Leikkiaseita lapsille
Olenkohan nyt jotenkin liian pasifisti kun koen aika kamalaksi leikkiaseet ystävieni alle 5-v poikalapsilla? Ei niitä tarvitse kyllä isommillekaan antaa mutta varsinkaan noin nuorille.
Mites muut? Omassa lapsuudessani oli kyllä monia leluja mutta ei tasan mitään muovirynnäkkökiväärejä.
Kommentit (17)
Joo en tykkää. Nykyään on oikean näköisiä aseita joihin tulee panoksia ja on lippaita ja liivejä. Ei niistä aseista kukaan mitään hyödy. Eikä kukaan voi mennä kenestäkään sanomaan ettei koskaan oikeaan aseeseen tartu. Turha antaa mallia jo lapsena.
Mitä hauskaa on leikissä jossa osotellaan aseella ja tapetaan. Sitä tapahtuu maailmalla oikeasti ihan tarpeeksi. Jos kärjistän niin eihän kaikkia muitakaan rikoksia ole soveliasta leikkiä, vaikkapa väkivaltaa tai raiskausta.
Ja suurista ikäluokista sanottiin että aseleikeillä käsiteltiin sodan traumoja tai siis vanhempien kertomuksia jne. Mutta siitä ikäluokasta tuli vanhempiensa jalanjäljissä alkoholisoitunut porukka joka taas perusteli aseleikkejä samoin perustein. Ei ahdistusta tarvinne enää eteenpäin siirtää. Aseleikit ei olemikään automaattisesti hyväksyttävä asia.
Minä olen sitä mieltä, että taisteluleikit vaan kuuluu poikien kehitykseen. Meillä ei ole, eikä tule mitään leikkiaseita, mutta eipä se näytä menoa haittaavan. Joulun alla tehtiin joulukoristeita esikoisen kanssa niin 4 v. kuopuspoika askarteli itselleen miekan oljista. Samoin on piirustuspaperista tehnyt itselleen aseita.
Aseleikit kuuluvat kasvamiseen.
Varmin tapa saada 10 vuotiaat mettään on softaaminen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:57"]
Joo en tykkää. Nykyään on oikean näköisiä aseita joihin tulee panoksia ja on lippaita ja liivejä. Ei niistä aseista kukaan mitään hyödy. Eikä kukaan voi mennä kenestäkään sanomaan ettei koskaan oikeaan aseeseen tartu. Turha antaa mallia jo lapsena.
Mitä hauskaa on leikissä jossa osotellaan aseella ja tapetaan. Sitä tapahtuu maailmalla oikeasti ihan tarpeeksi. Jos kärjistän niin eihän kaikkia muitakaan rikoksia ole soveliasta leikkiä, vaikkapa väkivaltaa tai raiskausta.
[/quote]
Niin, Ei niillä saakaan leikkiä niin, että osoitellaan aseilla toisia ja ollaan tappavinaan.
Mun kaveri leikki 7-vuotiaana barbeilla juopottelua ja raiskausta. Katselin sitä ihan hämmentyneenä sivussa. Mun barbit vaan seikkaili vuorilla, ratsasti ja ratkoi salapoliiseina kadonneiden koirien arvoituksia. Ja sitten tuli tämä yksi kaveri, jonka barbit oli aina niiiiiiin kännissä, sitten ne paneskeli ja kiljui, ei mä en halua, älä raiskaa mua, aah uuh. Parin leikkikerran jälkeen en enää halunnut, että se Tiina tuli meille leikkimään ollenkaan.
Mun kaverin mies myy erilaisia hengityssuojaimia, ydinsodan varalta suunniteltua suojia, yms arabimaihin. Kehuskeli kerran olleensa taas asemessuilla, joissa osastot pursuaa taisteluhelikoptereita ja ties mitä kalashnikoveja ja siellä saa mennä kokeilemaan ampumaradalle eri konekivääreitä. On se niin siistiä. Miettikää! Ja niillä miehillä, kun tulee niitä ostamaan, niillä on RAHAA!
Sanoin siihen, että on se tosi siistiä. Mieti. Monen sellaisen miehen maassa naiset kuolee synnytyksiin ja lapset lääkkeiden puutteeseen. Sillä rahalla, kun pitäisi kehittää sitä maata, ostetaan aseita.
Sitten se ase isketään sun lapsen ikäisen pojan käteen. Se pakotetaan tappamaan äitinsä ja isänsä. Jos se on tarpeeksi vanha, se ehkä pakotetaan ensin raiskaamaan äitinsä. Sen jälkeen siitä tehdään lapsisotilas ja se kiertää sotilaiden mukana tappamassa ja raiskaamassa.
Sitä niillä aseilla tehdään. Tosi siistiä.
Se mies meni happamen näköiseksi ja sanoi, että mä olen tylsä. Kaikki miehet täällä varmaan ymmärtää,miten siistejä ne aseet on.
Sen jälkeen mua ei ole kutsuttu niille, kun se mies on kotona.
Höh! Kyllä me jotain 10-vuotiaina leikittiin metsässä sotaa. Rakennettiin puusta, pahvista, liimasta ja niiteistä aseet. Ja tosiaan osotettiin toisiamme niillä aseilla. Eipä meistä kestään oo hullua tullut.
Meitä naapuri uhkaili poliisille soitolla, kun on kuulemma aiemminkin soitettu, kun lapset leikkii pyssyillä ja toiset luulee niitä oikeiksi. Lapseni leikki ulkona merirosvopyssyllä jossa on oranssi tötterö päässä. Justiinsa semmoien akka joka puuttuu muiden asioihin. Nyt on kaikki pyssyt roskiksessa koska halutaan asua rauhassa ja pitää kaukana meistä noi pari talon ämmää. Oikeesti tekisi mieli lyödä lättyy tuollaisia eukkoja ja ei siinä enää leikkipyssyjä tarvita.
Ne aseet ja sotaLEIKIT kuuluu poikien maailmaan ihan kuin ne prinsessahörhelöt tyttöjen. Enpä ole nähnyt juuri aikuisilla naisilla noita hörhelöitä, ainakaan niillä joille ne on lapsena leikkiin suotu. Ja miksi niillä aseilla ei saa osoitella siinä leikissä niitä, jotka ovat mukana siinä leikissä. Vauvaa ei eikä naapurin mummoa eikä ketään muutakaan, joka ei kuulu siihen leikkiin, mutta turha kieltää niillä pyssyillä osoitteleminen siinä leikissä. Ne kun tekevät sen kuitenkin, kun te ette näe eli teidän sanomisilta vain lähtee arvovalta. Minusta on hassua, että lapsi tietää mikä ero on, kun jotain on oikeasti tai kun on leikisti. Aikuisilla nämä käsitteet tuntuvat menevän sekaisin.
Meillä ei ollut yhtään leikkiasetta ennen kuin lapsi sai Star Wars legoja, silti oli ehtinyt leikkiä ampumista kaikella mahdollisella puulusikasta mehupilliin. Ei se aseiden puute poista poikalasten kiinnostusta ampumisleikkeihin, on niillä lapsilla mielikuvitusta korvaamaan aseiden puutteen.
Kuinka vanha ap on? Muoviaseita oli jo minun lapsuudessani (veljet leikkivät niillä 40 vuotta sitten), puisia leikkiaseita oli isäni lapsuudessa 60 vuotta sitten. Veljet tekivät näppärinä poikina lisää aseita itse puusta ja pahvista.
Mun mielestä ihmisillä saa olla aseita. Kunhan niitä käytetään metsästykseen tai tarkkuusammuntaan - siis harrastamiseen. Ei aseen omistaminen tee kenestäkään hullua.
Omien lasten kanssa on käyty läpi juurikin nuo säännöt, mutta sen lisäksi (lelu)asetta, ei minkäänlaista (puukkoa, vesipyssyä, jouskaria), tuoda julkiselle paikalle (kauppaan, ostoskeskukseen tms). Menkööt metsään.
Valistunut arvaus: ap:lla ei ole poikalapsia tai edes lapsia. Ainoastaan lapsettomat laukovat suustaan mitään noin typerää. Tietysti lapset leikkivät pyssyleikkejä, ne ovat leikkiä, eivät todellisuutta. Joka väittää, ettei ennen ollut pyssyleikkejä, kärsii muistinmenetyksestä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:55"]
Tietty pitää lapsille tehdä säännöt selväksi. Leikkiaseellakaan ei osoiteta ketään. Ei kaveria, ei vanhempia, ei koiraa, ei vauvoja, ei edes itseä päähän. Yksikin tällainen osoittelu ja lelu arestiin. Eläviä olentoja ei osoitella aseilla, piste.
[/quote]
Nimenomaan! Armeijassakin ensin opetellaan miten aseen kanssa käyttäydytään, ennen kun sillä siellä aletaan "leikkimään". Pelisäännöt selviksi, parempi niin kuin tedä aseesta kielletty, jolloin se jää kiinnostamaan.
Antaa poikien olla poikia. Pyssyleikit vaan kuuluvat ikävuosien 3-12v. välille. Kunhan tekee selväksi että leikit ovat vain leikkejä. Samoin kuten paini ja kaikenlainen kahnaaminen. Jos menee yli niin sitten lelut arestiin hetkeksi.
Eipä ole paljon sotaleluja enää kaupoissa, ennen oli panssarivaunuja ja muita härpäkkeitä. Nyt on kaikki jotain mielikuvitusjuttuja ilman pienintäkään realismia. Näyttääkö kehitys nyt sitten hyvältä nuorten keskuudessa ? Loistaako väkivalta poissaolollaan ? Rauha maassa ja kaikilla hyvä tahto ?
Tietyssä iässä (just mainitsemasi ikäisenä) pojat ainakin yleensä tekee sen aseen sitten vaikka legoista tai oksankäkkyrästä. Jokin kehitysvaihe. Uskoisin, että kun lapsena saa leikkiä lelupyssyllä niitä pyssyleikkejä, ei ne aikuisena enää juuri jaksa kiehtoa.
Tietty pitää lapsille tehdä säännöt selväksi. Leikkiaseellakaan ei osoiteta ketään. Ei kaveria, ei vanhempia, ei koiraa, ei vauvoja, ei edes itseä päähän. Yksikin tällainen osoittelu ja lelu arestiin. Eläviä olentoja ei osoitella aseilla, piste.
Mulla oli lapsena nallipyssyjä. Silloin ne oli tosi tärkeitä, nyt aikuisena ei voisi aseet vähempää kiinnostaa.
Naapurin mies opettaa pikkupoikiaan hakkaamaan toisiaan ja pihan muita lapsia puisilla miekoilla sekä ampumaan toisia leikkijousipyssyillä. Pitäisin nallipyssyillä paukuttelua paljon tuota menoa turvallisempana. Olen yrittänyt sanoa, että puisten miekkojen sijaan voisi tehdä bofferit valkoisesta sähköputkesta, eristeestä ja jeesusteipistä, mutta ei, puukalikoilla mies hakkaa poikia, pojat isäänsä ja muita lapsia. Juostaan parkkiksella autojen ympäri, huudetaan ja hakataan puumiekoilla. Aikuinen iso mies edellä ja pikkulapset perässä. Typeryksiä.