Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheettömät, miten vietätte joulua tänä vuonna?

Vierailija
08.10.2020 |

Aikuisena ihmisenä en haluaisi enää mennä vanhempieni luokse, mutta myös joulu yksin kotona pelottaa. Sisarukseni viettävät joulua omien perheidensä kesken. Matkoillekaan ei nyt oikein pääse pakoon. Ideoita?

Kommentit (66)

21/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin jo monena vuonna: yksin vietän. Ehkä joku yhtä yksinäinen ystävä piipahtaa, ehkä ei.  Ei se ole niin kamalaa. Laittelen hyvää ruokaa, katselen telkkaria, kuuntelen joulumusiikkia, käyn haudoilla.

Vierailija
22/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Meillä aina koko perhe viettää joulua yhdessä, siis vanhemmat, perheellistyneet sisarukset perheineen sekä sinkkusisarukset, ja usein lähisukulaisia on joukossa myös.

Yksin asuvana introverttinä olen aina ajatellut, ettei joulun viettäminen yksin olisi minulle ongelma. Luulen kuitenkin, että se hieman oudoksuttaisi.

Vaikka viettäisin joulua yksin kotona, laittaisin silti jouluruokaa ja -leivonnaisia ja saattaisin jopa hankkia pienikokoisen joulukuusen tai joitain erityisiä koristeita. Varmaan keskittyisin joulun ydinsanomaan eli lukisin paljon Raamattua ja kuuntelisin jouluvirsiä. Saattaisi olla ihan tunnelmallinen joulu niinkin.

Mä suren lapsettomuutta, ja mulle tulee aina kauhea angsti kun oon sisarusten perheiden joukossa se ylimääräinen. En enää tiedä kumpi on parempi: Se, että on yksin, vai se, että tuntee itsensä luuseriksi toisten perheonnen keskellä. Vertailla ei pitäisi, mutta vaikeaa se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaan kuusen niin kuin jokaisena jouluna. 23. päivä paistan kinkun. Aattona käyn haudoilla, sekä vanhemmillani päivällä. Iltapäivästä lämmitän saunan, syön ja alan naukkailemaan glögiä. Iltasella lähden orgioihin jotka ollaan järjestetty tuttavaporukalla jo seitsemänä vuotena.

Vierailija
24/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaan kuusen niin kuin jokaisena jouluna. 23. päivä paistan kinkun. Aattona käyn haudoilla, sekä vanhemmillani päivällä. Iltapäivästä lämmitän saunan, syön ja alan naukkailemaan glögiä. Iltasella lähden orgioihin jotka ollaan järjestetty tuttavaporukalla jo seitsemänä vuotena.

Kiva. Siinä on kinkussa yksin syömistä.

Vierailija
25/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin niinkuin muutenkin. Ei eroa joulu mitenkään normi viikonlopusta.

M38

Vierailija
26/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva. Siinä on kinkussa yksin syömistä.

Niitä on pieniäkin. Sellainen parikiloinen kinkku. Sitä tulee syötyä päälle viikon päivät. Ja sitten menee taas vuosi, että ei tee mieli joulukinkkua.

Vierailija
27/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki koronatilanteesta riippuen on varmaan jotain tapahtumaa joulunakin.

Yksi vasta eronnut sinkkuystävä piti nyyttärimeiningillä yhteisjoulun muutaman ihmisen kanssa, jotka löytyi kaupunginosan facebook-ryhmästä.

Kaikki olivat aikuisia, suurin osa varmaankin sinkkuja ja heitä yhdisti ainakin alkoholittomuus ja kasvisruokailu, mutta jotain oman tyylistäkin varmaan voisi keksiä/ löytää. Ilmeisesti meni oikein mukavasti. Ja noinhan voisi löytää uusiakin ystäviä.

Vierailija
28/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole perheetön mutta pitkään olin ja ymmärrän sua ap hyvin! Nyt mulla on lapsi vaikka erosimmekin lapsen isän kanssa. Tänä jouluna menen vanhemmilleni yksin koska lapsi on isällään. Usein vanhemmille tulevat myös sisarukseni perheineen.

Olen alkanut luoda myös omia joulurutiineita lapsen kanssa. Ei se tietenkään ole sama kuin kokonaan yksin, mutta luomme silti oman joulun ja juhlimme joulua etukäteen kahdestaan silloin kun lapsi on isällään.

Villinä korttina sanoisin sulle ap, että pestaudu jonnekin Hurstin tms jouluruokailuun vapaaehtoiseksi auttamaan. Siellä tapaa muita ihmisiä ja saa ajatukset pois yksinäisyydestä. Toinen vaihtoehto voisi olla joku sinkku kaveri, jonka kanssa viettäisitte joulua kahdestaan.

Paljon tsemppiä!

Vierailija
29/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pelottavaa kotona olemisessa on?

etenkin kun tätä kotona kökkimistä saa nyt treenata ihan urakalla, jouluna viimeistään menee jo rutiinilla :)

Vierailija
30/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

etenkin kun tätä kotona kökkimistä saa nyt treenata ihan urakalla, jouluna viimeistään menee jo rutiinilla :)

Mulle vaan alkais riittää, kaipaisin vaihtelua ja juhlan tuntua. Ap

Vierailija
31/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ollaan oltu aatto kotona. Joulupäivänä käyty appivanhempien luona.

Ei asuta kummankaan kotipaikkakunnalla, vaan muualla. Viime vuonna käytiin itsenäisyyspäivänä "pakolliset" jouluvierailut sekä mun äidin luona.

Tämä vuonna ei varmaan lähdetä mihinkään. Meille kun saattaa syntyä kissanpentuja joulukuun alkupuolella, jos astutus onnistuu. Ollaan sitten vaan kotona.

Vierailija
32/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä kuten aina.

Katsotaan mitä käy koronartuntaluvuille kun koronalinkolapsiperheet reissaavat muutaman päivän ympäri maata sukuloimassa. Saattaa muutama mummo ja vaari ja isosetä siinä mennä, mutta hei, pääasia että lapsilla on joulu ja perusterveet ihmiset ei pääse baariin.

Vierailija
33/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ollaan oltu aatto kotona. Joulupäivänä käyty appivanhempien luona.

Ei asuta kummankaan kotipaikkakunnalla, vaan muualla. Viime vuonna käytiin itsenäisyyspäivänä "pakolliset" jouluvierailut sekä mun äidin luona.

Tämä vuonna ei varmaan lähdetä mihinkään. Meille kun saattaa syntyä kissanpentuja joulukuun alkupuolella, jos astutus onnistuu. Ollaan sitten vaan kotona.

Eikö puoliso ja lemmikit ole perhe? Perheetön elää yksin. Eivät lapset vasta perhettä tee.

Vierailija
34/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin kotona, kuten jo monta aiempaa joulua. En kyllä yhtään pidä sitä mitenkään surullisena, koska aikanaan olen saanut niin monet joulut laittaa isoille joukoille. Nyt siis varaan itselleni ihan omia herkkuruokia - en mitää perinteisiä jouluruokia - ja syön ne just silloin kun itselle sopii. Vähän suklaatakin.

Joulupukin kuuman linjan tietysti katson aattoaamuna, käyn myös aattohartauksessa ja hautausmaalla. Lapset toki soittelevat illan kuluessa. En kuitenkaan halua heittäytyä marttyyriksi ja vaatia, että he viettäisivät jokaisen joulun minun kanssani.

Vierailija
35/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä kuten aina.

Katsotaan mitä käy koronartuntaluvuille kun koronalinkolapsiperheet reissaavat muutaman päivän ympäri maata sukuloimassa. Saattaa muutama mummo ja vaari ja isosetä siinä mennä, mutta hei, pääasia että lapsilla on joulu ja perusterveet ihmiset ei pääse baariin.

Haluatko olla itse aina jouluna töissä vai edellytetäänkö sinulta perheettömänä sitä?

Vierailija
36/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin kotona, kuten jo monta aiempaa joulua. En kyllä yhtään pidä sitä mitenkään surullisena, koska aikanaan olen saanut niin monet joulut laittaa isoille joukoille. Nyt siis varaan itselleni ihan omia herkkuruokia - en mitää perinteisiä jouluruokia - ja syön ne just silloin kun itselle sopii. Vähän suklaatakin.

