Lapsi pakotettiin juomaan maitoa
Lapsi 6v oli eskarissa pakotettu juomaan maitoa!
Meillä on aina ollut tiukka linja - Ei limua, ei mehua, ei maitoa, vaan vettä. Vain harvoin saatetaan ostaa esim. sokeritonta ja maidotonta suklaata.
Sitten eskarissa sanottiin, että lapsi oli kieltäytynyt maidosta, kun hänet hain.
Tyrmistyin toki. Lapselle oli laitettu maidot mukiin, ja pakotettu hänet se juomaan... Olen selittänyt useasti kantamme, ettemme käytä maitotuotteita ollenkaan. Nyt lapsi kuitenkin oli pakotettu juomaan tuota tököttiä.
Mitä pitäisi tehdä? :( Lapsi oli kotiin tullessa aika hysteerinen ja itkee vain sängyssä vaikka lohdutan...
Kommentit (108)
Vähän ot, mutta yritin välttää itse olemasta "se hysteerinen allergiaäiti"...
Kuopuksen ollessa vauvan ja taaperon välimaastossa huomasin välillä pepun punoittavan ja aloin aina miettiä ruokia taaksepäin. Paikallistin punoituksen aina paprikan jälkeiseen aikaan ja aloin pitämään ipanaa ilman paprikaa. Sitten ipana meni tarhaan mutten sanonut tarhassa mitään allergiaepäilyistäni vaan päätin että jos peba punoittaa niin sitten vasta katson ruokalistaa. Muutaman kerran oli pientä punoitusta ja katsoin ruokalistasta että ruuassa olisi voinut olla paprikan mahdollisuus mutta en ollut varma. Sitten ne kerrat kuitenkin vähenivät/lievenivät ja loppuivat kokonaan. Hysteerisempi olisi kai vaatinut testejä ja todistuksia heti alkuunsa ja olisimme kai edelleen paprikakiellossa? Nythän se ei enää tee mitään.
Voivatkohan kaikki aina olla varmoja ettei se pieni reinojessica ole saanut kiellettyjä aineita missään vaiheessa? Jos vaikka "maitoallerginen" olisikin kiskaissut mölön kitusiinsa ja tarhatädit olisivat aiheesta hiljaa etteivät jäisi vahingosta kiinni niin kukaan ei tietäisi (tarhatätien lisäksi) asian oikeata laitaa.
Ja kyllä. Oikeitakin allergioita on olemassa, myös maito- ja paprika-.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:00"]
Miksette anna maitoa lapselle? Kai turvaatte kalsiumin ja proteiinin riittävän saannin jollakin muulla tavalla?
[/quote]
Loppujen lopuksi maito on hyvin pieni kalsiumin lähde. Jostain syystä on vaan Suomessa niin kansallisjuoma, että pidetään syntinä jos sitä ei juo.
Siemenistä ja esim parsakaalista saa kalsiumia, taulukoita löytyy netistä pilvin pimein.
Itse en pentuna tykännyt maidon mausta yhtään ja silti sitä yritettiin pakolla juottaa koulussa ala-asteella. Olipa kerran myös sellainenkin koulu, jossa vettä ei saanut juoda ellei toimittanut kouluun lääkärintodistusta maito-allergiasta tai laktoosi-intorelanssista. Siinä sitten meni ruokatunnit somasti tuijotellessa täyttä maitolasia. Oli kamala jano, mutten halunnut pistää sitä kuraa suuhuni.
Näistä pakottamisista johtuen en todellakaan ole aikuisena enää koskenutkaan maitoon. Olisi voinut varmaan vielä oppia tykkäämään siitä, mutta näistä pakottamisista jäi niin kammo koko litkua kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:16"]
näistä vastauksista taas näkee, kuinka hyvin suomalaiset on "aivopesty" uskomaan, että maito on tärkeää ihmisen kasvulle ja kehitykselle. Bullshit :) sitä ei todellakaan tarvita jos kalsiumin saanti on muutoin taattu. Olen 40+ ja hyvin kasvanut aikuiseksi ilman maitoa. Maito maistuu ihan hirveän pahalle.
[/quote]
Hyvät naurut täällä ainakin saa :).
Täällä näitä EN OLE IKINÄ JUONUT MAITOA, ENKÄ JUO. Ja sen kyllä näkee :D (siitähän oli tv-mainoskin aikanaan)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:27"]Täällä näitä EN OLE IKINÄ JUONUT MAITOA, ENKÄ JUO. Ja sen kyllä näkee :D (siitähän oli tv-mainoskin aikanaan)
[/quote]
Joo ja oma lukussa on sitten nämä että maidon rasva on ok :D
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:27"]Täällä näitä EN OLE IKINÄ JUONUT MAITOA, ENKÄ JUO. Ja sen kyllä näkee :D (siitähän oli tv-mainoskin aikanaan)
[/quote]
[/quote]
Olen tässä jo jonkun vuoden juonut vain täysrasvaista luomumaitoa tai raakamaitoa, olen laiha ja veriarvot mitä parhaimmat. Se on oikeasti säälittävää, miten aivottomia lampaita suurin osa suomalaisista on.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:31"]
[/quote]
[/quote]
Olen tässä jo jonkun vuoden juonut vain täysrasvaista luomumaitoa tai raakamaitoa, olen laiha ja veriarvot mitä parhaimmat. Se on oikeasti säälittävää, miten aivottomia lampaita suurin osa suomalaisista on.
[/quote]
Ei se veriarvo vaan se kolesteroli
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vetele sä vaikka suoraan sieltä utareesta sitä lämmintä mönjää, jos se vaikka vähän lämmittäisi tota sun sydäntäkin
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei se veriarvo vaan se kolesteroli
[/quote]
Eikö veriarvoihin kuulu se kolesterolikin? Hyvät kolesterolit yli hyvän rajan, huonot reilusti alle sallitun.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vetele sä vaikka suoraan sieltä utareesta sitä lämmintä mönjää, jos se vaikka vähän lämmittäisi tota sun sydäntäkin
[/quote]
Mitä lapsia täällä av:lla oikein roikkuu? Välistä nämä vastaukset voisi tulla jonkun yläasteelaisen suusta. Tai tässä tapauksessa näppiksiltä.
Jos sun lapsella on maitoallergia niin silloin sä toimitat siitä lääkärintodistuksen, muuten hoitajat ei voi ottaa tosissaan.
Minä en ole uskaltanut ostaa raakamaitoa enkä mitään luomua sen jälkeen, kun sain luomujauhoista keittiöni täyteen vaikeasti häädettäviä syöpäläisiä. Mieleen tuli, että vissiin niitä säilytysaineita käytetään ja pastörointeja tehdään ihan syystä... EHEC-bakteerin satunnaista ilmenemistä raakamaidossa esim. ei voida välttää ja se aiheuttaa lapsille tappavan munuaisinfektion. Lisäksi listeriaa, salmonellaa, kampylobakteeria... juu: vain myrkytettyä ja teollista minulle nykyään.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletkin poikkeus, epänormaali sellainen. Suhun ei tehoon maidon kovat rasvat, eikä sangollinen rautanaulojakaan keittämättä. Ei muutaku huivista ääntä kohti. Sähän oot PEPPU PITKÄTOSSU vissiin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletkin poikkeus, epänormaali sellainen. Suhun ei tehoon maidon kovat rasvat, eikä sangollinen rautanaulojakaan keittämättä. Ei muutaku huivista ääntä kohti. Sähän oot PEPPU PITKÄTOSSU vissiin.
