Keski-ikäisyys ja vyötärölihavuus
Minulla oli nuoruudessa hyvin hoikka uuma. Nyt 45- vuotiaana olen jopa hoikempi kuin 20 vuotiaana (rasvaprosenttini on 22%) ja urheilen 10 tuntia viikossa, kroppa on lihaksikas. Silti vyötärön ympärykseni on 83 cm, vaikka pitäisi olla 75 (puolet omasta pituudesta, olen 149 cm lyhyt).
Tuntuu ihan mahdottomalta saavuttaa 75 cm vyötärö. Urheilen jo paljon (voimaharjoittelua ja aerobista, sekä esim Pilatesta ja Corea). Nukun 8-9 tuntia yössä, en käytä alkoholia, syön kasvispainotteisesti. Hiilaria maltilla, treenipäivinä vähän jotta jaksaa liikkua. En käytä lainkaan vaaleaa riisiä, perunaa, valkoisen vehnän tuotteita, pastaa, makaronia. Kaikki aina täysjyvä tuotteina (kuten puurot). Hyviä öljyjä salaatin kanssa ruokalusikallinen joka päivä. Myös joka päivä kourallisen pähkinöitä (n 6-8 pähkinää) ja usein avocadoa salaatin kanssa. En juuri syö sokerillisia tuotteita, teen itse alusta asti ruoan. Joka päivä syön kasviksia sen 500 g.
En juo mitään makeaa, en edes light juomia. En syö karkkia tai muita herkkuja kuin hyvin harvoin ja silloinkin maltilla (esim 2-3 palaa suklaata).
Onko enää mitään tehtävissä? Ja miksi se hoikka uuma on niin vaikeaa saavuttaa tässä iässä. Vyötärölihavuus kun on tutkitusti haitallista.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. Olen 46 ja vaihdevuodet jo päällä. En noin paljoa treenaa mutta joka toinen päivä käyn juoksemassa ja lenkkeilen koiran kanssa. Teen kahvakuulajumppaa ja painoilla kotona ( lopetin salin koronan vuoksi).
Paljon sinun vyötärönleveys on?
Itse olen 44-vuotias, pituus 170 ja vyötärö 64. Olen saanut vyötäröä kapeammaksi (nuoruusvuosiin verrattuna, tässä se on ollut jo monta vuotta) ihan vaan pitkäjänteisellä treenillä ja puhtaalla syömisellä, mutta vaikea sanoa, mikä se "salaisuus" on.
Luulisi kuitenkin, että noilla elintavoilla viskeraalista rasvaa tuskin on paljon. Olisko ihan tukilihasten heikkoutta kuitenkin?
Olen myös 45 ja vyötärö on 75cm, olen sinua 20cm pidempi. Urheilen myös paljon... mutten ole koskaan päästänyt itseäni keskivartalolihavaksi. Ero on varmaan siinä?
Oletko varma ettei kuitenkin olisi vain turvotusta mahassa?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 44-vuotias, pituus 170 ja vyötärö 64. Olen saanut vyötäröä kapeammaksi (nuoruusvuosiin verrattuna, tässä se on ollut jo monta vuotta) ihan vaan pitkäjänteisellä treenillä ja puhtaalla syömisellä, mutta vaikea sanoa, mikä se "salaisuus" on.
Luulisi kuitenkin, että noilla elintavoilla viskeraalista rasvaa tuskin on paljon. Olisko ihan tukilihasten heikkoutta kuitenkin?
Raskauksien jälkeen maha alkoi pömpöttämään. Minulla on leikattu vatsalihasten erkauma. Korjannut lääkäri sanoi, ettei rasvaa ole juurikaan mahassa, vaan pömpöttäminen kuulemma johtuu kudospetäisestä löysyydestä. Raskausajat aiheuttaneet kudoslöysyyttä ja vatsa antaa periksi suoliston paineelle. Näin lääkäri sanoi.
Jos se rasva on vatsalihasten alla, niin silloin se on sitä terveydelle haitallista. Jenkkakahvat ei ole vaarallisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos se rasva on vatsalihasten alla, niin silloin se on sitä terveydelle haitallista. Jenkkakahvat ei ole vaarallisia.
Jenkkakahvoja ei ole, eikä rasvaa juurikaan mahassa. Silti maha pömpöttää.
