Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaiset ja mua nolottaa!!

Vierailija
03.01.2014 |

Oltiin sitten erittäin läheisen ja rakkaan ihmisen hautajaisissa, ja järkevästi mietin lasten ja itseni pukeutumisen. No, sitten en kuitenkaan tajunnut edes kuin vasta paikan päällä, että herranjestas mitä mun miehellä on päällä! Näin kyllä mitä paitaa silitteli ja pisti päälleen, mutta miksen tajunnut siinä tilanteessa, että vähän väärän värinen paita tilanteeseen, sillä oli kirkkaan sininen kauluspaita! Ja en olis niin paljoo hävennyt muuten, mutta oli vielä kantamassa, joten kyllä siinä kohtaa häpesin silmät päästäni, ja nyt itkettää ihan jo sekin kuinka pahasti mokattiin! :(

Pliis sanokaa, että muutkin on mokailleet vastaavanlaisia tilanteita, on sit niin paha mieli meinaan..

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, älä tosiaan ole tuosta pahoilla mielin! Tuskin se vainajakaan olisi. Ihan oikeesti, se ei mitenkään sitä kunnioitusta vähennä, vaikka pukeutuisi siniseen.

Mun karmea hautajaiskokemus: otin netistä ja foorumeilta selvää hautajaisetiketistä. Naisella pitää olla kuulemma hame. Mustaa pitää olla. Ostin sitten vaaditut vaatteet.

Ja mitä vittua: mä joka en ollut edes kuolleen lähiomainen (oli miehen täti) olin niiin ylipukeutunut, että mua hävettää vieläkin, kun katson niitä valokuvia. Mulla oli mustat sukkahuosut ja musta suora hame ja musta tunika siihen -  ihan kuin jossaan hautajais-sketseissä tai vanhoilla mammoilla elokuvissa. Muilla naisilla oli mustaa farkkua tai tummia housuja, tavallisia puseroita, jollain jotaa neuletta... Kaikilla oli ihan tavallista vaatetta! Tunsin itseni ääliöksi. En enää ikinä pukeudu hautajaisiin kuin pelle. Ehkä joskus ennenvanhaan tuo olisi käynyt, mutta ei enää nykyään.

Vierailija
2/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun miehes sentään laittoi kauluspaidan. Mun ukolla kun ei voisi mikään "jäykkä juhlapukeutuminen" vähempää kiinnostaa, kun aina pitää muka olla niin kapinallinen ja oman tiensä kulkija.. Hautajaisissa oli farkuissa ja normipaidassa ja lenkkareissa. Hampaat sentään pesas ennen lähtöä kun suurin piirtein pakotin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi tavaton sentään, oletko sinä ihan tolkuissasi?

Nyt eletään vuotta 2014 eikä hautajaisissa ole ollut vuosikymmeniin niin ehdotonta pukukoodia, että ei saa olla minkäänväristä vaatetta.

Järkyty nyt perusteellisesti, kun minusta tämä ei ollut edes moka: siskoni mies kantoi äitivainaamme arkkua punaisessa pusakassa. Ei sentään kirkkaanpunaisessa, vaan sellaisessa tummanviininpunaisessa.

Äiti olisi pitänyt paljon huonompana sitä, että joku olisi mennyt ostamaan erikseen jonkun vaatteen vain hautajaisia varten.

Vierailija
4/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sininen on yksi hyväksytyistä väreistä hautajaispukeutumisessa. Eli ihan ok.

Vierailija
5/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:40"]

No hei, älä tosiaan ole tuosta pahoilla mielin! Tuskin se vainajakaan olisi. Ihan oikeesti, se ei mitenkään sitä kunnioitusta vähennä, vaikka pukeutuisi siniseen.

Mun karmea hautajaiskokemus: otin netistä ja foorumeilta selvää hautajaisetiketistä. Naisella pitää olla kuulemma hame. Mustaa pitää olla. Ostin sitten vaaditut vaatteet.

Ja mitä vittua: mä joka en ollut edes kuolleen lähiomainen (oli miehen täti) olin niiin ylipukeutunut, että mua hävettää vieläkin, kun katson niitä valokuvia. Mulla oli mustat sukkahuosut ja musta suora hame ja musta tunika siihen -  ihan kuin jossaan hautajais-sketseissä tai vanhoilla mammoilla elokuvissa. Muilla naisilla oli mustaa farkkua tai tummia housuja, tavallisia puseroita, jollain jotaa neuletta... Kaikilla oli ihan tavallista vaatetta! Tunsin itseni ääliöksi. En enää ikinä pukeudu hautajaisiin kuin pelle. Ehkä joskus ennenvanhaan tuo olisi käynyt, mutta ei enää nykyään.

[/quote]

Onpa miehelläsi huonosti (ei tilanteen vaatimalla arvokkuudella) pukeutuvia sukulaisia.

Vierailija
6/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt tätini tapasi sanoa: Ei sitä vaatteilla surra ja  tarkoitti sillä, että jokainen pukeutuu tyylinsä mukan hautajaisiin sekä niiden jälkeen. Ennenhän lähiomaiset kulkivat pitkään mustissa eivätkä juuri osallistuneet mihinkään vähänkään kevyempiin tilaisuuksiin.

Minulla oli pitkään musta jakkupuku, kun hautajaisia tuntui olevan yhtä mittaa, mutta sitten pari vuotta sitten pukeuduin mustiin suoriin housuihin ja mustaan neulejakkuun. Sen jälkeen en ole hametta käyttänyt. Eikä kukaan ole katsonut pitkään. Varsinkin kesäisen aikaan näkyy jo värikkäitä vaatteita, ei nyt ihan räiskyvän punaista, mutta värikästä kuitenkin. Älä siis kiukuttele miehellesi sinisestä paidasta.

Vierailija
7/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt maata kaada, mutta mitä ihmettä sun miehes päässä liikkui? Ei tiedä etikettisäännöistä mitään?

Mä en ole mikään tiukkapipo, mutta en voi millään käsittää miten joku voi mennä lenkkareissa ja tavallisessa paidassa hautajaisiin? En ymmärrä sitä edes teiniltä, saati sitten aikuiselta mieheltä. Aivan turha selittää mistään oman tien kulkijasta, idiootti moukka, joka ei kunnioita kuollutta ihmista. Tai jos joku järkkää hienot häät ja joku pölvästi on siellä lenkkareissa ja flanellipaidassa.

Älä sure turhaan ap, seuraavan kerran vahdit myös miehesi vaatteet.

Vierailija
8/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai on vai.. En mä tiennyt, lähinnä nolottaa siksi, kun kaikilla (!) muilla vierailla (miehillä siis) oli kyllä valkoiset kauluspaidat ja oli kuitenkin isot hautajaiset kyseessä.. Ja kyllä ainakin pari sukulaista oikeesti tuli jopa sanomaan asiasta.. Mutta ihan oikeesti, ei usein pääse sanomaan, mutta mulle tuli Av palstan vastauksista PAREMPI mieli ;) En tunne oloani enää niin tyhmäksi, kun annoin mieheni tulla sinisessä kauluspaidassa!

Ap

Vierailija
9/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:54"]

Ei se nyt maata kaada, mutta mitä ihmettä sun miehes päässä liikkui? Ei tiedä etikettisäännöistä mitään?

Mä en ole mikään tiukkapipo, mutta en voi millään käsittää miten joku voi mennä lenkkareissa ja tavallisessa paidassa hautajaisiin? En ymmärrä sitä edes teiniltä, saati sitten aikuiselta mieheltä. Aivan turha selittää mistään oman tien kulkijasta, idiootti moukka, joka ei kunnioita kuollutta ihmista. Tai jos joku järkkää hienot häät ja joku pölvästi on siellä lenkkareissa ja flanellipaidassa.

Älä sure turhaan ap, seuraavan kerran vahdit myös miehesi vaatteet.

[/quote]

en ymmärrä minäkään, arvaa vaan ottiko päähän, mutta enpä nyt voinut alkaa aikuisen miehen pukeutumista päättämään :( Ja koska hänen mielestään on niin hienoa olla tollainen "oman tiensä kulkija", moukkamaisuuttahan tuo minustakin on..

t. sen lenkkaripukeutujan vaimo

Vierailija
10/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen mielestä on noloa, jos pukeutuu hautajaisiin siististi. Sen sijaan bilevaatteisiin sopii laittaa satasia, koska ne on niin tärkeitä.

Vierailija
11/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin niin sekaisin etten tajunnut kukkia laskiessa pysähtyä osoittamaan kunnioitusta omaisille. SE hävetti kun jälkikäteen hokasin jotain jääneen väliin..

Vierailija
12/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisista tulee aina paha mieli, vähän sellainen morkkis. Ne on niin jäykät juhlat että ihmiset pelkää mokaavansa. Jos hautajaisia ei ole kovin usein tai varsinkaan isoja (=perinteisiä hautajaisia), niin on ihan ok, ettei etiketti muistu heti mieleen. Hautajaisista muistetaan yleensä papin puhe, keli sekä vapaamuotoinen muistelu kahvitilaisuudessa, ei muiden vaatteita. Tai jos niissä onkin jotain huomauttamista, niin se on tavallaan vaan posittiivista kun antaa hautajaista vähän maanläheisemmän kuvan.

