Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko 1980- luvun alkua? Lenina vaipat ja muoviset

Vierailija
05.01.2014 |

vaippaliinat, joiden sisälle vaippa laitettiin ja sitten solmittiin vyötäröiltä. Leninalta olivat ainakin suorakaidevaippa ja t- vaippa. Pojille oli siniset vaippahousut ja tytöille punaiset.

Oli keltaisia, ruskeita, vihreitä ja sinisiä froteepotkuhousuja. Tumput kaitettiin kiinni isoilla metallihakaneuloilla, joissa oli nouseva lukitus. Vauvan hiusharja oli puinen jne...

Noloa äitini kertomaa: Minulle piti laittaa kuulemma kolme suorakaidevaippaa kerralla housuun. Kusin kuulemma kaikki aina läpi!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo T-vaippa oli tosi hieno uudistus! Paitsi, ettei se oikein hyvin pysynyt noissa housuissa, jotka pesussa kutistuivat niin pieniksi. Vauvalla oli aina painaumat reisissä. 

Vierailija
2/23 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt v. 1980, ja sain kuulemma hirveän ihottuman noista vaipoista, joten   mulla käytettiin sitten harsoja. Mutta muistan kyllä lapsuudestani tuollaiset vaipat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980 luvun lopulla ystäväni koutui käyttämään yöllä Lenina - vaippaa tosi runsaiden menkkojen takia. Muistan myös, miten jättikokoinen normaali sidepaketti olikaan. Libresset oli kalliimpia ja siihen aikaan ovuempia. Silti Se paketti täytti repusta puolet. Meillä oli kaveri kans peittelyoperaatio kaupan kassalla mikäli luokan pojat olis sattuneet samaan aikaan kassalle.

Oi niitä aikoja. Onneksi nykyään ei tarvi nuortenkaan nolostella. Ja sidepaketit ovat 1/10 niistä 80-luvun jättipaketeista !

Vierailija
4/23 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkkupojalla oli sideharso vaippaliinan sisässä vielä 1986, vaikka silloin oli kerttiksiäkin jo myynnissä. Muistan nähneeni, kuinka serkun perse oli ruvella jatkuvasti! Sideharso jätti ihon märäksi..

Vierailija
5/23 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 09:21"]

Mun serkkupojalla oli sideharso vaippaliinan sisässä vielä 1986, vaikka silloin oli kerttiksiäkin jo myynnissä. Muistan nähneeni, kuinka serkun perse oli ruvella jatkuvasti! Sideharso jätti ihon märäksi..

[/quote]

Kuten sanottua, mulla meni perse ruvelle noista kertakäyttövaipoista. Mä oon käyttänyt omallakin vauvallani sideharsovaippoja (tosin en muovisten vaippaliinojen, vaan villahousujen kanssa) ja ihan hyvin on pärjätty. Ne pitää vaihtaa, kun ne kastuvat.

3

Vierailija
6/23 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, niitä muovisia vaippaliiinojahan silloin vauvoilla käytettiin ja niitä suorakaidevaippoja.

T-vaippa ei nyt mun mieleeni muistu, enpä ole sellaisia tainnut lapsellani käyttääkkään lainkaan.

Vierailija
7/23 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 09:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 09:21"]

[/quote]

Kuten sanottua, mulla meni perse ruvelle noista kertakäyttövaipoista. Mä oon käyttänyt omallakin vauvallani sideharsovaippoja (tosin en muovisten vaippaliinojen, vaan villahousujen kanssa) ja ihan hyvin on pärjätty. Ne pitää vaihtaa, kun ne kastuvat.

3

[/quote]

Voi  teitä.  :(   Vauvoilla ei ole persettä, vaan pylly tai peppu. Ihan pahaa teki lukea noin rumasti kirjoitetut lauseet.  :(

Vierailija
8/23 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/23 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin voin omasta ja aikuisen serkkuni puolesta puhua perseestä, myös lapsilla. Ihmettelin kerran yhdellä tutulla ollessani, miksi pitää perunajauhopakettia vauvanhoito pöydällä? Sanoi, että "laittaa sitä pikkulapsen perseeseen. Parempaa kuulemma kuin talkki!" t.5

Vierailija
10/23 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 09:38"]

Kyllä mä ainakin voin omasta ja aikuisen serkkuni puolesta puhua perseestä, myös lapsilla. Ihmettelin kerran yhdellä tutulla ollessani, miksi pitää perunajauhopakettia vauvanhoito pöydällä? Sanoi, että "laittaa sitä pikkulapsen perseeseen. Parempaa kuulemma kuin talkki!" t.5

[/quote]

No en mäkään mikään kovin kaunosielu ole, mutta en vain kykene puhumaan perseistä, kun on vauvoista kyse.

Vierailija
11/23 |
05.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla käytettiin harsoliinoja vaippamuovien kanssa. Muistan, että löysin vielä 1991 vaippamuoveja ja käytin vastasyntyneellä esikoisella pelkkiä harsoja vaippoina. Silloin kestovaipat olivat vasta tuloillaan, äitiyspakkauksessakin oli mukana yksi näytekappale. -En ruvennut kestoilijaksi.

Vierailija
12/23 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni vielä1987-89 tais olla suorakaidevaippoja jonkin verran kaupoissa. Jouduin salakuljettamaan repussa kotiin Lenina-vaippoja yökastelun takia.Olin silloin ammattikoulussa. Parhaimmillaan/pahimmillaan jouduin laittaan neljä tai viisi vaippaa kerralla yöksi kun en uskaltanut kertoa kasteluongelmasta ja pelkäsin sängyn kastumista.

Vierailija
13/23 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin harsoja 96 ja 98. Kestovaippailu ei ollut silloin tosiaan muotia ja moni kauhisteli, että miksi käytän tommosia vanhanaikaisia.

Minusta ne oli hyviä ja vauvan peppu pysyi hyvänä ja samalla luontoa säästyi.

Vierailija
14/23 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimmeisestä kommentista on jo aikaa, mutta haluaisin vielä hieman jatkaa keskustelua.

Olisi kiinnostavaa kuulla käyttääkö kukaan äideistä näitä H -liinoja (oliko tämä oikea nimi?) enää nykyisin vauvallaan. Olen nähnyt niitä käytettävän kauan kauan  sitten  nimenomaan suorakaidevaippojen  kanssa. Miten  mahtavat toimia sideharsojen kanssa. Ainakin äkkipäätä vaikuttavaisivat oikein näpppäriltä. Kaupoista olen näitä aina silloin tällöin etsiskellyt, mutta  turhaan. Eikä löydy kyllä enää myöskään vauvatarvikeliikkeistä; kyselty on.

Kiitän kommenteita jo etukäteen.

Vierailija
15/23 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 60luvulla kun olimme niin meillä käytettiin muovihousuja ja jotain kertakäyttö vaippoja Muistan kun pissa vaippa oli epä mukavan tuntuinen housuissa mieleeni jäänyt kun kokeltiin housunpäältä onko vaippa märkä yöllä oli 2vaippaa .sen muistan myös sanottiin että pissa kovettimuovin uudet tuntui pehmosilta

Vierailija
16/23 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on syntynty vuonna 1974 ja muistan miten hänellä oli jo silloin Lenina T-vaippoja ja puna-valkoraidalliset vaippahousut. Oma lapseni on syntynyt 1990 ja hänellä oli housuvaipat (Libero) käytössä heti kun alkoi vähän ryömimään.

Vierailija
17/23 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsuudesta kun mul piettiin muovihousut ja harso vaippaa on jäänyt mieleen kun kävimme mun tädil kylässä jolla samana vuonna syntynyt poika kuin mä olin aina kotiin lähtiessä tätini sanoi et Laitetaas tytölle kuiva Lenina housuihin. olin varmaan ehkä 5 vanha eikä meil käytetty kerta vaippaa sen muistan et siihen vaippaa tuli useammat pissat ennen kuin vaihdettii kuiva sitten mul ruvettii käyttää Lenina vaippaa yöllä

Vierailija
18/23 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hieman.

Vierailija
19/23 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytin 80 luvun alussa lapsella neppareilla suljettavia muovihousuja .vaippana oli piccolo jota oli myös paksu piccolo .yöllä 2 pötkylää muovin sisään ei sänkykastunna.vaippaliinat oli tosi hankalia käyttää koska vaippa ei kestänyt paikallaa. Oli myös käytössä muovihousut.

Vierailija
20/23 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa myynnissä oli 80-luvun loppupuolella myös värillisiä vaippaliinoja; oli tosi luksusta!