Onko mielestäsi hyväksyttyä lopettaa käsidesin käyttäminen sillä perusteella, kun käsien iho ei sen toistuvaa käyttöä kestä?
Näin jonkun sanovan ihan suoraan toisella keskustelufoorumilla, ettei käytä enää käsidesiä, varsinkaan kaupan annostelijan sellaista, kun hän sai käsiinsä siitä iho-oireita.
Kommentit (29)
Lähinnä olen ollut käsidesin käyttöä kun rapujuhlissa sitä sitruunapyyhettä käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tarvi kenenkään käyttää niitä käsidesejä, jos ei halua. Eikä kannattaisikaan. Kädet kuivuu, tulee haavaumia, luontainen bakteerikanta kärsii. Seuraa infektioita, mm. sienitulehduksia ja vastustuskyvyn heikkenemistä. Käsien pesu on paljon parempi tapa.
Ja käsien pesuko ei kuivata, eikä tule pieniä, kivuliaita haavoja sormiin? No, ilmeisesti et ainakaan ole atoopikko tai sellaisen läheinen.
Mulle ei sovi suinkaan kaikki käsidesit, mutta onneksi on pari merkkiä, jotka tuntuu hyvältä käsissä. LV on luottodesi.
Käsienpesu kuivattaa ihoa. Pitää rasvata pesun jälkeen ja yöksi paksulti rasvaa ja puuvillahanskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nestori k kirjoitti:
Minun käsien iho alkaisi pykiä käsidesien alkoholeista/liuottimista 😖! Siksi käytänkin ohuita kertakäyttö-vinyyli-hanskoja ulkona/kaupoissa.
Ongelmana vain on, että myynnissä on vain pieniä naisten kokoja (max XL = 10-11)! Niitä liikkeisiin hankkivat sisäänostajat kun ovat kanan-aivo-neitejä 🐔💅, eivät osaa hankkia miesten kokoja, XXL!✋🤬Haluaisin nähdä sinun jättikourat.. Miesten yleisin käden koko on 7,5. Isoimmat mitä olen miehelle tarjonnut on 8,5.
Naisten tavallisin koko on 6,5.
t. leikkaussalisairaanhoitaja
Täällä on toinen jättikoura. Koko L. 😁
Ihan normaali käden koko, ei mikään erityinen lapiokoura. Hoitotyössä on yleisesti tarjolla kolmea kokoa kertakäyttöhanskoja, S, M ja L. M-kokoa kuluu selkeästi eniten, S-koko sopii yleensä vain siroille hoitajille, joilla on myös pienet kädet. L-koko taas on tyypillinen, jos on pitkä, roteva tai rehevä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Nestori k kirjoitti:
Minun käsien iho alkaisi pykiä käsidesien alkoholeista/liuottimista 😖! Siksi käytänkin ohuita kertakäyttö-vinyyli-hanskoja ulkona/kaupoissa.
Ongelmana vain on, että myynnissä on vain pieniä naisten kokoja (max XL = 10-11)! Niitä liikkeisiin hankkivat sisäänostajat kun ovat kanan-aivo-neitejä 🐔💅, eivät osaa hankkia miesten kokoja, XXL!✋🤬Haluaisin nähdä sinun jättikourat.. Miesten yleisin käden koko on 7,5. Isoimmat mitä olen miehelle tarjonnut on 8,5.
Naisten tavallisin koko on 6,5.
t. leikkaussalisairaanhoitaja
Turhaan alapeukutatte. Mulla on 30v kokemus miesten käsien koosta :)
Mä en oo käyttäny käsidesiä koko vuotena... höpöhöpöjuttuja.
En ole käyttänyt juurikaan vaan pesen kädet aina
Käsidesien koostumuksissa on eroja. Olisi hyvä etsiä tietoa (kaikille), mitä ja kuinka paljon jotain ainesosaa ne sisältävät. Muuten se on villi länsi. Kaupan hyllyllä ei ole juuri infoa ja siellä on enemmän käsidesiä kuin hajusteetonta nestesaippuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään käytä. Menen kauppaan puhtain käsin (yleensä suihkun jälkeen), ja käytän kyllä kertakäyttöhanskoja nykyisin. Joten todellakaan en räpellä suotta niitä pulloja siellä. Jos saan tutulta kyydin, niin käytän eri hanskoja sen aikana ja vaihdan kaupassa.
Se, että käsissä ei ole näkyvää likaa suihkun jälkeen ei tarkoita sitä, etteikö niissä voisi olla sitä virusta. Sen jälkeen, kun olet suihkussa käytyäsi kuivannut itsesi, pukeutunut ym ei ne kädet ole enää puhtaat. Suihkussa käynti esim ennen kauppaan menoa ei korvaa eikä vastaa käsien pesua tai käsidesin käyttöä.
Huhhuh...
Oletko ajatellut, että me hengitämme koko ajan ilmaa, joka on ihan täynnä kaikenlaisia pöpöjä. Vaikka sinä lotraisit käsidesiä (joka ei korvaa saippuapesua eikä tapa kaikkia pöpöjä), hetken päästä käsissäsi on taas pöpöjä, vaikka et olisi edes koskenut mihinkään. Ihan ilmavälitteisesti leviävät sinun käsiisi. Ja naamaasi, silmiisi, korviisi, nenääsi, hiuksiisi...
Olen atoopikko ja käsien iho on vuosien kortisonin käytöstä niin ohut lopullisesti että käsidesi saa ihon halkeilemaan verille jo yhden käyttö kerran jälkeen. Saippuapesua sen sijaan kestää suht paljonkin halkeilematta mutta kaikkialla ei ole käsienpesualtaita.
Mielestäni se että kädet on verillä on paljon huonompi asia kuin se että ei käytä käsidesiä. Haavaisissa käsissä pöpöt vasta viihtyykin.