Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynet ei ota mua tosissaan!

Vierailija
31.12.2013 |

Ärsyttää kun gynekologit ei tunnut ottavan tosissaan kun menen kertomaan huolenaiheistani. Viimeisimmällä reissullani varasin ajan lapsettomuuteen ja raskauksiin erikoistuneelta lääkäriltä.

Lasta on yritetty sen verran pitkään, että olemme mahdollisesti adoptoimassa, koska mielestäni IVF:t ja inseminaatiot ovat ihan turhia (=ei varmuutta tuleeko raskaaksi) sekä liian rankkoja.

Kerroin siis haluavani tietää:

-miten saan lapsettomuustodistuksen

-selvittää mikä on vikana (ettei lapsettomuus johdu vakavasta sairaudesta jota pitäisi hoitaa, perinnöllisiä taipumuksia on)

Tehtiin normaali tutkimus ja otettiin papa. Neuvottiin ottamaan yhteyttä Felicitas-klinikkaan, jossa tutkimus maksaa (omavastuu) on noin 200€.  Lääkärireissu maksoi jo 100€. Kerrottiin vain että paikat näyttää siistiltä ja annettiin Terolutteja 5x30kpl paketti säännöllistämään kuukautisia joiden vaihteluväli on enimmillään 4vrk (vuoden seuranta-ajalla, keskenmeno puolessa välissä vuotta).

Että kun harmittaa taas! Eikä lapsettomuusasioita oikeasti hoideta muualla kuin näillä lapsettomuusklinikoilla? Pitääkö itse tietää mitä tutkimuksia pyytää lääkäriltä? Luin juuri yhdestä tutkimuksesta joka olisi mulle ehkä pitänyt tehdä, mutta en ole gyne joten en tiennyt sen olemassaolosta.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulet raskaaksi koska olet saanut keskenmenon.

Vierailija
2/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulet raskaaksi koska olet saanut keskenmenon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma onkin että raskaudet ei kestä, eikä sekään ole ihan normaalia, että raskaaksi tulee vasta yli 8kk yrityksellä, vaikka en ole käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä 10 vuoteen ja kuukautisetkin tulevat suht säännöllisesti. Nytkin ollaan yritetty yli 6kk keskenmenon ja "yritystauon" jälkeen.

Jotenkin odottaisin, että mulle oltaisiin voitu kertoa ihan normigynelläkin, että miten sen lapsettomuustodistuksen saa. En ymmärrä miksi sitä tietoa varten pitää maksaa vielä 200 euroa. Onneksi sain edes ne Terot, kun kesällä lekuri vielä sanoi, etten tarvitse mitään kun olin kuulemma raskautunut niin nopeasti (?)

Vierailija
4/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö pääse yleiselle puolelle tutkimuksiin pitäis päästä,jos ei ikää oo liian paljon

Vierailija
5/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aiotte adoptoida, lakkaa jo tässä vaiheessa laskemasta satasia.

Vierailija
6/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin tarvitset lapsettomuustodistuksen?

Vierailija
7/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sekundäärinen lapsettomuuskin on mahdollista.

Vierailija
8/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei gyne voi kirjoittaa lapsettomuustodistusta, jos raskaaksi tulemisessa kesti 8kk, ja keskenmenoja on taustalla vain yksi.

Vierailija
9/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vuosi on normi aika yrittää raskautua!!!

Vierailija
10/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:00"]

jos aiotte adoptoida, lakkaa jo tässä vaiheessa laskemasta satasia.

[/quote]

Ai senkö takia että adoptio on vaihtoehto on ihan ok maksaa 200€ pelkästä tiedosta jonka mielestäni pitäisi pysytä kertomaan ihan tavallisenkin lapsettomuuteen erikoistuneen gynekologin?

Vierailija
11/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:00"]

mihin tarvitset lapsettomuustodistuksen?

[/quote]

Jos päädymme adoptoimaan tietyt adoptiokontaktitahot vaativat todistuksen lapsettomuudesta, koska katsovat että siten voivat varmistaa että lapsi menee perheeseen joka varmasti hänet haluaa.

Vierailija
12/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

200e on hyttysen pieru adoptioprosessissa kuluvan rahamäärän rinnalla.

Vierailija
13/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:40"]

Ei gyne voi kirjoittaa lapsettomuustodistusta, jos raskaaksi tulemisessa kesti 8kk, ja keskenmenoja on taustalla vain yksi.

[/quote]

Olinkin gynekologilla jotta saisin selville mitä lapsettomuustodistuksen saamiseksi vaaditaan. Esim. niitä tutkimuksia. Yksi mahdollisuus kohdallani on myös ennenaikaiset vaihdevuodet. Jos minulla on ne en voi saada välttämättä enempää keskenmenoja, koska hormonitoiminta lakkaa. 

Vierailija
14/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä meni melkein 2 vuotta ennenkuin tulin raskaaksi ja siinä vaiheessa oli vasta tehty minulle perustutkimus ja miehen sperma oli tutkittu ja kun sitten tuli sairaalaan aika lisätutkimuksiin niin olikin raskaana. Melkein koko raskauden ajan oli verenvuotoa mutta terve tyttö tuli.

Toisen lapsen "tekemiseen" meni samat 2 vuotta ja välissä oli keskenmeno ja tuulimunaraskaus.

Vasta lasten saannin jälkeen selvisi että minulla on veren hyytymishäiriö joka ehkä vaikuttaa siellä taustalla.

Ehdottomasti pyydät nyt tekemään verikokeet joista selviää helposti onko taustalla esim. tuo veren hyytymishäiriö.

Vierailija
15/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 19:36"]

200e on hyttysen pieru adoptioprosessissa kuluvan rahamäärän rinnalla.

[/quote]

Yksi IVF-hoito maksaa n. 2000€ eikä se ole tae että saat lapsen. Adoptiosta taas jää maksettavaksi  enimmillään ehkä 7000€ kun adoptoi ulkomailta (Kenia ehkä poikkeus koska siellä asutaan 6-12kk). Mistään ei tarvitse maksaa ennenkuin on varmaa että lapsen saa.

T: Kummankin prosessin läpikäynyt

Vierailija
16/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 19:47"]

No meillä meni melkein 2 vuotta ennenkuin tulin raskaaksi ja siinä vaiheessa oli vasta tehty minulle perustutkimus ja miehen sperma oli tutkittu ja kun sitten tuli sairaalaan aika lisätutkimuksiin niin olikin raskaana. Melkein koko raskauden ajan oli verenvuotoa mutta terve tyttö tuli.

Toisen lapsen "tekemiseen" meni samat 2 vuotta ja välissä oli keskenmeno ja tuulimunaraskaus.

Vasta lasten saannin jälkeen selvisi että minulla on veren hyytymishäiriö joka ehkä vaikuttaa siellä taustalla.

Ehdottomasti pyydät nyt tekemään verikokeet joista selviää helposti onko taustalla esim. tuo veren hyytymishäiriö.

[/quote]

Kiitti vinkistä. AV-palsta auttaa aina. Tänään olen jo selvittänyt kaksi mahdollista tekijää palstan kautta (tämä ja munasarjojen aukiolotutkimus)

Vierailija
17/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä voisit saada todistuksen lapsettomuudesta, kun olet yrittänyt lasta noin vähän aikaa? 8 kk on täysin normaali aika yrittää lasta. Keskenmenokin on normaali asia ja epänormaaliksi muuttuu vasta, jos keskenmenoja on ollut kolme tai enemmän peräkkäin.

Vierailija
18/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoniehkäisyn välttäminen ei myöskään ole mikään hedelmällisyyttä lisäävä tekijä. Hormonaalinen ehkäisy ei vaikeuta ehkäisyn lopettamisen jälkeen raskaaksi tulemista. Perustietosi tuntuvat olevan vajavaiset.

Vierailija
19/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 18:40"]

[/quote]

Olinkin gynekologilla jotta saisin selville mitä lapsettomuustodistuksen saamiseksi vaaditaan. Esim. niitä tutkimuksia. Yksi mahdollisuus kohdallani on myös ennenaikaiset vaihdevuodet. Jos minulla on ne en voi saada välttämättä enempää keskenmenoja, koska hormonitoiminta lakkaa. 

[/quote]

No vaaditaan mm. vuosi raskaaksi tulemisen yrittämistä. Sinulla on takana 6kk. Onneksi olkoon, et kärsi lapsettomuudesta! Ei sinun kuulukaan saada lapsettomuustutkimuksia julkisen puolen kautta. Jos kävit yksityisellä gynekologilla, ei hänellä ole mitään velvollisuutta ja ilmeisestikään myös kiinnostusta tutkia tässä vaiheessa kuviteltua lapsettomuuttasi, joten hän ohjasi sinut asiallisesti eteenpäin muulle taholle.

Mistä valitat?

Vierailija
20/38 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne ei sellaista sulle noilla perusteilla kirjoita. Ja muutenkin vaikutat kyllä niin kärsimättömältä ja jokseenkin sellaiselta kaikki-mulle-heti tyypiltä, että toivottavasti ette pääse adoptioaikeisiin vielä pitkään aikaan. Opettele nyt ensin sietämään elämän pettymyksiä ennen kuin heti heität hanskat tiskiin. Adoptiolasta et voi palauttaa jos meneekin hermot ja joku asia ei suju tiestyssä aikataulussa.

8kk on naurettavan lyhyt aika yrittää. Siitä kitisevät vain henkilöt, joilla ei ole mitään käsitystä lapsettomuudesta. Vasta seuraavan 4kk jälkeen itse asiassa olisi edes perusteita tutkia mitään, vuoden yrityksen jälkeen siis. Joten miksi ihmeessä saisit jonkun todistuksen kun et vielä ole virallisesti lapsettomuudesta kärsivä? Keskenmenokin on normaalia. Vasta kolmannen jälkeen ei ole. Sulla on vielä paljon kehitettävää kärsivällisyydessä. Tajuat kai, ettei se adoptiokaan hoidu ihan tuosta noin vaan kun keksit kinua jotain lomaketta?