Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aio hakea enää töitä, muita?

Vierailija
30.12.2013 |

Olen hakenut kaikenlaisia koulutustani edes jotenkin vastaavia töitä, ja joka kerta ihan naurattaa. 100-200 hakemusta, haastatteluun valittu 5-10, olen päässyt kolmeen haastatteluun mutta ei ole tärpännyt. Nyt olen työssä, jota en voi tehdä pidemmän päälle, raskas 3-vuorotyö, ja kärsin vakavista uniongelmista, pienet lapset. 

Älkää ihmiset opiskelko, se ei kannata!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut valitsemallasi tiellä. Uniongelmiahan ei ollut esim. talvisodassa rintamalla, joten kaikki joista "ei-tunnu-yhtään-mukavalta"voivat valita luuseriuden. Me (yhä pienempi vähemmistö) loput sinnittelijäthän sinut sohvalle maksamme.

Vierailija
2/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi jotain muuta työtä kuin kolmivuorotyötä, esim. postinjakaja ym. Ettei ihan työttömäksi tarvitsisi jättäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tason koulutus sinulla on?

Vierailija
4/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään säännöllistä työtä ei ole löytynyt, noin sadasta hakemuksesta huolimatta. Talvisotaa tähän on turha vetää, en vain uhraa terveyttäni työn vuoksi. Vika pn ihan tämän maan koulutusrakenteessa, joka ei mitenkään korreloi työn tarjonnan kanssa. Ap

Vierailija
5/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ammattikoulupohjalta hakemassa, niin kannattaisi kouluttautua vielä AMKissa. Esim. merkonomit jäävät nuolemaan näppejään, kun mieluummin palkataan tradenomi jne.

Vierailija
6/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 08:53"]

Mitään säännöllistä työtä ei ole löytynyt, noin sadasta hakemuksesta huolimatta. Talvisotaa tähän on turha vetää, en vain uhraa terveyttäni työn vuoksi. Vika pn ihan tämän maan koulutusrakenteessa, joka ei mitenkään korreloi työn tarjonnan kanssa. Ap

[/quote]

Oletko hetkeäkään miettinyt missä muussa voisi olla vika? Peilistä se yleensä löytyy. Itse vaihdoin juuri kuukausi sitten työpaikkaa, 12 hakemusta piti laittaa sisään, kolme haastattelua ja lopulta sain kahdesta valita. Ja kyllä olen kouluttautunut enkä ole sitä hetkeäkään katunut!

Vierailija
7/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, parhaat saa paikat. Oma vikasi, että olet surkea eikä kukaan ota töihin. Heikot kaatuu elontiellä.

Vierailija
8/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:42"]Voi voi, parhaat saa paikat. Oma vikasi, että olet surkea eikä kukaan ota töihin. Heikot kaatuu elontiellä.

[/quote]

Painoin vahingossa alapeukkua, mutta näinhän se menee.

Vierailija
9/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lepotauko tekee hyvää. Minä pistin työnhaun tauolle, mutta tein kuitenkin ajatuksen kanssa CV-nettiin hakemukseen, mietin sitä todella pitkään. Sain kolme asiallista yhteydenottoa ja työpaikan sitä kautta, siis itse hakematta! Haastatteluun pyydettiin ensin ja työnantaja sanoi jo haastattelussa, että hän teki jo päätöksen. Paikkakunnan tosin jouduin vaihtamaan, mutta se on pieni paha, kun entisellä oli vain pätkätöitä ja työvoimapoliittisia kursseja. Älä lopeta, mutta pidä välillä taukoa tai keskity hakemaan vain todella kiinnostavia paikkoja. Suhtaudu työnhakuun vähän kuin lottoon, tulee jos on tullakseen. Näin minulla homma toi tulosta. Nuo jotka ovat kaikkein kärkkäimpiä haukkumaan ja antamaan neuvoja voi jättää omaan arvoonsa, heiltä saa kaikkein huonoimmat neuvot. Jos ei ole koskaan hakenut töitä työttömänä, ei kannata neuvoa, sillä te ette osaa työttömän työnhakua. Kaikkein ääliömäisin neuvo on "katsokaa mol.fi". On aika vähä-älyinen, jos ei tajua. Itse katsoin sen työttömänä varmaan kaksi kertaa päivässä muiden sivujen ohella enkä tiedä tai ole koskaan tiennyt ketään työtöntä työnhakijaa, joka ei ko. sivua seuraisi säännöllisesti. 

Nimimerkillä vakitöitä saanut entinen epätoivoinen

Vierailija
10/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kolmen haastattelun perusteella vielä syyttäisi AP:ta..

Riippuu toki iästä ja alastakin.

Vierailija
11/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:13"]

[/quote]

Oletko hetkeäkään miettinyt missä muussa voisi olla vika? Peilistä se yleensä löytyy. Itse vaihdoin juuri kuukausi sitten työpaikkaa, 12 hakemusta piti laittaa sisään, kolme haastattelua ja lopulta sain kahdesta valita. Ja kyllä olen kouluttautunut enkä ole sitä hetkeäkään katunut!

[/quote]

Ei sun 1/6 onnistuminenkaan kovin kaksinen ole!

t. Ekonomi

Vierailija
12/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on lähettänyt lähemmäs 200 hakemusta, niissä haastatteluihin on päässyt 1000 - 2000 henkilöä ja itse aloittaja on ollut kolmessa haastattelussa niin jossain on oikeasti jotain pielessä. Onko CV edustava, onko hakemuskirjeet hyvällä suomen- tai englanninkielellä jne. Jokin syyhän on olemassa, miksi noin huonolla prosentilla pääsee haastatteluihin ja vielä huonommalla prosentilla saa töitä.

Vierailija
13/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen epätoivoinen täällä... menisin vaikka vapaaehtoiseksi jonnekin kun vain pääsis työelämään kiinni. Mieluiten omaa alaa liippaavaan hommaan. AMK-koulutus.

Vierailija
14/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:56"]

[/quote]

[/quote]

t. Ekonomi

[/quote]

Samalla suhteella aloittaja olisi saanut noin 30 työpaikkaa. Minusta 1/6 onnistuminen nykyisellä työmarkkinatilanteella on varsin hyvä. Toki paljon vaikuttaa hakeeko Ylilääkärin vai varastomiehen hommia.

Vierailija
15/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mun vähän erikoisemmalla alallani työpaikkoja avautuu hyvin harvoin ja samaa paikkaa hakee yleensä 10-20 ihmistä. Näistä 5-10 otetaan useimmiten haastateltaviksi, mutta vain yksi saa paikan. 

Yleensä se, jolla on eniten työkokemusta, mielellään myös ulkomailta.

Vierailija
16/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 lisää, että tuo neuvo katsoa peiliin on kanssa idiootin neuvo. Tai no kannattaa sinne sen verran katsoa, että naama on puhdas ja tukka hyvin. Se riittää. Vikoja ei tarvitse alkaa itsestä etsiä, sillä kukaan ei ole täydellinen! Sen sijaan kannattaa vähän katsoa, että millaiset tunarit on töihin päässeet ja korostaa omia hyviä puoliaan. Tai no joo, katsokaa vaan peiliin ja sanokaa itsellenne, että minä olen hyvä ja töissä on huonompia. Itselle on tullut mm. vastaan tapaus, joka ei tiennyt paljonko 4.20 maksavasta tuotteesta pitää antaa takaisin, kun annoin 5.20. Tai sitten on tullut tapauksia, jotka sanovat ettei näin voi tehdä ja itse asiakkaana neuvon, miten homma tehdään. Monesti menee ihan punaiseksi, kun ovat kuulleet että olen tehnyt joskus vastaavaa hommaa ja tiesin, että homman voi tehdä. Kyseessä oli laiskuus.

Minä tiedän useitakin työttömiä, jotka ovat ennen käskeneet muita katsoa peiliin yms. typerää. Tuuri ja suhteet merkitsevät enemmän, osaaminen tulee vasta kolmantena. Mutta se on tuurista kiinni, pääseekö omaa osaamistaan haastatteluun asti todistamaan. Voin kertoa vielä yli 10 vuoden takaa tapauksen, että sain määräaikaisen erään kurssikaverini nenän edestä. Mutta kun haettiin vähän myöhemmin samaa vakinaista, sama kurssikaverini sai paikan. Tuohon minå en päässyt edes haastatteluun. Eri ihmisillä on vain erilaisia valintaperusteita ja toisiin samankin tapaisiin paikkoihin painotetaan eri asioita. Kyseessä voi olla hyvin pienet vivahde-erot. 

Minä olen kertonut täällä ennenkin, että minulle tuli paljon helpommin, silloin kun olin aktiivisimmillani, haastattelukutsuja oman alan paikkoihin kuin esim. kassalle tai siivoojan paikkaan, vaikka epätoivoisesti hain ihan kaikkea.

Vierailija
17/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös luovuttanut,tai oikeastaan menettänyt toivoni.

Vierailija
18/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 11:15"]

10 lisää, että tuo neuvo katsoa peiliin on kanssa idiootin neuvo.

[/quote]

Minun mielestäni epäonnistumisen itsearvointi on tärkeää. Mieti mitä voisit tehdä paremmin seuraavalla kerralla, onko tosiaan CV:ssä tai hakemuksessa jotain kehitettävää, voitko tehdä jotain muuta haun onnistumiseksi. Näin minä näen "peiliin katsomisen".

Vierailija
19/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:56"]

[/quote]

[/quote]

t. Ekonomi

[/quote]

Samalla suhteella aloittaja olisi saanut noin 30 työpaikkaa. Minusta 1/6 onnistuminen nykyisellä työmarkkinatilanteella on varsin hyvä. Toki paljon vaikuttaa hakeeko Ylilääkärin vai varastomiehen hommia.

[/quote]

Nojaa, omalla alalla hakijoita per täytettävä paikka on 50-100. Akateeminen asiantuntija-ala ja kolmekierroksiset haastattelut ja tilanne on perin vaikea. Toki monella alalla vielä vaikeampaa.

Siksi ehkä vituttaa lukea tuollaisia juttuja.

Vierailija
20/36 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 11:01"]

Toinen epätoivoinen täällä... menisin vaikka vapaaehtoiseksi jonnekin kun vain pääsis työelämään kiinni. Mieluiten omaa alaa liippaavaan hommaan. AMK-koulutus.

[/quote]

Ei kannata. Sitten et ainakaan saa töitä. Kerran vapaaehtoinen, aina vapaaehtoinen.

Kaverini valmistui siivoojaksi. Ei saanut heti töitä, mutta tylsistyi kotona. Kysyi sitten kunnalta, voisiko päästä vaikka johonkin kouluun ilmaiseksi tekemään töitä vakisiivoojien ohella. No, jopas onnistui!

Kaverini oli puoli vuotta siellä töissä eikä saanut kuin minimityöttömyyskorvauksen. Silti koulun kaksi vakisiivoojaa oletti, että hän tekee saman minkä hekin, samat tunnit, jne. Ja sai haukut päälle, kun ei ollut yhtä tehokas (eli ei jättänyt luokkia yhtä paskaiseen kuntoon) kuin nämä vakisiivoojat, Hän siivosi kuulemma liian hyvin, meni liikaa aikaa yhteen luokkaan.

Kaveri painoi hommia ja ajatteli, että kyllä kunta hänet palkkaa, kun vaan jaksaa puurtaa.

Sinä aikana kunnassa aukeni kolme vakinaista laitoshuoltajan/siistijän hommaa. Kaverini haki niitä kaikkia. Mutta miksi olisivat palkanneet, kun saivat kaverini työpanoksen jo ilmaiseksi?

Lopulta kaveri kyllästyi. Pääsi sitten onneksi yksityiseen siivousfirmaan siivoamaan toimistotiloja ihan kuukausipalkkaiseen hommaan. Ja palkka parempi kuin julkisella puolella.