Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka määrittelee ihmisen kunnollisuuden?

Vierailija
10.10.2020 |

Ja millainen on kunnollinen ihminen, niin että kehtaat täysin avata elämäsi toisille koska tiedät sinun olevan hyvä näin?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää pilata keskustelu? Olen sama kirjoittaja, jolle kunnollisuus on sydämen asenne. Haluaisin sanoa vielä jotain aiheeseen liittyen, mutta tuntuu jotenkin turhalta kirjoittaa enää mitään kun tämä ketju meni tällaiseksi.

Sano vaan. Minäkin haluaisin vielä ehkä keskustella.

Ap

Ja mielestäni sydämen asenne-kommentti on hyvä. Ja ihminen häpeää huonoja tekojaan kun ne ovat esillä.

Ap

Vierailija
42/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tekopyhä jeesustelija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Olen kunnollinen. En ole tehnyt rikoksia. En riko räikeästi sosiaalisia normeja, en metelöi, tervehdin ja vastaavaa. Ei silti tulisi mieleenikään avata elämääni toisille ihmisille. Ystäville ja sukulaisille voin raottaa jonkin verran.

Joten en taida ymmärtää, mitä tarkoitat avauksessa?

No ei sosiaaliset normitkaan voi olla aina se kiinnekohta, nekin vaihtelevat kulttuureittain. Esim. lestadiolainen ei meikkaa mutta silti yleisesti meikkaavaa ihmistä ei katsota kieroon. Tai jossain yrityksessä pitää tehdä paljon rahaa ja on noloa olla köyhä, kun taas muualla yhteiskunnassa niin ei välttämättä olekaan. Kuka on oikeassa ja millainen on kunnollinen ihminen?

Ap

Sosiaaliset normit otetaan huomioon. Ei tulisi mieleenikään mennä lestadiolaisten tilaisuuteen vahvasti meikattuna ja korvakorut korvissa kiikkuen. Kunnollisuutta on kunnioittaa toisten ihmisten vakaumusta, jos se ei ole lakien vastainen.

Niin. Entä sellainen joka on aina nujerrettu vaikka noihin asioihin. Itsekin olen elänyt hyvin hallitsevan ihmisen kanssa ja tajuan tarpeen vapautua. Mutta mitä nyt esimerkin lestadiolaisuuteen tulee, niin joku oli kuulemma laittanut korvakorut ja se oli toisille nimenomaan merkki yhteisöstä irtautumisesta.

Ap

Vierailija
44/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja onko "kunnollinen" edes oikea sana tähän, se ärsyttää minua. Mutta tiedätte mitä tarkoitan?

Ap

Itseasiassa en tiedä ja kuulostat ärsyttävälle sädekehän kiilloittajalle. Elä elämääsi, kyllä se omatunto kertoo mikä on väärin. Onko sulla liian helppoa?

Väärässä olet.

Ap

Jaa.. Niin, enpä tunne sinua, enkä ole varma haluaisinko tunteakaan.. Koita elää tekojes kanssa tai hyppää narun jatkoksi emt.

Näinköhän itse kehtaisit sanoa saman naamallasi, jos joku päivä sinut näkisikin livenä mitä nettiin kirjoitat.

Ap

Siis tätä juuri tarkoitan. Pystyykö tämä kommentoija nyt itse "elämään tekojensa kanssa" :D Jos jotain kautta selviäisi henkilöllisyys. Että joo, tällaista minä vauvalla kirjoitan toisille. Kuka se tekopyhä oli?

Ap

Mitähän kautta se selviäisi? Rikollistako? Voin kertoa, että olen tarvittaessa erittäinkin kusipää, sitähän sä tarkoitit? :)

Kukahan olisi sinua kohtaan kusipää?

Tarvitsisit sitä pahasti. Narsisti.

No sä olit jo. Kukahan sua kohtaan olis.. Tarvitset sitä?

Kutsuit itseäsi kusipääksi, joten se ei ollut loukkaavaa.

Uhkailit minua.

Vierailija
45/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Olen kunnollinen. En ole tehnyt rikoksia. En riko räikeästi sosiaalisia normeja, en metelöi, tervehdin ja vastaavaa. Ei silti tulisi mieleenikään avata elämääni toisille ihmisille. Ystäville ja sukulaisille voin raottaa jonkin verran.

Joten en taida ymmärtää, mitä tarkoitat avauksessa?

No ei sosiaaliset normitkaan voi olla aina se kiinnekohta, nekin vaihtelevat kulttuureittain. Esim. lestadiolainen ei meikkaa mutta silti yleisesti meikkaavaa ihmistä ei katsota kieroon. Tai jossain yrityksessä pitää tehdä paljon rahaa ja on noloa olla köyhä, kun taas muualla yhteiskunnassa niin ei välttämättä olekaan. Kuka on oikeassa ja millainen on kunnollinen ihminen?

Ap

Sosiaaliset normit otetaan huomioon. Ei tulisi mieleenikään mennä lestadiolaisten tilaisuuteen vahvasti meikattuna ja korvakorut korvissa kiikkuen. Kunnollisuutta on kunnioittaa toisten ihmisten vakaumusta, jos se ei ole lakien vastainen.

Niin. Entä sellainen joka on aina nujerrettu vaikka noihin asioihin. Itsekin olen elänyt hyvin hallitsevan ihmisen kanssa ja tajuan tarpeen vapautua. Mutta mitä nyt esimerkin lestadiolaisuuteen tulee, niin joku oli kuulemma laittanut korvakorut ja se oli toisille nimenomaan merkki yhteisöstä irtautumisesta.

Ap

Se toinen voi ajatella susta, että sinä olit hyvin hallitseva.

Vierailija
46/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on tekopyhä jeesustelija.

Tee sitten oikeasti oma pyhä keskustelusi mutta älä tule tänne häiritsemään.

Ap

Vierailija
47/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
48/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
49/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, kirjoitin pitkän viestin ja onnistuin hävittämään sen ennen lähettämistä.

Tiivistettynä: uskonnollisilla yhteisöillä on omat käsityksensä kunnollisuudesta ja se voi poiketa hyvinkin paljon uskovan yksilön tavasta määrittää se. Hyvässä ja pahassa. Yhtenä esimerkkinä hengellinen väkivalta. Sitten on ne, joiden tapa ajatella ei poikkea paljonkaan ei uskovien tavasta ajatella. En ehdi nyt niin ajatuksella tätä kirjoittaa, mutta ei kaikki uskovat ole niin ahdasmielisiä, kuin moni olettaa.

Vierailija
50/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, kirjoitin pitkän viestin ja onnistuin hävittämään sen ennen lähettämistä.

Tiivistettynä: uskonnollisilla yhteisöillä on omat käsityksensä kunnollisuudesta ja se voi poiketa hyvinkin paljon uskovan yksilön tavasta määrittää se. Hyvässä ja pahassa. Yhtenä esimerkkinä hengellinen väkivalta. Sitten on ne, joiden tapa ajatella ei poikkea paljonkaan ei uskovien tavasta ajatella. En ehdi nyt niin ajatuksella tätä kirjoittaa, mutta ei kaikki uskovat ole niin ahdasmielisiä, kuin moni olettaa.

Ahdasmielinen uskova alkaa syytellä kun sanoo mielipiteensä hänen mielipiteestään. Että olen ilkeä. Minäkin uskon Jumalaan ja ajattelen että hänellä on varmaan joku eri käsitys kunnollisuudesta kuin toisia arvostelevalla ihmisellä.

Ap

Vierailija
51/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä