Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolesteroli koholla, mitä ruokia teette/syötte?

Vierailija
30.12.2013 |

Olisiko esimerkiksi jotain sivustoja, joissa olisi hyviä reseptejä? Geneettinen taipumus korkeaan kolesteroliin, mutta en haluaisi näin "nuorena" alkaa syödä lääkkeitä. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:39"]

Seiskalla on hyvä pointti, joskin mitään hurjan isoja muutoksia ei liikkumalla saa aikaan, lähinnä lisää hyvän kolesterolin osuutta ja vähentää huonoa (viitisen prosenttia).

http://www.sydanliitto.fi/liikunta-ja-kolesteroli

5

[/quote]En jaksa kaivaa omia veriarvoja esiin, mutta perstuntumalta sanoisin että minulla muutokset oli paljon suurempia, mutta toki siinä tapahtui samalla ruokavaliomuutosta ja laihtumista. Mutta minä kyllä myös liikuin paljon enemmän kuin tuossa linkin jutussa, juoksin 4 kertaa viikossa, yhteensä 30-40km viikossa, eli noin 3-4 tuntia.

Vierailija
22/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:02"]

Seiskalla on hyvä pointti, joskin mitään hurjan isoja muutoksia ei liikkumalla saa aikaan, lähinnä lisää hyvän kolesterolin osuutta ja vähentää huonoa (viitisen prosenttia).

http://www.sydanliitto.fi/liikunta-ja-kolesteroli

5

[/quote]En jaksa kaivaa omia veriarvoja esiin, mutta perstuntumalta sanoisin että minulla muutokset oli paljon suurempia, mutta toki siinä tapahtui samalla ruokavaliomuutosta ja laihtumista. Mutta minä kyllä myös liikuin paljon enemmän kuin tuossa linkin jutussa, juoksin 4 kertaa viikossa, yhteensä 30-40km viikossa, eli noin 3-4 tuntia.

[/quote]

Joo, varmaan vähän vaikea erotella, mikä muutoksessa johtuu mistäkin tekijästä, mutta osviittaa tuolta saa sen puolesta, että liikkuminen kannattaa, joskin mitään dramaattista muutosta ei välttämättä tapahdu kokonaiskolesterolissa.

5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:45"]

Hyviä rasvoja reilusti lisää, esimerkiksi pähkinöitä ja lohta. Ja samalla tietty varovainen kaloreidenkanssa, ylipainosta on nimittäin syytä hankkiutua myös eroon, jos sitä on.

[/quote]Samat rasvat saa halvemmalla kapseleista

[/quote]Jotain sitä on kuitenkin syötävä kapseleiden lisäksi. Kirjolohta kannattaa ostaa aina kun sitä on tarjouksessa ja maapähkinät ei hirveitä maksa, alle vitosen kilo.

Vierailija
24/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:43"]

Puolikas greippi päivässä. Huom! ei jos on jollain lääkityksellä.

[/quote]Olen myös kuullut tuosta greipin suotuisasta vaikutuksesta.

Minkä lääkkeen kanssa se ei käy ja miksi?

Vierailija
25/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:00"]

Kiitos paljon kaikille vastaajille! Ja kiitokset linkeistä. :) Pähkinöillekin olen allerginen ikävä kyllä, joten nekään eivät käy ruokavalioon. Mutta muita erinomaisia vinkkejä tullut paljon. Liikuntaa täytyy lisätä roimasti, ja koittaa olisiko sillä vaikutusta - kontrolliin pitäis mennä tässä parin kuukauden päästä. 

Olen juonut noita Benecol-juomia, mutta onko noista oikeasti sitten hyötyä?

[/quote]

Ei ne juomat varmasti yksin mitään ratkaise, itse olen käyttänyt niitä esim aamun jogurtin korvikkeena/välipalana. Kolesterolin hallinta on vähän niinkuin painonhallinta, mikään ei yksin ratkaise mutta kaikki vaikuttaa :)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Benecol

Vierailija
26/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilasi veren rasva-arvoni rankalla kolmen kuukauden laihiksella. En syönyt mitään rasvaa ja minä sain nuorena naisena sydäninfartin. Minulla on aina nitropurkki mukana. 

Nykyään syön ravitsemusterapeutin ohjeen mukaan kauralesepuuron Benecol-silmällä aamuin illoin ja otan lisäksi Elixi-pellavaöljyä pari ruokalusikallista. Muuten syön lautasmallin mukaan ja pähkinät kuuluvat salaattien kavereiksi.

Vierailija
27/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:56"]

Hyviä rasvoja reilusti lisää, esimerkiksi pähkinöitä ja lohta. Ja samalla tietty varovainen kaloreidenkanssa, ylipainosta on nimittäin syytä hankkiutua myös eroon, jos sitä on.

[/quote]

No mutta kun syödäkin pitää niin miksi ei sitten söisi esim kalaa?

[/quote]Koska se on kallista ja sisältää ympäristömyrkkyjä

Vierailija
28/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:53"]

Samaa vikaa kolesterolin kanssa!

Itse olen jättänyt levitteen kokonaan leivän päältä pois, se on se helpoin rasva minkä voi jättää pois. 

Pähkinät sisältää hyvää rasvaa sekä kuitua, suosittelen. Kasviksia ja hedelmiä mahdollisimman paljon, kovat rasvat pois. 

Ruuaksi kalaa ja kanaa.

Itse käytän säännöllisen epäsäännöllisesti punariisivalmistetta, sekä näitä Benecol juomia.

Lääkkeitä en ota, paras pudotukseni on 6,7 -> 5,2 3 kk aikana. 

Ja kun on geneettistä taipumusta niin alle 5 lukemia on melko turha haaveilla. Ja jos muita riskitekijöitä kuten tupakointia ja ylipainoa ei ole niin riskit on aika pieniä.

Itse olin niin huolissani että kävin syksyllä lääkärissä mutta sanoi että ei kolesteroliherkkyys ole mikään kuoleman tuomio

[/quote]Ai ai paha virhe. Monella kolesteroli on koholla siksi että hyviä rasvoja syödään liian vähän. Älä vähennä rasvaa vaan paranna sen laatua, useimmilla rasvan määrää tulisi lisätä. Jos olet ennen laittanut leivän päälle niukasti voita, niin nyt alat laittamaan reilusti kasvisrasvamargariinia.

Vierailija
29/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:09"]

[/quote]

[/quote]

Ja kapselit on taatusti puhtaita?

Mikäs ruoka on sitten niin puhdasta että sitä voi syödä?

Vierailija
30/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:00"]

Kiitos paljon kaikille vastaajille! Ja kiitokset linkeistä. :) Pähkinöillekin olen allerginen ikävä kyllä, joten nekään eivät käy ruokavalioon. Mutta muita erinomaisia vinkkejä tullut paljon. Liikuntaa täytyy lisätä roimasti, ja koittaa olisiko sillä vaikutusta - kontrolliin pitäis mennä tässä parin kuukauden päästä. 

Olen juonut noita Benecol-juomia, mutta onko noista oikeasti sitten hyötyä?

[/quote]

netissä on ihan hirveästi kaikenlaista väittämää noista kasvistanoleista, ja kannattaa käyttää tiukkaa lähdekritiikkiä esim. Antti Heikkilän saittien ja karppaus-sivustojen suhteen. Samaten lukisin aika kriittisellä silmällä kasvistanolituotteita tuottavien firmojen omia saitteja.

Tällainen löytyi Duodecimin sivuilta, on siis väitöskirjatutkimus.

http://www.duodecim.fi/terveysportti/uutissorvi_uusi.lue_abstrakti2?iid=6152&iprint=3&p_hakusana=

"Tutkimus vahvisti aikaisempien tutkimusten tuloksia osoittamalla kasvistanoli- ja steroliestermargariinien olevan yhtä tehokkaita lyhytaikaisessa (4-5 viikkoa) hoidossa, laskien veren kokonaiskolesteroliarvoja n. 6-10% lapsilla, joilla on korkeat veren kolesteroliarvot sekä aikuisilla FH-potilailla, joilla on kolesterolia alentava lääkitys. "

TOISIN sanoen, kyllä kannattaa juoda noita juomia jatkossakin tai käyttää kasvistanolimargariinia.

5

Vierailija
31/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:53"]

Samaa vikaa kolesterolin kanssa!

Itse olen jättänyt levitteen kokonaan leivän päältä pois, se on se helpoin rasva minkä voi jättää pois. 

Pähkinät sisältää hyvää rasvaa sekä kuitua, suosittelen. Kasviksia ja hedelmiä mahdollisimman paljon, kovat rasvat pois. 

Ruuaksi kalaa ja kanaa.

Itse käytän säännöllisen epäsäännöllisesti punariisivalmistetta, sekä näitä Benecol juomia.

Lääkkeitä en ota, paras pudotukseni on 6,7 -> 5,2 3 kk aikana. 

Ja kun on geneettistä taipumusta niin alle 5 lukemia on melko turha haaveilla. Ja jos muita riskitekijöitä kuten tupakointia ja ylipainoa ei ole niin riskit on aika pieniä.

Itse olin niin huolissani että kävin syksyllä lääkärissä mutta sanoi että ei kolesteroliherkkyys ole mikään kuoleman tuomio

[/quote]Ai ai paha virhe. Monella kolesteroli on koholla siksi että hyviä rasvoja syödään liian vähän. Älä vähennä rasvaa vaan paranna sen laatua, useimmilla rasvan määrää tulisi lisätä. Jos olet ennen laittanut leivän päälle niukasti voita, niin nyt alat laittamaan reilusti kasvisrasvamargariinia.

[/quote]

No en missään nimessä ala laittamaan kasvismargariineja leivälle kun olen oppinut syömään ilman. Ensinnäkin kasvismargarinit maistuu paskalle ja pilaa hyvän leivän maun. Rasvan saanti tuskin on ongelma monellakaan, itse olen vaihtanut muut esim ruuan valmistusrasvat hyvä laatuisiksi jne.

