärin rahasta takaisin ja kassan laskijalle ylimääräistä työtä, jos kassa ei täsmää. Joten en halunnu tehdä yhtään virhettä, vaikka 99/100 olisi mennyt suoraan oikein.

Minä tein tuota vain kerran pari viikossa, joten rutiinia ei syntynyt, mutta kassa pyörittää rahoja koko ajan, joten uskon, että huonommallakin matikkapäällä riittävä työssä tarvittava taito kehittyy nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän