Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhetyöntekijän tapaaminen raskausaikana

Vierailija
30.12.2013 |

Neuvolassa pitkin odotusta minulle on puhuttu perhetyöntekijän olemassaolosta ja kuinka häntä voi sitten tavata vauvan syntymän jälkeen. Yllätyinkin, kun ptt soitti minulle ja varasi ajan jo raskauden aikana. Sanoi, että yleinen käytäntö on tavata aina kerran raskauden aikana ja kerran vauvan synnyttyä.

Kuitenkin pari kaveriani on sanonut, ettei heillä ole tavattu perhetyöntekijää kertaakaan, ei neuvolan eikä omasta aloitteesta.

Odotan vauvaa yksin, joten toki on hyvä tietää jo valmiiksi että apua on saatavilla, jos sitä kokee tarvitsevansa. Jotenkin ajattelin juuri siksi, että tapaamme vauvan kanssa ptt:n mikäli koen hänen avulleen tarvetta kunhan vauva on syntynyt.

Uskon, että hyväähän tässä vain tarkoitetaan, mutta silti tulee sellainen olo ettei nyt vielä (26. raskausviikko) tarvitsisi miettiä kovinkaan kummallisesti apujoukkoja ja -muotoja, joita tarvitsen vauvan synnyttyä - minulla on oma, hyvä tukiverkkoni myös omista läheisistäni ja totta kai oletusarvonani on, että oman vauvani pyrin hoitamaan parhaan kykyni ja jaksamiseni mukaan itse - en halua jo ennen syntymää vaikuttaa siltä, että kaikki vaan minun lastani hoitamaan kun en itse jaksa/ei huvita.

Äh, tulipa avautuminen. Ei pitänyt olla niin negatiivissävytteinen, mutta johonkin teki nyt mieli kirjoitella anonyymisti. Kertokaa te muut vaikka omista kokemuksistanne ptt:n tapaamisesta, eritoten raskausaikana :)

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ne valehtelee. 

Vierailija
22/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa on ainakin semmoinen käytäntö niinkuin juuri kuvailit. :) Meillä kävi ptt kerran raskausaikana juttelemassa niitä näitä, kyseli ollaanko saatu tukiverkkoa, miten jaksetaan jos lapsi olisikin erityislapsi jne. :) Ei kyylänny, ei pelotellu, oli todella ihana. Samoin raskausaikana kävi ja ihan yhtä mukava oli. Ei mitään pelkoa että siusta tulisi lastensuojelun asiakas. Kaikissa kunnissa ei ole resursseja tällaiseen toimintaan. Minusta oli tosi mukavaa että ptt tarjosi myös lastenhoitoapua jos alkaa tuntumaan raskaalle että tarvii vapaata tms. Neuvoi myös vauvakerhoista ja vauvahieronnasta mitä voi kotona tehdä jne. :) Myös leikkejä ja muita neuvoi, sellaista vuorovaikutusta lapsen kanssa. :) Kannattaa ottaa ptt vastaan kun tällaista tarjotaan. :) Tiedät sitten mitä omassa kunnassan tarjolla (toimintaa, apua jne) Terkuin 8kk tytön äiti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kotikunassani tarjotaan ilmeisesti kokeilumuotoisesti jokaiselle lasta odottavalle perhetyöntekijää tavattavaksi. Minuakin kyllä epäilytti perhetyöntekijää tavata, koska olen itse ollut lapsuudessa lastensuojelun asiakas ja pelkäsin joutuvani tästä syystä tarkempaan syyniin, mutta kaikki meni ihan hyvin.

Vierailija
24/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaisi kyseessä olevan siis normaali neuvolan perhetyöntekijän tapaaminen. Asialla ei ole mitään tekemistä lastensuojelun kanssa.

Tapaa vain ptt hyvillä mielin ja unohda täällä annetut "huostaanottovaroitukset" ym. Hienoa, että meillä ollaan kiinnostuneita odottavien äitien hyvinvoinnista ja tietysti myös vauvan hyvinvoinnista :)

Tsemppiä raskauteen!

Vierailija
25/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi ptt kotona esikoisen raskausaikana. Täällö päin tapana käydä kaikkien ensi synnyttäjien luona!

Vierailija
26/26 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi erikoinen käytäntö. Miksei normaali, terve aikuinen osaisi hoitaa lasta yksin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi