Paras tapa matkustaa Helsingistä Rovaniemelle lasten kanssa?
Mikä olisi äidille sekä 4- ja 1,5-vuotiaille lapsille paras tapa matkustaa Helsingistä Rovaniemelle? Lentäminen tuntuisi hintansa ja nopeutensa (1h 20min) houkuttelevalta, mutta mukaan otettavien tavaroiden määrä rajoittuu. Juna näyttäisi maksavan suunnilleen saman kuin lentäminen. Omalla autolla matka kestäisi arviolta 9-10 tuntia ilman taukoja. Voiko lapsien kanssa matkustaa tuollaisen reilun 800 kilometriä yhden päivän aikana ja kuinka usein pitäisi pitää taukoja?
Kommentit (28)
Me matkustetaan tuo väli (itse asiassa 150km suuntaansa pidempikin) 3-5 kertaa vuodessa autolla, myös kolmen lapsen kanssa olen tuon yksin moneen otteeseen ajanut. Meillä menee kelistä riippuen 10-12h, yleensä mennään yhden pysähdyksen taktiikalla kun ei jakseta välillä kauaa kupata. Meillä lapset kyllä jaksavat hyvin, nukkuvat osan matkasta ja sitten on aina jotain puuhasteltavaa ollut mukana.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 09:59"]
Miksi pitää matkustaa asemalta taksilla, kun busseja menee joka suuntaan?
[/quote]
Kohdepaikka sijaitsee maaseudulla, missä niitä busseja menee hyvällä tuurilla kerran päivässä. Menisin kyllä ehdottomasti bussilla, jos sellainen kulkisi :) Taksihan on lasten kanssa hankala, kun pitää olla ne istuimet ja sellaisten saaminen taksiin ei ole aina niin yksinkertaista ja maksaakin kivasti lisää muutenkin kalliin taksihinnan päälle.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 22:44"]
Lento olisi nopea ja suht halpakin, mutta siinä mietityttää pari juttua. Meillä ei ole matkarattaita, eli sellaiset olisi varmaan pakko hankkia, jotta saisin nuorimmaisen kuljetettua ja raahattua vielä laukutkin. Lapsi on myös tottunut nukkumaan päiväunensa vaunuissa ja kyläpaikoissa yöt omassa matkasängyssään.
Toiseksi määränpäähän pitäisi matkustaa juna- tai lentoasemalta joko taksilla tai ystävän autolla ja niihin pitäisi jostain saada turvaistuimet. Sen vuoksi oma auto houkuttelisi, mutta onhan se hurja matka. Voisimme toki varmasti yöpyä yhdellä sukulaisella, niin jäisi enää ajettavaa yhteen päivään vajaa 600 km... Hankalaa päättää, kuulisin mielelläni vielä kokemuksia :)
ap
[/quote]
Yöjunalla, auto matkaan
Me tehtiin niin, että mies ajoi auton ja tavarat perille, muut tultiin lentämällä perässä siten, että mies ehtii juuri ja juuri lentoasemalle autolla vastaan.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2014 klo 09:59"]
Miksi pitää matkustaa asemalta taksilla, kun busseja menee joka suuntaan?
[/quote]
Ei todellakaan mene busseja. Asemilta ei pääse bussilla käytännössä mihinkään.
Lentoa suosittelen minäkin. Selvittele, että saisitko Rovaniemeltä jostain rattaita/istuimia lainaan. Asuttiin ennen Rovaniemellä ja meidän kakkosauton istuimet oli moneen kertaan naapureiden vierailla lainassa. Samoin matkarattaat, kun ei itse niitä tarvitty. Ei kaikkea tarvitse tosiaankaan raahata mukana.
Kohdepaikka sijaitsee maaseudulla, missä niitä busseja menee hyvällä tuurilla kerran päivässä. Menisin kyllä ehdottomasti bussilla, jos sellainen kulkisi :) Taksihan on lasten kanssa hankala, kun pitää olla ne istuimet ja sellaisten saaminen taksiin ei ole aina niin yksinkertaista ja maksaakin kivasti lisää muutenkin kalliin taksihinnan päälle.
ap
[/quote]
Lainaus tuli hassusti. edellinen viesti ei ole ap:ltä,
Ei todellakaan mene busseja. Asemilta ei pääse bussilla käytännössä mihinkään.
Lentoa suosittelen minäkin. Selvittele, että saisitko Rovaniemeltä jostain rattaita/istuimia lainaan. Asuttiin ennen Rovaniemellä ja meidän kakkosauton istuimet oli moneen kertaan naapureiden vierailla lainassa. Samoin matkarattaat, kun ei itse niitä tarvitty. Ei kaikkea tarvitse tosiaankaan raahata mukana.
Ehdottomasti lentämällä! Itse lensi 1-vuotiaan kanssa Ouluun, ystäväni 10kk vauvan ja 2.5-vuotiaan kanssa Rolloon. Sinulla on lapset niin isoja, että lento menee seikkailuna. Mietin myös itse junan ja lentokoneen välillä, minulla sama ongelma että ei ollut turvaistuinta käytössä Oulussa. Niitä voi kuitenkin vuokrata taksiin tai hetkellisesti mennä ilman jos ei halua maksaa. Mukavaa reissua!
Jos pystytte välillä olemaan yötä, niin menisin ehdottomasti autolla. Ajan tuon matkan lasten kanssa muutaman kerran vuodessa kun sukua on Rovaniemellä, me ollaan aina yö Oulussa ja hyvin on mennyt :)