Miksi niin moni haastava ja "testaava" tyyppi onkin lopulta ihan pelkuri, kun iskee takaisin?
Tarkoitan iskulla vertauskuvallisesti, toki kaipa se menee niin fyysisessäkin konfliktissa. Mutta olen itse lähihoitaja ja tuossa joku aika sitten kävi niin, että erään asukkaan omainen tuli keskeyttämään ruokataukoni ihan vaan koska hän halusi puhua omaisensa asioista. Tämä omainen on tunnettu hankaluudestaan, itse en kuitenkaan ollut joutunut hänen "kohteekseen". Pyysin odottamaan hetken, niin saisin syötyä evääni ja tulisin pian. Hän alkoi ensin huokailemaan, sitten naureskelemaan ivallisesti ja kohta sanoi suoraan että ei ole ihme että "per-seet leviää" kun istutaan tauolla eikä tehdä mitään. Nousin ylös ja sanoin että hän voi painua samantien pihalle, tulen perässä kun riisun ensin hoitajan kamppeeni. Sitten kysyn uudestaan mitä hän juuri sanoi ja hänen tulee miettiä hyvin tarkkaan mitä aikoo vastata. No, silloin se ääni muuttuikin kellossa, yritti pistää vitsiksi ja ei hekotellut enää. Äitinsä asiakin saatiin selvitetyksi ihan asiallisesti.
Miksi se on aina näin? Moni uhoava ja ilkeä onkin löysät housussa kun ärähtää takaisin ja antaa ymmärtää, että homma voidaan viedä päätyyn saakka. Kaikki eivät pelkää. En sano tätä kehuakseni itseäni, vaan sanon sen siksi että pitäkää puolenne. Kiusaaja kiusaa jos sen antaa, mutta jos iskee takaisin, se lopettaa.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Sullla on mielenkiintoinen suhtautuminen ihmisiiin ainakin jo näin alustavasti jos lähteee asiaa ajattelemaaan.
Minulla on ollut lapsesta saakka sellainen asenne, että jos minua kohtaan hyökätään, en ota niitä iskuja vastaan ilmaiseksi. Jos se on mielestäsi väärin, niin sitten on. Saat olla itse sellainen kuin olet. Itse olen tällainen.
Juuri näin! Kun lyö matrixin trollejä nenään, niin siitä mä pidän !
Zinc
Ja mitäkö olisin tehnyt ulkona? No en olisi hänelle tehnyt mitään fyysistä, mutta olisin todennäköisesti haukkunut hänet, hänen ulkonäkönsä ja tehnyt kaiken saman, mitä hän yritti tehdä minulle. Lisäksi olisin kysynyt hänen työpaikkansa, jonne voisin tulla naureskelemaan hänelle kun hän on töissä.
Mutta ei tosiaan halunnut lähteä ulos. Ei ollutkaan piika arka valkoinen vastassa.
Eiköhän se ole vähän niin kuin muillakin eläimillä, etsivät paikkaansa dominanssihierarkiassa. Kuvittelevat kai itse olevansa huipulla kunnes joku panee vastaan.
"Kiusaaja kiusaa jos sen antaa, mutta jos iskee takaisin, se lopettaa."
Ei päde aina. Voi tulla samassa tilanteessa kaksi ruumisarkkuakin, jos kaksi tosi kovapäistä on vastakkain...
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole vähän niin kuin muillakin eläimillä, etsivät paikkaansa dominanssihierarkiassa. Kuvittelevat kai itse olevansa huipulla kunnes joku panee vastaan.
Varmaan näin, mutta tosiaan se on aika mielenkiintoista miten moni "pahis" tosiaan on pelkkä pelkuri, kun joutuu kova kovaa vasten. Osa on toki niin kovapäisiä, että eivät peruuta, mutta suurin osa on.
Vierailija kirjoitti:
"Kiusaaja kiusaa jos sen antaa, mutta jos iskee takaisin, se lopettaa."
Ei päde aina. Voi tulla samassa tilanteessa kaksi ruumisarkkuakin, jos kaksi tosi kovapäistä on vastakkain...
Totta tämäkin.
Agression portaat. Normi ihminen joutuu ottamaan kierroksia portaittain kun se alkaa haastamaan riitaa. Jos itse harppaat pari porrasta edelle sen uho romahtaa kuin korttitalo. Ainoastaan psykopaatti ja sosiopaatti pääsee nollasta sataan sormien napsautuksella.
Kylmä jätkä kirjoitti:
Agression portaat. Normi ihminen joutuu ottamaan kierroksia portaittain kun se alkaa haastamaan riitaa. Jos itse harppaat pari porrasta edelle sen uho romahtaa kuin korttitalo. Ainoastaan psykopaatti ja sosiopaatti pääsee nollasta sataan sormien napsautuksella.
Ei, psykolla ja sosiopaatilla saattaa olla hyvinkin pitkä pinna. Suunnittelevat sitten rauhassa sen koston, se saattaa tulla vuosia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä jätkä kirjoitti:
Ei, psykolla ja sosiopaatilla saattaa olla hyvinkin pitkä pinna. Suunnittelevat sitten rauhassa sen koston, se saattaa tulla vuosia myöhemmin.
En tarkoittanut sitä vaan kykyä siirtyä agressiossa suoraan väkivaltaan ilman tarvetta kulkea normaalin ihmisen portaita: äänen korottaminen, huutaminen, lähelle tuleminen, tönimimen jne.
Hei ollaanko me samassa työpaikassa? Etkö sinä juuri lähtenyt itkien saikulle? Ota vielä pari pamia, että helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Sullla on mielenkiintoinen suhtautuminen ihmisiiin ainakin jo näin alustavasti jos lähteee asiaa ajattelemaaan.
Juuri oikea suhtautuminen, niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
-eri
Suurin osa näistä itseään ylivertaisina pitävistä uhoajista ja komentelijoista on oikeasti epävarmoja itsestään ja jotenkin elämässään (mielestään) epäonnistuneita. Tuota sitten koittavat peittää sillä hirveällä uhollaan ja muita tärkeämmän ihmisen esittämisellään. Näille kun jollain tapaa pistää vastaan - ei siis tarvitse edes uhota tai uhkailla itse, vaan osoittaa vain, ettei heidän uhollaan ole mitään tehoa - niin aika nopeasti on löysät housuissa. Korkeitaan sitten takanapäin mutisevat, mutta päin naamaa eivät enää uskalla.
Mun sukulainen on juuri tällanen suunsoittaja, ja sitten se on pöyristynyt, kun joku asiakaspalvelija sanookin vastaan tai kyseenalaistaa hänet. Koska "kyllä asiakaspalvelijan pitää" "se on siellä palvelemassa asiakasta" "teen kunnianloukkauksesta rikosilmoituksen" "vien asian eteenpäin" jne. Aina välillä saa kuulla näitä tarinoita milloin minkäkin ostoksen tiimoilta, kun hän on menossa poliisin puheille vaikka tyhmäkin älyää, että suurin vika on hänessä, ja jos toisessa on niin se johtuu hänen provosoinnistaan.
Raskas ihminen.
Mielenkiintoista. Olen juuri miettinyt, uskaltaisinko antaa palautetta kotihoidon sairaanhoitajalle, joka käyttäytyi omaiseni kuollessa todella ilkeästi. Muutenkin hänen puheensa ja käytöksensä tuossa tilanteessa oli todella epäammattimaista. Olen aika lammasmainen luonne ja minun on vaikea puolustaa itseäni, mutta tässä tapauksessa ko. naisen käytös oli niin epämiellyttävää, että inhoan itseäni jos en pysty antamaan siitä asiaankuuluvaa palautetta, toki asiallisesti ja ystävällisesti.
Olen niitä ihmisiä, jotka yrittävät liikaa miellyttää ja olla kilttejä, vaikka toinen tekisi mitä. Tämä tietysti näkyy päällekin päin, ja tämän naisen kaltaiset ihmiset käyttävät tilannetta hyväkseen. Ja kun olin tuossa tilanteessa erityisen heikoilla, olin tietysti helppo kohde.
En vain yhtään tiedä, miten hän reagoisi palautteeseen. Pelkään että vastaan voisi tulla melkoinen ryöppy.