Parisuhteessa yhteiset rahat, mites mun säästöt?
Muutimme juuri mieheni kanssa yhteen. Hänelle on tärkeää että pariskunnalla on yhteiset rahat. Periaatteessa... tämä on mulle ok. Mutta nyt hän haluaisi että avataan vain 1 käyttötili mihin siirretään kummankin rahat.
Itselläni on melko huomattava summa säästettynä tililleni, yli 15 000. Onko mielestänne ok, että pidän tämän summan jossain muulla tilillä?
Kommentit (40)
Tottakai pidät sen omalla tilillä! Itse sen oot varmaankin kuitenkin säästänyt? Jos et, ja mies on sulle antanut rahaa laitettavaksi säästöön, niin sitten raha ei yksin sun ole, vaan miehelle kuuluu se osa, jonka on panostanut.
Ja yhteinen on aika laaja käsite. Voi sitä hoitaa yhteiset menot yhteiseltä tililtä, mutta silti voi olla myös omalla tilillä omaa rahaa, jonka voi käyttää niinkuin haluaa. Jos kaikki rahat menee samalle tilille, riskinä on että esim. mies käyttää ne kaikki.
On. Jos on onnistunut säästämään, on säästöt ainakin mun mielestäni parempi pitää säästötilillä eikä käyttötilillä, oli se yhteinen tai ei. Jos haluatte yhteisen tilin, niin laittakaa tilin avaamisesta eteenpäin tulevat tulot käyttötilille ja vanhat säästöt ja muut jääkööt sinne missä onkin?
Tietenkin pidät. Mä toki en olis edes suhteessa jossa "miehelle on tärkeää olla yhteiset rahat", mutta se on kyllä jo kaiken huippu jos se olettaa että sun säästösi on jotain yhteisiä talousrahoja. Jokaisella PITÄÄ olla oma tili ja omaa rahaa, niin se vaan on.
Tottakai on ok että pidät itselläsi sivussa. Ei miehelläsi ole mitään oikeutta sanoa mihin itse säästämäsi rahat pistät. Saati sitten jos ette ole "edes" naimisissa(?).
Minun mielestäni edes avioliitossa ei pidä olla kokonaan yhteisiä rahoja. Meillä on mieheni kanssa omat tilit, yhteinen säästötili ja yksi yhteinen käyttötili. Siirretään kumpikin käyttötilille 70% saamastamme palkasta ja sieltä kuussa käyttämättömät rahat suoraan säästötilille. Meille jää omiin menoihimme ja hankintoihimme sitten palkasta kanssa. Toimii meillä todella hyvin näin.
En pitäisi tuommoista summaa millään tilillä, sillä reaalikorko on miinuksella eli säästösi hupenee koko ajan hitaasti mutta varmasti. Kymppitonni on juuri hyvä summa sijoittaa johonkin maltillisen riskin rahastoon, jonka kanssa voit päästä ihan voitollekin.
Noista "yhteisistä varoista" en pidä ollenkaan, sillä niistä voi tulla kamalia riitoja parisuhteen katketessa tai muutenkin. Parempi on selvä jako minun ja sinun rahoihin, joita molempia käytetään yhteiseksi hyväksi.
On ok.
Meillä on maksettu aina kummalla on ollut rahaa. Mä maksoin ekat vuodet melkein kaiken, nykyään mies on ainoa palkansaaja ja maksaa mukisematta kaiken. Meillä oli molemmilla aikoinaan säästötilit, joihin toisilla ei ollut asiaa. Silti nekin rahat käytettiin loppujen lopuksi yhteiseen hyvään: remppaan, lahjoihin, autoihin jne.
On Ok!
Miksi ette voi aukaista tiliä jonne molemmat siirtää kk vaikka tonnin. Siitä sitten maksellaan laskuja ja elellään. Miksi raha-asioissakin on pariuduttava niin että lopetetaan itsenäisyys. Mulla alkais heti kolkutella epäluulot jos mies vaatimalla vaatis täysin yht. tiliä. Siinä menee varmasti joskus toisen rahat sekaisin ja säkin pääset nauttimaan jostaki tarpeettomasta sähköjärjestelmien mittausaparaatista jollet itse tee mitään. /pariskunta 34 ja 40v
Jos puhut mieheNI, silloin kaiketi koet että olette perhe ja perheellä on yhteiset tulot ja menot ja säästöt, mutta älä nyt käyttötilille säästöjä laita. Jos rahankäyttötavat on kovin erilaiset voi sen tuhlarin laittaa "holhouksenalaiseksi" ja saamaan viikkorahaa. Mikäli toinen on kuitenkin pihiyden perikuva ja toinen antaa mennä ja lainataan loput, ei tuollaisesta liitosta tule yhtään mitään.
8 lisää, että mä tiesin heti mieheni olevan se oikea ja tosi nopeasti perustettiin perhe. Molemmat oltiin myös kohtuullisia rahan käyttäjiä. Jos mieheni olis ollut tuhlari, meillä voisi olla vieläkin erilliset tilit. Jos sun miehelläsi ei ole yhtään säästöjä, niin todennäköisesti ne sunkin rahat on aika äkkiä tuhlattu.
Kai sitä miehelläkin on joku pesämuna säästössä? Ja jos ei ole, sitä suuremmalla syyllä pidät tuon erillisellä, omalla tililläsi.
Muutitte yhteen? Eli ette ole vielä naimisissa.
Tietenkin pidät omat säästösi, sinuna en edes puhuisi niistä miehellesi. Niihin voi koskea sitten, kun olette hankkimassa yhteistä kotia tai järjestämässä niitä unelmahäitäsi.
Ja todellakin, kaikki rahat samalle tilille... ei-ei-ei. Vaikka rahat olisi yhteisiä suhteessa, niin tietty itsenäisyys pitää myös olla. Niitä pankkitilejä nyt voi olla vaikka useampia!
Itse näkisin ihan hyvänä sen, että on se yhteinen käyttötili, minne molemmat maksaa osuuden palkastaan tai muista tuloistaan. Sitten kummallakin on oma palkkatili ja säästötili.
Ihan senkin takia, että säästöt ja käyttörahat kannattaa muutenkin pitää erillään toisistaan. Minulle henkilökohtaisesti olisi ongelmallista edes yrittää säästää jos yrittäisi pärjätä yhdellä tilillä. Mutta kun siirrän säästötililleni, niin olen tosi pihi ottamaan sieltä pois... Ja sen takia siellä on nykyään vähän :)
Terveisin kertaalleen eronnut, silti raha-asiansa aina hoitanut.
Meillä oli ekat pari vuotta omat rahat ja aika tarkkaan seurailtiin, että maksettiin puolet lähes kaikesta. Se tuntui tosi hankalalta. Sen jälkeen homma romutettiin. Nyt ollaan oltu 17v kimpassa ja edelleen on omat tilit, mutta molemmilla vapaa pääsy toistensa tileille (saa käyttää toisen verkkopankkitunnuksia ym. vapaasti). Sieltä maksetaan, missä rahaa on. Jos toisen tili on vaikka laskuista lähes nollissa, niin sitten toinen ostelee ruuat, menot, loput kulut tai siirtää toisen tililtä omalleen rahaa. Molemmilla samantyylinen rahan käyttö. Hyvin sujuu, eikä ongelmia ole.
Omilla vanhemmillani oli omat rahat ihan sairaalloisuuteen asti. Isäni jäkätti äidilleni jostain juustosta, jonka hän oli ostanut. Tai äiti jäkätti, kun isä meni syömään hänen jugurttinsa. Tai että äiti on maksanut auton ja isän pitäisi maksaa siitä vuokraa. Elivät yhdessä kunnes isäni kuoli. Ei mitään hyötyä moisesta riitelystä. Eri asia, jos toinen olisi tuhluri/uhkapeluri tms.
Tuo on kylläysin teidän keskinäinen asianne. Jos haluat niin voit pitää rahasi omalla tililläsi. On fiksuakin pitää rahaa myös omalla tilillä, eikä pelkästään yhteisellä, sillä se yhteinen tili napsahtaa jäihin, jos toinen vaikka sattuu kuolemaan tms.
Meillä on tilit menny aina yhteiselle tilille ja rahat menee perhee elämiseen. Säästäminen tehdään omille tileille, vaikka ne sieltä sitten välillä menisikin yhteisiin tai vaikka puolison menoihin.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:03"]
Tottakai pidät sen omalla tilillä! Itse sen oot varmaankin kuitenkin säästänyt? Jos et, ja mies on sulle antanut rahaa laitettavaksi säästöön, niin sitten raha ei yksin sun ole, vaan miehelle kuuluu se osa, jonka on panostanut.
Ja yhteinen on aika laaja käsite. Voi sitä hoitaa yhteiset menot yhteiseltä tililtä, mutta silti voi olla myös omalla tilillä omaa rahaa, jonka voi käyttää niinkuin haluaa. Jos kaikki rahat menee samalle tilille, riskinä on että esim. mies käyttää ne kaikki.
[/quote]Tai sitten vaimo voi käyttää kaikki rahata... jos ei riitä luottamusta yhteiseen tiliin, niin riittääkö silloin juuri mihinkään?
Ehdottomasti pidät sun säästöt erillään yhteisestä käyttötilistä. Mihin tarkoitukseen olet niitä säästänyt? Jos suunnitelmissa on vaikka oman asunnon osto, niin silloinhan on molmepien etu että ne rahat säilyy siellä pesämunana. Yritä sopia vaikka että teillä on yhteinen käyttötili mutta kummallakin silti myös edelleen oma tili, jolle palkka menee. Sitten sovitte paljonko kumpikin laittaa joka kk palkasta sille käyttötilille ja mitä kaikkea siltä maksetaan. Aika pian huomaat varmaan, miten hyvin mies noudattaa sopimusta (tai onko hän tyytyväinen sun tapaan noudattaa sitä) ja jos homma toimii molemmista hyvin, voitte naimisiin mentyänne siirtyä yhden tilin käyttöön. Avoliitossa siihen ei kannata suostua missään vaiheessa.
On erittäin ok että pidät säästösi itselläsi. Muutenkin tuo "yhteiset rahat"-meininki on yleensä tosi hyvä vain niiden mielestä joiden omat rahat eivät omaan elämiseen riitä. Anna vaan alapeukkua, tämä on minun mielipide!
Tietysti pidät säästämäsi rahat omalla säästötilillä. Lisäksi suosittelen, että avaatte yhteisen käyttötilin, johon laitatte palkoista menemään sovitut summat. Vaikka niin, että rahaa menee tulojen suhteessa ( mikä minusta on reilua) tai tasan yhtä monta euroa molemmat ( mikä on jonkun muun mielestä reilua).
Tietysti pidät säästämäsi rahat omalla säästötilillä. Lisäksi suosittelen, että avaatte yhteisen käyttötilin, johon laitatte palkoista menemään sovitut summat. Vaikka niin, että rahaa menee tulojen suhteessa ( mikä minusta on reilua) tai tasan yhtä monta euroa molemmat ( mikä on jonkun muun mielestä reilua).
No todellakin pidät sen itselläsi, ne eivät kuulu miehellesi mitenkään päin. Perkele.
On ok. Ja on varmasti miehesikin mielestä, ellei hän ole törkeä hyväksikäyttäjä. Miten aiot säästää jatkossa?