Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta, thyroxin lääkitys ja pahentunut hiustenlähtö??

Vierailija
02.01.2014 |

Minulla todettiin viime toukokuussa kilpirauhasen vajaatoiminta ja aloitettiin thyroxin lääkitys ja se auttoi siihen pahimpaan väsymykseen, mutta paino ei edelleenkään laske kun jotain 100-300g viikossa, usein pysynyt samana, on ummetusta ja turvotusta ja hiustenlähtö on vaan pahentunut thyroxin lääkityksen alkamisen jälkeen. Tätä menoa olen hyvin äkkiä kalju, ainakin siltä tuntuu. Hiuksia lähtee niitä harjatessa, suihkussa, pitkin päivää tulee paidalle irtohiuksia.

Syön vitamiineja ja ruokavalioni on terveellinen ja liikun säännöllisesti ja huolehdin siitä, että saan ravinnostani tarpeeksi kuitua ja juon riittävästi. Thyroxinia syön tällä hetkellä joka toinen päivä 2kpl 25mg tablettia ja joka toinen päivä 3kpl 25mg tablettia.

Onko tuohon hiusten lähtöön mitään hoitokeinoa? Tai jotain muuta lääkettä, koska selkeästi lääkityksen aloituksen jälkeen hiustenlähtö on koko ajan vain pahentunut.

Alan olla aika epätoivoinen, kun hiukset vaan ohenee ja ohenee ja jos lopetan lääkityksen, niin sitten en jaksa yhtään mitään ja muutenkin olo

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ap ilmeisesti liian pieni tyroksiiniannos? Tuntuu kovin pieneltä annokselta, etenkin jos sinulla on vielä ylipainoa 20kg.

Mutta muutoin, ei se lääkitys aina saata kuntoasi ja oloasi ennalleen. Minulla lähti myös hiuksia ennen lääkityksen aloittamista siten, että viemärit tukkeentuivat niistä. Nyt ei enää lähde samaan malliin, mutta ei ne koskaan ole ennalleen palautuneet =(

Vierailija
2/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkoselle: Normaalisti kilpirauhanen tuottaa seuraavia hormoneja: T4, T3, T2, T1 sekä kalsitoniini. Thyroxinissa on vain yhtä hormonia (T4). Saattaako tämä aiheuttaa sinulle joitain ongelmia kilpirauhaspotilaalle, vaikka "lääkitys onkin kunnossa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:08"]

Kakkoselle: Normaalisti kilpirauhanen tuottaa seuraavia hormoneja: T4, T3, T2, T1 sekä kalsitoniini. Thyroxinissa on vain yhtä hormonia (T4). Saattaako tämä aiheuttaa sinulle joitain ongelmia kilpirauhaspotilaalle, vaikka "lääkitys onkin kunnossa".

[/quote]

Lisäksi ihmisen hormonitoiminta on kokonaisuus ja noiden hormonien puute/ epätasapaino voi vaikuttaa muidenkin hormonien ja näin koko elimistön toimintaan. Jo se, että tyroksiini tulee ulkoapäin synteettisenä eikä kilpirauhasen itse valmistamana on epäluonnollinen tila elimistölle ja voi antaa vääriä signaaleja mm. aineenvaihdunnalle.

Kakkonen, kilpirauhanen vaikuttaa hyvin moniin asioihin ihmisessä, ihan keskeisimmin sydämen lyöntinopeus ja -vaihtelut, ruumiinlämpö (ja sitä kautta energiatalous), suolen- ja aineenvaihdunnan toiminta, lihasten energiansaanti ja -käyttö. Aika keskeisiä juttuja siis. 

Vierailija
4/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ongelma kuin ap:llä, Thyroxin ollut käytössä 1,5 vuotta annoksella 0,1 mg/vuorokaudessa. Olen saanut "aivoni" takaisin, ts. kauhea sumu päästä on haihtunut ja pystyn keskittymään ja olen pystynyt pysäyttämään lihomisen ja laihtumaankin 10 kg. Mutta hiukset. Ne ovat alkaneet harveta uudestaan ja se on ihan kauheaa. Nyt käytössä SIMin System4 shampoo/hoitoaine/hoitoneste ja ne ovat pysäyttäneet hiustenlähdön, mutta hitaasti kasvaa uutta tilalle. Nolottaa, kun ihmiset jutellessa katsoo vaan mun hiuksia... :(

Vierailija
5/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin sama ongelma kun ap:llä. Kampaaja kertoi, että hälle tulee tässä kuussa esittelijä, jolla on kilpparin vajaatoiminnan aiheuttamaan hiustenlähtöön tarkoitettua shampoota, jonka pitäisi siihen auttaa. Mielenkiinnolla odotan, josko se oikeasti auttaisi

Vierailija
6/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hei sitten meillekin täällä mikä tuote oikein on kyseessä. Ikinä en ole tuollaisesta kuullut. ...toivottavasti ei ole mitään huuhaa merileväjuttuja...

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 13:10"]

Täälläkin sama ongelma kun ap:llä. Kampaaja kertoi, että hälle tulee tässä kuussa esittelijä, jolla on kilpparin vajaatoiminnan aiheuttamaan hiustenlähtöön tarkoitettua shampoota, jonka pitäisi siihen auttaa. Mielenkiinnolla odotan, josko se oikeasti auttaisi

[/quote]

Vierailija
7/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou nou, mulla on ehkä vajaatoimintaa. Oireet tosin sopivat paremmin liikatoimintaan. Kun lukee tätä ketjua niin tulee fiilis että haluanko edes aloittaa tyroksiinin käyttöä jos sitä ehdotetaan...

Vierailija
8/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ihmeessä. Mä olen syönyt vasta vähän aikaa lääkettä ja vaikka hiukset lähtee päästä, niin olo on parantunut. Hiuksia saa aina lisää kampaamosta, mutta jos pää on koko ajan kuin sumussa ja olet tyhmä kuin saapas, niin sitä ei saa parannettua kuin oikealla lääkityksellä, jos on vajaatoiminnasta kyse.

Vierailija
9/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:55"]

Aloita ihmeessä. Mä olen syönyt vasta vähän aikaa lääkettä ja vaikka hiukset lähtee päästä, niin olo on parantunut. Hiuksia saa aina lisää kampaamosta, mutta jos pää on koko ajan kuin sumussa ja olet tyhmä kuin saapas, niin sitä ei saa parannettua kuin oikealla lääkityksellä, jos on vajaatoiminnasta kyse.

[/quote]

Niin... mulla vaan ei ole pää sumussa. Kuten sanoin niin oireet ovat lähempänä liikatoimintaa kuin vajaatoimintaa. Joskus aiemmin olen ollut tosi sumuinenkin, mutta hassua että juuri nyt sattui kokeessa näkymään vajaatoimintaa kun on epätavallisen ei-vajaatoimintainen olo.

20

Vierailija
10/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:52"]

Ou nou, mulla on ehkä vajaatoimintaa. Oireet tosin sopivat paremmin liikatoimintaan. Kun lukee tätä ketjua niin tulee fiilis että haluanko edes aloittaa tyroksiinin käyttöä jos sitä ehdotetaan...

[/quote]

Mulla on myös oireet ja arvot enemmän liikatoiminnan suuntaan, mutta arvot vielä rajoissa niin ei ole lääkitystä suositeltu. Omasta kokemuksestani suosittelisin vaikka lukemaan luonnollisia hormoonitasapainoon vaikuttavia keinoja, ruokavaliota lähinnä tarkoitan ja lisäksi tutustuin Kaisa Jaakkolan kirjoituksiin ja lisämunuaisen toiminnan häiriöihin ja voin sanoa, että kannatti. Oireet ovat vuosien jälkeen helpottaneet ruokavaliolla ja lisäravinteilla, brain fog on kadonnut ja mieliala huomattavasti parempi. Olen onnellinen, että ehdin ajoissa, ymmärrän kyllä, että moni haluaa tuon lääkityksen ottaa. Mutta sivuvaikutuksiahan sillä myös on enkä niitä halunnut, siksi etsin muuta tietoa ja aikaa se on vaatinut paljon ja lukemista.

