Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa selvittämään kerrostalomme suuri mysteeri! En keksi millään!

Vierailija
11.10.2020 |

Asun kerrostalossa, jossa on 14 kerrosta, joka kerroksessa on 6 asuntoa vierekkäin. Asuntoihin pääsee ulkokäytäviä pitkin. Joka kerroksen viimeisen asunnon vieressä, ulkokäytävän päässä, on roskakuilu. Asun 7. kerroksen viimeisessä asunnossa, eli roskakuilu on ihan asuntoni vieressä - makuuhuoneen ikkunasta näkee roskakuilun oven (ja kuulee roskakuilusta kulkeutuvat äänet).

Joka _IKINEN_ ilta, noin kello 22:00 (+- pari minuuttia), joku ylemmistä kerroksista (ehkä 10. tai 11. kerros) heittää roskakuilusta alas jotain kovaa ja painavaa. Olen yleensä sängyssä viimeistään 21:45 joten kuulen sen joka kerta kun se tavara kolisee roskakuilusta alas ja lopulta iskeytyy säiliöön. Se kuulostaa siltä että joku heittäisi tyyliin vasaran alas kuilusta.

Tämä on vaivannut mua jo parin vuoden verran. MITÄ IHMEEN PAINAVA KOLISEVA ROSKA jollain voi olla joka ikinen ilta klo 22:00 joka täytyy heittää kuilusta alas??? Auttakaa keksimään tälle mysteerille selitys!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen monen litran metallinen kaljatynnyri.Tuli eka mieleen, että asut jossain muualla kuin Suomessa ja jos oot Englannissa, niin siellähän on tollasia taloja ja kaljaa kuluu.

Vierailija
22/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinne alas ja murtaudu kuiluun katsomaan.

Roskakuilut ovat vanhanaikaisia ja kyllä niitä yli 50 vuotta sitten rakennetuissa taloissa Suomessa on. Roskat on helppo viedä kun menee ulos ei niitä tarvitse erikseen viedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mafian jäsenet heittävät jotain painavaa roskakuiluun. Kysy naapurilta, jätehuollosta tai huoltoyhtiöstä mitä siellä on. Entä joku firma joka heittää jotain metallista tai painavaa sinne. Tai samaan aikaan toistuva haamuääni? Joku on tapettu aiemmin ja heitetty siihen kellonaikaan kuiluun ja murhaaja on muuttanut pois. Keitä siellä talossa on asunut aiemmin? Puolitäydet elintarvikepurkit voivat tömähtää pohjalle, tuskin niitä riittäisi kuitenkaan joka illalle.

Vierailija
24/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko jostain nikkarointi tai kädentaitoharrastuksesta syntyä jotain ylimääräistä ainesta, joka pitää sitten heittää roskiin kello 22.

Vierailija
25/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meneppä tänään samaan aikaan viemään omat roskasi ja katsomaan.

Vierailija
26/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku heittää piilopullonsa saatuaan ne tyhjiksi.

Vierailija
27/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lajittelu toimii tuollaisessa roskakuilussa? Laitetaanko eri jätteet erivärisiin pusseihin, ja kaikki heitetään samaan aukkoon?

Vierailija
28/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan roskakuiluja ei saa paloturvallisuussyistä käyttää, vaikka niitä vielä vanhoissa taloissa saattaa muinaisjäänteinä olla. 

Siinä asuu joku diileri, jonka asiakkaat käyvät hakemassa kamat sieltä alaosasta. Kamat on piilotettu johonkin astiaan. Säännöllinen aika viittaisi tähän. Tai sitten kyseessä on joku talon tekninen juttu, joka lähtee päälle samaan aikaan, esim. ilmanvaihtokoneet vaihtavat puoliteholle yöksi, mutta se kuulostaa vain tuolta. Ne eivät saisi kuulua, mutta usein äänenvaimentimissa säästellään. 

Niin, voisiko se olla ilmanvaihtokanavan juttu tai naapurista tuleva ääni? Esim. joku mies laskee käsipainot lattialle.

29/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun joo ulkomailla! En tiennytkään ettei Suomessa ole roskakuiluja? Pitääkö kerrostaloissa asuvien siis mennä joka kerta alas asti heittämään roskat? :O

Ihmiset vie roskat pihan jätesäiliöön silloin, kun muutenkin ovat menossa ulos.

Mä asuin lapsena Helsingissä 10-kerroksisessa talossa, jossa oli kaksi rappua. Asuntoja oli yhteensä 100. Roskakuilu vilisi rottia ja niitä liikkui takapihalla myös keskellä päivää. Olivat agressiivisia, sai lapsi oikein pelätä niitä.

Vierailija
30/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko se olla joku ajastettu kuilun toimintaan liittyvä juttu?  Vaikka joku sellainen kuilun tyhjentävä kelkka, joka putsaa kuilun päivän päätteeksi ja lähteekin ihan ylimmästä kerroksesta.

Vierailija
31/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa taloissa noita roskakuiluja oikein on? Uusiinkiin rakennetaan? Tässä vuonna 1966 rakennetussa 8-kerroksisessa koko systeemi on hylätty ja pihalla on roskatos minne lajitellaan ne huoneistokohtaiset roskat.

Vierailija
32/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli helppo!

Jollain naapurilla on pakkoneuroosi ja on pakko tehdä tiettyjä asioita tiettyinä kellonaikoina. Heittää jonkin tölkin klo 22 koska kuuluu päivärytmiin.

Oon huomannu, että mulla toistuu monet arkiset/pakko tehdä-asiat päivittäin samaan aikaan. Esim. meen kauppaan, tiskaan astiat, suihkuttelen, meen salille jne. Ei johdu mistään neurooseista vaan ihan siitä, että oon aika saamaton ja oon asettanut itselleni ihan ajan, milloin asioiden on tapahduttava, muuten ne jää tekemättä.

Vierailija
33/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko se olla joku kuilun toimintaan liittyvä juttu?  Vaikka joku sellainen kuilun tyhjentävä kelkka, joka putsaa kuilun päivän päätteeksi ja lähteekin ihan ylimmästä kerroksesta.

Samaa olin tulossa kirjoittamaan.

Vierailija
34/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lajittelu toimii tuollaisessa roskakuilussa? Laitetaanko eri jätteet erivärisiin pusseihin, ja kaikki heitetään samaan aukkoon?

Sinne kuuluu heittää vain keittiön sekajätepussit. Kierrätettäville/lajitettaville jätteille on pihalla erikseen lajittelukeskus.

Vierailija
35/37 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun joo ulkomailla! En tiennytkään ettei Suomessa ole roskakuiluja? Pitääkö kerrostaloissa asuvien siis mennä joka kerta alas asti heittämään roskat? :O

Mä asuin lapsena Helsingissä 10-kerroksisessa talossa, jossa oli kaksi rappua. Asuntoja oli yhteensä 100. Roskakuilu vilisi rottia ja niitä liikkui takapihalla myös keskellä päivää. Olivat agressiivisia, sai lapsi oikein pelätä niitä.

En ole koskaan nähnyt rottaa, eikä kaupungissani mitään rottaongelmaa ole vaikka melkein kaikissa taloissa on roskakuilut. Roskakuilumme johtaa sekajätesäiliöön, joka on jossain kellarissa ja sen käy kerran viikossa kaupungin roskapalvelu tyhjentämässä samoin kuin pihan lajiteltavien jätteiden säiliöt. Rotilla ei kyllä ole sinne pääsyä millään.

Kai olen niin tottunut tuohon kuiluun että mua kummastuttaa ajatus että keittiön roskapussi pitäis erikseen aina viedä! Varsinkin jos asuu jossain 10.kerroksessa. Esim. jos roskapussi täyttyy vaikka kesken ruoanlaiton kun on laittamassa kolmen ruokalajin illallista vieraille, tai illalla siivotessa paikkoja ennen nukkumaanmenoa, niin kyllä vituttais lähteä viemään sitä pussia hissiin ja ulos pihalle kesken kaiken tai jättää se jonnekin nurkkaan tai käytävälle haisemaan.

Vierailija
36/37 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt rottaa, eikä kaupungissani mitään rottaongelmaa ole vaikka melkein kaikissa taloissa on roskakuilut. Roskakuilumme johtaa sekajätesäiliöön, joka on jossain kellarissa ja sen käy kerran viikossa kaupungin roskapalvelu tyhjentämässä samoin kuin pihan lajiteltavien jätteiden säiliöt. Rotilla ei kyllä ole sinne pääsyä millään.

Kai olen niin tottunut tuohon kuiluun että mua kummastuttaa ajatus että keittiön roskapussi pitäis erikseen aina viedä! Varsinkin jos asuu jossain 10.kerroksessa. Esim. jos roskapussi täyttyy vaikka kesken ruoanlaiton kun on laittamassa kolmen ruokalajin illallista vieraille, tai illalla siivotessa paikkoja ennen nukkumaanmenoa, niin kyllä vituttais lähteä viemään sitä pussia hissiin ja ulos pihalle kesken kaiken tai jättää se jonnekin nurkkaan tai käytävälle haisemaan.

Elämänhallintaongelma kyseessä, jos toustuvasti roskikset täyttyisivät "väärillä" hetkillä ja olisi ylivoimaista viedä ne.

Vierailija
37/37 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole koskaan siis asunut Suomessa? Koskahan täällä mahdettiin lopettaa roskakuilujen käyttö?

Ymmärtäisin tuon ihmettelysi roskapussin viemisen vaivasta, jos sitä täytyisi sieltä kymmenennestä kerroksesta asti lähteä portaita pitkin viemään, mutta jos on kerran hissi, niin miten se voi olla ongelma? Olen vieläpä itse tosi laiska ja saamaton, ja täällä on lisäksi ulko-ovelta vielä reilusti matkaa roskakatokseen, mutta roskien viemistä en ole ikinä kokenut mitenkään raskaaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan