Kuka määrittelee ihmisen kunnollisuuden?
Ja millainen on kunnollinen ihminen, niin että kehtaat täysin avata elämäsi toisille koska tiedät sinun olevan hyvä näin?
Kommentit (51)
Ap, tämä aloitus ei oikein avaudu.
Ukko nooa, sehän oli kunnon mies. Laittoi laukun naulaan kun meni saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tämä aloitus ei oikein avaudu.
Koen olevani ihan alasti elämässäni. Pitääkö minun vain tehdä töitä niin ettei tarvitse hävetä? Miten pääsee siihen tilaan "olla alasti ja ilman häpeää?" Siis ettei koskaan tarvitsisi vaikka kaunistella tai peitellä mitään, vaan olisi vaan? Olisi ihan erilainen yhteyskin toisiin.
Ap
Puheeen pitäisi mennä aikuiselle ihmiselle perille.
Olen kunnollinen. En ole tehnyt rikoksia. En riko räikeästi sosiaalisia normeja, en metelöi, tervehdin ja vastaavaa. Ei silti tulisi mieleenikään avata elämääni toisille ihmisille. Ystäville ja sukulaisille voin raottaa jonkin verran.
Joten en taida ymmärtää, mitä tarkoitat avauksessa?
Vierailija kirjoitti:
On erilaisia vaatimuksia millainen pitäisi olla ja yleensä ne on eri sosiaalisissa piireissä hiieman erilaisia, että olet "relevantti". Mutta kenen piirit ovat oikeassa?
Ap
Sun ei tarvi miellyttää muita. Itse määrität millainen haluat olla.
Olen ollut myymälävaras nuorena, mutta nykyään ihan kunnon kansalainen. Miksi noista asioista pitäisi huudella tuolla?
Leila Koo kirjoitti:
Olen kunnollinen. En ole tehnyt rikoksia. En riko räikeästi sosiaalisia normeja, en metelöi, tervehdin ja vastaavaa. Ei silti tulisi mieleenikään avata elämääni toisille ihmisille. Ystäville ja sukulaisille voin raottaa jonkin verran.
Joten en taida ymmärtää, mitä tarkoitat avauksessa?
No ei sosiaaliset normitkaan voi olla aina se kiinnekohta, nekin vaihtelevat kulttuureittain. Esim. lestadiolainen ei meikkaa mutta silti yleisesti meikkaavaa ihmistä ei katsota kieroon. Tai jossain yrityksessä pitää tehdä paljon rahaa ja on noloa olla köyhä, kun taas muualla yhteiskunnassa niin ei välttämättä olekaan. Kuka on oikeassa ja millainen on kunnollinen ihminen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tämä aloitus ei oikein avaudu.
Koen olevani ihan alasti elämässäni. Pitääkö minun vain tehdä töitä niin ettei tarvitse hävetä? Miten pääsee siihen tilaan "olla alasti ja ilman häpeää?" Siis ettei koskaan tarvitsisi vaikka kaunistella tai peitellä mitään, vaan olisi vaan? Olisi ihan erilainen yhteyskin toisiin.
Ap
Sellaista tilannetta ei tule, mutta ei se toisten vikojen kaivelu myöskään tee susta parempaa. Se on projisointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tämä aloitus ei oikein avaudu.
Koen olevani ihan alasti elämässäni. Pitääkö minun vain tehdä töitä niin ettei tarvitse hävetä? Miten pääsee siihen tilaan "olla alasti ja ilman häpeää?" Siis ettei koskaan tarvitsisi vaikka kaunistella tai peitellä mitään, vaan olisi vaan? Olisi ihan erilainen yhteyskin toisiin.
Ap
Sellaista tilannetta ei tule, mutta ei se toisten vikojen kaivelu myöskään tee susta parempaa. Se on projisointia.
Kyllä tulee, etsin sen. En ole tässä keskustelussa mielestäni kaivellut kenenkään vikoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Olen kunnollinen. En ole tehnyt rikoksia. En riko räikeästi sosiaalisia normeja, en metelöi, tervehdin ja vastaavaa. Ei silti tulisi mieleenikään avata elämääni toisille ihmisille. Ystäville ja sukulaisille voin raottaa jonkin verran.
Joten en taida ymmärtää, mitä tarkoitat avauksessa?
No ei sosiaaliset normitkaan voi olla aina se kiinnekohta, nekin vaihtelevat kulttuureittain. Esim. lestadiolainen ei meikkaa mutta silti yleisesti meikkaavaa ihmistä ei katsota kieroon. Tai jossain yrityksessä pitää tehdä paljon rahaa ja on noloa olla köyhä, kun taas muualla yhteiskunnassa niin ei välttämättä olekaan. Kuka on oikeassa ja millainen on kunnollinen ihminen?
Ap
Kaikki ja ei kukaan. Kukaan ei muista, mitä olet hölmöillyt ja jos joku on niin ilkeä, että muistutelee, hylkää se.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Olen kunnollinen. En ole tehnyt rikoksia. En riko räikeästi sosiaalisia normeja, en metelöi, tervehdin ja vastaavaa. Ei silti tulisi mieleenikään avata elämääni toisille ihmisille. Ystäville ja sukulaisille voin raottaa jonkin verran.