[/quote]
Meitä on aika monta samanlaista, jopa kokonaisia perheitä, jotka vetää raakamaitoa ja rasva-arvot ovat verikoikeissa ihan huiput. Mikä ihmeen lasten juttu tuo peppu pitkätossu taas on?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:49"]
Minä en ole uskaltanut ostaa raakamaitoa enkä mitään luomua sen jälkeen, kun sain luomujauhoista keittiöni täyteen vaikeasti häädettäviä syöpäläisiä. Mieleen tuli, että vissiin niitä säilytysaineita käytetään ja pastörointeja tehdään ihan syystä... EHEC-bakteerin satunnaista ilmenemistä raakamaidossa esim. ei voida välttää ja se aiheuttaa lapsille tappavan munuaisinfektion. Lisäksi listeriaa, salmonellaa, kampylobakteeria... juu: vain myrkytettyä ja teollista minulle nykyään.
[/quote]
EHEC-bakteeria saa ihan niistä peruselintarvikkeistakin. Usassa kannattaa olla varuillaan, sillä naudan lihassa on suhteellisen usein EHECciä, eikä tod. ole mitään luomulihaa. Minä syön mielummin prosessoimatonta, mahdollisimman vähän lisäainepitoista, tuoretta ruokaa. Lisäaineet, sokerittomuus ja rasvattomuus meinas aiheuttaa minulle autoimmuunisairauden.
Olen aina ollut nirso varsinkin päiväkodissa ja ala-asteella. Kyllä muistan kuinka kauheaa oli kun tädit istuivat vieressä niin kauan, että yökkien sain ruuan alas ja sitten vasta pääsi leikkimään. Ala-asteella sama jatkui ja saatpin myöhästyä tunniltakin kun avustaja vahti vieressä ettei ruokaa jäänyt lautaselle.
Nämä kokemukset eivät kyllä nirsouteen ole yhtään auttaneet...
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 19:59"]
Olen aina ollut nirso varsinkin päiväkodissa ja ala-asteella. Kyllä muistan kuinka kauheaa oli kun tädit istuivat vieressä niin kauan, että yökkien sain ruuan alas ja sitten vasta pääsi leikkimään. Ala-asteella sama jatkui ja saatpin myöhästyä tunniltakin kun avustaja vahti vieressä ettei ruokaa jäänyt lautaselle.
Nämä kokemukset eivät kyllä nirsouteen ole yhtään auttaneet...
[/quote]Nykyisinhän tuollainen on ehdottoman kiellettyä. Meillä esim. on sääntö, että kaikkea on maistettava. Maistaminen on siis vaikka yksi herne, haarukan kärjellinen ruokaa tms. Eikä siitä maustamattomuudestakaan ole sen isompaa sanktiota kuin että sitten jää näkkileipä saamatta.
Juu niinpä sitä mullekki sanottiin. "Maista vähän" ja seuraavaksi sanottiin että noniin söit noin paljon, syöt loputkin.
Juu niinpä sitä mullekki sanottiin. "Maista vähän" ja seuraavaksi sanottiin että noniin söit noin paljon, syöt loputkin.
mihin ap häipyi?
Tarhassa vaaditaan vähintään maistamaan kaikkea. On vanhempien oma ongelma, jos lapsi ei syö tarhassa/koulussa mitään. Turhan ronkeliksi ei todellakaan kannata opettaa lasta. Siitä ei ole kuin vaikeuksia myöhemmin.
Omia ruokavalioita pitäisi saada tarhassa/koulussa vain lääkärintodistuksella ihan jo henkilökunnan turvaksi. Kouluissa maidon ja veden juonti onkin oppilaan omalla vastuulla.
Jäin miettimään tuota tiukkaa linjaa mehujen ja limsojen kanssa. Se toimii niin kauan kuin lapsi on kotona valvovan silmän alla. Auta armias kun alkaa koulu, niin siihen se sitten loppuu. Kaverit tarjoavat, koulussa tarjotaan synttärikeksejä, on pieniä välipaloja ja erilaisia tarpeita retkieväille. Voi tulla suru puseroon jos muilla on mehua ja keksiä ja itsellä vettä ja riisikakku.
Miten ap meinaa tämän hoitaa?