Hautajaiset ja mua nolottaa!!
Oltiin sitten erittäin läheisen ja rakkaan ihmisen hautajaisissa, ja järkevästi mietin lasten ja itseni pukeutumisen. No, sitten en kuitenkaan tajunnut edes kuin vasta paikan päällä, että herranjestas mitä mun miehellä on päällä! Näin kyllä mitä paitaa silitteli ja pisti päälleen, mutta miksen tajunnut siinä tilanteessa, että vähän väärän värinen paita tilanteeseen, sillä oli kirkkaan sininen kauluspaita! Ja en olis niin paljoo hävennyt muuten, mutta oli vielä kantamassa, joten kyllä siinä kohtaa häpesin silmät päästäni, ja nyt itkettää ihan jo sekin kuinka pahasti mokattiin! :(
Pliis sanokaa, että muutkin on mokailleet vastaavanlaisia tilanteita, on sit niin paha mieli meinaan..
Kommentit (45)
Ap jatkaa; en mä valita miehestäni, itseäni mä sätin etten tajunnut! Ja niinkuin ylempänä jo totesin, sain jo vastauksista käsityksen, ettei ollut paha moka, ja mieli parempi jo :)
No jos ne oli talvella, niin isoin osuus siitä kantamisesta varmaankin tapahtui ulkona, eli takki päällä? Oliko kaikilla sitten yhteneväiset mustat takit, valkoiset huivit ja samanlaiset hatut. Oliko kaikilla yleensä hatut? Pukivatko miehet hatut jo kirkossa vai vasta ulkona?
Kyllä niitä muka mokaamisia löytyy, jos haluaa etsiä, mutta ei sillä ole mitään merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 14:56"]
Ai on vai.. En mä tiennyt, lähinnä nolottaa siksi, kun kaikilla (!) muilla vierailla (miehillä siis) oli kyllä valkoiset kauluspaidat ja oli kuitenkin isot hautajaiset kyseessä.. Ja kyllä ainakin pari sukulaista oikeesti tuli jopa sanomaan asiasta.. Mutta ihan oikeesti, ei usein pääse sanomaan, mutta mulle tuli Av palstan vastauksista PAREMPI mieli ;) En tunne oloani enää niin tyhmäksi, kun annoin mieheni tulla sinisessä kauluspaidassa!
Ap
[/quote]
Siis sukulaiset tuli SULLE komentoimaan aikuisen(?) miehesi pukeutumista? Eivät kyllä ihan täysillä sitten kulje se sun muukaan sukusi. Oikeasti läheisten ihmisten hautajaisissa mä en edes muista mitä muilla on ollut päällä, en muista omiakaan vaatteitani. Toivottavasti oli jotain edes päällä. Kaikilla. Muuten aivan sama.
Olen varmaan tiukkapipo, mutta ihmettelen hautajaisiin mustissa vaatteissa tulevia, joiden sinänsä 'oikean väriset' vaatteet ovat bilevaatteita, just minareita tai melko paljastavia puseroita tai esim. runsain paljetein ja/tai pitsein koristeltuja pikkumustia. Jonkun miehen sinistä paitaa tumman puvun kanssa en varmaan huomaisikaan.
Mulla oli sininen pusero, musta jakkutakki ja sinimusta hame päällä isäni hautajaisissa vuonna 2004, eipä tullut mieleen olla nolostunut :-/
Olihan niillä puvun takki, mutta ei ulkotakkia, sisään kirkkoon kantoivat ja ulos autoon, tuhkaamisesta kun oli kyse..
Ja joo, mun äiti kommentoi saman tien ja sanoi et pitäisköhän mennä vaihtamaan! Vastasin vaan että ei tullut nyt mieleen ottaa aikuselle miehelle vaihtovaatteita mukaan. Ja tädin kanssa juttelin, niin hän sanoi isoäitini kommentoineen paheksuvasti, mutta lohdutteli samalla, että antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :D
Ap
Isoimman etikettimokan teki mun mielestä noi ikävästi kommentoineet sukulaiset. "Tyhmä ei huomaa ja viisas ei sano mitään", tuo mielessä rämmitään läpi etikettiviidakon :-)
Otan osaa, sure rauhassa surusi, miehen paita on lopulta yks aika pieni murhe...
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:22"]
Olihan niillä puvun takki, mutta ei ulkotakkia, sisään kirkkoon kantoivat ja ulos autoon, tuhkaamisesta kun oli kyse..
Ja joo, mun äiti kommentoi saman tien ja sanoi et pitäisköhän mennä vaihtamaan! Vastasin vaan että ei tullut nyt mieleen ottaa aikuselle miehelle vaihtovaatteita mukaan. Ja tädin kanssa juttelin, niin hän sanoi isoäitini kommentoineen paheksuvasti, mutta lohdutteli samalla, että antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :D
Ap
[/quote]
No täti ei sitten antanut mennä, kun piti sinulle tiedottaa tästä paheksunnasta. Vanhat ihmiset on usein vähän jumissa sen kanssa, että kaikki tunteet ja asiat yleensäkin pitää näyttää ulkoisilla merkeillä.
Ehkä täti ajatteli, että on hyvä mainita asiasta, jos ap ei ole tietoinen etikettisäännöistä.
Mua ainakin nolottaa vieläkin, kun teininä sain poikakaverin kanssa kutsun rippijuhliin ja ostettiin sinne tulppaaneja. Olisin ollut todella kiitollinen, jos joku olis ajoissa sanonut, että ruusuja sinne kuuluu viedä. Isä ja äiti olivat satojen kilometrien päässä eikä ketään vanhempaa ohjastamassa normaaleista asioista.
Eikä kaikesta kannata ajatella, että tuokin yritti nyt tahallaan nolata mut. Kaikki ihmiset eivät ole pahansuopia.
Mä itse mietin tässä just, että pitäisiköhän kirjata johonkin ylös, tai ainakin sanon miehelle, että toivon mun hautajaisissa sitten joskus värikästä pukeutumista! Rakastan itse värejä, mitä kirkkaampia sitä parempia. Toimiskohan..? Olis hautajaiset mun näköiset ainaskin!
Ap
Mäkin haluan värikkäät hautajaiset, joissa on paljon hyvää ruokaa, juomaa ja musiikkia. Hyvät bileet, joissa juhlitaan sitä, että mä olen elänyt!
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:30"]
Ehkä täti ajatteli, että on hyvä mainita asiasta, jos ap ei ole tietoinen etikettisäännöistä.
Mua ainakin nolottaa vieläkin, kun teininä sain poikakaverin kanssa kutsun rippijuhliin ja ostettiin sinne tulppaaneja. Olisin ollut todella kiitollinen, jos joku olis ajoissa sanonut, että ruusuja sinne kuuluu viedä. Isä ja äiti olivat satojen kilometrien päässä eikä ketään vanhempaa ohjastamassa normaaleista asioista.
Eikä kaikesta kannata ajatella, että tuokin yritti nyt tahallaan nolata mut. Kaikki ihmiset eivät ole pahansuopia.
[/quote]
Olet ilmeisen kiltti ja suloinen ihminen, kun jaksat ajatella hyvää jopa hautajaisissa nokkivasta tädistä :-) Ei vaan ole oikea paikka ja aika neuvoa ja opastaa aikaihmisiä hautajaiset, usein niin latautunut tunnelma, että moiset sanomiset jää kaivelemaan mieltä eri tavallla kuin normaalioloissa sanotut.
Ja toinen asia: Anna jo itsellesi tulppaanit anteeksi :-) Itse, ja uskon, että rippilapsikin, ottaisi monin verroin mieluummin tulppaaneja kuin ruusuja. Vien yleensä ihan tieten tahtoen muita kukkia kuin ruusuja, gerberoita ja liljoja vaikka. Minusta edes tyhjin käsin meneminen ei olisi kovin paha etikettimoka, varsinkaan nuorilta, kun jo matkat ja pukeutuminen maksaa. Rauha mieleen ja kanna vaan mitä kukkia tykkäät kenelle tykkäät :-)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:30"]
[/quote]
Missä tuo ruususääntö on? Yleensä toki sekä rippilapselle että ylioppilaalle viedään ruusuja, mutta kai nyt muitakin kukkia voi viedä. Varsinkin jos vie sankarin lempikukkia.
Siis tuliko ne sukulaiset sulle valittamaan miehesi paidasta? Se jos mikä on kyllä epäkohteliasta. Miehesi on aikuinen ihminen, etkä kai sä ole sen holhooja. Joten miksi ihmeessä sulle valitetaan toisen aikuisen ihmisen vaatteista? Käsittämätöntä ja moukkamaista.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 16:04"]
Ap:n miehellä oli silitetty paita päällä hautajaisissa ja sitä pitää nyt palstalla valittaa? Käsittämätöntä. Unohda jo koko asia, ei se miehesi mitenkään mokannut, vaan oli asiallisesti pukeutunut.
[/quote]
Eikö jonkun mielestä muka ole sekä siisti että asiallinen vaate vaikka hautajaisiin, jos on sininen, silitetty kauluspaita?
No, mun miehellä oli mumminsa hautajaisissa keltainen kravatti. Huomasin sen vasta valokuvista! Pikkusen oli jälkihäpeää. Mies selitti, että laittoi sen siksi, kun keltainen oli mummin lempiväri.
Miten se muka SINUN vikasi on, mitä miehelläsi on päällä? Ei hän mikään lapsi ole. Olisi hän avannut suunsa.
idiootin kanssa naimisissa onnittelut! Mun ex on monella tapaa törppö mutta osannut sentään pukeutua tummaan PUKUUN hautajsisiin. Nykyään ei kunnioiteta mitään tilaisuuksia!
Pitäisihän sen olla valkoinen kauluspaita, mutta ei se etiketti silti ole tärkeintä hautajaisissa, vaan hyvästien jättäminen ja hautaan siunaaminen. Pukeutuminen on toissijaista, mutta tietenkään räikeästi tai epäkohteliaasti ei pidä pukeutua. Älä turhaan murehdi enää paidan väriä.
Hautajaispukeutumisesta noin yleensä, minusta niin hautajaisiin kuin häihinkin laitetaan ns. parhaat päälle. Hautajaisia varten kuitenkin jätetään näyttävät korut yms. krumeluurit kotiin. Päälle siistit, asialliset ja juhlavat vaatteet, ei mitään kulahtaneita neuleita tai farkkuja. Hautajaisissa aikuisilla musta tai ainakin tumma takki. En ikimaailmassa kehtaisi laittaa häihin tai hautajaisiin farkkuja tai arkivaatteita.
Minä olin musta hame päällä isoäitini hautajaisissa, eikä hävetä yhtään. Se on ihan sopiva hautajaisvaate, jokainen voi pukeutua sen mukaan mitä vaatteita löytyy, ei ole pakko lähteä ostamaan erikseen mustaa hametta, jos on jo mustat siistit housut. Sama miehillä, ei ole pakko olla tietyn värinen paita, havaiji-paita ei ole paras mahdollinen, mutta sekin käy jos ei muuta ole t-paitojen lisäksi.