Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka määrittelee ihmisen kunnollisuuden?

Vierailija
10.10.2020 |

Ja millainen on kunnollinen ihminen, niin että kehtaat täysin avata elämäsi toisille koska tiedät sinun olevan hyvä näin?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sellaisia oikein enää ole niin kuin vaikka 80-luvulla, kun tiedettiin että just tämä ja tämä on väärin ja tämä oikein.

Vierailija
22/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja onko "kunnollinen" edes oikea sana tähän, se ärsyttää minua. Mutta tiedätte mitä tarkoitan?

Ap

Itseasiassa en tiedä ja kuulostat ärsyttävälle sädekehän kiilloittajalle. Elä elämääsi, kyllä se omatunto kertoo mikä on väärin. Onko sulla liian helppoa?

Väärässä olet.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse noudatan parhaani mukaan kymmentä käskyä. Palvelevat lakiakin aika hyvin.

Vierailija
24/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Olen kunnollinen. En ole tehnyt rikoksia. En riko räikeästi sosiaalisia normeja, en metelöi, tervehdin ja vastaavaa. Ei silti tulisi mieleenikään avata elämääni toisille ihmisille. Ystäville ja sukulaisille voin raottaa jonkin verran.

Joten en taida ymmärtää, mitä tarkoitat avauksessa?

No ei sosiaaliset normitkaan voi olla aina se kiinnekohta, nekin vaihtelevat kulttuureittain. Esim. lestadiolainen ei meikkaa mutta silti yleisesti meikkaavaa ihmistä ei katsota kieroon. Tai jossain yrityksessä pitää tehdä paljon rahaa ja on noloa olla köyhä, kun taas muualla yhteiskunnassa niin ei välttämättä olekaan. Kuka on oikeassa ja millainen on kunnollinen ihminen?

Ap

Mun mielestä taas sosiaaliset normit on varsin hyvä kiinnekohta. Jos olet lestadiolainen, et meikkaa. Jos et ole lestadiolainen, voit meikata, jos haluat. Ne normithan tulee just siitä yhteiöstä ja ympäristöstä, missä elät ja haluat elää.

Ei ole, esim. tiukan yhteisön normit tulevat ensinnä mieleen. Ei silloin sanota, että hyvä juttu kun noudatat niitä.

Tai jos olet rikollisjengissä, ei silloinkaan ajatella että hyvä juttu, noudatat yhteisön normeja.

Ap

Minusta kunnollisuus on sydämen asenne. Tahtoa ja halua olla hyvä toisia kohtaan ja toimia oikein. Etenkin niitä jotka on itseä lähellä.

Vierailija
25/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja onko "kunnollinen" edes oikea sana tähän, se ärsyttää minua. Mutta tiedätte mitä tarkoitan?

Ap

Itseasiassa en tiedä ja kuulostat ärsyttävälle sädekehän kiilloittajalle. Elä elämääsi, kyllä se omatunto kertoo mikä on väärin. Onko sulla liian helppoa?

Väärässä olet.

Ap

Jaa.. Niin, enpä tunne sinua, enkä ole varma haluaisinko tunteakaan.. Koita elää tekojes kanssa tai hyppää narun jatkoksi emt.

Vierailija
26/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko vaikka näin, että tiedän ihmisen joka ei ole niin kunnollinen, mutta niin kauan kun hän ei uhkaa tai lähesty, olkoon.

Vierailija
27/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, kukaan ulkopuolinen ei määrittele muiden "kunnollisuutta".

Narsistit ehkä kuvittelee voivansa.

Vierailija
28/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oliko pointtina nyt se, että normit riippuvat ympäristöstä? Äitini huusi minulle naama punaisena, kun pukeuduin farkkuihin ja huppareihin. Kuulemma "kukaan" ei pukeutunut niin. Kaikki pukeutuivat niin.

Tätini on vieläkin sitä mieltä että tatuoidut naiset eivät pääse naimisiin eivätkä töihin. Useimmilla tuntemillani naisilla on tatuointeja, ihan ovat kelvanneet.

Vierailija
29/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, minä haluaisin asua luostarissa. Lähellä Herraa.

Vierailija
30/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Väärässä olet.

Ap

Jaa.. Niin, enpä tunne sinua, enkä ole varma haluaisinko tunteakaan.. Koita elää tekojes kanssa tai hyppää narun jatkoksi emt.

Näinköhän itse kehtaisit sanoa saman naamallasi, jos joku päivä sinut näkisikin livenä mitä nettiin kirjoitat.

Ap

Mut kun ei näe.

Niin, eli sinä HÄPEÄT. Koska muut näkisivät sinut epämiellyttävänä ihmisenä. Mutta mahtava juttu että tulit keskusteluun sillä se oli itseasiassa aihekin ;)

Ap

Vierailija
31/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittelet itse kuka on kunnollinen. Simple.

Vierailija
32/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Väärässä olet.

Ap

Näinköhän itse kehtaisit sanoa saman naamallasi, jos joku päivä sinut näkisikin livenä mitä nettiin kirjoitat.

Ap

Mut kun ei näe.

Niin, eli sinä HÄPEÄT. Koska muut näkisivät sinut epämiellyttävänä ihmisenä. Mutta mahtava juttu että tulit keskusteluun sillä se oli itseasiassa aihekin ;)

Ap

Sinäkin olet ollut muissa keskusteluissa sangen ilkeä, että älä jaksa.. 😉

ESIM. missä?

Ap

Vierailija
33/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki olisi epämiellyttäviä ihmisiä, jos jokaisen keskustelut käytäisiin läpi! 😂 Eli ei todellakaan hävetä.

Vierailija
34/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä sun kanssa käy riitelemään, vaikka sitä ap toivoisit. Tykkäät riidellä.

Vierailija
35/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Väärässä olet.

Ap

Ap

Siis tätä juuri tarkoitan. Pystyykö tämä kommentoija nyt itse "elämään tekojensa kanssa" :D Jos jotain kautta selviäisi henkilöllisyys. Että joo, tällaista minä vauvalla kirjoitan toisille. Kuka se tekopyhä oli?

Ap

Mitähän kautta se selviäisi? Rikollistako? Voin kertoa, että olen tarvittaessa erittäinkin kusipää, sitähän sä tarkoitit? :)

Kukahan olisi sinua kohtaan kusipää?

Tarvitsisit sitä pahasti. Narsisti.

No sä olit jo. Kukahan sua kohtaan olis.. Tarvitset sitä?

Vierailija
36/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulle puhut, en ole ap, enkä pidä riitelystä.

Kaltaisesi narskut, joita tämä paikka vilisee, ovat oksettavia.

Kuka olisi sinulle kusipää? Vai oletko tekopyhä?

Vierailija
37/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulle puhut, en ole ap, enkä pidä riitelystä.

Kaltaisesi narskut, joita tämä paikka vilisee, ovat oksettavia.

Kuka olisi sinulle kusipää? Vai oletko tekopyhä?

En ymmärrä mitä lässytät, mutta vaikutat yleisen miellyttävällä ihmiselle.

38/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Olen kunnollinen. En ole tehnyt rikoksia. En riko räikeästi sosiaalisia normeja, en metelöi, tervehdin ja vastaavaa. Ei silti tulisi mieleenikään avata elämääni toisille ihmisille. Ystäville ja sukulaisille voin raottaa jonkin verran.

Joten en taida ymmärtää, mitä tarkoitat avauksessa?

No ei sosiaaliset normitkaan voi olla aina se kiinnekohta, nekin vaihtelevat kulttuureittain. Esim. lestadiolainen ei meikkaa mutta silti yleisesti meikkaavaa ihmistä ei katsota kieroon. Tai jossain yrityksessä pitää tehdä paljon rahaa ja on noloa olla köyhä, kun taas muualla yhteiskunnassa niin ei välttämättä olekaan. Kuka on oikeassa ja millainen on kunnollinen ihminen?

Ap

Sosiaaliset normit otetaan huomioon. Ei tulisi mieleenikään mennä lestadiolaisten tilaisuuteen vahvasti meikattuna ja korvakorut korvissa kiikkuen. Kunnollisuutta on kunnioittaa toisten ihmisten vakaumusta, jos se ei ole lakien vastainen.

Vierailija
39/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää pilata keskustelu? Olen sama kirjoittaja, jolle kunnollisuus on sydämen asenne. Haluaisin sanoa vielä jotain aiheeseen liittyen, mutta tuntuu jotenkin turhalta kirjoittaa enää mitään kun tämä ketju meni tällaiseksi.

Vierailija
40/51 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää pilata keskustelu? Olen sama kirjoittaja, jolle kunnollisuus on sydämen asenne. Haluaisin sanoa vielä jotain aiheeseen liittyen, mutta tuntuu jotenkin turhalta kirjoittaa enää mitään kun tämä ketju meni tällaiseksi.

Sano vaan. Minäkin haluaisin vielä ehkä keskustella.

Ap