Basedowin tauti + raskaus
Eli minulla todettiin kriisin jälkeen puhjennut kilpirauhasen liikatoiminta (basedowin tauti). Haaveissa olisi raskaus, mutta olen eri lääkäreiltä saanut erilaisia kommentteja mahdolliseen uuteen raskauteen liittyen. Yksi lääkäri sanoi, etten saa missään nimessä raskautua ainakaan noin vuoteen, ja toinen lääkäri sanoi ettei ollut kuullutkaan, että olisi mitään syytä olla yrittämättä. Lisäksi olen netistä lukenut molempia kokemuksia asiaan liittyen.
Onko kellään kokemusta todetusta basedowin taudista ja tämän jälkeen raskautumisesta?
Kiitos!
Kommentit (11)
Mulla todettiin Basedow 5 vuotta sitten. Oireet ja arvot ovat heitelleet rajustikin. 04/2013 Sain radiojodihoidon, ja nyt muutaman viikon päästä piti saada toinen korkeiden tsh-reseptorivasta-aineiden takia. Kävin eilen gynellä epäsäännöllisten kuukautisten takia. Todettiin yllätyksenä RV 9+0!! Mikä ihana uutinen <3 Pitkään toivottu miehen kanssa raskautta, mutta minun tauti on estänyt. En olisi uskonut että tulisin näillä arvoilla ja kuukautiskierrolla raskaaksi.
T3v on nyt hiukan koholla ollen 7. TSH 0.01. Eli arvot eivät ole hyvät. Parin viikon päästä varmasti jo aika äitipolille tarkempaan raskauden seurantaan, sisätautipolilta tekivät tänään lähetteen sinne. Riskiraskaushan tämä on aina kun on kyse Basedowin taudista tai muista kilpirauhasen sairauksista. Mutta peukut pystyyn että kaikki menee hyvin vasta-aineista huolimatta :)
Basedowin tauti ei ole este raskaustoiveelle mutta ensin olisi hyvä saada kilpirauhasarvot normaaliksi (yleensä siihen ei mene montaa kuukautta lääkityksen aloituksesta).Hyvässä hoitotasapainossa oleva Basesowin tauti ei aiheuta haittaa sikiölle ja yleensähän tauti lievittyy raskauden edetessä ja lääkityskin voidaan usein lopettaa.Raskaustoiveesta on hyvä jutella endokrinologin tai äitiyspoliklinikan lääkärin kanssa.Sisätautilääkärillä ei välttämättä ole tarpeeksi tietoa asiasta.Endokrinologilla on paras tietämys ja ainakin omassa raskaudessani,nyt rv 31 lääkityksestä on vastannut endokrinologi ja äitiyspolilla olen käynyt ylimääräisessä ultrassa,jossa seurattiin pienen kasvua.
Sairastuin siis Basedowin tautiin puolitoista vuotta sitten,silloin hoidosta vastasi sisätautilääkäri,joka ei raskaushaavettani tyrmännyt.Yllättäin tulinkin raskaaksi noin puoli vuotta taudin toteamisen jälkeen.Tämä raskaus päättyi kuitenkin km ja mahd.syynä oli sisätautilääkärin välinpitämättömyys ja väärä annostus lääkkeitä.Söin siis samanaikaisesti tyrazolia ja thyroxinia..arvot olivat reippaasti vajaatoiminnan puolella.Tämän koettelemuksen jälkeen pääsinkin endokrinologin hoidettavaksi ja hän totesi tuon lyhyen raskauden parantaneen Basedowin taudin ja lääkitykseksi jäi pieni annos thyroxinia.Yllätys oli varmaan vielä suurempi kun km jälkeen raskauduin uudelleen,sillä esikoisen alulle saaminen kesti ja meidät oli jo 'tuomittu' koeputki tai mikrohedelmöitykseen.Kilpirauhasarvoja on kontrolloitu noin 4-6vk:n välein ja sitä mukaan säädelty thyroxinin määrää.Tyrazolia en ole siis syönyt lähes vuoteen.Kesällä endokrinologi totesi minulle,että raskauden kannalta lievä liikatoiminta on turvallisempaa kuin vajaatoiminta.Ja itse syön thyroxinia sen vuoksi että tsh pysyy alle kahden ja tähän asti kaikki onkin sujunut hyvin.Pienen synnyttyä vauvalta sitten kontrolloidaan kilpirauhasen toiminta,koska veressäni voi kiertää vasta-aineita jotka läpäisevät istukan ja siten vaikuttavat vauvan kilpirauhasen toimintaan.Noihin vasta-aineisiin ei lääkitys auta mutta viimeksi arvo oli viitearvon ylärajalla ja riski on siis olemassa mutta varmaankin melko pieni.Onko kellään kokemusta miten Basesow on vaikuttanut vauvaan synnytyksen jälkeen tai onko Basedowin tauti puhjennut synnytyksen jälkeen uudestaan?
Vauvahaaveita ja onnellisia odotuksia meille liikatoimintaisille!
Mitenköhän ketjun aloittajan raskaushaaveet etenee? :) Minulla todettiin 4/2014 basedowintauti (ärhäkkä sellainen) ja heti alkuun lääkäri tyssäsi vauvahaaveeni -> hänen mukaansa minun tulee ennen raskautumisyritystä syödä 18kk Tyrazolia :/ Nyt lokakuun kontrollissa kysyin jälleen asiasta (tällä kertaa eri lääkäri) ja edelleen vastaus oli melko jyrkkä ei :/ Kyllä harmittaa :(
Jättäkää btw gluteeni pois ruokavaliostanne. Onnea raskausyrityksiinne ja odotukseen.
Meillä kävi neuvolassa ja äippäpolilla useampia Basedow-äitejä. Seurantaa vaan ja heillä kaikki ok
Kannattaisi kyllä keskustella raskautumisesta lääkäreiden kanssa. Olet varmasti itsekin lukenut, että jos kilpirauhashormonit eivät ole hoitotasapainossa, voi lapselle tulla vakavia kehityksellisiä häiriöitä ja jopa kehitysvammaisuutta. Tilasi vaatii seurantaa jo raskauden suunnitteluvaiheessa että raskausaikana.
Mulla puhkesi basedown nyt raskaana ollessa, eikä tästä kuulemma ole sikiölle haittaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta taas voi aiheuttaa noita nelosen kuvaamia ongelmia.
Onko sulla nyt tyrazol lääkitys menossa?
Millä raskausviikolla Basedow sinulla puhkesi? Tyrazol on joo käytössä, noin pari kuukautta olen sitä syönyt.
Aika alussa, tosin aluksi sitä luultiin vain pahoinvoinniksi. Liikatoiminta ja tshr-vasta-aineet huomattiin noin viikolla +14. Toistaiseksi tätä on vain seurailtu ja olen syönyt betasalpaajia, viikon kuluttua mulla on synnytyssairaalan sisätautilääkärille aika, jossa katsotaan uusimmat tulokset ja todennäköisesti aloitetaan toi tyrazol.
Kiva kuulla että lääkärin mukaan ei ole sikiölle haittaa. Minulla sisätautilääkäri parin viikon päästä, toivottavasti meillekkin tulisi lupa yritykselle.
Onko muilla kokemusta asiasta?
Ap