Hobitti-elokuvasta riita
Mies osti liput meille vanhemmille ja lapsille, vaikka lapsista ei kumpikaan vielä 12. Suutuin. Onko elokuva kuinka kauhea/onko ihan mahdoton ajatus elokuvan nähneiden mielestä käydä katsomassa se ikärajoja hipoen?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:32"]Hobitti? Raaka ja pelottava? HAHAHA
[/quote]
HaaHaaHaa
t. 21
Leffa ei ole minusta sopiva alle 12-vuotiaalle. Sisältää pelottavan Smaug-lohikäärmeen lisäksi hurjan jättiläishämähäkkikohtauksen sekä paljon paljon väkivaltaisia taisteluja ja todella rumia ja kammottavia örkkejä. Örkit on näissä Hobitti-leffoissa hurjemman näköisiä kuin LoTR-trilogiassa, koska kaikilla ei ole peittäviä haarniskoja päällä.
Olen varmaan joidenkin mielestä kukkis, mutta minusta ikärajat on tehty noudatettaviksi. Ellei nyt joku tieten tahtoen halua lohduttaa yökaudet painajaisia näkevää ja pelkäävää lasta, kun on pitänyt antaa katsella liian hurjia leffoja.
Meillä käytiin koko perhe katsomassa, lapset 10 ja 11v. Ja kaikki tykkäsivät kovasti! Kirjaahan elokuvassa ei juurikaan seurata mutta muuten oli ihan viihdyttävä. Veri ei roisku eikä muutenkään "näy" väkivaltaa, sopi hyvin lapsille.
Ikärajat siis joustavat kolme vuotta alaspäin, kun lapsen seurassa on täysi-ikäinen henkilö. Tämä pätee kaikkiin muihin ikärajoihin paitsi K18-ikärajaan, joka on ehdoton. Hobitissa on erittäin pelottavia kohtauksia ja varsinkin jos ne katsoo 3D:nä, niin leffa voi jäädä kummittelemaan pitkäksi aikaa pienen mieleen. Eli vahva suositus: en veisi alle 12-vuotiasta, vaikka tuo ikärajajousto sen salliikin.
Miksi ottaa riskiä viihteen nimissä? Lapset ehtivät näkemään elokuvan myöhemminkin ja sinun tehtäväsi on pistää heille rajat, vaikka kuinka kiukuttelisivat. Itse pelkäsin ja ymmärrän että kaikki eivät pelkää, mutta toisen pelon vähätteleminen - mitä jotkut täällä harjoittavat - on ala-arvoista. Olisikohan joku tuttavapariskunta halunnut lähteä kanssanne leffaan? :)
Riippuu varmaan lapsista, että onko liian pelottava.
Meillä on kaikki lapset lukeneet jo alakoulun alaluokilla niin Hobitin kun Taru Sormusten Herrastakin ja lapset tykkäävät tosi paljon Tolkienista. Kaikki elokuvat (TSH 1-3 ja Hobitti1) on nähty, nuorin taisi olla ehkä 7v kun näki ekan kerran TSH:t. Hobitti kakkosta ei olla vielä nähty, mutta olemme menossa ensi viikonloppuna katsomaan. Nuorin on nyt 10v.
Ainakaan meidän lapsia ei tunnu pelottavan elokuvan täysin fantasiamaailmaan liittyvät seikkailut. Ne ovat niin pois omasta arkitodellisuudesta, että mitään painajaisia ei ole leffoista tullut. Sen sijaan Tolkienin kirjoista ja leffoista on tullut mukava asia, joka yhdistää kaikkia lapsia ja koko perhettä.
Olen itse huomannut, että ainakin omat lapset kokivat pienempinä paljon pelottavammaksi sellaisen "kauheuden", joka tapahtuu omaa arkea muistuttavassa ympäristössä. Esim. jossain TV2:n lastenohjelmassa joskus vuosia sitten jonkun tytön huoneen vaatekaapista tuijotti punaiset silmät (ihan feikkn näköiset musta, jollain ledeillä tehty). Lapset oli ihan paniikissa ja niitä sai rauhoitella.
Itsekin olen vähän sitä mieltä että Hobitti ja LOTR ovat niin selvää fantasiaa, etteivät ole niin pahoja, vaikka jännittäviä ovatkin. Toki herkille varmasti liian pelottavia, ja elokuvateatterissa vaikuttavampia kuin kotona.