Ikää 45v. Vyötärön ympärys: 79cm. Pyöräilen, kahvakuulailen. Katson mitä syön. Se on ollu sama koko elämän.
Ei se keski-ikä vyötärölihavaksi tee. Itse olen 175cm, 64kg, vyötärö jotain 72-72cm, enkä siis ole yhtään pulleroitunut iän myötä (olen 55v). Ruokavalio suht terveellinen, vähän herkkuja joka ikinen päivä. Luulen, että olennaista on pitkäkestoinen kävely (vajaa pari tuntia putkeen) nelisen kertaa viikossa. Eli suosittelen pitkäkestoista liikuntaa, sali ei auta mitään.
Nukkuminen myös tärkeä asia. Nukutteko vyötärölihavat tarpeeksi ja riittävän hyvin?
Täällä sitä aina saa hämmästyä.
Mitä hiton väliä jollain muutamilka senteillä on, kun kokonaisuus on kuitenkin noin hyvä?! En tajua.
N43
Vierailija kirjoitti:
Hulavanne, se painollinen.
Treenaan jo 1/2 tuntia 5 krt viikossa, nyt on käytössä 2 kg Hula vanne.
AP
JOS kyse on vyötärölihavuudesta, siitä pääsee muutaman viikon pätkäpaastolla. Energian määrää ei tarvitse vähentää, jos ei ole tarvetta painonpudottamiseen.
Ihmiset myös vartaloltaan erimallisia - luuston rakennekin, samoin erot lihaksistossa. Jos on erottuva leveähkö lantio, niin vyötärökin korostuu - jos on kapea lantio, niin pieni vyötärökään ei erotu.
Pitkät täällä hehkuttaa kapea uumaa, kaiketi sisäelimetkin mahtumat paremmin pidempään torsoonkin, ja esim. raskausvatsa usein pitkillä pienempi, mikä ehkä runtelee vähemmän. Toki jalkojen pituuskin suhteessa torsoon vaikuttaa, sekä pitkillä että pätkillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset myös vartaloltaan erimallisia - luuston rakennekin, samoin erot lihaksistossa. Jos on erottuva leveähkö lantio, niin vyötärökin korostuu - jos on kapea lantio, niin pieni vyötärökään ei erotu.
Pitkät täällä hehkuttaa kapea uumaa, kaiketi sisäelimetkin mahtumat paremmin pidempään torsoonkin, ja esim. raskausvatsa usein pitkillä pienempi, mikä ehkä runtelee vähemmän. Toki jalkojen pituuskin suhteessa torsoon vaikuttaa, sekä pitkillä että pätkillä.
Joo, mutta tässä tapauksessa aloittaja kertoo olleensa nuorena kapeauumainen, tuskin hänen luustonsa on kauheasti muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Tunnistan tämän ilmiöni itsessäni. Olen vain 149 cm pitkä ja lantioni on erittäin kapea. Ja oikeastaan kaikki raajat on hyvin lyhyitä, joudun aina pienentämään hartioista puseroa ja lantiosta housuja. Erottuvaa vyötäröä ei ole, koska minulla on juuri kapea lantio ja hyvin lyhyt selkä.
Raskaudet ovat aina olleet riskiraskauksia, koska olen pienikokoinen. Joutunut aina synnytystapa seurantaan koska lopetin pituuskasvun 12- vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta tässä tapauksessa aloittaja kertoo olleensa nuorena kapeauumainen, tuskin hänen luustonsa on kauheasti muuttunut.
Taskauksien myötä vartalon malli muuttui. Sain lapset vanhana, 30 ja 38 vuotiaana. Etenkin viimeisimmän raskauden myötä maha venähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
En ole löytänyt kaupoista kuin alle 2 kg:n vanteita. Haluaisin tuollaisen kahden kilon hulavanteen myös. Kevyt vanne ei poista pallomahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
En ole löytänyt kaupoista kuin alle 2 kg:n vanteita. Haluaisin tuollaisen kahden kilon hulavanteen myös. Kevyt vanne ei poista pallomahaa.
Netistä ostin, oliko Kuntokauppa.fi muistaakseni.
Sama ongelma. Olen 46 ja vaihdevuodet jo päällä. En noin paljoa treenaa mutta joka toinen päivä käyn juoksemassa ja lenkkeilen koiran kanssa. Teen kahvakuulajumppaa ja painoilla kotona ( lopetin salin koronan vuoksi).