Joten en taida ymmärtää, mitä tarkoitat avauksessa?
No ei sosiaaliset normitkaan voi olla aina se kiinnekohta, nekin vaihtelevat kulttuureittain. Esim. lestadiolainen ei meikkaa mutta silti yleisesti meikkaavaa ihmistä ei katsota kieroon. Tai jossain yrityksessä pitää tehdä paljon rahaa ja on noloa olla köyhä, kun taas muualla yhteiskunnassa niin ei välttämättä olekaan. Kuka on oikeassa ja millainen on kunnollinen ihminen?
Ap
Mun mielestä taas sosiaaliset normit on varsin hyvä kiinnekohta. Jos olet lestadiolainen, et meikkaa. Jos et ole lestadiolainen, voit meikata, jos haluat. Ne normithan tulee just siitä yhteiöstä ja ympäristöstä, missä elät ja haluat elää.
Vaikeaaa enää sanoa että mitä kauttta mistäkin tulee kun eletäään hallitsematttoman murrroksen aikakautttta mikä että onko esiim kasvatusta, nykypäivän some, yhtesikuuntaluokat, alueeeellinen jakautuminen ja koulutukset ja sivistyss, äly ja tunnneäly, yksilölllistyminen,l suomen historiaaan kokemukseet ja kasvatuus, päihteeet, työllisyystilannne, mielenterveysongeeelmat, geeniiit, lukuuuiset sairauuudet jne..
Ei menneisyyttä voi muuttaa, siitä pitää vaan päästää irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Olen kunnollinen. En ole tehnyt rikoksia. En riko räikeästi sosiaalisia normeja, en metelöi, tervehdin ja vastaavaa. Ei silti tulisi mieleenikään avata elämääni toisille ihmisille. Ystäville ja sukulaisille voin raottaa jonkin verran.
Joten en taida ymmärtää, mitä tarkoitat avauksessa?
No ei sosiaaliset normitkaan voi olla aina se kiinnekohta, nekin vaihtelevat kulttuureittain. Esim. lestadiolainen ei meikkaa mutta silti yleisesti meikkaavaa ihmistä ei katsota kieroon. Tai jossain yrityksessä pitää tehdä paljon rahaa ja on noloa olla köyhä, kun taas muualla yhteiskunnassa niin ei välttämättä olekaan. Kuka on oikeassa ja millainen on kunnollinen ihminen?
Ap
Mun mielestä taas sosiaaliset normit on varsin hyvä kiinnekohta. Jos olet lestadiolainen, et meikkaa. Jos et ole lestadiolainen, voit meikata, jos haluat. Ne normithan tulee just siitä yhteiöstä ja ympäristöstä, missä elät ja haluat elää.
Ei ole, esim. tiukan yhteisön normit tulevat ensinnä mieleen. Ei silloin sanota, että hyvä juttu kun noudatat niitä.
Tai jos olet rikollisjengissä, ei silloinkaan ajatella että hyvä juttu, noudatat yhteisön normeja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Olen kunnollinen. En ole tehnyt rikoksia. En riko räikeästi sosiaalisia normeja, en metelöi, tervehdin ja vastaavaa. Ei silti tulisi mieleenikään avata elämääni toisille ihmisille. Ystäville ja sukulaisille voin raottaa jonkin verran.
Joten en taida ymmärtää, mitä tarkoitat avauksessa?
No ei sosiaaliset normitkaan voi olla aina se kiinnekohta, nekin vaihtelevat kulttuureittain. Esim. lestadiolainen ei meikkaa mutta silti yleisesti meikkaavaa ihmistä ei katsota kieroon. Tai jossain yrityksessä pitää tehdä paljon rahaa ja on noloa olla köyhä, kun taas muualla yhteiskunnassa niin ei välttämättä olekaan. Kuka on oikeassa ja millainen on kunnollinen ihminen?
Ap
Mun mielestä taas sosiaaliset normit on varsin hyvä kiinnekohta. Jos olet lestadiolainen, et meikkaa. Jos et ole lestadiolainen, voit meikata, jos haluat. Ne normithan tulee just siitä yhteiöstä ja ympäristöstä, missä elät ja haluat elää.
Ei ole, esim. tiukan yhteisön normit tulevat ensinnä mieleen. Ei silloin sanota, että hyvä juttu kun noudatat niitä.
Tai jos olet rikollisjengissä, ei silloinkaan ajatella että hyvä juttu, noudatat yhteisön normeja.Ap
Vaan kaikki tavallaan "tietävät"? ne vääriksi. Eli on olemassa joku oikeakin normi, niin missä se on?
Ap
Lisäksi, on eri asia olla vaikka kunnon kansalainen kuin haluttava kumppani. Siis rakastaa voi "ei-kunnollistakin" tai joku kaiken oikein tekevä ei siltikään ole haluttava.