En tiedä... Riippuu niin lapsesta.
Itse luin liikaa kirjallisuutta juutalaisvainoista ja keskitysleireistä 12-13vuotiaana. Ne oli herkälle tytölle ehkä liikaa, ja aloin nähdä painajaisia natseista. Näin myös 11-vuotiaana liian pelottavia elokuvia, kuten "Se", Elm Streetin jne. Ei ne vaikuttaneet niin paljoa kuin todelliset tapahtumat, vaikka "Se"-elokuvan klovni oli kyllä aika hyytävä..
Itse käytiin jo heti ennen joulua lasten kanssa katsomassa se uusin Hobiitti 3D ja HFR versiona.
Tyttö 9v ja poika 12v. Nauroivat jopa paikoin elokuvan kohtauksille, ja ihailivat upeita kuvia ja kohtauksia. Ei yhtään pelänneet.
Ovat tosin nähneet jo aiemmin kaikki LOTR elokuvat useaan kertaan, ensimmäisen Hobiitti elokuvan, ja paljon muuta fantasia elokuvaa, josta kovin pidetään kaikki. Riippuu varmaan lapsesta ja millaiseen on tottunut.
Ostiko mies ihan liput vai onko vasta varauksessa? Seuraavalla kerralla kannattaa vaan varata, ei mene rahat hukkaan.
Kyllä me käytiin pojan kanssa katsomassa ekat LOTR-elokuvat kun poika oli 10. Ihan on innoissaan näistä. Jos lapset ei olisi aiemmin nähneet mitään tämän tyyppistä fantasiaa, niin sitten voisi miettiä uudestaan.
Kyllä me käytiin pojan kanssa katsomassa ekat LOTR-elokuvat kun poika oli 10. Ihan on innoissaan näistä. Jos lapset ei olisi aiemmin nähneet mitään tämän tyyppistä fantasiaa, niin sitten voisi miettiä uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 21:53"]
Itse käytiin jo heti ennen joulua lasten kanssa katsomassa se uusin Hobiitti 3D ja HFR versiona.
Tyttö 9v ja poika 12v. Nauroivat jopa paikoin elokuvan kohtauksille, ja ihailivat upeita kuvia ja kohtauksia. Ei yhtään pelänneet.
Ovat tosin nähneet jo aiemmin kaikki LOTR elokuvat useaan kertaan, ensimmäisen Hobiitti elokuvan, ja paljon muuta fantasia elokuvaa, josta kovin pidetään kaikki. Riippuu varmaan lapsesta ja millaiseen on tottunut.
[/quote]
En pitäisi kovin tavoiteltavana, että lapset ovat tottuneet tuon tason melskeeseen ja väkivaltaan...
Mä olen käynyt 9 ja 10 v pojan kanssa katsomassa molemmat Hobitit eikä ole pitänyt niitä yhtään pelottavana, lähinnä naurattavana vain. Kirjan on lukenut jo aiemmin ja meillä noudatetaan ikärajoja aina (ihan luvallisestihan 9 v. voi mennä aikuisen kanssa).
Jos ne on nähneet Potterit (K12 nekin), eivätkä kokeneen niitä liian pelottavina, niin ei ole tuokaan.
Kävin katsomassa elokuvan 9v tytön kanssa. Tyttö oli nähnyt ekan osan dvd:lta ja silti oli hankala pysyä elokuvassa kärryillä. Lapsen mielestä siis elokuva ei ollut pelottava mutta sekava.
Itse kävin katsomassa leffan ja mies oli aiemmin 9-vuotiaan kanssa. Minusta siinä ei ole mitään sellaista, miksi ei voisi noudattaa suositusikärajaa (9 v. aikuisen kanssa).
Minun mielestäni viimeiset Potterit oli pelottavampia kuin hobitti elokuva.
Kävin hoitolapseni (9-vee) kanssa, eikä mitään ongelmia. Muutamasta kohdasta juteltiin jälkeenpäin, ei seurannut painajaisia eikä muuta ikävää.
Voihan sieltä lähteä pois jos pelottaa. Itse kävin 9 ja 11-vuotiaiden kanssa. Ei kuulemma ollut pelottava.