Joulupukin kuuman linjan tietysti katson aattoaamuna, käyn myös aattohartauksessa ja hautausmaalla. Lapset toki soittelevat illan kuluessa. En kuitenkaan halua heittäytyä marttyyriksi ja vaatia, että he viettäisivät jokaisen joulun minun kanssani.

Voi hyvä ihme, ethän sinä ole perheetön! Sinulla on lapsia. Ehkä asut yksin, mutta et ole perheetön.

Vierailija
37/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietän äitini kanssa joulun. Koiraa on ikävä, kun tulee ensimmäinen joulu ilman sitä. Koira tavallaan aina piristi ja sillä tavalla kruunasi ikävämmätkin päivät ja sen kanssa sai viettää aikaa ja aika kului paremmin. Nyt huomaan kuinka tämä vuosi on ollut raskas ilman sitä ja mieliala huonompi. Muuten minullakaan ei ole yhtään ystävää ja yksinäinen olen. Välillä sitä aina miettii jos lähtisi äitini kanssa johonkin vuokramökille yms, mutta emme ole ikinä kuitenkaan menneet ja toisaalta tämä talomme on jo vähän kuin mökki niin mitä maksaa niin paljon joulusta mökissä. Nyt tietysti korona tuo myös omat juttunsa. Välillä sitä silti tahtoisi johonkin eri ympäristöön niin ehkä paremmin unohtaisi sen kuinka liiankin tavallinen päivä joulu meille on. Olisi kiva tehdä jotain erityistä. Aika nuorikin olen ja elämäni menee kyllä liiankin samalla kaavalla osin omista syistä ja toisaalta muistakin jutuista johtuen.

Vierailija
38/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt varmaan tarttis määritellä se perheettömyyden käsite. Kyllä mä ajattelisin olevani perheellinen, jos olisin lapsia saanut. Olisin perheellinen myös lapsettomassa parisuhteessa, mun perheeseen kuuluisi silloin minä ja mun mies.

Vierailija
39/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vietän äitini kanssa joulun. Koiraa on ikävä, kun tulee ensimmäinen joulu ilman sitä. Koira tavallaan aina piristi ja sillä tavalla kruunasi ikävämmätkin päivät ja sen kanssa sai viettää aikaa ja aika kului paremmin. Nyt huomaan kuinka tämä vuosi on ollut raskas ilman sitä ja mieliala huonompi. Muuten minullakaan ei ole yhtään ystävää ja yksinäinen olen. Välillä sitä aina miettii jos lähtisi äitini kanssa johonkin vuokramökille yms, mutta emme ole ikinä kuitenkaan menneet ja toisaalta tämä talomme on jo vähän kuin mökki niin mitä maksaa niin paljon joulusta mökissä. Nyt tietysti korona tuo myös omat juttunsa. Välillä sitä silti tahtoisi johonkin eri ympäristöön niin ehkä paremmin unohtaisi sen kuinka liiankin tavallinen päivä joulu meille on. Olisi kiva tehdä jotain erityistä. Aika nuorikin olen ja elämäni menee kyllä liiankin samalla kaavalla osin omista syistä ja toisaalta muistakin jutuista johtuen.

Olitteko kahdestaan aina myös silloin, kun olit lapsi?

Vierailija
40/66 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle vaan alkais riittää, kaipaisin vaihtelua ja juhlan tuntua. Ap

Joulun tuntua koristeilla, jouluruu'illa, joulumusiikilla, kynttilöillä. Ei tarvi olla normi tylsä pitkäviikonloppu. Käy vanhemmillasi joulupäivänä syömässä ja nauti omasta rauhastasi. Luo omat joulurutiinisi!

Itse nauttisin, jos ei tarvitsisi mennä minnekkään, voi sytytellä kynttilöitä, kuunnella joululauluja ilman, että joku nyrpistää nenäänsä joululaulujen pienellä uskonnollisuudella. Kuuntelen ihan mielelläni, vaikken usko "joulupukkiin", samoin kuuntelen vappuna työväenlauluja, koska ne vaan kuuluvat vappuun!