Perheettömät, miten vietätte joulua tänä vuonna?
Aikuisena ihmisenä en haluaisi enää mennä vanhempieni luokse, mutta myös joulu yksin kotona pelottaa. Sisarukseni viettävät joulua omien perheidensä kesken. Matkoillekaan ei nyt oikein pääse pakoon. Ideoita?
Kommentit (66)
Olen yksin kotona koirani kanssa tai itse asiassa koko kerrostalossa. Asun pienkerrostalossa, ja naapurit yleensä lähtevät pois jouluksi. Parina jouluna on kyllä kaveri tullut kylään joululounaalle. Minä kyllä nautin, kun ei tarvitse jouluna hössöttää.
Luulin otsikosta, että ketjun aiheena olisi, että koska ikääntyvien vanhempien luo ei jouluna todennäköisesti "saa" mennä koronan takia, niin mikä on sinkkujen b-suunnitelma.
Taidan mennä vanhemmille jouluksi. Mua ei toisaalta haittais viettää joulua yksin. Joulu ei ole mulle tärkeä juhla eli voisin ihan hyvin katsoa elokuvia ja syödä hyvää ruokaa ja vaikka antaa itselleni jonkin lahjan.
Joskus pelot on kohdattava, että niistä pääsee eroon. Itellä oli jiskus paljon yksinäisyyden tunteita ja tunne siitä, että olen epäonnistunut kun en ole (vielä) pariutunut. Mutta kun annoin tunteiden ja itkujen tulla, niin sain noita tunteita käsiteltyä ja olen sittemmin nauttinut siitä kun käy yksin leffassa tai kahvilassa tai syömässä. Toki ykainäisyyden tunteita on vielä, mutta harvemmin ja miedompina kuin ennen.
Asia ei ole enää ajankohtainen, mutta aikoinaan vietin montakin vaihtoehtojoulua. Olin kaverini luona ja mentiin baariin. Yhden joulun vietin sukuni mökillä parin muun sinkun kanssa. Viihdyimme pitkälti omissa oloissamme ruokailua lukuunottamatta. Olen ollut töissä aattoaamuina monesti ja ilta on kulunut palautuessa. Jonain jouluna olin kipeänä. Sitten oli myös joku lumimyräkkä, jolloin ajattelin, etten halua lähteä ovesta ulos. Kurjalta ei tuntunut koskaan.
Nyt kun minulla on oma perhe, joulu vietetään kotona. Ei tulisi mieleenkään raahata koko revohkaa isovanhempien luo. Parasta joulussa on kiireettömyys ja se, että puhelin ei kilkata.
Meillä nyt on toki meidän pieni perhe eli minä, mies ja koira ja saa nähdä vietetäänkö joulua ihan kotona. Hankkii koristeita, kuusen, jouluruokia (jos niistä pitää) ja sit vaan pehmeä viltti, muki glögiä ja jotain ihania joululeffoja pyörimään. Tämä houkuttaa kyllä itseäni enemmän kun sisaruksilla tai anoppilassa odottava lapsihössötysjoulu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nyt on toki meidän pieni perhe eli minä, mies ja koira ja saa nähdä vietetäänkö joulua ihan kotona. Hankkii koristeita, kuusen, jouluruokia (jos niistä pitää) ja sit vaan pehmeä viltti, muki glögiä ja jotain ihania joululeffoja pyörimään. Tämä houkuttaa kyllä itseäni enemmän kun sisaruksilla tai anoppilassa odottava lapsihössötysjoulu.
Niinpä. Ja mun lempiväri on oranssi ja tykkään eniten Daimista. Mutta näistäkään asioista tässä ketjussa ei ollut kyse. Sinä olet perheellinen. Tilanteesi on täysin erilainen. Ei liity millään tavalla, etkä selvästi ymmärrä yhtään, mitä yksinolo tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja mun lempiväri on oranssi ja tykkään eniten Daimista. Mutta näistäkään asioista tässä ketjussa ei ollut kyse. Sinä olet perheellinen. Tilanteesi on täysin erilainen. Ei liity millään tavalla, etkä selvästi ymmärrä yhtään, mitä yksinolo tarkoittaa.
Sitä on noustu väärällä jalalla? Olen minäkin yksin asunut ja kylläpä tollanen kuvaamallani tavalla voisin viettää joulua yksinkin. Luultavasti mies muutenki pelaa jouluna paljon niin saan siinä sohvalla katsella leffoja koira kainalossa. Parempaa viikonloppua sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole enää ajankohtainen, mutta aikoinaan vietin montakin vaihtoehtojoulua. Olin kaverini luona ja mentiin baariin. Yhden joulun vietin sukuni mökillä parin muun sinkun kanssa. Viihdyimme pitkälti omissa oloissamme ruokailua lukuunottamatta. Olen ollut töissä aattoaamuina monesti ja ilta on kulunut palautuessa. Jonain jouluna olin kipeänä. Sitten oli myös joku lumimyräkkä, jolloin ajattelin, etten halua lähteä ovesta ulos. Kurjalta ei tuntunut koskaan.
Nyt kun minulla on oma perhe, joulu vietetään kotona. Ei tulisi mieleenkään raahata koko revohkaa isovanhempien luo. Parasta joulussa on kiireettömyys ja se, että puhelin ei kilkata.
On vähän eri asia, onko perheetön nuorena silloin kun muutkin ovat. En ehkä kutsuisi tuota normaalia elämänvaihetta perheettömydeksi. Se on nuoruutta. Silloin onkin hauskaa lähteä kaverin kanssa baariin. Sitten kun on neljäkymmentä ja elää yksin, alkaa olla oikeasti perheetön.
Vierailija kirjoitti:
Luulin otsikosta, että ketjun aiheena olisi, että koska ikääntyvien vanhempien luo ei jouluna todennäköisesti "saa" mennä koronan takia, niin mikä on sinkkujen b-suunnitelma.
Pitihän se arvata että joku tulee sotkemaan tuon koronan nyt tähänkin keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on noustu väärällä jalalla? Olen minäkin yksin asunut ja kylläpä tollanen kuvaamallani tavalla voisin viettää joulua yksinkin. Luultavasti mies muutenki pelaa jouluna paljon niin saan siinä sohvalla katsella leffoja koira kainalossa. Parempaa viikonloppua sinulle.
No jaa, voipi olla. Mutta en kyllä ymmärrä mitä intoa on tulla perheettömien jouluketjuun kertomaan omasta perhejoulustaan. Jos olisi vaikkapa joku köyhien "mitä tänään ruoaksi kahden euron budjetilla" -ketju, ei sinnekään ehkä kannattaisi mennä omia hanhenmaksapallerolounaitaan kertomaan.
Nojoo, tässä suhteessa kaameat koronarajoitukset olisivat paikoillaan. Viime joulu vietettiin veljeni ja hänen mukamas täydellisen naisystävän mukamas täydellisessä kodissa. Ei oo koskaan ollu yhtä kamalaa joulua.
Mieluummin vietän vaikka yksin, no problem. Tai siis en vietä vaan oleilisin vaan.
Mulle on tulossa ensimmäinen yksinäinen joulu ja odotan sitä innolla. Kerrankin saan rentoutua ja fiilistellä ihan itsekseni, passaamatta ketään. Aion syödä jouluruokia, juoda hyviä juomia ja istua kynttilänvalossa joulukuusta ihaillen. Katson telkkarista Lumiukon ja muita jouluohjelmia ja nautin rauhasta ympärilläni.
Viime jouluna vanhempani kävivät syömässä ja loppu joulun käytin erilaisilla seuranhakupalstoilla. Taisin parina lomapäivänä käydä kavereiden kanssa baarissa. Eronneita miehiä oli palstat pullollaan ja sovin joulun päiville ja välipäiville useammat treffit. En vain jaksanut surkutella omaa yksinäisyyttäni jouluna, joka siis ollut aiempina sinkkujouluina se vallitseva olotila. Ehkä tämä on jonkun mielestä epätoivoista, mutta näin sain seuraa ja tapasin muita samassa tilanteessa olevia.
Minulla ei myöskään ole mitään sinkkuporukkaa ja kaikki ystäväni ovat perheidensä kanssa. Lapsia en ole haluista huolimatta ja siksi taas olenkin sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tulossa ensimmäinen yksinäinen joulu ja odotan sitä innolla. Kerrankin saan rentoutua ja fiilistellä ihan itsekseni, passaamatta ketään. Aion syödä jouluruokia, juoda hyviä juomia ja istua kynttilänvalossa joulukuusta ihaillen. Katson telkkarista Lumiukon ja muita jouluohjelmia ja nautin rauhasta ympärilläni.
Se voikin olla kivaa vaihetelua, jos ei ole jatkuva ja vastentahtoinen tilanne. Samoin kuin monista ihmisistä joilla on paljon sosiaalista toimintaa, on mukavaa olla yksin. Silloin se on oma valinta eikä pakko.
Olen varautunut siihen että pysyttelen aika lailla kotona ensi kevääseen asti. Joudun käymään opinnoissa paikan päällä ja vanhempani ovat iäkkäitä. En halua saattaa heitä vaaraan hillumalla meillä kotona sisätiloissa pitkään. On mulla maskeja, mutta hengityssuojaimia ei eikä noiden kanssa syödä ja kahvitella. Joulun aikahan on luultavasti aivan hirveä tartuntamäärien suhteen. Pitää luovia joku pikavisiitti ja viedä lahjapaketti.
Työvuoroja tulee luultavasti olemaan, mikä on aivan okei. Sain juuri uuden työn lyhyen työttömyysjakson jälkeen ja oon superhelpottunut siitä. Sitten noin muuten voisin jotain jouluaskarteluja tehdä tai ehkä lukea jotain jouluista kaunokirjallisuutta tai ottaa vähän valokuvia :D. Tykkään tosi paljon olla yksin.
Tällä palstalla lapseton pari mielletään perheettömäksi ja täytyy sanoa, että kyllä on helpotus, ettei tarvitse koronan varjolla tavata sukulaisia joululomalla tänä vuonna, vaan saa olla kahdestaan ihan missä ja miten tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla lapseton pari mielletään perheettömäksi ja täytyy sanoa, että kyllä on helpotus, ettei tarvitse koronan varjolla tavata sukulaisia joululomalla tänä vuonna, vaan saa olla kahdestaan ihan missä ja miten tykkää.
No en mä ainakaan miellä. Edes tällä palstalla.
Asuin nuorena ihmisenä vajaan vuoden Norjassa 20 vuotta sitten ja siellä (en tiedä oliko laajempikin perinne) oli jokavuotinen tapa, että toisena joulupäivänä nimenomaan nähdään ystävien kesken ja vietetään joulua myös heidän kanssaan. Se oli ihan mahtavaa, kun itsellä tosiaan ei ollut muuta kuin työ ja joitain ystäviä. Oli hauskin joulu ikinä, iso porukka, kunnon frendibileet. Jotenkin Suomessa olin niin tottunut siihen, että jouluna ollaan hiljaa ja kotona, korkeintaan jossain sukulaisilla. Parina viime vuonna olen viettänyt joulua sinkkuystäväni kanssa. Ja vielä aika perinteisesti - kuusi ja jouluruokaa, glögiä ja myöhään juttelemista. Muutama joulu on mennyt yksin kotona. Olen melko introvertti, enkä erityisemmin ahdistu yksinolosta - usein tiiviin työsyksyn päätteeksi on jopa ihan tervetullutta hiljentyä omaan rauhaan. Ikävää siitä tekee se, ettei oikein ole muutakaan vaihtoehtoa.
Olen monta vuotta jo ollut yksin jouluna. Kun ei ole parisuhteessa tai lapsia oletetaan että vanhempien kanssahan se joulu on vietettävä. Väkisin menin noin 40 vuotiaaksi asti vanhempien ja heidän uusien puolisoiden kaikennäkösiin kokoonpanoihin joulua viettämään ja inhosin sitä yli kaiken. Ei tuntunut yhtään joululta. Nyt en enää välitä ja vietän joulun juuri niin kuin haluan, yksin. Tuntuu taas joululta. N48