Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö puuvilla muka kuivapestä?! (OV)

Vierailija
04.01.2014 |

Ostin äsken uuden mekon, joka näyttää ja tuntuu ihan perus puuvillalta. Tuotetiedoissa lukee, että 97% puuvillaa ja 3% spandexia. Pesuohjeessa kuitenkin lukee, että KUIVAPESU! Wtf?! Mekossa ei ole mitään koristeita tms, jonka takia ymmärtäisi kuivapesu-vaatimuksen. En olisi ikinä uskonut, kun kuitenkin on kyse ihan perusvaatteesta joka on tehty tavallistakin tavallisemmasta materiaalista.

Olisko kellään arviota siitä, että miksi pesuohje on tuollainen?

Uskaltaisikon silti laittaa pesukoneeseen, edes käsinpesu-ohjelmalla? Vai meneeköhän se ihan pilalle... Ei huvittaisi viedä aina pesulaan.

Hyviä neuvoja kaivataan :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin menee pilalle! Minkä värinen mekko on? Jos ei ole arka valkoinen, minkä tahrojen poistoon tarvii lämmintä vettä, niin luulen että voit sen pestä hienopesussa 30-40 asteessa. Laita kevyt linkous tai ei ollenkaan. 

Vierailija
2/10 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aivan kaikki vaatteet koneessa, koskaan ei mikään ole pilalle mennyt. Olen pessyt jopa villakangastakin villapesuohjelmalla, hyvä tuli. Pesettäminen kun olisi maksanut saman kuin koko takki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä olen pessyt bleisereitäkin hienopesuohjelmalla, linkousta tietysti välttänyt.

Vierailija
4/10 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin kanssa tuota, että pesisinkö pari vuotta vanhan 99 euroa maksaneen (-50 %, normaalihinta 198) villakangastakin pesukoneessa ja ottaisi vain riskin. Vastaavia varmaan löytyy. Pesu maksaisi n. 30 euroa pesulassa. 

Vierailija
5/10 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti se oli edes halpa, jos on niin huonolaatuinen että esim. saumat eivät kestä pesukoneessa pyörimistä.

Vierailija
6/10 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 on myös pessyt villakangastakin pesukoneessa, ei mennyt miksikään.

Vierailija
7/10 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika yleistä nykyään lätkäistä kuivapesuohjelma vaatteisiin. Näin valmistaja välttää ennakkoon kaikenlaiset valitukset. Kuitenkin puuvillaisen vaatteen pitäisi kestää kevyen vesipesun. Varaudu kuitenkin vaatteen kutistumiseen.

Nyrkkisääntönä on, että puuvilla kutistuu noin 5 % pituudesta ja jonkin verran myös leveyssuuntaan. Jos mekko on halpa, vahinko jää vähäiseksi, vaikka se ei mahtuisikaan enää päällesi. Kirpputorilta varmaan saat rahasi pois, kun viet mekon sinne. 

Vierailija
8/10 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset avusta! Väri on mintunvihreä, eli ei mikään arka valkoinen. Ei kovin halpa, n. 80 euroa (ale -40%). Saumat on ommeltu tosi hyvin (ompelen itsekin paljon, niin osaan kyllä tunnistaa). Vaate on Made in USA. Voisko johtua jenkkien litigaatiokeskeisyydestä, että dry clean only -merkinnällä vältetään kaikki mahdolliset oikeusriidat?

Ois tietty pitänyt katsoa kaupassa pesuohje, mutta perus puuvillasta en jotenkin olettanut... Silkkivaatteiden tms. pesuohjeet tsekkaan aina ennen ostamista.

av

Vierailija
9/10 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kutistumisen varaa hiukan onkin. Ja onhan tuossa se 3 % spandexia...! Taidan kokeilla käsinpesuohjelmaa, se ei linkoa. Otan riskin, että menee pilalle, vaikkei se varmaan kovin todennäköistä olekaan.

av

Vierailija
10/10 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama syy tuossa varmasti on kuivapesulle kuin alhaisen pesulämpötilan (30 astetta) laittamisessa lähes kaikkiin vaatteisiin nykyisin; ei voi ostaja valittaa, jos menee pesussa pilalle, kun valmistaja on kaiken mahdollisen kieltänyt etukäteen. Harva vaate oikeasti vaatii kuivapesua tai edes käsinpesua kylmässä vedessä, meillä menee kaikki koneeseen. Yhden vaatteen olen saanut haalistettua ensimmäisessä pesussa ja sen pesin ohjeen mukaan, kallis hinta ja laatu eivät ihan kohdanneet siinä tuotteessa. Mikään muu vaate ei ole vielä pesussa kärsinyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän