Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän mua vaivaa?? Voiko olla joku hahmotushäiriö??

Vierailija
29.12.2013 |

Mulla on vaikeuksia esim. auton peruuttamisessa, en yhtään hahmota auton ääriviivoja, mihin suuntaan rattia pitää kääntää; vaikeeta hahmottaa välillä omia ääriviivojakin, törmäilen ja kolauttelen itseäni; mun suuntavaisto on surkeista surkein, välillä en muista edes kumpi on oikea ja kumpi vasen... Ahdistaa. Tänään taas auton ratissa sekoilin, kun liikenteen hahmotus vaikeaa, onneksi ei sattunut mitään. Mies pitää mua vaan tyhmänä...

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sinulla on hahmotushäiriö. Se on helppo tutkia ja on olemassa harjoituksia, jolla vaivaa voi "lieventää". Minulla on ollut samankaltaisia vaivoja koko ikäni ja sain sitten "diagnoosin". Helpotti.

Ja se mies(?) mäkeen ja heti, jos ei keskustelunkaan jälkeen tajua olevansa tyhmä ja halpamainen.

Vierailija
22/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:58"]

Onko sun vaikeaa pysyä tahdissa esim. aerobicissä tai muissa ryhmäjumpissa? Menetkö helposti väärään suuntaan tai teet eri tahdissa / eri jalalla kuin muut? Minusta kuulostaa avaruudellisen hahmottamisen vaikeudelta tai visuomotorisilta hahmotusvaikeuksilta. Oletko googlaillut hahmotushäiriöistä - tuntuuko tutulta mikään?

[/quote]

Nyt kun mietin asiaa, niin kuulostaa tutulta nuo jumppakokemukset. Googlailin aihetta, mutta en oikein löytänyt muuta kuin näitä samantyyppisiä keskusteluketjuja, en siis mitään "faktatietoa".

[/quote]

Kyllä tietoa löytyy. Googlaa vaikka visuospatiaalinen häiriö ja visuomotoriset vaikeudet niin löytyy faktaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös kolhin itseäni ovenkarmeihin ym., mun on vaikea pysyä mukana aerobicissä sun muissa ja taskuparkkeerausta en harrasta varmuuden vuoksi, juuri sen vuoksi että jos pitää kovin ahtaaseen väliin mennä niin pelkään etten hahmota auton rajoja tarpeeksi hyvin. Suuntavaisto on huono, ja mun on vaikea muistaa reittejä.

Toisaalta oikean ja vasemman erottamisessa mulla ei ole kyllä pienintäkään vaikeutta, ja pärjään pakettiauton kanssakin hyvin joten tuo autoilu ei ole mulle mikään erityinen haaste kuitenkaan. Kumminkin paljon tuttua oli tuossa kuvauksessasi, mutta olen aina ajatellut tämän olevan vain ominaisuuteni. Ei ole tullut mieleen, että tälle pitäisi jokin häiriönimike löytää. Toiset nyt vaan ovat vahvempia toisissa asioissa ja heikompia toisissa. Toisaalta tuo oikea-vasen -juttukaan ei välttämättä yksinään kerro paljon mistään, tiedän nimittäin mm. pari matemaattisesti hyvin lahjakasta henkilöä, joille molemmille tuo oikean ja vasemman erottaminen näkyy olevan hirveän hankalaa.

Vierailija
24/26 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:06"]

Mulla on vaikeuksia esim. auton peruuttamisessa, en yhtään hahmota auton ääriviivoja, mihin suuntaan rattia pitää kääntää; vaikeeta hahmottaa välillä omia ääriviivojakin, törmäilen ja kolauttelen itseäni; mun suuntavaisto on surkeista surkein, välillä en muista edes kumpi on oikea ja kumpi vasen... Ahdistaa. Tänään taas auton ratissa sekoilin, kun liikenteen hahmotus vaikeaa, onneksi ei sattunut mitään. Mies pitää mua vaan tyhmänä...

[/quote]

Johtuu siitä, että sä olet nainen. Yli puolet väestöstä kärsii tuosta samasta vaivasta :-).

No, vakavasti ottaen naisilla on nuo kyvyt heikommat kun miehillä. 3-ulotteisuus/ajotukset yms niihin liittyvät asiat ei hahmotu naisille yhtä helposti. Sen takia ne ei pysty edes kadulla kävelemään törmäilemättä toisiin tai pyöräilessä ne väistää tai jarruttaa ihan liian myöhään. Samasta syystä esim autourheilussa ei ole naisia huipulla tai lähelläkään sitä. Naisilla pitäisi olla tuolla kokonsa puolesta yliedustus. Siinä hommassa kun kilot ovat isossa osassa.

Vierailija
25/26 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blondi, ihan selvä tapaus!

Vierailija
26/26 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 22:58"]

Onko sun vaikeaa pysyä tahdissa esim. aerobicissä tai muissa ryhmäjumpissa? Menetkö helposti väärään suuntaan tai teet eri tahdissa / eri jalalla kuin muut? Minusta kuulostaa avaruudellisen hahmottamisen vaikeudelta tai visuomotorisilta hahmotusvaikeuksilta. Oletko googlaillut hahmotushäiriöistä - tuntuuko tutulta mikään?

[/quote]

Minulla on nämä vaikeudet. Plus ongelmia juuri auton hahmottamisessa, salibandyssä/jalkapallossa en osaa mennä pallon eteen, koska en jotenkin löydä linjaa mistä se pallo tulee kulkemaan. Olen harjoitellut autolla ajoa ja pelijuttuja vuosia, mutta silti tuntuu edelleen vaikealta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi