Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jösses näitä "vähäosaisia"

Vierailija
04.01.2014 |

Jotenkin tämäkin dokumentti saa mussa aikaan enemmän ärsytystä kuin ymmärrystä... Vähäosaiset pupeltavat ruokaa armeijan edestä, kropasta päätellen jo vuosien ajan... kämppä on kun pommin jäljiltä, rojua nurkat täynnä. Röökiä on varaa vetää solkenaan, taulu tv:t ja tietsikat toki löytyy ja lapsihan on laitettava viikonlopuksi pois, että voi "rentoutua". Mulle tulee enemmän mieleen sana "vähälahjainen" kuin "vähäosainen" näitä katsoessa.

Tekisi m ieli käskeä ryhdistäytymään, opiskelemaan ja ottamaan elämää edes vähän haltuun...

Kommentit (247)

Vierailija
221/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei kyllä pahemmin kodinhoitoon osallistuu. Näemmä vaan röökitaukoja pitää. IHme kun vaimo on sitten väsynyt.

Vierailija
222/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:46"]

Kävihän se tuostakin dokkarista ilmi kuinka hankalaa on saada edes jotain tukia jostakin, aikaa kuluu ja vähemmästäkin alkaa lannistumaan. Mutta onhan kaikki niin simppeliä siellä oman koneen takana kun on vatsa täysi ja palkka tulee tilille joka kuukausi.

[/quote]

Näyttikö susta, että dokkarin tyypeillä ei ollut vatsa täysi :D

[/quote]

No ainakin ruokajonosta ne ruokaansa hankki, teetkö sinäkin niin? Ulkonäköön en viitsi edes puuttua, onhan noita läskejä rikkaitakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan turhauttaa työkkärissä/sossussa/Kelassakin kuunnella näiden samojen ihmisten selityksiä uudestaa ja uudestaan. Että kun on nyt sitä ja tota ja en nyt tiiä käykö mulle se ja se. Kertoo motivaatiosta aika paljon.

Hyvä ystäväni on TE-toimistossa töissä ja melko usein näille ihmisille kun soittaa ja koittaa saada tulla paikanpäälle miettimään työllistymissuunnitelmaa tms. niiin ihminen luurin toisessa päässä sanoo (ihan oikeasti!) "Ähh...onks mun pakko tulla?"

Vierailija
224/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettävää, mutta kyllä muovikassi kirjahyllyn päällä näytti kamalalta.

Kyllähän vähäosaisuudessa on kysymys hyvin paljon siitä, että elämäntavat, yleinen avuttomuus ja suhde koulutukseen periytyvät. Jos näihin ei ole saanut kunnon eväitä omassa kodissaan, on paljon vaikeampi "ottaa itseään niskasta kiinni".

[/quote]

Vierailija
225/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vähäälyinen. Eivät kaikki vähäosaiset tuollaisia ole, mutta ne jotka ovat niin kyllä kummastuttaa se touhu. Jonkinlaista apua nuo tarvitsisi ihan elämäntapoihin ja jotkut ihan henkiseen puoleenkin näköjään

Vierailija
226/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noilla on ihan liian vähän säilytystilaa. Minäkin olen ollut köyhä, ja tavaraa silti aina liikaa, mutta koskaan en antaisi tulla kuvaamaan ennenkuin olen siivonnut ne kamat, osan laittanut pois, ja loputkin järjestänyt siististi. Enkä kehtaisi pitää hiuksia noin sotkuisesti, yhtä lihava olen kuin tuo nainenkin, en moiti ulkonäköä muuten, mutta kampa käyttöön, ja hiusten pesu ennen kuvauksia.

Vierailija
227/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo näköalattomuus on juuri oikea termi. Ei se vaan kaikilla ole niin, että "otan vaan itseäni niskasta kiinni" ja hommat toimii, etenkin jos asenneilmasto on alistunut ja hiukan epätoivoinen jo lapsuudenkodissa.

Vierailija
228/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiokultuurinen köyhyydenketju on vaikea katkaista. Perusköyhä, terve ihminen pstyy kyllä siihe, mutta ei esim. tämän dokumentin perhe.

