Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi pakotettiin juomaan maitoa

Vierailija
04.01.2014 |

Lapsi 6v oli eskarissa pakotettu juomaan maitoa! 
Meillä on aina ollut tiukka linja - Ei limua, ei mehua, ei maitoa, vaan vettä. Vain harvoin saatetaan ostaa esim. sokeritonta ja maidotonta suklaata. 

Sitten eskarissa sanottiin, että lapsi oli kieltäytynyt maidosta, kun hänet hain. 

Tyrmistyin toki. Lapselle oli laitettu maidot mukiin, ja pakotettu hänet se juomaan... Olen selittänyt useasti kantamme, ettemme käytä maitotuotteita ollenkaan. Nyt lapsi kuitenkin oli pakotettu juomaan tuota tököttiä. 

Mitä pitäisi tehdä? :( Lapsi oli kotiin tullessa aika hysteerinen ja itkee vain sängyssä vaikka lohdutan...

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:06"]

Maitotuotteet ovat kyllä hyvästä, mutta esimerkiksi rasvattomien maitojen (ja muutenkin rasvattomien maitotuotteiden) syöttäminen lapselle on aivan järjetöntä.

[/quote]

Maitotuotteet eivät ole hyvästä ainakaan niille, jotka ovat maidolle allergisia tai vaan yliherkkiä. Siihenkin pitää sitten varmaan olla joku erikoispätevän dosentin myöntämä erikoislupa, että saa olla ilman maitoa eikä esim. oman kodin eliminaatiodieettiä hyväksytä evidenssiksi vatsa/iho/hengitystieoireiden osalta. 

Saattaisi muuten 'muutaman' penskan ylähengitystie- ja korvataudit jäädä historiaan, jos sitä maitoa ei tuutattaisi joka paikassa sisään.

Vierailija
82/108 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 01:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:27"]

Täällä näitä EN OLE IKINÄ JUONUT MAITOA, ENKÄ JUO. Ja sen kyllä näkee :D (siitähän oli tv-mainoskin aikanaan)

[/quote]

Ai miten niin näkee? Mä en oo juonut ikinä maitoa (tai joskus alle kouluikäisenä oon) enkä juo, etkä kyllä päällepäin sitä näkis. Luuletko että me maitotuotteita välttelevät näytetään samalta kuin se mies siinä mainoksessa? Ehei. Hampaat on täysin ehjät ja valkoiset , hiukset paksut ja hyväkuntoiset, pituuttakin on melkein 10cm enemmän kuin äidillä, hoikka oon ja terveyskin on kunnossa. Nainen oon siis.

[/quote]

Suomessa valistetaan, että kalsiumia ei saa mistään muualta kuin maidosta ja se väitehän on ihan sontaa.

http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Ravintotekij%C3%A4t_osteoporoosin_ehk%C3%A4isyss%C3%A4

Tuolta nyt esimerkkinä löytyy lista kalsiumia sisältävistä ruoista. Seesaminsiemen on todella kalsiumpitoista, samoin  kirjolohi.

Jos ei maidosta tykkää, kuten itse en tykkää, niin ei sitä ole mikään pakko juoda. Ovat vaan päiväkodeissa ja kouluissa niin laiskoja kertomaan, että saa sitä muualtakin, niin ei tarvitse itkua tirhrustaen juoda sitä maitolasia tyhjäksi.

Itsekin olin lapsena koulun toimesta tällaisen pakotuksen uhri, eikä todellakaan tee enää ikinä mieli maistaakaan sitä sontaa. Itse luovuin lehmänmaitotuotteista kokonaan ja käytän kerman sijasta kookosmaitoa ja kahvissa riisimaitoa. Loistavasti pärjää ilman lehmänmaitoa. Ruoatkin maistuvat paremmilta kasvispohjaisten maitojen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maitoa, varsinkaan teollisesti käsiteltyä epämaitoa, kannata lapsille juottaa. Kalsiumia voi saada muustakin ravinnosta. Maito estää raudan ja muidenkin ravinteiden imeytymistä, joten ruuan kanssa ei ainakaan maitoa! Ruokajuomaksi parasta on vesi.

Vierailija
84/108 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään lapset juo tuota kaupan "käsiteltyä epämaitoa" (hyvä termi :D), eivät pidä mausta ja siitä tulee ihottumia ja vatsavaivoja. Juovat kyllä raakamaitoa hyvillä mielin ja keho ei reagoi siihen negatiivisesti.

Vierailija
85/108 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka kerrotte, että aina pitää olla lääkärintodistus päivähoitoon ja kouluun, jos ei esim. juo maitoa. Eli täytyy aina olla allergia, että saa jättää jonkun aineksen pois ruokavaliostaan. Minusta se on aika kummallista. Eikö lapsi saa pitää tai olla pitämättä jostain ruuasta? Eihän aikuistenkaan tarvitse viedä työpaikkaruokalaan lääkärintodistusta siitä että ei pidä vaikka pinaatista tai kalasta olematta sille allerginen.

Olisi ollut mielenkiintoista lukea, miksi ap:n perheessä on luovuttu maitotuotteista, joihin kuuluvat myös jugurtit, juustot ym. Onko perhe kasvissyöjä tai peräti vegaani? Vai onko joku muu vakaumus? 

Ne jotka asiasta tietävät, kertokaa, pitääkö kasvissyöjäperheen ja vegaaniperheen hankkia myös lääkärintodistus päivähoitoon? Minkä alan lääkäri sen kirjoittaa? Kyseessähän on "henkinen allergia" eläinkunnan tuotteille.

Sen tiedän, että jotkut kunnat vaativat ainakin peruskoulun oppilailta lääkärintodistuksen, jos nämä haluavat kasvisruokaa. Tietyssä mielessä ymmärrän sen, sillä välillä kasvissyönti kulkee jonkinlaisena muoti-ilmiönä yläkoulun tyttöjen keskuudessa, siis ilman mitään vakaumuksellista perustetta.

Vierailija
86/108 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:49"]

Minä en ole uskaltanut ostaa raakamaitoa enkä mitään luomua sen jälkeen, kun sain luomujauhoista keittiöni täyteen vaikeasti häädettäviä syöpäläisiä. Mieleen tuli, että vissiin niitä säilytysaineita käytetään ja pastörointeja tehdään ihan syystä... EHEC-bakteerin satunnaista ilmenemistä raakamaidossa esim. ei voida välttää ja se aiheuttaa lapsille tappavan munuaisinfektion. Lisäksi listeriaa, salmonellaa, kampylobakteeria... juu: vain myrkytettyä ja teollista minulle nykyään.

[/quote]

Mitä maataloudessa on tapahtunut? Ns. suuriin ikäluokkiin kuuluvia ruokittiin lapsina omien lehmien maidolla, ja johan ne olisivat jo lapsina kuolleet, jos kaikki nuo mainitut kauhistukset olivat jo silloin olemassa. Ehkä olivatkin, kyllä ripuliin kuolleita lapsia oli silloinkin, mutta yllättävän vähän nykyiseen varovaisuuteen verrattuna.

Pastöroinnin syy yli tuberkuloosin leviämisen estäminen, ei listeria, ehec ym.

Miksi niin harva vastaaja huomaa, että kyse on vallankäytöstä, eli vanhemmat menettävät puhevaltansa omiin lapsiinsa kun laittavat ne päivähoitolaitokseen. Vähän niin kuin Neuvostoliitossa muinoin, tai Pohjois-Koreassa ehkä vieläkin.

Vierailija
87/108 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin totta! Olin kuukauden käyttämättä maitotuotteita, ja todella yllätyin makuaistin herkistymisestä niin lyhyessä ajassa: laitoin tilkan maitoa kahviin, ja juoma maistui järkyttävän pahalta!

