Pukeutuisitko kivemmin, jos sinulla olisi enemmän rahaa?
Kommentit (47)
Eipä juuri mitenkään vaikuttaisi tulotason nousu pukeutumiseen. Köyhän ainoa oikeus on tyyli. Tuunaan vaatteita omaan persoonaan sopiviksi, mun tyyli ei ole sitä, et ostaisin jonkun kalliin merkkivaatteen ja patsastelisin ympäriinsä, et katsokaa nyt köyhät. No way, vaatteiden pitää olla mun mieleen, hyvin istuvia ja niissä pitää aina olla jokin juju.
Olen teinitytöstä lähtien saanut kehuja pukeutumisestani, joitakin matkijoitakin on ollut. Ja rahaa on aina ollut niukalti, kirpputorit, alemyynnit ja kierrätys on suuri apu sekä mielikuvitus, uskallus ja kädentaidot. Vaatteista saa tuunaamalla ja asustamalla persoonallisia - tahi trendikkäitä, jos niin haluaa.
Mutta ehkä pystyisi rikkaampana ostamaan kalliita kankaita enemmän. Niistä voisi kehitellä jotain omaan tyyliin sopivaa.
Kyllä, vaihtaisin Seppälän ja H&M:n laadukkaampiin merkkeihin.
Olen jo hiljalleen tehnyt kengissä niin että muovikengät poistuvat pari kerrallaan ja tilalle olen panostanut kalliimpiin ja kestävämpiin nahkaisiin vaihtoehtoihin.
Pukeudun kivasti nytkin, vaikka ei nyt ihan älyttömiä summia ole laittaa. Tyylitaju ei ole rahasta kiinni ja pukeudun mieluummin tyylikkäästi kuin trendikkäästi. Zarasta, Mangosta ja H&M:ltä löytää kivoja vaatteita halvalla ja alennusmyynneistä sekä jenkkimatkoilta ostan designer-vaatteita edullisesti.
Jonkin verran paremmin pukeutuisin.
Mutta paremmin pukeutuminen vaatisi minulta ennemminkin aikaa kuin rahaa. Ikävöin niitä aikoja, jolloin oli aikaa miettiä asuyhdistelmiä, peilailla ja kokeilla mikä sopii, metsästää löytöjä vaatekaupoista. Aika on suurempi ongelma kuin varallisuus.
Laatu=tasalaatu. Nyt ollaan joskus viimeisen päälle ja useimmiten sitten ei (ihan). Tonni lisää käyttörahaa / kk, niin pukeutuisin aina, kuten nyt 2 pv viikossa.
Haluaisin ostaa. Valmistun opinnoista puolen vuoden päästä, eli tulojen pitäisi nousta rajusti (perusturvan tasosta keskituloiseksi). Haaveilen aina, että sisustaisin kodin ihan uusina hankituissa yhtenäisillä huonekaluilla ja tekstiileillä, ostaisin stereot jne ylellisyyselektroniikan, alkaisin käymään tiuhemmin kampaajalla, harrastamaan ja erityisesti päivittäisin vaatekaappiini kattavan valikoiman tyylikkäitä ja naisellisia perusvaatteita. Todellisuudessa varmaan ahnehdin asuntolainan kanssa ja ostan lapsille kaikki ne uudet vaatteet ja kodineloktroniikan jne niin että huomaan, ettei taaskaan jää rahaa omaan hemmotteluun :)
Mutta jos lähtisi tyyliin lottovoitto-ajatteluun, eli tulot nousisivat enemmän kuin mitä tarvitaan että voi hankkia lapsille keskiluokkaisen elämän, niin haluaisin ostaa vain laadukkaita ja eettisesti tuotettuja vaatteita. Kohtuullisen kokoisen valikoiman ja vain suomalaisilta valmistajilta. Mieluiten vielä pieniltä kotikaupungin yrityksiltä/ompelijoilta. Jos olisi rahaa ympärille levitettäväksi, niin mieluummin maksaisin saman summan suomalaisen pienyrittäjän tukemisesta kuin jonkin ulkolaisen muotitalon vaatteissa kulkemisesta. Ja tosiaan laadukkaita ja yhteensopivia vaatteita, niin että voi pukeutua hyvännäköisesti ilman kymmentä takkia ja kahtakymmentä mekkoa. Täytyisi vaan olla todella paljon rahaa, ennenkuin oikeasti raaskisin panostaa vaatekaappiin asti.