Itselle tuli mieleen lähiomaisen hautajaiset, joissa kaunis sukulaisnainen oli pukeutunut piikkikorkkareihin ja värikkääseen huiviin sekä mustaan minihameeseen. Se on tavallaan jäänyt mieleen ihan mukavalla tavalla, vaikka silloin vähän kulmia nosteltiin. Ihminen oli siinä ainakin oma itsensä.

Vierailija
13/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisista tulee aina paha mieli, vähän sellainen morkkis. Ne on niin jäykät juhlat että ihmiset pelkää mokaavansa. Jos hautajaisia ei ole kovin usein tai varsinkaan isoja (=perinteisiä hautajaisia), niin on ihan ok, ettei etiketti muistu heti mieleen. Hautajaisista muistetaan yleensä papin puhe, keli sekä vapaamuotoinen muistelu kahvitilaisuudessa, ei muiden vaatteita. Tai jos niissä onkin jotain huomauttamista, niin se on tavallaan vaan posittiivista kun antaa hautajaista vähän maanläheisemmän kuvan.

Itselle tuli mieleen lähiomaisen hautajaiset, joissa kaunis sukulaisnainen oli pukeutunut piikkikorkkareihin ja värikkääseen huiviin sekä mustaan minihameeseen. Se on tavallaan jäänyt mieleen ihan mukavalla tavalla, vaikka silloin vähän kulmia nosteltiin. Ihminen oli siinä ainakin oma itsensä.

Vierailija
14/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuka käyttää hameen kanssa tunikaa? 

Vierailija
15/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan sininen paita nyt niin paha moka ole. Vaaleanpunainen tai kirkkaan punainen olis ehkä vähän eri juttu. Kyllä meidän molempien sukujen hautajaisissa pukeudutaan kyllä siisitisti ja mustaAn. Lapsilla voi olla valkoistakin. En oo ikinä kuullutkaan, että kun on vuosi 2014 niin jokainen voi pukeutua hautajaisiin normivaatteisiin. Oon ymmärtänyt, että musta siksi, että se on surun väri vaatetuksessa ja siististi siksi, että kunnioittaa vainajaa ja omaisia.

Vierailija
16/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Riippuu toki vainajasta ja hänen toiveistaan. Jos niitä ei tiedetä, niin mielestäni olit suurin piirtein ainoa asiallisesti pukeutunut. En muista olleeni yksissäkään hautajaisissa, joissa jollain olisi farkut tai muut tavalliset vaatteet. En ehkä ole vaatteita kyllä pahemmin tarkkaillutkaan.

Ap:lle lohdutuksena, kaikkea sattuu. Ei sitä kaikkea tule ajatelleeksi, jos ei ole hautajaisista kokemusta. Moukkia olivat ne, jotka toisten vaatteista huomauttivat.

Vierailija
17/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukuni äitin puolelta on sellaista junttiporukkaa että joka pakollisesssa sukujuhlassa (käytännössä enää vain elossa olevan isoäidin 5/10v välein olevat juhlat) jengi on paikalla lenkkareissa, ruutupaidassa ja farkuissa. Tiedän lohdutukseksi etteivät he ole ainoita lajissaan suomessa. Tosin minua sinänsä kiinnosta koska en ole tätieni ja serkkujeni kanssa missään tekemisissä. Roskasakkia.

Suomalaisilla on ihmeellinen suhde juhlapukeutumiseen ja siitä kapinoimiseen.

Vierailija
18/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n miehellä oli silitetty paita päällä hautajaisissa ja sitä pitää nyt palstalla valittaa? Käsittämätöntä. Unohda jo koko asia, ei se miehesi mitenkään mokannut, vaan oli asiallisesti pukeutunut.

Vierailija
19/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hävettää myöntää, mutta kyllä meillä kokemusta on liiankin kanssa, tämä kerta oli kuitenkin itselle ehkä se kaikista läheisin ja olin sen verran sekaisin ajatuksissani, etten tajunnut sitä sillä hetkellä kun tuon paidan vetäisi päälleen.. Aina ennen ollut kyllä se valkoinen kauluspaita, mutta näillä mentiin nyt! 

Tosta mun on pakko kans sanoa, et jos mies olis yrittänyt jossain farkuissa tai lenkkareissa lähtee, niin olisin sanonut että kuule jää mieluummin kotiin, minä vaikka kannan sitä arkkua mieluummin kun näyttäydyn tollasessa seurassa.. :D

Vierailija
20/45 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 oli siis Ap!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan