Opettajan työkengät
Opettajat, käytättekö töissä työkenkiä/sandaaleja vai ihan "normaaleja" kenkiä? Olen vasta aloittamassa hommat, joten en vielä tiedä, miten paljon työ lopulta rasittaa jalkoja... Minua kiinnostaisi kuitenkin kengät, joilla on hyvä seisoskella ja kävellä mutta jotka eivät kuitenkaan näyttäisi miltään terveyssandaaleilta. Onko kenelläkään tietoa tällaisista?
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 10:51"]
Mieheni käyttää ihan normaaleja nahkaisia nauhakenkiä.
[/quote]
Tällaisia minäkin käytän, koska seison käytännössä koko päivän. Nauhalliset nahkakengät tukevat jalkoja, ainakin jos ne ovat laadukkaat. Jalat ja selkä kipeytyvät löysissä ja halvoissa kengissä, joten olen ostanut vain laadukkaampia kenkiä, jotka maksavat enemmän, mutta ovat mukavat ja toisaalta kestävät moninkertaisesti halpakenkiin verrattuna.
osalla on tavalliset kengät, esim. avokkaat, osalla terveyssandaalityyppiset tai crocksit. Osa vetää villasukilla
Minulla on terveyssandaalit sisällä ja Kuomat ulkona. Lisäksi lenkkarit liikuntapäiviä varten.
18 vuotta alalla olleena sanoisin, että ihan ehdotonta on vaihtelu. Itse pidän ihan nättejä kävelykenkiä, välillä saappaita, välillä lenkkareita ja välillä korkkareita. Ulkokengillähän voi mennä aina kun ei ole lunta maassa. Hyvä sääntö on esim. ma tavalliset, ti korkokengät, ke tavalliset, to korkokengät ja pe tavalliset. Riippuu tietty vaatteistakin, että mitä pitää. Opena on siitä kiva olla, että voi pitää ihan mitä vaan eikä puku- tai kenkäkoodia ole.
Minä pidän eri päivinä eri kenkiä riippuen vaatteista. Minulla on usein hame, ja töissä sekä matalat että korolliset nahkakengät, jotka hameen pituudesta ja fiiliksistä riippuen aamulla sujautan saappaiden tilalle. Lisäksi vähän herraintyyliset nauhakengät niille päiville kun on jalassa housut.
Minusta on kiva että kengät ovat kauniit; en viitsisi terveyskengissä kulkea. Mutta moni menee reinoissa, crockseissa tai jopa villasukissa. Ei vaan sovi mun vaatteisiin eikä tyyliin.
Työkengät. Esim. Maahisilla on mallistossa kivan näköisiä, eivät näytä ns. terveyssandaaleilta. Olen ostanut työpaikalla esittelijältä, mutta näyttää olevan myös Maahiset verkkokauppa :)
Ulkovalvontojen takia kannattaa olla sellaiset kengät, että niillä tarkenee sen vartin seisoskella. Tunnilta on kiire ulos valvomaan! Käytäville tulee usein lunta ja kuraa ja lattiat voivat olla liukkaat. Nahkaiset "syyskengät" ovat olleet ihan hyvä vaihtoehto.
Minulla käytössä monia kenkiä, olen pitänyt paljon ihan ballerinoja esim. pillifarkkujen tai hameiden kanssa, mutta sitten paljon myös korkokenkiä (maltillinen n 5 cm korko) sekä hyvälaatuisia nahkaisia kävelykenkiä. Mielestäni materiaalivalinta on olennainen asia: käytän ainoastaan aitoa nahkaa olevia kenkiä, sillä jalkani hikoavat heti keinonahkaisissa kengissä. Töissä joutuu seisomaan koko ajan, joten jalat rasittuvat ja kannattaa hankkia laadukkaat kengät. t. yläasteen ope
Ei ole erillisiä työkenkiä, vaan valitsen aamulla kotona kengät asun mukaan ja niillä mennään koko päivä. Välillä korkkarit, välillä maiharit, välillä saappaat, välillä tennarit, välillä balleriinat jne. Kengät on tärkeä osa mun pukeutumista enkä voisi ikinä pitää "tiettyjä työkenkiä". Olen lukion opettaja, kuljen töihin autolla eikä ulkovalvontoja ole. Mulla on vain mukavia, omalle jalalle sopivia kenkiä, joten kaikissa jaksan seisoa työpäivän ajan.
Autuaita ovat jalkavaivattomat opettajat. Me muut nilkkavaivaiset tai kantapiikin kärventämät joudumme miettimään miten kestää 6 tunnin seisominen jatkuvan kivun kanssa. Kokeilussa on ollut paljasjalkakengät, unelmapehmeät tennarit, arkikengät ja nyt panostin satasen muotoiltuihin terveyssandaaleihin, jotka tukevat jalan kaarta. Toivottavasti alkavasta syksystä tulisi kivuttomampi. Mitäs kenkiä muut ottavat käyttöön luokkatyön alkaessa?
Jalkakaari kirjoitti:
Autuaita ovat jalkavaivattomat opettajat. Me muut nilkkavaivaiset tai kantapiikin kärventämät joudumme miettimään miten kestää 6 tunnin seisominen jatkuvan kivun kanssa. Kokeilussa on ollut paljasjalkakengät, unelmapehmeät tennarit, arkikengät ja nyt panostin satasen muotoiltuihin terveyssandaaleihin, jotka tukevat jalan kaarta. Toivottavasti alkavasta syksystä tulisi kivuttomampi. Mitäs kenkiä muut ottavat käyttöön luokkatyön alkaessa?
Tämä!
Mulla on tunteja eri puolilla koulua ja useita ulkovalvontoja. Osassa luokista ei saa olla kengillä, joten olen (villa)sukilla. Työmatkoille ja ulkovalvontoihin on pehmeät lenkkarit (ovat tosi mukavat) ja näillä olen niissä tiloissa, joissa voi olla normikengät. Oman aineen luokassa on sitten terveyssandaalityyppiset sisäkenkinä. Joskus huomaan lähteneeni niissä esim. ulkovalvontaan. Luokasta lähtiessä on aina kiire ja varusteiden vaihdolle ei oikeastaan olisi sekuntiakaan aikaa :D Silti pitäisi olla oikeat kengät, ulkovarusteet, valvojan liivi, reppu ja muut seuraavan tunnin (eri luokassa), tarvikkeet, oppilaat kaikkine tavaroineen ulos samalla ovenavauksella, vielä jos pitäisi maskia vaihdella joka tunnin välissä, kuten ohje kuuluu... niin missä välissä?
Vähän meni jo ohi aiheen, mutta onnellisia ne opet, jotka voi olla koko päivän samoilla kengillä!
Birkenstockit, Reinot, Sorelin joulumuoritohvelit, joskus tennarit. Kannattaa miettiä siltäkin kantilta et hikoileeko jalat herkästi. Mulla hikoilee ja siksi lämpiminä päivinä terveyssandaalit on vakiovaruste niin ei tule varvashiki.
Aina korkkareissa. Mulla on siisti sisätyö, ei ulkovalvontoja.
MInä käytän yläkoulun opena korkeita korkoja, koska haluan että mahdollisimman harva poika pääsisi kokemaan ylemmyyttä omasta pituudestaan. Keulivat muutenkin ihan tarpeeksi.
Mieheni käyttää ihan normaaleja nahkaisia nauhakenkiä.