Kukaan muu osallistumassa vegaanihaasteeseen? (Tammikuu vegaanina)
Eli tästä http://www.vegaanihaaste.net kyse ja otsikossa kysymys.Itse päätin osallistua, aloitin tosin jo tänään.
Normaalisti syön kasvispainotteisesti, käytän silloin tällöin kanamunia ja maitotuotteista juustoa, harvemmin (muutama kerta/kk) kalaa. Nyt sitten kokonaan tuo juusto ja kananmunat ja kala pois. Saa nähdä tuleeko ikävä muutakin kuin lohisushia...
Kommentit (30)
Olen osallistumassa. Vajaa kymmenen vuotta kasvissyöntiä takana ja juuri ajattelin, että ensi vuoden alusta ryhdyn vegaaniksi. Tämä haaste sopii siten kuin nyrkki silmään.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 19:16"]
MInä teen itselleni vastahaasteen eli pyrin käyttämään mahdollisimman paljon lihaa, kalaa, maitotuotteita ja kananmunia. Tavallisesti syön kasvispainotteisesti, mutta nyt voisi olla hyvä hetki tehdä toisin.Pihvi päivässä pitää ituhipit loitolla.
[/quote]
Aiotko myös vetää perskännit joka päivä vastareaktiona sille, että jotkut ihmiset viettävät tipatonta tammikuuta? Kuulostaa suunnilleen yhtä järkevältä.
En helvetissä vedä kuukautta jotain pupun ruokaa! ja liian kallista! Kinkkulinjalla jatketaan!
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 19:48"]
En helvetissä vedä kuukautta jotain pupun ruokaa! ja liian kallista! Kinkkulinjalla jatketaan!
[/quote]
Mikähän pavuissa ja linsseissä on kallista? Halvemmaksi ne minulle ovat tulleet kuin tehotuotettu jauheliha.
En ala enää kasvissyöjäksi. Olin lakto-ovo-vegetaristi yli 10 v ja sairastin koko ajan. En tiedä mistä johtui, pyrin syömään todella terveellisesti, kaikenlaisia kasviksia, hedelmiä, marjoja, papuja, linssejä, pähkinöitä, siemeniä, ituja, versoja, täysjyväviljaa, hapanmaitotuotteita ja pari - kolme kananmunaa viikossa. Ruokani oli pääosin luomua ja aina itsetehtyä, sokeria en juuri käyttänyt enkä juonut kahvia, liikuin, nukuin riittävästi yms. Pari vuotta kokeilin myös täysin kasvisruokaa; tulos: jouduin sairaalaan tiedottomassa tilassa. Tutkimuksissa ei kuitenkaan selvinnyt, mikä minua vaivasi.
Nyt olen muutaman vuoden ollut jonkinlainen karppi, syön kaikkea muuta mitä ennenkin, paitsi perunaa ja viljaa. Mutta rasvan määrän olen monenkertaistanut, syön nimenomaan voita ja rasvaisia maitovalmisteita. Kananmunia syön päivittäin, kalaa muutaman kerran viikossa, riistaa pari kertaa viikossa ja rasvaista luomulihaa myös pari - kolme kertaa viikossa. Voin hyvin, aloitettuani tämän ruokavalion, jäi kaikki sairaudet ja vaivat. En luovu tästä, ellei ole ihan pakko.
Uskon kyllä, että jollekin kasvisravinto voi olla se paras juttu ja joillekin viljat sopii, joillekin ei. Ja kaikkeahan voi kokeilla ja valita omien tuntemustensa mukaan itselleenn parhaan ruokavalion. Minäkään en hyväksy tehotuotantoa ja olen valmis maksamaan myös eläinten hyvinvoinnista. Karppaajankaan ei tarvitse mässätä lihalla, vähemmälläkin pärjää, minulle rasva on tärkeämpää.
En todellakaan, jos tähän vuodenaikaan aikoo siirtyä vegaaniksi ilman ennakkovalmisteluja, joutuu syömään lähes pelkkää tuontiproteiinia, epäekologista.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 19:58"]
En todellakaan, jos tähän vuodenaikaan aikoo siirtyä vegaaniksi ilman ennakkovalmisteluja, joutuu syömään lähes pelkkää tuontiproteiinia, epäekologista.
[/quote]
Mikä estää syömästä kotimaista härkäpapua ja hernettä?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 19:58"]
[/quote]
Luuletko kotimaista lihaa ja maitoa jotenkin ekologiseksi proteiininlähteeksi? Vaikka kasvisproteiini olisikin kuljetettu tänne, se olisi siltikin ilmastoystävällisempi vaihtoehto.
Kuinkas on haasteeseen tarttujilla mennyt?
Minulla on mennyt ihan hyvin, aluksi oli vähän sellainen olo, että mitähän tässä nyt sitten söisi. Mutta tosiaan kun "normaali"tilassa ei ruokavalioon kuulu kuin kananmunat, lihoista kala ja maitotuotteista juusto ja suklaa, niin eipä hyppy tähän vegevalioon ollut ihan kauhean suuri. Uutta on se, että kaikki pakkausselosteet tarvitsee lukea tarkkaan, yllättävän moneen paikkaan sitä tungetaankin jotain eläinperäistä. Lipsahduksia on sattunut 2 kpl joista toinen harkittu ja toinen harkitsematon. Harkittu oli se, kun minulle tarjottiin Milkan suklaata jota ei täältäpäin saa (suklaata jossa on pieniä Tuc-keksejä) ja sitä sitten maistoin. (Aika mitäänsanomatonta). Harkitsematon lipsahdus oli se, kun en ravintolassa muistanut, että nuoc cham-kastikkeessa on kalakastiketta.
Tämän syömisen hyviä puolia on se, että makeanhimo on vähentynyt dramaaattisesti. Lisäksi erilaisten papujen ja linssien käyttö on lisääntynyt todella paljon, niistä kun voi laittaa vähän joka ruokaan.
Minulla nyt siis 15. päivä tätä vegeilyä menossa. Vaikka en varmaan täysin vegaaniksi siirrykään niin ajattelin kuitenkin jatkossa tehdä niin, että suurimman osan viikosta söisin vegaanisesti.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 19:16"]
Pihvi päivässä pitää ituhipit loitolla.
[/quote]
Pelkäätkö ituhippejä? Taidat olla aika nössö.