Kokemusta tästä kolesterolin säätelystä on jo 4 vuotta joten tiedä miten homma toimii

Vierailija
32/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kolesteroli on itse asiassa elimistölle erittäin hyödyllinen ja välttämätön yhdiste. Se on vahamainen aine, jota esiintyy elimistön jokaisessa solussa. Kolesteroli on solukalvojen rakennusaine ja siten välttämätön kaikkien solujen hyvinvoinnille. Kolesteroli on myös D-vitamiinin, monien hormonien ja ruoansulatuksessa tarvittavien sappiyhdisteiden rakennusaine. Aivojen kuivapainosta suurin osa on kolesterolia, ja 25 % kaikesta elimistön kolesterolista sijaitseekin aivoissa. Kolesterolilla on siten merkittävä rooli myös neurologisissa toiminnoissa.

Kolesterolilla on merkittävä rooli myös immuunijärjestelmän toiminnassa. Koska kolesteroli on solukalvojen rakennusaine, sitä tarvitaan korjaamaan soluvaurioita. Kohonneet kolesteroliarvot ovat usein merkki elimistön yrityksestä korjata syntyneitä vaurioita. On tavallista, että kolesteroliarvot kohoavat tilapäisesti esim. leikkauksen tai tapaturman jälkeen. Tämä on osa normaalia paranemisprosessia.

Elimistö tuottaa itse kolesterolia pääasiassa maksassa. Tämän lisäksi kolesterolia saadaan ravinnosta. Elimistö pyrkii ylläpitämään optimaalista kolesterolin määrää säätelemällä sen tuotantoa maksassa. Jos ravinnosta saadaan vain vähän kolesterolia, sitä tuotetaan maksassa enemmän, ja vastaavasti jos ravinto sisältää runsaasti kolesterolia, maksan tuotanto vähenee. Tästä johtuen ravinnosta saatavan kolesterolin määrällä ei ole merkittävää vaikutusta kolesteroliarvoihin."

Yhä useampi terveydenhuollon ammattilainen on kääntynyt sille kannalle, että terveellä ihmisellä kolesteroliarvo ei yksinään ole merkittävä riskitekijä. Jos korkea kolesteroli on merkki siitä, että elimistö pyrkii kolesterolin avulla korjaamaan syntyneitä soluvaurioita, pitäisi huomio keskittää näiden soluvaurioiden syihin. Usein kuitenkin kolesterolia erehdytään pitämään syyllisenä vaurioihin, koska sitä ”tavataan rikospaikalta”. "

Vierailija
33/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:09"]

[/quote]

[/quote]Niissä pillereissä sitä vasta kuule myrkkyjä on. Kaverilta meinasi hajota sekä maksa että munaiset kun käytti paria luontaiskaupan tuotetta muutaman kuukauden. Niissä oli arsenikkia.

Vierailija
34/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Matti Tolosen ja Leino Utriaisen kirja Suuri kolesterolihuijaus.

Mielenkiintoista luettavaa.

Vierailija
35/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS  MOT-linkeistä!  :-))

Vierailija
37/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:43"]

Puolikas greippi päivässä. Huom! ei jos on jollain lääkityksellä.

[/quote]Olen myös kuullut tuosta greipin suotuisasta vaikutuksesta.

Minkä lääkkeen kanssa se ei käy ja miksi?

[/quote]

Ei ainakaan Marevanin, mutta sen kanssa ei muutenkaan kovin vaihteleva ruokavalio käy. Jos pitää vaikka pinaatista, sitä pitäisi syödä  saman verran joka päivä eikä koko viikon annosta perjantaisin.

Vierailija
38/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:23"]

Elimistö tuottaa itse kolesterolia pääasiassa maksassa. Tämän lisäksi kolesterolia saadaan ravinnosta. Elimistö pyrkii ylläpitämään optimaalista kolesterolin määrää säätelemällä sen tuotantoa maksassa. Jos ravinnosta saadaan vain vähän kolesterolia, sitä tuotetaan maksassa enemmän, ja vastaavasti jos ravinto sisältää runsaasti kolesterolia, maksan tuotanto vähenee. Tästä johtuen ravinnosta saatavan kolesterolin määrällä ei ole merkittävää vaikutusta kolesteroliarvoihin."

[/quote]Täyttä paskaa. Mulla oli 3.5 ja sitten 6.1

Miten selität

Vierailija
39/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kuukauden vegaanihaastetta :)

Vegaaniruokavalio on luonnostaan kolesteroliton ja sisältää hyviä rasvoja.Nyt vegaanihaaste-kampanjan kautta sulla on mahdollisuus saada vielä ilmaiseksi henkilökohtainen tutor ja reseptejä ja muuta opastusta.

Vierailija
40/43 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä???

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 18:23"]

Kokeile kuukauden vegaanihaastetta :)

Vegaaniruokavalio on luonnostaan kolesteroliton ja sisältää hyviä rasvoja.Nyt vegaanihaaste-kampanjan kautta sulla on mahdollisuus saada vielä ilmaiseksi henkilökohtainen tutor ja reseptejä ja muuta opastusta.

[/quote]