[/quote]

Haloo!! Olet tottunut juomaan kahvin mustana, siitä tuo johtuu. Minä juon kahvini mustana ja maidon kanssa se maistuu pahalta. Mutta maito sellaisenaan on kyllä hyvää. Kukin saa toki tehdä niin kuin haluaa, mutta ei se lapsi siihen kuole, jos maitoa juo. Ihmettelen toki, että pakotetaan? Vesihän on ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Tietty uskontosuunta pitää maitoa ja kaikkia eläinperäisiä tuotteita pahana.. Kerro ap perheesi olevan adventisteja, ehkä kunnoittavat sitä, koska eivät pakota muslimejakaan syömään jauhelihaa.

Vierailija
88/108 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

87 jatkaa, siis sianlihaa. Naudanlihaa taitavat syödä.

Vierailija
89/108 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon valmistus voidaan lopettaa kokonaan tehdään juustoa niin paljon että paskamaitoa ei tarvii kuka nyt lehmän virtsaa haluais juoda

Vierailija
90/108 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon AP, olette kasvattaneet lapsestanne hysteerisen idiootin. 

Koulukiusaajat odottavat jo vesi kielellä, että pääsevät järkyttämään lapsenne mitä kamalimmilla asioilla, kuten maito, piimä, jogurtti ja Coca-Cola!

Vierailija
91/108 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vaikuttaa oudolta rajoitteineen, mutta näitä pakottajia ikävä kyllä löytyy.

Oman lapsen mielestä maito maistuu pahalta. Ei oikein koskaan imetyksen jälkeen oppinut juomaan lehmänmaitoa vaan halusi vettä. Syö kyllä maitotuotteita muuten. Valtaosan päiväkotiurastaan oli päiväkodissa, jossa lapset saivat valita mitä juovat ja maidon juomattomuus ei ollut ongelma. Sitten muutimme ja lapsi joutui kahdeksi viimeiseksi kuukaudeksi uuteen eskariin. Hoitajat olivat ensimmäisenä päivänä pakottaneet lapsen juomaan maitoa ja istumaan pöydässä kunnes oli juonut. Lapsi yritti sanoa, ettei juo maitoa, mutta hoitajat eivät uskoneet ilman lupalappua vanhemmilta. Lopulta lapsi oksensi vessassa. Varmaan osittain paniikistakin. Ensimmäinen päivä uudessa paikassa ja kohtelu on tuollaista. Itselläni ei tullut mieleenkään, että maidon juomattomuuteen vaaditaan lupa. Loppukevään lapsella olikin sitten jatkuvasti maha tai pää kipeänä kotona. Onneksi olin pienemmän kanssa silloin vielä kotona ja pystyin pitämään isomman myös.

Vierailija
92/108 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti itkee kun maha on nyt sekaisin kun ei ole maitoa tottunut juomaa. Ilmoita sinne hoitoon että ei saa tarjota sitä maitoa.

Vierailija
93/108 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja vaikuttaa oudolta rajoitteineen, mutta näitä pakottajia ikävä kyllä löytyy.

Oman lapsen mielestä maito maistuu pahalta. Ei oikein koskaan imetyksen jälkeen oppinut juomaan lehmänmaitoa vaan halusi vettä. Syö kyllä maitotuotteita muuten. Valtaosan päiväkotiurastaan oli päiväkodissa, jossa lapset saivat valita mitä juovat ja maidon juomattomuus ei ollut ongelma. Sitten muutimme ja lapsi joutui kahdeksi viimeiseksi kuukaudeksi uuteen eskariin. Hoitajat olivat ensimmäisenä päivänä pakottaneet lapsen juomaan maitoa ja istumaan pöydässä kunnes oli juonut. Lapsi yritti sanoa, ettei juo maitoa, mutta hoitajat eivät uskoneet ilman lupalappua vanhemmilta. Lopulta lapsi oksensi vessassa. Varmaan osittain paniikistakin. Ensimmäinen päivä uudessa paikassa ja kohtelu on tuollaista. Itselläni ei tullut mieleenkään, että maidon juomattomuuteen vaaditaan lupa. Loppukevään lapsella olikin sitten jatkuvasti maha tai pää kipeänä kotona. Onneksi olin pienemmän kanssa silloin vielä kotona ja pystyin pitämään isomman myös.

Lapsien ruoka rajoitteet on ihan vanhempien vastuulla ilmoittaa. Ei tietenkään pidä luottaa siihen mitä lapsi sanoo, saattaa vahingossa syödä silloin jotain mitä ei saisi ja pahimmillaan olla hengenvaarallinen tilanne tai vaan nirsoilla ja kieltäytyä joistakin ruoka-aineista.

Vierailija
94/108 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen jos pakottaisi juomaan maitoa sais se työntekijä puukosta. Kannattaa miettiä mitä tekee.

Noin epävakaalla ihmisellä ei edes pitäisi olla lapsia.

Vierailija
95/108 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:52"]

Meidän kunnassa maidottoman ruokavalion saa vain ja ainoastaan lääkärintodistuksella. Ei koskaan muuten.

Juuri näin. Päiväkodeissa pitää olla lääkärintodistus allergiasta, jotta siellä toteutetaan tiettyä ruokavaliota lapsella. Juuri muuten oli jossain kunnassa todettu että koululaisten "allergiat" vähentyi ihan älyttömästi kun ruettiin vaatimaan lääkärintodistus, niin yllättäen ei ollutkaan niitä allergikkoja kuin muutama.. :D

Itse pyysin koulussa maidotonta ruokaa herkän vatsan takia, en saanut ilman lääkärintodistusta niin en syönyt ollenkaan.

Varaa koululääkäriin aika ja pyydä todistus, kyllä hän sen kirjoittaa.

Vierailija
96/108 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole uskaltanut ostaa raakamaitoa enkä mitään luomua sen jälkeen, kun sain luomujauhoista keittiöni täyteen vaikeasti häädettäviä syöpäläisiä. Mieleen tuli, että vissiin niitä säilytysaineita käytetään ja pastörointeja tehdään ihan syystä... EHEC-bakteerin satunnaista ilmenemistä raakamaidossa esim. ei voida välttää ja se aiheuttaa lapsille tappavan munuaisinfektion. Lisäksi listeriaa, salmonellaa, kampylobakteeria... juu: vain myrkytettyä ja teollista minulle nykyään.

Just tää, mieluiten ainakin lapsille ihan pastöroitua maitoa.

Vierailija
97/108 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lapsella saa olla muutama inhokkiruoka, joita ei tarvitse syödä. Ei kukaan maailmassa syö kaikkea. Itse en tykkää oliiveista, en väkevistä alkoholijuomista enkä tonnikalasta. En niitä syö, en edes kohteliaisuudesta.

Olen samaa mieltä. Minä 52 vuotias en syö tai juo sellaista mistä en pidä. Miksi lapsien pitäisi mukisematta vetää lautanen aina tyhjäksi? Maistaa toki täytyy, niin minäkin maistelen, mutta jos on kauheeta niin en syö loppuun.

Vierailija
98/108 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä erivapautta se on, jos juo vettä  maidon sijaan? Aika helppoa järjestää ja vettä pitäisi olla AINA tarjolla.  Mä en juonut lapsena maitoa, en vaan pystynyt, kun tuli paha olo, enkä käyttänyt voita leivällä. Tiedättekö mitä? 1971 koulussa riitti, kun äiti sanoi "Maijalle ei olisi hyvä pakottaa juomaan maitoa, kun Maijalle tulee siitä huono olo ja maha kipeäksi". Niinpä siinä sitten tehtiin, että opettaja ei pakottanut maidon juontiin ikä voitelelmaan näkkäriä. Mulla sitten aikuisena todettiinkin kaikenlaista. Jos maito oli keitettyä, esim. puurot ja keitot, pystyin syömään.  

Vierailija
99/108 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulussa jossain vaiheessa muinoin tuli maidon vaihtoehdoksi kotikalja. Ei herranen aika. Tästä on tosin niin paljon aikaa, että l-intolerantteja oli ehkä 0,1 prossaa väestöstä.

Vierailija
100/108 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle hyvä juodad maitoa ! Sinä t et tarvisi yhtään lasta.Enstenkään en usko että lapsi itkee vieläkin hysteerisenä! Jotain muuta on teillä pielessä.