Vierailija
11/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä av palstalla taitaa olla aika paljon vajaatoiminnasta kärsiviä, olisi mukava kuulla kokemuksia kyseisestä sairaudesta. Itselläni oli pitkään kilpirauhasen tulehdus joka oireili vajaatoiminnan oirein ja nyt on jo arvot palautueneet normaaliksi, tietenkin vuoden välein verikokeet :)

Vierailija
12/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:08"]

Täällä av palstalla taitaa olla aika paljon vajaatoiminnasta kärsiviä, olisi mukava kuulla kokemuksia kyseisestä sairaudesta. Itselläni oli pitkään kilpirauhasen tulehdus joka oireili vajaatoiminnan oirein ja nyt on jo arvot palautueneet normaaliksi, tietenkin vuoden välein verikokeet :)

[/quote]

Miten se tulehdus todettiin? Näkyykö se senkassa tai jossain? Mietin vaan, että voisiko mullakin olla siitä kyse. Senkka ja crp sun muut oli kyllä ok.

Vierailija
13/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on senkka, mutta verikokeilla ja ultraäänellä tutkittiin. Tarkemmin en osaa sanoa :D

Vierailija
14/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa ihmeessä jos teillä on kikka kolmosia tähän. Itselläni arvot viitearvoissa, mutta silti KOVASTI vajaatoiminnan oireita (johon lääkäri ei ole puuttunut kuitenkaan millään lailla koska arvot ok) mm. hiusten lähtö on järkyttävää. Kohta vaihtuu malli lyhyempään, koska alkavat olla todella ohuet ja hennot :(

Vierailija
15/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmistaa vitamiinien ja lisäravinteiden saanti.kaikki puutokset pahentaa vajaatoimintaa.sinkki ja D-vitamiini ovat erityisen tärkeitä.

Mahdollisimman puhdas ruokavalio.ite joudun olla viljaton,koska suolisto niin huonona.

Sokeria ja alkoholia kantsii välttää.

Vierailija
16/53 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kenelläkään ummetusta? Mulla on se ongelma, että mitä terveellisemmin syön, niin sitä harvemmin pääsen vessaan. Jos juon pepsiä ja syön suklaata, niin vatsa toimii, mutta se ei tee muulle kropalle hyvää.

Olen joutunut käyttämään vatsalääkkeitä silloin tällöin ja haluaisin jonkun luonnonmukaisen tavan. Kokeilin esim. vi-sibliniä reilun viikon, kertaakaan en käynyt vessassa. Mitkään luumut tai salaatit eivät auta myöskään ja olenkin ajatellut, että auttaako Thyroxin tuohonkin vaivaan, kunhan sitä on syönyt pidempään?

Vierailija
17/53 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vehnänalkiota 1-2  rkl päivässä ruokakaupasta, keksin tämän itse kun ensin ostin apteekin kallista Priorinia mutta luin sen tuoteselostuksen. Kun olet syönyt muutaman kuukauden tai noin puoli vuotta alkaa puskea uutta hiusta. Näin kävi minulla. Muista juoda paljon vettä, myös sitä hiukset tarvitsevat sekä rautaa.

Vierailija
18/53 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän on kun minä olen mies ja miehillä vajaatoiminta pitäisi olla harvinaista, mutta kun minulla oireet viittaavat niin selkeästi vajaatoimintaan hiusten lähtöineen, ummetuksineen ja nivelkipuineen ja mitä niitä onkaan. Olen jonossa erikoislääkärille mutta ajattelin kysellä. Onko täällä tai tunteeko kukaan ketään miestä, jolla olisi vajaatoiminta.

Vierailija
19/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Ostakaa luontaistuotekaupasta MSM+C -jauhetta! Sekoita kannulliseen vettä 1-2 rkl päivässä! Aloita pienemmällä annostuksella alussa, muutoin voi tulla huono olo! Juokaa tätä muutama kuukausi...pitäisi tepsiä! Tosin minullakin tulehdus aiheutti hiusten lähtöä, mutta silloin oli hieman taukoa aineen käytössä. Hiuksista tosin on lähtenyt kiilto ja kosteus vajaatoiminnan myötä, mutta uutta tukkaa puskee koko ajan ja hiuksia ei lähde enää!

Vierailija
20/53 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisäksi edelliseen....jodia, sinkkiä, magnesiumia ja d-vitamiinia! Joillakin jodista saattaa nousta verenpaine thyroxin kanssa, mutta minulla on alhainen paine, joten ei ole ollut haittaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi