Kohdun ulkoinen raskaus?
Miten on ilmennyt ja millä viikoilla?
Onko ollut raskausoireita samalla tapaa kuin normaalissa raskaudessa?
Täällä vk 9 menossa. Tänään alkoi rusehtava vuoto ja alavatsakipuja ollut jo 5pv. Olen lomalla eikä huvittaisi täällä hakeutua lääkäriin ellei ihan pakko. Vatsakivut ovat kuitenkin ihan siedettävät.
Eikö kohdun ulkoinen raskaus olisi ilmennyt jo jos olisi ollakseen?
Raskausoireita ei ole ollut ollenkaan.
Kommentit (21)
Rusehtava vuoto voi olla yleistäkin, alkuraskaudessa ilman että menee kesken. mitäänhän ei alkuraskaudessa kuitenkaan voi tehdä jos keskenmeno uhkaa.
Kannattaa ottaa rauhallisesti ja välttää yhdyntöjä, se taitaa olla ainoa mitä voi tehdä.
Olin vk7 varhaisultrassa yksityisellä ja lääkäri löysi sykkeen, mutta sanoi että jostain tulee tuhruvuotoa. Ei osannut sanoa mistä, 4pv siitä alkoi keskenmeno 7+6pv
Ota yhteys omaan neuvolaan ja kysy mitä tehdä.
Lue tämä
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Keskenmeno
Kuitenkin"
Tavallisin oire on verenvuoto ja siihen liittyvät kramppimaiset alavatsakivut. Niukka verenvuoto alkuraskaudesta on melko tavallinen oire eikä läheskään aina johda raskauden keskeytymiseen."
Alkuraskauden vuoto
Tsemppiä kaikkiin mahdollisiin vaihtoehtoihin.
Kiitos molemmille vastanneille. Pitääpä yrittää varautua nyt kaikkeen ja seurailla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Rusehtava vuoto voi olla yleistäkin, alkuraskaudessa ilman että menee kesken. mitäänhän ei alkuraskaudessa kuitenkaan voi tehdä jos keskenmeno uhkaa.
Kannattaa ottaa rauhallisesti ja välttää yhdyntöjä, se taitaa olla ainoa mitä voi tehdä.
Olin vk7 varhaisultrassa yksityisellä ja lääkäri löysi sykkeen, mutta sanoi että jostain tulee tuhruvuotoa. Ei osannut sanoa mistä, 4pv siitä alkoi keskenmeno 7+6pv
Ota yhteys omaan neuvolaan ja kysy mitä tehdä.
Siis raskaus kesti 7vk6pv, keskenmenossa isompaa vuotoa tuli muistaakseni 5pv, vähäistä jälkivuotoa muistaakseni 3vk, Synnytyksen jälkeen oli jälkivuotoa 5viikkoa joten olen tälläinen vuotaja, toisilla vuodot loppuu nopeammin.
Ota yhteys neuvolaan kuitenkin niin saat ohjeet mitä teet jos keskenmeno tulee tai sitten josko pääset ultraan jossa todetaan miten sikiö voi.
Meillä pääkaupunkiseudulla tosin ei ollut mitään jälkitarkistusta keskrnmenon jälkeen, käskivät tehdä raskaustestin 2viikkoa vuodon loppumisen jälkeen. Ei siis pidä tehdä liian aikaisin raskaustestiä keskenmenon jälkeen sillä raskaushormoni ei häviä verestä heti.
Tietysti voi olla mahdollista että onkin ollut kaksosraskaus joista toinen mennyt kesken, tai sitten istukkaa jäänyt sisään. On myös mahdollista että on keskeytynyt keskenmeno, kuollut sikiö/istukka ei lähde irti vaan joutuukin ottamaan lääkkeet jotta sikiö poistuu, jos se ei poistu lääkkeellisesti joutuu kaavintaan.
No joo, ultrassa asiat selviää, mutta kannattaa yrittää jaksaa odottaa mihinpäin asiat kehittyy, ettei rahaa pala yksityisen ultraan.
Minulla lapseni, joka syntyi elävänä täysiaikaisena, säikytteli kaksi kertaa raskausaikana tuhruvuodolla ennen 12vk, sen jälkeen ne loppuivat. terv. Kaksi keskenmenoa, 1 elävä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole kohdunulkoinen vaan ihan "tavallinen" keskenmeno tai uhkaava keskenmeno.
Ovat yleisiä.
Itsellä oli rusehtavaa vuotoa 5pv kunnes lähti kunnon vuoto, (siis tavallinen side meni yli) Varaudu että se vuoto keskenmenossa on sitten isoa, eli osta yösiteitä varoiksi. Minun puti laittaa ihan lapsen vaippa housuihin, löytyi vielä kotoa.
Kohdunulkoinen on vaarallista ja siinä voi tulla tuhruvuotoa. Jos saat kovan vatsakivun mutta et ala vuotaa runsaasti niin heti lääkäriin päivystykseen. Jos tulee kovaa kipua niin kuitenkin ota yhteyttä terveydenhoitoon.
Kipuja voi tulla myös niskaan ilman että tulee kipua suoraan vatsaan kohdunulkoisessa.Kutsutaan niskapistokseksi. Se johtuu siitä että vatsaonteloon vuotava veri alkaa painaa jotenkin tiettyjä hermoja joka säteilee niskaan. Eli sisäinen verenvuoto, kiire sairaalaan silloin.
Se on hartiapistos, ei niskapistos. Hartiapistos tuntuu (yleensä) sietämättömänä kipuna solisluun kohdalla ja silloin on tosiaan jo kiire päivystykseen.
Kohdunulkoisessa alavatsakipu on tyypillisesti toispuoleista. Jos kipu tuntuu keskellä, se ei viittaa kohdunulkoiseen.
Oletko tutustunut tähän naistentalo sivustoon?
Keskenmenosta:
https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ong…
Raskausajan ongelmat
https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ong…
Kohdun ulkoisessa raskaudessa kivut ovat niin kovat ettei pelkkä vuoto ole aina merkki siitä.Kannattaa mennä aina lääkärille jos epäilee jotain muuta eikä arvuuttele.Tiedän mistä puhun.Olen kokenut sen.Veri voi täyttää pahimmassa tapauksessa koko vatsalaukun ja on hengenvaarallista.Tuskat olivat tosi kovat ja olisin tarvinnut ambulanssia mutten ymmärtänyt asian vakavuutta ja menin bussilla sairaalaan mutta onneksi Naistenklinikalla kiidättivät minut nopeasti leikkaukseen.Viivyttelin lääkäriin menoa vaikka oikeanpuoleinen lantio oli niin kivulias että kävelykin tuotti tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole kohdunulkoinen vaan ihan "tavallinen" keskenmeno tai uhkaava keskenmeno.
Ovat yleisiä.
Itsellä oli rusehtavaa vuotoa 5pv kunnes lähti kunnon vuoto, (siis tavallinen side meni yli) Varaudu että se vuoto keskenmenossa on sitten isoa, eli osta yösiteitä varoiksi. Minun puti laittaa ihan lapsen vaippa housuihin, löytyi vielä kotoa.
Kohdunulkoinen on vaarallista ja siinä voi tulla tuhruvuotoa. Jos saat kovan vatsakivun mutta et ala vuotaa runsaasti niin heti lääkäriin päivystykseen. Jos tulee kovaa kipua niin kuitenkin ota yhteyttä terveydenhoitoon.
Kipuja voi tulla myös niskaan ilman että tulee kipua suoraan vatsaan kohdunulkoisessa.Kutsutaan niskapistokseksi. Se johtuu siitä että vatsaonteloon vuotava veri alkaa painaa jotenkin tiettyjä hermoja joka säteilee niskaan. Eli sisäinen verenvuoto, kiire sairaalaan silloin.Se on hartiapistos, ei niskapistos. Hartiapistos tuntuu (yleensä) sietämättömänä kipuna solisluun kohdalla ja silloin on tosiaan jo kiire päivystykseen.
Kohdunulkoisessa alavatsakipu on tyypillisesti toispuoleista. Jos kipu tuntuu keskellä, se ei viittaa kohdunulkoiseen.
Muistin väärin, hyvä että korjasit.
Ajattelin kuitenkin mainita asian koska harva tulee älynneeksi että kipu voi olla tuossa tapauksessa myös jossakin muuallakin kuin vatsan alueella. Ja siinä tapauksessa on hätä kyseessä.
Kohdun ulkoisessa raskaudessa kivut ovat niin kovat ettei pelkkä vuoto ole aina merkki siitä.Kannattaa mennä aina lääkärille jos epäilee jotain muuta eikä arvuuttele.Tiedän mistä puhun.Olen kokenut sen.Veri voi täyttää pahimmassa tapauksessa koko vatsalaukun ja on hengenvaarallista.Tuskat olivat tosi kovat ja olisin tarvinnut ambulanssia mutten ymmärtänyt asian vakavuutta ja menin bussilla sairaalaan mutta onneksi Naistenklinikalla kiidättivät minut nopeasti leikkaukseen.Viivyttelin lääkäriin menoa vaikka oikeanpuoleinen lantio oli niin kivulias että kävelykin tuotti tuskaa.
Tämä kipu tuntuu oikealla puolella enemmän, ei keskellä. Sitten särkee oikeaa reittiä myös kuten synnytyksen aikana supistuksissa vaikka kipu onkin nyt lievää. Vuotokin on lievää, mutta pahat on aavistukset että kyllä tämä kesken menee.
