Toipuuko suunnitellusta sektiosta paremmin vs. kiireellinen sektio?Perätilavauva
Eroaako leikkaustapa paljonkin? Jostain ohimennen luin että suunnitellussa sekstiossa homma on tietysti paremmin hanskassa kun ei ole kiire mihinkään. Ja että jos on kiireellinen tai hätäsektio, on lupa ns. oikoa leikkaustavassa. Vaikuttaako tuo 'oikominen' ja kiirehtiminen paljonkin toipumiseen,tehsdäänkö paljonkin eri tavalla?
Mulla vauva perätilassa ja synnytys pelottaa kummalla tavalla vaan.
Toisaalta esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja toipuminen oli hidasta ja kivuliasta. 2.lapsi syntyi alakautta ja kaikki meni hyvin vaikka olikin 4300g kokoa. Olen ajatellut alatiesynnytystä kokeilla, mutta välillä mielessä käy kuitenkin suunniteltu sektio, joka kuitenkin taas pelottaa aiemman kokemuksen v.uoksi
Kommentit (14)
Perätilasynnytys saattaa tuottaa ongelmia sekä äidille että vauvalle.
Asiantuntijataho varmaan suosittelee nyt jotain tässä kohtaa.
Leikkahaava tehdään pystysuuntaan hätäsektiossa ja poikkisuuntaan suunnitellussa sektiossa.
Toipuu paremmin koska nesteytys ennen on leikkausta
Vierailija kirjoitti:
Hätäsktiossa leikkausviilto on pitkittäinen, suunnitellussa poikittainen. Ei liene mitää eroa toipumisessa.
Kiireellinen sektio ei ole sama kuin hätäsektio. Myös kiireellisessä tehtiin leikkausviilto poikittain.
Vierailija kirjoitti:
Toipuu paremmin koska nesteytys ennen on leikkausta
Minua nesteytettiin ennen keikkausta, kiireellinen sektio, puudutuksena spinaali.
Vierailija kirjoitti:
Leikkahaava tehdään pystysuuntaan hätäsektiossa ja poikkisuuntaan suunnitellussa sektiossa.
Jos eka on hätäsektio pystysuuntaan, tehdään seuraava elektiivinen sektio myös pystyviillosta, ei poikkisuuntaan
Mulla tehtiin suunnitellussa sektiossa pystyhaava ja toinen siitä samasta. Samaa arpea jatkamalla poistettiin myöhemmin myös iso kysta.
Vierailija kirjoitti:
Perätilasynnytys saattaa tuottaa ongelmia sekä äidille että vauvalle.
Asiantuntijataho varmaan suosittelee nyt jotain tässä kohtaa.
Juu kaipasinkin ihan tietoa tästä kun en hoksannut viimeksi kysyä.
On siis tutkittu ja lantio kuvattu että alatiesynnytys kohdallani mahdollinen. Toki se silti jännittää, riittääkö voimat. Sektio on toinen mahdollisuus, itse saan sen päättää.
Tosiaan ensimmöinen ei ollut hätäsektio vaan kiireellinen. Tiedän itsekin että viillot on eripäin vrt hätäsektiossa, mutta ei kukaan osannut muuta sitten kertoakaan. Vaikuttaako tämä käytännössä mitä sitten?
Ap
Perätilavauvan alakautta synnyttäneenä, sanon että älä pelkää. Jos synnytys alakautta arvioidaan mahdolliseksi, se sitä myös on.
Toipuminen on kuitenkin paljon nopeampaa.
Vielä jatkan. Mietit, riittääkö voimat. Ei se perätila vaikuta avautumisvaiheeseen mitenkään. Ja ponnistusvaiheessa päätin, että ponnistan reippaasti ja noudatan ohjeita, enkä sen enempiä mieti. Hyvin jaksaa:)
Mun perätilasynnytys paljastui noin kaks tuntia ennen kakkoshepun ensirääkäisyä. Ponnistukseen meni kahdeksan minuuttia ja sälli tuli täytenä kymppinä maailmaan. Toki mut valmisteltiin tiedoilla mitä tapahtuu, jos omat voimat ei riitä pikatoimitukseen, mutta sitä suuremmalla syyllä tein oman osani salihenkilökunnan hommia helpottaakseni, joten; Go for it, lady! Kyllä sä siihen pystyt.
Hätäsktiossa leikkausviilto on pitkittäinen, suunnitellussa poikittainen. Ei liene mitää eroa toipumisessa.