Makkararuoat ja kaneli päiväkodissa
Tarjotaanko lastenne päiväkodeissa makkararuokia kerran tai jopa kaksi viikossa. Entä laitetaanko puuron päälle kanelia joka päivä? Oletteko huolissanne nitriitin yliannostuksesta tai kumariinin liikasaannista?
Turvalliset saantimäärät ovat molemmissa tosi pienet ja pelkään niiden ylittyvän monien lasten kohdalla, kun monissa kodeissa käytetään vielä kotonakin leikkeleitä ja makkaraa.
Kanelia pieni lapsi voisi käyttää max lusikan kärjellisen päivässä.
Kommentit (19)
Niin ja margariini ja rasvaton maito.
En tiedä, en ole huolissani. Käytämme itsekin lapsen puuron päällä kanelia. Myös minä olen sisarusteni kanssa lapsena syönyt puuroni kanelin ja sokerin kanssa.
Ei ole makkararuokia joka viikko. Kanelia saavat puurolle laittaa, eivät kuitenkaan syö sitä joka päivä. Välillä on puuroa, muroja, leipää, karjiksia, jugurttia tms. Ei huoleta. Välillä porkkanakin on syöpävaarallinen ja välillä ei. Riippuu mihin suuntaa tutkimustuloksia tulkataan ja kuinka pieni/suuri otanta on...
t. kemisti
Hehheh.Aika rankka äitiys sulla ja tulossa pahempaa t.neljän teinin äiti :D
Olen huomannut ystäväpiirissäni suuren eron makkararuokiin suhtautumisessa. Koulutetut ystäväni eivät käytä makkaraa ruoanvalmistuksessa kotona ja eivät pidä siitä, että makkararuokia on päiväkodissa. Lapsille tarjottiin uutena vuotena Vatajan nitriitittömiä nakkeja. Kouluttamattomat kotiäidit eivät ole kuulleetkaan nitriiteistä ja syöttävä perheelleen halpamakkaroita ja nakkeja, koska "lapset niin tykkäävät niistä".
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:29"]
Olen huomannut ystäväpiirissäni suuren eron makkararuokiin suhtautumisessa. Koulutetut ystäväni eivät käytä makkaraa ruoanvalmistuksessa kotona ja eivät pidä siitä, että makkararuokia on päiväkodissa. Lapsille tarjottiin uutena vuotena Vatajan nitriitittömiä nakkeja. Kouluttamattomat kotiäidit eivät ole kuulleetkaan nitriiteistä ja syöttävä perheelleen halpamakkaroita ja nakkeja, koska "lapset niin tykkäävät niistä".
[/quote]
Sä siis oot koulutettu äiti, kun tarjosit nitriitittömiä nakkeja. Hienoa!
Mitä arvelette nitriitin aiheuttavan? Etsin pikaisesti tietoa ja löysin tiivistettynä tällaisen kappaleen: "4. Mitä terveyshaittoja nitraatti ja nitriitti aiheuttavat?
Suuren nitraatti- tai nitriittisaannin arvioidaan aiheuttavan muun muassa methemoglobinemiaa. Methemoglobiini on hemoglobiinin muoto, jonka kyky kuljettaa happea on huono.
Nitriittialtistuksen on myös epäilty lisäävän diabeteksen, sepelvaltimotaudin sekä syövän riskiä, mutta tutkimustulokset ovat osin ristiriitaisia eikä suoraa syy-yhteyttä ole toistaiseksi osoitettu."
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:29"]
[/quote]
Olen itse pohtinut juuri tätä, kun tutkimuksissa usein viitataan juuri vanhempien koulutukseen esim. näissä ravintoasioissa. Mutta omassa, toki suppeassa otoksena, ystäväpiirissäni en ole voinut ihan yleistää koulutukseen liittyvää perustelua.
Itse olen AMK koulutuksen käynyt ja miehellä koulut jäi kesken ja panostamme täysillä ruokailuun eikä tarjolla ole nakkeja, paitsi ehkä juuri Vatajaa tm. silloin tällöin, kaneli on ceylonin kanelia ja luomua niinkun muukin ruoka pääsääntöiseseti ja aina kotona valmistettua. Ystäväperheistä taas yksi yliopistotutkintoisia ja toinen AMK-tasoa ja heillä nakit/kaupan lihapullat+ranskikset tai mäkkärikäynnit kuuluu viikottaiseen ruokavalioon. Eivät todellakaan mieti mitä päiväkodissa tarjotaan.. ja itse kun koen hyvin vahvasti vastuun oman perheen hyvinvoinnista tulevaisuuteen saakka ja samoin myös ystävienikin, olen usein ihan surullinen kun näen miten tuo "ruoka"valio heillä vaikuttaa jatkuvana sairasteluna, ylivilkkaana käytöksenä ja huutamisena ym. Silti en ole hennonnut kyläreissuilla kieltää omaa lastani näistä tarjoiluista, kun en halua loukata ystäviäni -mutta kärsin siitä, että lapseni joutuu kropassaan roskaruokaa käsittelemään.
Ja turhaa vastata, että on sitä ennenkin selvitty hengissä, nykyään hermoillaan turhista - kun vähääkään huomioimalla ympäristöä, näkee vaikutukset huonovointisuutena! Tuttavapiirissä jo alle 3-kymppiset sairastaa jos mitäkin ja lapsilla erilaisia käytöshäiriöitä ja lääkitystä niin fyysisiin kuin psyykkisiin sairauksiin. Tarpeetonta sanoa, että omani sairastaa vähän ja antibiootteja ei ole tarvittu..
Surullista, että näin monet vanhemmat eivät halua lapselleen hyvää, vaan suhtautuvat kaikkeen piittaamattomasti. Kyllähän se nähdään, miten lapset voivat huonosti sekä fyysisesti että psyykkisesti.
Niissä päiväkodin makkara- tai nakkikastikkeissa on yhtä lasta kohti, ehkä viisi nakin palasta. Lähinnä pelkkää teollista kastikeseosta ne on. Siitäki kannattaisi olla ehkä enempi huolissaan.
Mitenkäs esim. uunimakkara? Ei siinä kastiketta ole vaan "ihan täyttä" tavaraa. Leikkelettäkään ei saisi olla kuin pari siivua päivässä, oletttaen että makkaraa/nakkia ei ole syöty.
Mitä ne nitriitit siis aiheuttavat?
Yllä olevassa sitaatissa kerrottiin, että "arvioidaan" tai "epäillään lisäävän, mutta tutkimustulokset ovat osin ristiriitaisia eikä suoraa syy-yhteyttä ole toistaiseksi osoitettu."
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:20"]
Mitenkäs esim. uunimakkara? Ei siinä kastiketta ole vaan "ihan täyttä" tavaraa. Leikkelettäkään ei saisi olla kuin pari siivua päivässä, oletttaen että makkaraa/nakkia ei ole syöty.
[/quote]
Ainakaan Jyväskylän päiväkodeissa ei ole uunimakkaraa, eikä juuri koskaan makkarakeittoakaan. joskus on siskonmakkarakeittoa, mutta ehkä kaksi kertaa vuodessa. Leikkeleitä tarjotaan päiväkodeissa aika harvoin, ainakaan kunnallisella puolella.
Lapsen maksa-arvot kohoavat jo hyvin pienestä määrästä kanelia. Kuopion kaupunki on kieltänyt kanelin käytön päiväkodeissa juurikin tästä syystä. Sokeria ei myöskään saa lisätä puuron päälle.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 17:28"]
Lapsen maksa-arvot kohoavat jo hyvin pienestä määrästä kanelia. Kuopion kaupunki on kieltänyt kanelin käytön päiväkodeissa juurikin tästä syystä. Sokeria ei myöskään saa lisätä puuron päälle.
[/quote]
Lapseni maksa-arvot eivät ole kohonneet kanelista puuron päällä. Onpa onni, selvisi hengissä aamupuuroistaan, huh.
Heh, mä en voi syödä kanelia tai makkaraa. Kaneli kutittaa nenää ja makkarasta saan päänsäryn. Mutta mun lapsi saa syödä molempia jos tahtoo.
Kaikkea kohtuudella ja kohtuus kaikessa. On aika hyvä ohje ruuan kanssa.
Makkararuokia ei varmasti ole minkään kunnan ruokalistalla 2 X viikossa. Hgissä kerran n. 2,5 viikossa.
Vielä 2008 lapseni päiväkodissa oli usein aamupuuron kanssa kanelia, ja silloin olin jo siitä huolissani, sillä olin lukenut kumariinista.
Nykyisessä päiväkodissa ei onneksi ole, eikä koululaisella ole enää ohrapuuron kanssa kanelisokeria, ainoastaan marjakeittoa.
Lapseni on päiväkodissa, jossa joka viikko on makkara/nakkiruoka ja pahimpana viikkona kaksi kertaa! Emme käytä kotona makkaraa ruoanvalmistuksessa ja leikkelettäkin lapsi saa harvoin. Mutta näin vaan listalla on :(
Kaikki me kuollaan kuitenkin!