Tunne siitä, että vanhempien luo on pakko mennä jouluksi
Äitini on sairas ja isä omaishoitaja. Ollaan väleissä, mutta koen, että suhde heihin on aika raskas.
Äitini ei pärjää yksin ja järki ei pelaa, saattaa olla aggressiivinen varsinkin isääni kohtaan ja muutenkin aika vihainen, levoton jne. Hoidettava.
Kun menemme lapsuudenkotiini, se on tauko isälleni. Minä laitan ruuat ja hoidan äidin.
Tähän mennessä jouluna on lapsuudenkodissani aina ollut mun perhe ja vähintään yksi sisaruksista (perheineen.) Nyt kaikki ovat ilmoittaneet, etteivät tule.
Minusta oikeasti tuntuu, että minulta pääsee itku kun ajattelen joulua. Se olisi pelkkää tappelua ja vahtimista, minä olisin kokonaan vastuussa ruuasta, toki mun mies auttaisi siinä.
Isä varmaan nauttisi alkoholia ja mistään rentoutumisesta ei voisi puhua saati edes sellaisesta joulusta kuin itse haluaisi.
Tähän asti kuulostaa siltä, että päätös on selvä, ei mennä sinne.
Mutta sitten isäni jäisi yksin äidin kanssa jouluksi ensimmäistä kertaa ikinä. Kukaan ei laittaisi joulua. Isä on aika loppuunpalanut jo nyt omaishoitajana. Voinko siis tehdä hänelle näin ja olla menettä sinne?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Voisit painostaa isääsi laittamaan äitisi hoitolaitokseen. Hän voisi muuttaa siihen naapurustoon, jotta voisi käydä joka päivä äitiäsi tapaamassa.
Ihan paras vaihtoehto.
Isä on niin tottunut tilanteeseen ja avioliittoon, että varmaan pitäisi hieman painostaa.
Vanhempien suhdekin voisi parantua, kun jäisi se hoitostressi pois ja isä voisi levänneenä käydä usein tervehtimässä äitiä ja tehdä vain niitä mukavampia asioita hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelisin isäni jaksamista ja menisin auttamaan. Sinulla on todennäköisesti vielä monta joulua edessä, joita voit juhlia haluamallasi tavalla.
Entä ap:n lapsen lapsuusjoulut? Ei yhtään normaalia joulua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut sisarukset on veljiä?
Jep.
Ei huolta.
Kyllä veljet ovat paikalla aina oikeaan aikaan. Eli perunkirjoituksessa pitämässä huolen oikeuksistaan ja vahtimassa, ettei ap saa mitään "etua" siitä, että on huolehtinut isästä ja äidistä näiden vaikeina aikoina.
Menette joku jossain kohtaa jouluna. Ei tarvitse mennä juiri aattona kun eivät veljetkään, juttu ei ole yksin vastuullasi. Nyt on myös reilusti aikaa suunnitella jouluksi jotain muuta.
Menette joku päivä, ja juttelette asiat halki isän kanssa. Kertomasi mukaan voidaan päätellä, että varsinainen juttu ei olekaan joulu, vaan se, mitä isällesi ja äidillesi todella kuuluu. Tai voit myös soittaa ja puhua asioita halki. Myös veljesi voi tehfä tämän.
Tuo jaksohoitopaikka on mielestäni hyvä idea, ja kuulostaa että alkaa olla korkea aika sille jo. Oma isäni oli tuollaisessa muistisairauden edettyä siihen pisteeseen että äidillä oli hyvin raskasta olla kanssaan. Ensin viikko kerrallaan, sitten kotiin kolmeksi viikoksi. Intervalleja lisättiin ja pidennettiin sitä mukaa kun sairaus eteni. Lopulta isä siirtyi kokonaan hoitokotiin. Ei mielellään ensin, mutta tottui pian, sai uusia kavereita, ja äitini kävi siellä useita kertoja viikossa. Kaiken kaikkiaan paras ratkaisu.
En myöskään näe että ap:n pitäisi tehdä kotivierailut nimenomaan jouluaattona. Ehdottaisin että viettäkää tänä vuonna ainakin jouluaatto omassa kodissa, ja sitten joko joulupäivänä tai tapanina voitte vierailla vanhempien luona. Ap:n isä nyt on vain yksinkertaisesti tottunut että tehdään asiat aina samalla kaavalla, viis esim siitä että lapsenlapset eivät koskaan saa huoletonta ja iloista joulua vaan joutuvat kuuntelemaan sairaan vanhuksen kiukuttelua ja katselemaan väsyneen ja turhautuneen vaarin pämppäämistä. Kivoja joulumuistoja heille tuossa.
Ja kaikkein vähiten tuossa tilanteessa kannattaa ruveta stressaamaan jostain halvatun jouluruoista! Tämä eri ole mikään suorittamisen paikka. Osta ne ruoat kaupasta. Veikkaan etteivät vanhukset juuri huomaa eroa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan joulua miehen vanhempien luona?
Miksi pitäisi olla yhtään missään muualla kuin omassa kotonaan jouluna?
Oletteko koskaan joulua miehen vanhempien luona?