Kilpirauhasen vajaatoiminta, thyroxin lääkitys ja pahentunut hiustenlähtö??
Minulla todettiin viime toukokuussa kilpirauhasen vajaatoiminta ja aloitettiin thyroxin lääkitys ja se auttoi siihen pahimpaan väsymykseen, mutta paino ei edelleenkään laske kun jotain 100-300g viikossa, usein pysynyt samana, on ummetusta ja turvotusta ja hiustenlähtö on vaan pahentunut thyroxin lääkityksen alkamisen jälkeen. Tätä menoa olen hyvin äkkiä kalju, ainakin siltä tuntuu. Hiuksia lähtee niitä harjatessa, suihkussa, pitkin päivää tulee paidalle irtohiuksia.
Syön vitamiineja ja ruokavalioni on terveellinen ja liikun säännöllisesti ja huolehdin siitä, että saan ravinnostani tarpeeksi kuitua ja juon riittävästi. Thyroxinia syön tällä hetkellä joka toinen päivä 2kpl 25mg tablettia ja joka toinen päivä 3kpl 25mg tablettia.
Onko tuohon hiusten lähtöön mitään hoitokeinoa? Tai jotain muuta lääkettä, koska selkeästi lääkityksen aloituksen jälkeen hiustenlähtö on koko ajan vain pahentunut.
Alan olla aika epätoivoinen, kun hiukset vaan ohenee ja ohenee ja jos lopetan lääkityksen, niin sitten en jaksa yhtään mitään ja muutenkin olo
Kommentit (53)
Kakkonen, uskotko siihen, että e-pillerit voivat vaikuttaa ihmisen muuhunkin hormonitoimintaan sotkevasti? Jos uskot, voin myöhemmin linkata sinulle kilpirauhasasiaa. Nyt olen töissä.
t. Yksi, jolta kipirauhanen poistettu ja kallistuu vuosien saatossa sen puolelle ettei synteettinen tyroksiini ole sama asia kuin toimiva kilpirauhanen
Minulla oli kilpirauhasten liikatoimintaa, hiukset olivat huonossa kunnossa, sormet vapisi ja silmäripset lähti osittain ja sydän takoi kuin viimeistä päivää.
Kun sitä ei saatu balanssiin millään niin se pudotettiin vajaatoiminnalle. Syön napin päivässä ja voin aika mukavasti. Hiukset kasvaa, ripset tulivat takaisin eikä ole muutenkaan valittamista.
Paino ei pudonnut liikatoiminnalla yhtään, eikä putoa nytkään muuta kun ruokavaliolla ja pienellä liikunnalla. Minulle on ilmeisesti löytynyt sopiva lääkitys ja käyn kontrollissa puolen vuoden välein.
Osaako joku kertoa, miten saada lääkäri puolelleni kilpirauhasen vajaatoiminnan toteamiseen, kun se ei näy verikokeissa?
Kärsin mm. Todella kovasta väsymyksestä jatkuvasti, ummetuksesta, kuukautisten poisjäämäsisestä kokonaan, lihaskivuista, hiustenlähdöstä, öisin heräilemisestä, jatkuvasta painonnoususta ilman että elämäntapani olisivat muuttuneet sekä kuivuneesta ihosta.
Itse nämä oireet saavat jo hälytyskellot soimaan ja epäilemään kilpparia.
Lääkäreille ei, sillä verikokeeni näyttävät normaaleja arvoja.
Mitä tässä tilanteessa voi enää tehdä, kun olen jo kuudella eri lääkärillä ravannut, ja kolmesti verikokeissa??
Moi
Onko sulta mitattu ainoastaan TSH vai myös T4V?
TSH ei kerro ihan kaikkea.
Jos kyseessä on aivolisäkeperäinen vajaatoiminta sekä TSH että T4V ovat matalat.
Eli jos sinulla on TSH matala, niin kuin sen normaalisti pitää ollakin, mutta oireet ovat kuin vajaatoiminnassa, niin hyvä olisi tarkastaa tuo T4V. Mikäli sekin on matala, se kertoo juuri tuosta aivolisäkeperäisestä vajaatoiminnasta.
Itselläni on todettu aivolisäkeperäinen vajaatoiminta, joten TSH:n sijaan nykyisellään seurataan T4V-arvoa. Pelkkä TSH ei kerro tällaisessa tilanteessa mitään.
TSH on siis matala ja samoin T4V, tyroksiinin myötä T4V on noussut eli parantunut.
Minulla painoon ei ole vaikuttanut ENE-dietti, muinainen Painonvartijat eikä karppaus. Muutamia kiloja sain parhaiten pois kuntoplus-sivuston ohjeiden kautta.
Joku guru kirjoitti, että jos ja kun aineenvaihdunta on sammunut (niin kuin kilpparivajiksessa), niin sen herättämiseksi on juotava tarpeeksi vettä.
Surutta 3 litraa päivässä. Kokeilin ja paikkansa piti.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kertoa, miten saada lääkäri puolelleni kilpirauhasen vajaatoiminnan toteamiseen, kun se ei näy verikokeissa?
Kärsin mm. Todella kovasta väsymyksestä jatkuvasti, ummetuksesta, kuukautisten poisjäämäsisestä kokonaan, lihaskivuista, hiustenlähdöstä, öisin heräilemisestä, jatkuvasta painonnoususta ilman että elämäntapani olisivat muuttuneet sekä kuivuneesta ihosta.
Itse nämä oireet saavat jo hälytyskellot soimaan ja epäilemään kilpparia.
Lääkäreille ei, sillä verikokeeni näyttävät normaaleja arvoja.
Mitä tässä tilanteessa voi enää tehdä, kun olen jo kuudella eri lääkärillä ravannut, ja kolmesti verikokeissa??
Vierailija kirjoitti:
OT: jos vajaatoimintaan saa korvaavaa lääkettä ja veriarvot ovat kunnossa, niin ei kai se sairaus enää vaikuta mihinkään? Vai vaikuttaako?
Lääkitystä voi joutua säätämään jopa vuoden, ennen kuin löytyy sopiva taso. Oireiden poistumiseen ja tilanteen normalisoitumiseen voi samoin mennä useista kuukausista pariin vuoteen. Kilpirauhaslääkitys ei toimi niin että kun ottaa lääkkeen, on parin tunnin päästä oireeton.
Syön vitamiineja ja ruokavalioni on terveellinen ja liikun säännöllisesti ja huolehdin siitä, että saan ravinnostani tarpeeksi kuitua ja juon riittävästi. Thyroxinia syön tällä hetkellä joka toinen päivä 2kpl 25mg tablettia ja joka toinen päivä 3kpl 25mg tablettia.
[/quote]Onkohan tuo lääkitys ihan kohdallaan, yleensä Thyroxinia syödään mikrogrammoja, ei milligrammoja.
Stressikin tekee hiustenlähtöä.
Onko kilpirauhasarvojasi kontrolloitu lääkityksen aloittamisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Lääkitystä voi joutua säätämään jopa vuoden, ennen kuin löytyy sopiva taso. Oireiden poistumiseen ja tilanteen normalisoitumiseen voi samoin mennä useista kuukausista pariin vuoteen. Kilpirauhaslääkitys ei toimi niin että kun ottaa lääkkeen, on parin tunnin päästä oireeton.
Tämä on totta. Yhteistyössä lääkärin kanssa voi joutua säätämään sitä oikeaa annostusta (jota voi sitten myöhemminkin joutua säätelemään sen oikean löydettyä, siksi jatkuva seuranta puolen vuoden, vuoden välein).
Mulla on ollut thyroxin-lääkitys jo kohta 2 vuotta ja edelleenkin haetaan oikeaa annostusta. Pahimmat oireet ovat onneksi helpottaneet, mutta painoa en ole vielä saanut putoamaan. Olen vuosia elänyt niin terveellisesti kuin olen pystynyt, ravinto ja elämäntavat ovat suht kunnossa, liikuntaa en ole mm. niveloireiden ja uupumuksen vuoksi pystynyt harrastamaan niin paljon kuin olisi pitänyt. Ummetusta ei onneks ole ollut kuin just ennen tätä diagnoosia ja panostamista elämäntapoihin, ilmeisesti kuitupitoinen ravinto ja runsas veden juominen (ja musta kahvi aina aamulla) on pitänyt vatsan kunnossa. Mutta paino on ja pysyy, turvotustakin on jatkuvasti vaihdellen (joku päivä kasvoissa, joku jaloissa ja joku päivä yltympäriinsä). Hiustenlähtöä välillä enemmän, yleensä ravintoaineiden puutostilojen yhteydessä.
Sun annos ei ole riittävä. Sitä ei saa kuitenkaan nostaa liian nopeasti.
Mun annos on nyt 137,5 µg päivä. Eli 1 iso tabletti, yksi 25 µg:n tabletti ja sitten vielä yksi puolikas siitä 25 µg tabletista.
Olen tilannut täällä ja rakastan sitä ne eivät vaadi lääkärin reseptiä.
http://amedix.net/generic-thyroxine-fi.html
Hei. Mulla on myös vajaatoimintaa. Lääkäri sanoi etten hyödy hiuksille tarkoitetuista ravintolisistä.
Mitähän sun arvot ovat? Lääkitys vaikuttaa hassulta.
Ummetukseen auttaa Vi-Siblin-rakeet, joita saa apteekista.