Omakotitalossa asuvat! Miten rahoitatte remontit, talon huoltokulut, ym.
Maalaus
Ilmastointihuollot, kanava putsaukset
Salaoja tarkastukset
Katto- ja ränniremontit
Muut pihatyöt
Sisätilojen remontit, kylpyhuoneet, keittiö
Kodinkone- ja saniteetti kalusteet
Sähkö- ja putkityöt
Tietysti kaikilla ei ole kaikkea, mutta miten hoidatte? Varaudutteko? Jotain itse? Jää hoitamatta?
Kommentit (74)
Palkalla, lainalla ja henkilökunta-alennuksella.
Säästämällä rahoitetaan, lainoja en halua. Asuntolaina maksettiin nopeasti pois 11 vuodessa ja joka vuosi tehdään jotain jotta välttyisimme isoilta remonteilta. Toistaiseksi on mennyt hyvin näin, 15 vuotta vanha talo.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt mikään remppa maksa kymmeniätuhansia..
Naapurin kilpailutti kattoremppansa ja loppusumma oli 27 000e. Meidän katto on kolmanneksen naapurin kattoa suurempi.
Paljonko budjetoisit meidän katon remppaan?
Meillä oli reilu 2000€ kattotuolit, kattopellit, puutavara, kattoturvatuotteet. Itse tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Noita mainittuja korjauksia tulee noin 50+ vuoden välein ja rahat otan pankkitililtä. Omakotiasuja säästää asumiskuluissa vuosittain pitkän pennin vuokraan tai vastikkeeeseen verrattuna joten on mistä ottaa.
Kun hankimme talomme, joka oli ensimmäin omakotitalomme ja vanha sellainen niin budjetoimme nämä alkuvuosina tehdyt remontit (hinnat bruttohintoja ennen kotitalousvähennystä):
- lämmitysmuodon vaihto öljystä maalämpöön (n. 22.000e sisältäen maaviileän)
- käyttövesiputkiston uusiminen (n. 8.000e)
- peltikatto (n. 20.000e)
Uusia noin suuria remontteja ei ole tiedossa lähivuosikymmeninä ja esimerkiksi maalämmön suhteen olemme jo plussan puolella, eli investointi on kuoletettu ja loput on pelkkää säästöä.
Kannattaisi aina kilpailuttaa... Suolasen hinnan olette kaikesta maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katto, salaojat, käyttövesiputket, viemäriputket, lämminvesivaraaja, lämmönjakojärjestelmä, ikkunat, IV-kone.. jne. Kaikilla näistä on oma elinkaarensa, jonka jälkeen jotain on tehtävä jos haluaa paikat pitää kunnossa.
Remppa kuin remppa maksaa tuhansia - kymmeniä tuhansia.
Mistä tälläiset rahat otetaan, kun lapsiperhearjessa eletään kädestä suuhun?
Varautumalla. Kaikki lähtee jo siitä kun asunnon ostoa vasta mietitään. Jos ostaa kymppitonnilla ok-talon johon ei ole tehty mitään remppaa, niin talo tulee maksamaan lopulta satojatuhansia kuitenkin. Joko ostaa sellaisen missä on kaikki ok, eikä 20v sisällä tulossa mainittavampaa, jolloin rahaa voi säästää sen 20v, tai sitten ostaa pommin kymppitonnilla ja laittaa itse, rahat pitää kyllä silloin olla jo valmiina.
ME ostettiin ok-kuntoinen ok-talo, johon ollaan tehty ylläpitoremppaa. Rahat näihin tulee talotililtä, johon ensimmäinen vuosi maksettiin kaikkien menojen päälle 150€/kk lisärahaa. Veronpalautukset laitettiin myös talotilille. Tuolla päästiin alkuun. Nyt maksamme talotilille joka kuu 100€ ylimääräistä, ja puolet veronpalautuksista, joten potti kasvaa. Välillä sileät otetaan muutama kymppi, välillä pari sataa, välillä menee tonni. Tietty raja pidetään koko ajan minkä verran tilillä pitää olla ennen kuin voi alkaa vaihtamaan tapetteja, tai kaatamaan seinää.
Nuo on sisustusremontteja, ei oikeita ”pakko tehdä”.
Tiedätkö mitä on talon ylläpitäminen, ylläpitoremontointi? Taloa pidetään kunnossa remontoimalla kevyemmin ENNEN kuin vesi tulee katosta läpi, tai paskakaivo romahtaa. Suosittelen googlea avuttomuuteesi.
Säästämällä ja tekemällä itse.
Ilmanvaihdosta tuli tarjous 7000€, tehtiin itse 600€. Ei tullut kännykällä säädettäviä venttiilejä, mutta ei myöskään mennyt säästöt.
Keittiö maksoi kodinkoneineen 4000€, sisältäen pari uutta seinää.
Kylppäri pikkuvessan tilalle 3500€. Itse tehtiin putkityöt pintavetona ja ei vaihdettu viemärin paikkaa. Laatoittaminen oli yllättävän helppoa. Kaveri otti firman tekemään laatoituksen ja kyllä meillä on parempi työnjälki.
Sähkötöitä ei uskalla tehdä itse, mutta onneksi on työtön sähkömies kaveri, joka tekee halvalla.
Kattoa pitäisi varmaan uusia, tähän mennessä ollaan vaan paikkailtu ja tarkkailtu, vettä ei tule mistään.
Ulkomaalaus oli varmaan reilun tonnin, maalia tosin jäi yli ja rakennustelinettä voi käyttää toistekin.
Remonteissa pitää käyttää mielikuvitusta, kun ei halua noita sähkö- ja putkitöitä näin amatöörinä liikaa tehdä. Kannattaa aina miettiä mitä voi tehdä itse, säästää paljon, jos siis osaa edes auttavasti tehdä tai on valmis opettelemaan.
Mitä myytäviä taloja katsoo,niin jätetään hoitamatta ja lopulta myydään pois. Pilvin pimein on alkuperäiskuntoisia 40-50-luvun taloja, jotka "vaativat jo päivitystä nykyaikaan" tai "kaipaavat remonttitaitoista ostajaa"
Maalaus -maalataan itse, maalit n. 500e jos koko talo maalataan uusiksi
Ilmastointihuollot, kanava putsaukset -painovoimainen ilmanvaihto, ylläpito ilmaista
Salaoja tarkastukset -ei salaojia, talo on kalliolla
Katto- ja ränniremontit -katto huolletaan, kestää vielä n. 20-30 vuotta, rännit tyhjennetään ja pidetään siten kunnossa
Muut pihatyöt -on harrastus, ihan palkasta maksetaan
Sisätilojen remontit, kylpyhuoneet, keittiö -palkkatuloista, on remontoitu aikaa kestävästi 20v sitten, ei tarvetta rempalle
Kodinkone- ja saniteetti kalusteet -palkkatuloista/säästöistä
Sähkö- ja putkityöt -on taito ja luvat tehdä itse, ei niitä uusita joka vuosi, ei edes joka kymmenes vuosi
Vierailija kirjoitti:
Mitä myytäviä taloja katsoo,niin jätetään hoitamatta ja lopulta myydään pois. Pilvin pimein on alkuperäiskuntoisia 40-50-luvun taloja, jotka "vaativat jo päivitystä nykyaikaan" tai "kaipaavat remonttitaitoista ostajaa"
Alkuperäinen 1940-1950-luvun talo on helmi! Niitä vain on ihan liian harvassa. Enemmän löytyy 1980-luvulla remontilla pilattuja.
Omakotitalossa ei tarvitse maksaa hoitovastiketta.
Niin me sen rahoitamme. Sen minkä kerrostaloasuja laittaa kuukaudessa vastikkeeseen, 200-400 eur, sen me omakotitaloasujat jätämme tilille talon mahdollisia ylläpito- ja remontointikustannuksia varten.
Meillä on erillinen huoltotili talolle. Kuukausittain säästetään edes hieman palkoista tilille ja kun tulee kunnostuksen tarvetta niin käytetään säästettyjä varoja ja jos on isompi remppa kyseessä niin sitten voi joutua ottaan hieman säästötililtä tai ottaan lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei muuteta omakotitaloon, hyvän tähden! Lapsiperheet voi asua myös rivitaloissa ym vastaavissa taloyhtiömuotoisissa ratkaisuissa ja asuukin, ainakin ne jotka ymmärtää mihin rahat riittää ja mihin ei.
Älä kiihdy.
Tässä keskustellaan yleisellä tasolla ja laajemmassa mittakaavassa, miten ihmiset OKT remppansa maksavat.
Esimerkiksi haja-asutusalueet on Suomessa täynnään vanhoja taloja, joissa asuu vähävaraista porukkaa. Miten he rahoittavat välttämättömät remontit?
Ne remontit jää vaan tekemättä, mitä luulisit? Vai luuletko, että sossu makselee keittiöremontteja omakotitaloihin?
Isot remontit (kylppäri, keittiö, katto, yms) rahoitettu lainalla, pienempiä näistä tulleilla kotitalousvähennyksillä/veronpalautuksilla. Huoltoon ei isoja summia mene, lähinnä nuohous vuosittain, tiiliverhoilu on ja ilmanvaihto painovoimainen, toki nekin hormit täytyy muutaman vuoden välein puhdistaa. Mahdolliset muut huollot tehdään itse tai maksetaan normipalkalla.
Rahoita asumiseni, ja siitä johtuvat kulut palkkatyöllä, aivan kuten kaiken muunkin rahaa vaativan elämässä.