Mulla ei oo henkkareita, miten avaan tilin?
Mun pitäisi hakea Sokoksen asiakaspalvelupisteestä S-tilin verkkokäyttöön tarkoitetut tunnukset yms. avaimet. Netin mukaan siellä pitää esittää henkkarina joko passi tai kuvallinen henkilökortti tai 1.1.1990 luvun jälkeen myönnetty ajokortti. Voi pahus, mulla ei ole niistä mitään!
Mitä veikkaatte, kelpaisko niille kuitenkin se vanhemman mallinen pahvinen ajokortti, kelpaahan se monille muillekin vaikka ei periaatteessa ole henkilökortti. Karmee suohan tästä nyt tulee, jos mun pitää ruveta henkkareita ensin hommaamaan.
Josta kohtaan kaksi: paljonkohan sellainen kuvallinen henkilökortti maksaa ja poliisistako sitä lähdetään hakemaan?
Kommentit (31)
Etkö käy koskaan ulkomailla? Vieläkö tällaisia aikuisia on olemassa?
Verkkokauppa.comin myymälöistä saa otatettua passikuvat eurolla arkipäivisin.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 18:55"]
[/quote]
Mä en ainakaan käy koskaan ulkomailla. Ennen kun kävin, niin käytin passia, mutta en ole tarvinnut sellaista enää vuosiin. Ajokortilla selviää hyvin, en tarvi niitä henkkareita. Ajokortilla voi hakea paketit postista tai kiskalta, todistaa maksutilanteessa ja... no muulloin en ole tarvinnut sitäkään. Joskus nuorena olen asioinut pankissa avaamassa tilin, silloin mulla ei ainakaan ollut passia, olisiko silloinkin riittänyt ajokortti.
[/quote]
Puhumattakaan lapsista ja vanhuksista!
Oma passi on tainnut mennä vanhaksi 2 tai 3 vuotta sitten. Venäjä poislukien naapurimaissa pärjään ihan hyvin ilmankin (nopea koukkaus Tallinnaan on harkittu matala riski) ja kauemmas ei ole ollut tässä ajassa aikaa tai halua lähteä.
En käy koskaan ulkomailla ja ajokortti toimii joka paikassa oikein hyvin. Mutta näköjään vanhan mallinen ajokortti tilin avaamisessa ei, mikä on nyt tullut ilmi.
[/quote]Minä en tosiaan käy, enkä ole ikinä käynytkään kuin Ruotsissa. Eipä tainnut sielläkään olla viime kerralla papereita/ajokorttia mukana minkäännäköisiä, kun pohjoisen kautta ajettiin.
Enää tuskin tulee käytyä edes Haaparannassa.
Mullakaan ei sitten tuota pakettien noutoa lukuunottamatta ole noita tilanteita ollut, jos joskus on pankissa pitänyt käydä niin pikkupaikkakunnalla on henkilökunnasta löytynyt silloin vielä joku tunnistamaan.
Nyt kun nuo sirukortitkin on jo pari vuotta toimineet, eikä ole kaupassa tarvinnut ohittaa sitä, tai ei ole meidän kaupassa vanhan systeemin aikaankaan kysytty vaikka osti yli 50e:llä.
Mutta se riski toki on aina olemassa että johonkin tyssää.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 19:09"]
Netin kautta saat avattua tilin!
[/quote]Tuttava tosiaan sai avattua tilin ja sen s-kortin, mutta verkkopankin tunnuksia ei pahviajokortilla saanut.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 19:09"]
Netin kautta saat avattua tilin!
[/quote]Tuttava tosiaan sai avattua tilin ja sen s-kortin, mutta verkkopankin tunnuksia ei pahviajokortilla saanut.
[/quote]
Aivan noin. Tilin voi kyllä avata, mutta nuo verkkopankkitunnukset s-tiliin pitää hakea sielä asiakaspalvelupisteestä ja jonkin verran olen kuullut eri lähteistä, että jossain olisi se vanha ajokortti kelvannut, vaikka pitäisi olla uusi. En mene siis vannomaan.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 17:37"]
Siis oikeasti ei henkkareita? Miten olet tähän asti pärjännyt ilman? Luulin otsikon perusteella, että kysymys on joko teinistä tai laittomasta maahanmuuttajasta...
[/quote]
Enpä ole vielä koskaan tarvinnut henkkareita. En keksi mitään tilannetta, mihin sitä olisi muulloin tarvinnut, paitsi nyt tää S-tilin verkkotunnuksien haku. Ajokortti on kelvannut kaikkeen muuhun. Mihin itse tarvitset henkkareita?
[/quote]
En ole keneltä kysyit, mutta minä ainakin tarvitsen henkkareita matkustellessa ulkomaille, magneettijuova-aikana (siis kun sirukortinlukijat ei olleet yleisessä käytössä) tarvitsi yli 50€:n ostoksiin henkkarit, alkoholia ostettaessa tarvitsee usein tämän ikäinen (21), vuokrasopimusta kirjoitettaessa, apteekissa ja lääkärissä asioidessa (tosin tähän taitaa käydä myös kela-kortti), bussikortin hankkimiseen, uuden pankkikortin noutoon jne. Joskus saattaa myös työnantaja henkkarit pyytää työsopimusta kirjoitettaessa sekä kouluni pääsykokeisiin piti ottaa henkkarit mukaan. Ja joissakin tenteissäkin pitää henkilöllisyys todistaa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 17:23"]
Suosittelen kyllä ehdomasti passin hommaamaan, se käy henkilökortin sijaankin monissa jutuissa. Käyt valokuvausliikkeessä ottamassa itsestäsi valokuvat ja menet niiden kanssa poliisiasemalle.
[/quote]
En välittäisi passia hommata, se on epäkäytännöllisen kokoinen ja eikös passi ole voimassa vaan jonkun tietyn ajan (ennen vanhaan oli ainakin 10 v passi) ja sit pitää hommata uusi?
[/quote]Sekä passi että henkilökortti on voimassa nykyisin 5 vuotta. Passi on halvempi 48€ ja sen saa nopeammin kuin henkilökortin 53€, kumpaankin tietty kuva päälle (10-20€). Henkilökortti on tosiaan kivemman kokoinen.