Kiitos vastauksista. Paljon viisaampana odottelen lähipäiviä miten tilanne etenee.
Ap 9+0
Vierailija kirjoitti:
Tämä kipu tuntuu oikealla puolella enemmän, ei keskellä. Sitten särkee oikeaa reittiä myös kuten synnytyksen aikana supistuksissa vaikka kipu onkin nyt lievää. Vuotokin on lievää, mutta pahat on aavistukset että kyllä tämä kesken menee.
Kiitos vastauksista. Paljon viisaampana odottelen lähipäiviä miten tilanne etenee.
Ap 9+0
Mä en jäisi kyllä rv 9 enää toispuoleisen kivun kanssa seurailemaan. Sinuna hakeutuisin lääkäriin ja mainitsisin nimenomaan tuon toispuoleisen kivun.
Vierailija kirjoitti:
Ap 9+0
Kipu oikealla puolella voi olla umpisuolentulehdus, tosin olen siinä ymmärryksessä että kivut on helvetilliset. Lääkärit tietää paremmin.
Kannattaa soittaa päivystysapuun tähän aikaan, osaavat neuvoa mitä tehdä.
Ei pelkästään päivystysasioissa, mutta jos arpoo voiko odottaa enää huomiseen. Neuvolat ja terveysasemat puhelipalvelut auki vasta klo 7-8 aikaan
"Päivystysavusta saat myös yleisempää neuvontaa ja ohjausta mahdollisesti päivystyskäyntiä tarvitseviin vaivoihin. Päivystysapuun soittamalla saat ammattilaisen apua vaivaasi ja tiedon onko vaivan vuoksi hakeuduttava hoitoon päivystysaikana."
Tärähtely sattui samoin virtsaamista ennen ja jälkeen säkenöi kohti emätintä. Tämän jälkeen ihan tummaa vuotoa ja lisääntyvää kipua ihan muutenkin. Kun oli ku. Lopussa alkoi tulla vähän omituinen olo. Kipu ei ollut siis yhtä jaksoista niin kuin monesti kuvaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään päivystysasioissa, mutta jos arpoo voiko odottaa enää huomiseen. Neuvolat ja terveysasemat puhelipalvelut auki vasta klo 7-8 aikaan"Päivystysavusta saat myös yleisempää neuvontaa ja ohjausta mahdollisesti päivystyskäyntiä tarvitseviin vaivoihin. Päivystysapuun soittamalla saat ammattilaisen apua vaivaasi ja tiedon onko vaivan vuoksi hakeuduttava hoitoon päivystysaikana."
Veikkampa että ei saa ammattiapua käskevät odotella.
Ensimmäisellä kolmanneksella keskenmenon vaara on suuri. Eli todennäköisesti kyseessä on ihan se. Tästä syystä moni ilmoittaa raskaudestaan vasta tuon jälkeen, kun sikiö on stabiilimpi ja selviää varmemmin.
Mulla ei ollut kohdunulkoisessa kipuja, vain verenvuotoa. Olisiko ollut 6+3 kun hakeuduin terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään päivystysasioissa, mutta jos arpoo voiko odottaa enää huomiseen. Neuvolat ja terveysasemat puhelipalvelut auki vasta klo 7-8 aikaan"Päivystysavusta saat myös yleisempää neuvontaa ja ohjausta mahdollisesti päivystyskäyntiä tarvitseviin vaivoihin. Päivystysapuun soittamalla saat ammattilaisen apua vaivaasi ja tiedon onko vaivan vuoksi hakeuduttava hoitoon päivystysaikana."
Veikkampa että ei saa ammattiapua käskevät odotella.
No mutta on parempi soittaa ammattilaisille sen sijaan että pelkän av:n varaan jättäytyy.
Jos olo on outo niin soittaa terveydenhoidon ammattilaisille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ollut kohdunulkoisessa kipuja, vain verenvuotoa. Olisiko ollut 6+3 kun hakeuduin terveyskeskukseen.
Mulla taas ei ollut tippaakaan vuotoa. Toispuoleinen kipu alkoi pieninä säväyksinä rv 6. 7+0 heräsin aamulla toispuoleiseen kipuun, joka aaltoili. Kipu ei ollut mitenkään kamalaa, mutta jotenkin vaan tiesin, ettei kaikki ole kunnossa.
Ovat yleisiä.
Kipuja voi tulla myös niskaan ilman että tulee kipua suoraan vatsaan kohdunulkoisessa.Kutsutaan niskapistokseksi. Se johtuu siitä että vatsaonteloon vuotava veri alkaa painaa jotenkin tiettyjä hermoja joka säteilee niskaan. Eli sisäinen verenvuoto, kiire sairaalaan silloin.