Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheettömät, miten vietätte joulua tänä vuonna?

Vierailija
08.10.2020 |

Aikuisena ihmisenä en haluaisi enää mennä vanhempieni luokse, mutta myös joulu yksin kotona pelottaa. Sisarukseni viettävät joulua omien perheidensä kesken. Matkoillekaan ei nyt oikein pääse pakoon. Ideoita?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillani kuten aina.

Vierailija
62/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin otsikosta, että ketjun aiheena olisi, että koska ikääntyvien vanhempien luo ei jouluna todennäköisesti "saa" mennä koronan takia, niin mikä on sinkkujen b-suunnitelma.

Pitihän se arvata että joku tulee sotkemaan tuon koronan nyt tähänkin keskusteluun.

Nokun se korona nyt on täällä vaikuttamassa kaikkeen koko ajan. Enemmän ärsyttäisi se, että tehtäisiin railakkaita suunnitelmia, niinkuin mitään epidemiaa ei olisi koskaan ollutkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vietän äitini kanssa joulun. Koiraa on ikävä, kun tulee ensimmäinen joulu ilman sitä. Koira tavallaan aina piristi ja sillä tavalla kruunasi ikävämmätkin päivät ja sen kanssa sai viettää aikaa ja aika kului paremmin. Nyt huomaan kuinka tämä vuosi on ollut raskas ilman sitä ja mieliala huonompi. Muuten minullakaan ei ole yhtään ystävää ja yksinäinen olen. Välillä sitä aina miettii jos lähtisi äitini kanssa johonkin vuokramökille yms, mutta emme ole ikinä kuitenkaan menneet ja toisaalta tämä talomme on jo vähän kuin mökki niin mitä maksaa niin paljon joulusta mökissä. Nyt tietysti korona tuo myös omat juttunsa. Välillä sitä silti tahtoisi johonkin eri ympäristöön niin ehkä paremmin unohtaisi sen kuinka liiankin tavallinen päivä joulu meille on. Olisi kiva tehdä jotain erityistä. Aika nuorikin olen ja elämäni menee kyllä liiankin samalla kaavalla osin omista syistä ja toisaalta muistakin jutuista johtuen.

Olitteko kahdestaan aina myös silloin, kun olit lapsi?

Minulla oli kyllä ihan hyvä lapsuus ja isänikin on ollut mukana elämässäni eli asuimme silloin kaikki yhdessä. Sen jälkeen onkin sitten tullut elämässä monia asioita eteen. Niilläkin vaikutusta siihen, että olen yksinäinen ja jotkin asiat jännittävät paljon. Mietin vaan, että mitä tarkoitat kysymyksellä. Kuitenkin sitä aina häpeääkin jos on nuorempi ihminen ja ei ole ketään kenen kanssa mennä minnekään. Halusin tähän aiempaan viestiin vaan nyt rehellisesti kirjoittaa miten asiat ovat. Se välillä juuri onkin mielessä, että mitä sitten kun ei ole enää vanhempiakaan joiden luokse välillä mennä ja joita pyytää mukaan välillä jonnekin. Ei ehkä nämä ajatukset ole monen nuoren mielessä, mutta kun on itse tottunut olemaan yksin niin tulee välillä ajatuksia, että jos tätä kaikki ei muutu niin olen sitten tosi yksinäinen vanhemmalla iällä, kun vielä sukukin on aika etäinen ja läheisiä ei enää muuten ole ja vanhempaa sukua on kuollut paljon.

Samalla vielä pitää kirjoittaa se, että joku kysyi mikä yksin kotona olemisessa pelottaa. Minusta sekin on ihan selvä asia, että kotona yksin oleminen voi olla todella mukavaa ja saa viettää aikaa rauhassa. Toisaalta jos on aina yksin ja kaipaisi seuraa niin silloin yksin kotona oleminen saattaa tuntua kurjalta. Myös silloin jos on muutenkin ahdistunut ja levoton niin kotona oleminen on välillä aika sietomatöntä jos ei ole mitään paikkaa minne mennä. Itsellä tosin sekin vaikuttaa, että välillä on vaan uskalla mennä eri paikkoihin ja silloin kotona tulee oltua kuin pakosta. Tuskin ketään enää kiinnostaa mutta tuli nyt kirjoitettua. Tämä siis tuohon ensimmäiseen viestiin.

Vierailija
64/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan joulukoristeita ja kuusen, allergian takia tosin muovisen, katson telkkarista joulurauhan julistuksen, käyn ehkä kävelyllä jos on hyvä sää, syön jouluruokaa, luen, katson telkkaria tai jotain leffoja, niin ja Metsoloiden joulujakso kuuluu ehdottomasti joulunviettooni. Avaan tietysti lahjat, läheisiltä tulee joitakin ja itselleni ostan kirjan, mikä on pakko pyytää jo kaupassa pakettiin, etten lue sitä jo ennen joulua. Jouluna laitan pöytään liinan ja kynttilät ja katan kauniisti. Syön muutenkin ihmisiksi, kun muulloin istun lautasen kanssa sohvalla ja syön pelkällä haarukalla. Juon ruuan kanssa viiniä, ja koska eihän hävikkiä saa syntyä, loppu pullollinen tulee yleensä tissuteltua siinä illan aikana.

Molemmilla sisaruksilla on perheet ja kutsuvat joka vuosi, mutta lapsiperhejoulu ei ole minun juttuni, tällä omalla tavalla on mennyt viimeiset viisi vuotta sen jälkeen, kun vanhemmat kuolivat.

Vierailija
65/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä tarkoitat perheellä/perheettömällä? Onko perheetön sinkku orpo vai?

Vierailija
66/66 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä tarkoitat perheellä/perheettömällä? Onko perheetön sinkku orpo vai?

Ap täällä moi! Kukin tosiaan varmaan määrittelee sen perheettömyyden omalla tavallaan. Mä varmaan tarkoitin lapsetonta yksinasuvaa sinkkua. Että ei ole muuta parisuhdetta eikä muuta perhettä kuin ehkä oma lapsuudenperhe. Mutta joo, jos menee vaikka omien lasten luokse kylään tai kutsuu heidät luokseen, en ihan kyllä hahmota ihmistä perheettömäksi. Jokainen saa varmaan kuitenkin määritellä omalla tavallaan.