Vierailija
229/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina te siihen tupakkaan takerrutte. onhan se kallista ja järjetöntä, mutta nikotiinihan on koukuttavampaa kuin huumeet, joten ei varmaan ole helppoa lopettaa jos on muitakin ongelmia.´ymmärtämättömänä teininä aloitetaan. ja ite en polta.

Vierailija
230/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kanssa, kun mietin äitiäni. Äitini juo joka ilta pari kaljaa, viikonloppuisin sitten menee känniin asti viinaa. Yleensä löytyy nukahtaneena vessaan, koneensa tai ruokapöydän ääreen. Kivaa katseltavaa siis aikanaan ihan pienillekin lapsille.

Mitään perheen kuluja ei maksa, vaikka lapsilisätkin pitää itsellään. Käyttää ne alkoholiin, tupakkaan ja matkailuun. Isä on aina maksanut kaiken ja jokusen kerran ei olekaan ollut oikeasti mitään ruokaa meille lapsille, kun isä on ollut töissä ja tiedoton että ruoka on loppu. Äiti kun ei ole viitsinyt rahojaan tuhlata meidän lastensä hyväksi. Tupakkaa ja alkoholia kyllä on yrittänyt tyrkyttää ja nykyään nauraa minulle, kun en enää juo.

Ja meidän lapsien ikäerot ovat 2-3 vuotta. Miksiköhän? Tietenkin siksi, että äitini on voinut lorvia kotona aikanaan yli kymmenen vuotta ja elää siivellä! 

Vierailija
231/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähäosaisuus on juuri henkistä vähäosaisuutta, se on henkisen puolen loukku. Noita ihmisiä ei monessa sukupolvessa ole kukaan kannustanut lapsena, päinvastoin stressinsietokyky on jo lapsena kulutettu loppuun, eikä ole välineitä käsitellä pieniäkään takaiskuja vaan ne kohdataan lamaantuen. Kun lähtee ponnistamaan tuollaisesta henkisestä ilmapiiristä, niin se vastaa normaalin keskiluokkaisen perheen vesan astronautiksi kouluttautumista. Ei voi ihmistä syyllistää siitä, ettei jaksa uskoa itseensä ihan älyttömästi.

Nykyisin on vielä vaikeampaa saada sitä itsetuntoa ylös ja lamaannusta murrettua tekemällä, kun työtä ei ole ja ilman suhdeverkostoa koulutuksen hyödytkin ovat kyseenalaiset. Ne ajat, jolloin oli kovasti työtä tekemällä mahdollista koota iso omaisuus ovat takana päin.

Vierailija
232/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 puhuu asiaa. Ja tuota nyt vaan on muiden hankala ymmärtää kun ei itse ole joutunut kokemaan moista.

Vierailija
233/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka se taas angstaa, onko tullut käytyä HS:n luokkatestissä ja siellä saadut pisteet eivät riittäneetkään eliittiin. Joten köyhät tulee tänne haukkumaan köyhiä. Köyhäthän ne ovat syypäitä kaikkiin, riistäjiä ovat. Jos ei köyhiä olisi, niin kaikki asiat olisi paremmin. 

Eikä niillä hyväkkäillä ole keskiluokkaisia hyveitä: epäsiistejä ovat hyi, ja miten ne nyt noin masentuu, kyllä en minä ainakaan, enhän...enhän...enhän...

Pelottaako keskiluokka, pelottaako? (Rahaa on enemmän kuin koskaan, mutta mihinkään se ei muka riitä, mihin se raha ihan oikeasti menee? Köyhillekö? Syrjäytyneille? No tuskin, ainakaa isot rahat. Avatkaa jo perkele silmänne, te potkittujen potkijat.)

Vierailija
234/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 16:34"]

Siis mitä ihmettä - toisella jokin paniikkilääkitys, joka sitten estää kaiken työnteon? Ota se lääke ja hae työpaikkaa. Ei yhteen pillerin ottaminen voi kaada koko maailmaa. Otetaanhan niitä ehkäisypillereitäkin kerran päivässä eikä kaada koko maailmaa.

[/quote]

No mitä ihmettä? Opettelisi hallitsemaan kohtauksiaan, jättäisi päihteet ja kofeiinin pois, sekä liikkuisi päivittäin niin kuin minä teen. Kohtauksetkaan ei ole enää niin pahoja :)

Vierailija
235/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:03"]

Minulla kanssa, kun mietin äitiäni. Äitini juo joka ilta pari kaljaa, viikonloppuisin sitten menee känniin asti viinaa. Yleensä löytyy nukahtaneena vessaan, koneensa tai ruokapöydän ääreen. Kivaa katseltavaa siis aikanaan ihan pienillekin lapsille.

Mitään perheen kuluja ei maksa, vaikka lapsilisätkin pitää itsellään. Käyttää ne alkoholiin, tupakkaan ja matkailuun. Isä on aina maksanut kaiken ja jokusen kerran ei olekaan ollut oikeasti mitään ruokaa meille lapsille, kun isä on ollut töissä ja tiedoton että ruoka on loppu. Äiti kun ei ole viitsinyt rahojaan tuhlata meidän lastensä hyväksi. Tupakkaa ja alkoholia kyllä on yrittänyt tyrkyttää ja nykyään nauraa minulle, kun en enää juo.

Ja meidän lapsien ikäerot ovat 2-3 vuotta. Miksiköhän? Tietenkin siksi, että äitini on voinut lorvia kotona aikanaan yli kymmenen vuotta ja elää siivellä! 

[/quote]

Oletko sinä itse työelämässä, minkä ammatin opiskelit itsellesi?

Vierailija
236/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:00"]

aina te siihen tupakkaan takerrutte. onhan se kallista ja järjetöntä, mutta nikotiinihan on koukuttavampaa kuin huumeet, joten ei varmaan ole helppoa lopettaa jos on muitakin ongelmia.´ymmärtämättömänä teininä aloitetaan. ja ite en polta.

[/quote]

Se on tahdonvoimasta kiinni. Tiedän tapauksen jossa 30 vuotta polttanut pystyi lopettamaan omasta tahdostaan seinään ja 6 vuotta polttanut ei taas millään, koska ei vaan tarpeeksi sitä halunnut. Ja olen itsekin aikanaan polttanut, että tiedän mistä puhun.

Vierailija
237/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla ihmisillä ei ole mitään kunnianhimoa eikä tavoitteita elämässä. Tyydytään kitkuttamaan erilaisilla tuilla ja käymään leipäjonoissa, eikä edes yritetä tavoitella parempaa elämää. 

Vierailija
238/247 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:08"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 17:03"]

[/quote]

Oletko sinä itse työelämässä, minkä ammatin opiskelit itsellesi?

[/quote]

Olen toimintaterapeutti.

Vierailija
239/247 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko palstalaisilta unohtunut vanha sanonta, että köyhyys ei ole häpeä? Tyhmyys kyllä on ja tuntuu tiivistyneen tälle palstalle aika tiukkaan. Minä maksan mielelläni veroja jotta dokkarinkaltainen perhe pärjää jatkossakin. Ja hienoa että se jamppa jaksoi hakea niitä lääkärintodistuksia sun muuta vaikka aika epätoivoiselta tuntuikin välillä. Vituttaishan tuo itseäkin tuollaine ravaaminen ja pompottelu luukulta toiselle. Ja perheessä ei ollut alkoholiongelmaa ja lasta selvästi kasvatettiin, ei mitenkään paska lähtökohta kun toinen vaihtoehto voisi olla paskaisissa vaipoissa sängyn alla makaaminen ja viereisessä huoneessa olisi bileet pystyssä.

Vierailija
240/247 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jestas toi nuorempi lääkäri (?, tummat hiukset ponnarilla, farkut, valkoinen lyhyt takki) lässytti. Puhu aivan kuin vähä-älyiselle tai lapselle. Uskomattoman ärsyttävän kuuloista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan