Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

44-vuotias ja alkavat vaihdevuodet

Vierailija
08.10.2020 |

Onko kokemuksia vaihdevuosista nelikymppisenä? Luulen, että minulla on oireita. Herään öisin yltä päältä hiestä märkänä, eikä makuuhuoneessa ole kuuma. Sitten tulee kylmä, kun iho on märkä. Hämmästyttää, miten ne voivat alkaa näin aikaisin. En usko, että on muusta kyse.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omaa kokemusta, mutta yhdellä tuttavalla alkoi 45-vuotiaana, että onhan se mahdollista. Lääkäriltä kysymään?

Vierailija
2/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui 45 vuotiaana kuukautiset kuin seinään. Mitään muita vaihdevuosioireita ei koskaan tullut. Ei ollut kuunia aaltoja, ei mitään. Nyt olen 52 vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi joskus tuon ikäisenä yöhikoilu satunnaisesti. Samoihin aikoihin myös kuukautiskierto alkoi temppuilemaan. 46 vuotiaana aloin käyttämään gyniksen suosituksesta Vagifemiä kaksi kertaa viikossa ja sen jälkeen ei ole yöhikoilua ollut.

Täsmälleen saman ikäisenä myös äidilläni ja isosiskollani alkoivat vaihdevuodet aikoinaan.

Vierailija
4/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monella tuon ikäisellä on jo vaihdevuosioireilua, näitä esioireita kun voi olla kymmenenkin vuotta ennen kuin menkat jää pois. Itselläni tämä alkoi jo n. 37-38 vuoden iässä.

Ja hyvin tutulta kuulostaa.

Vierailija
6/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosista ei tietoakaan ja sain vauvan 44 v. Waude.

Vierailija
7/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 43-vuotiaana lievät oireet. Nyt 48-vuotiaana niitä on jonkin verran enemmän, mutta ei vieläkään kunnolla "päällä". Vuodot vain runsastuneet koko ajan, mutta mistään loppumisesta ei tietoakaan.

Eli kauan kestää, ja pahempaa on varmasti luvassa. Sukulaisten ja tuttujen kohdalla nähnyt esimerkkejä siitä mitä se voi olla.

Suomalaisnaisella loppuu menkat keskimäärin 51-vuotiaana.

Vierailija
8/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monella tuon ikäisellä on jo vaihdevuosioireilua, näitä esioireita kun voi olla kymmenenkin vuotta ennen kuin menkat jää pois. Itselläni tämä alkoi jo n. 37-38 vuoden iässä.

Ja hyvin tutulta kuulostaa.

Ja keskimäärinhän suomalaisilla naisilla menkat loppuu n. 51-vuotiaana, joten on hyvin yleistä oireilla jo nelikymppisenä.

Ja toki sitten on se toinen ääripää, joilla menkat loppuu vaikkapa 55-vuotiaana ilman mitään ennakko-oireiluja.

-4

Vierailija
9/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni alkoi nelikymppisenä. Silloin ainakin suositeltiin korvaushoitoa.

Vierailija
10/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni alkoi nelikymppisenä. Silloin ainakin suositeltiin korvaushoitoa.

Mulle on sanottu, että jos menkat loppuu ennen 45 vuoden ikää, tarvitaan hormonikorvaushoitoa kohonneen osteoporoosiriskin takia. Mutta jos "vain" on kaikkia muita esioireita, ei vielä puhuta varhaisista vaihdevuosista ennen 45 ikävuottakaan.

Vierailija
11/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. veritulppariskisille ei korvaushoitoa.

Vierailija
12/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kuukautiseni ovat muuttuneet, ennen säännölliset pientä vuotoa 5 päivän ajan. Nyt säännölliset mutta verisyöksy joka kestää noin 12 tuntia. 😳 Ikää 45.

Vierailija
13/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan todeta verikokeessa. Minulla tehtiin niin ja korvaushoito auttaa. Ja taas on menkatkin.

Vierailija
14/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä vaihdevuosiin erikoistuneella gynellä. Hän osaa parhaiten neuvoa. Unihäiriöt, mielealavaihtelut, limakalvojen kuivuminen ovat ihan normaaleita vaihdevuosien oireita.

Kuumat aallot voi tulla vasta myöhemmin.  

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
15/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ns. esivaihdevuosioireet voi muuten alkaa jo 10 vuotta ennen menopaussia. Ja korvaushoitoa ei siinä vaiheessa voida antaa, koska ongelma ei ole ainakaan jatkuva estrogeenin vähyys vaan sitä voi muutenkin olla ajoittain liikaakin, aivolisäkkeen piiskatessa hiipuvia munasarjoja toimimaan kovemmin. Jos hoitoa tuossa vaiheessa tarvitaan, yhdistelmäehkäisyspilleri on yleisin. 

Itelläni alkoi perimenopaussioireet jo 42-vuotiaana, nyt 47 ja samanlaisena jatkuu. Äidillä kesti noin 10 vuotta joten eiköhän mullakin vielä jokusen vuoden. Mutta en kyllä onneksi kaipaa mitään hoitoa, pärjään hyvin näiden kanssa.

Vierailija
16/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 42 ja mulla myös alkanut tulla hikoilua öisin päivää-paria ennen kuukautisia, muutoin sitä ei ainakaan vielä ole. Kuukautiskierto myös lyhentynyt muutamalla päivällä ja vuoto muuttunut niukemmaksi.

Esivaihdevuodet siis kaiketi alkamassa/käynnissä täälläkin. Tavallaan ärsyttää, mutta tavallaan oon myös utelias. Ja kiitollinen, että saan kokea tämänkin elämänvaiheen.

Näistä puhutaan yllättävän vähän, en oo esim tiennyt esivaihdevuosista mitään ennen tätä vuotta. Niinpä oon jutellut kavereille, etenkin nuoremmille millaista tämä on.

Vierailija
17/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätskä kirjoitti:

Kannattaa käydä vaihdevuosiin erikoistuneella gynellä. Hän osaa parhaiten neuvoa. Unihäiriöt, mielealavaihtelut, limakalvojen kuivuminen ovat ihan normaaleita vaihdevuosien oireita.

Kuumat aallot voi tulla vasta myöhemmin.  

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Voi, mutta ne voi olla myös eka oire vaihdevuosiin lopulta johtavista perimenopaussin hormonimuutoksista. Ei ole epätavallista, että ekat oireet on että viikkoa ennen menkkoja alkaa olla vaihdevuosioireita kuten kuumia aaltoja, väsymystä jne.

18/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas täällä on taas syyttä joutunut silmätikuksi, eikö mielipiteeni ole ylläpidon mieleen? Ylläpito suosii vain bebasexiä jne. Mitä vikaa oli siinäkin kun halusin maksaa näkijälle?!!

N-77

Vierailija
19/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosista ei tietoakaan ja sain vauvan 44 v. Waude.

Minä myös! ”Onnea kollega”.

Vierailija
20/42 |
08.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla alkoi oireet 43, fsh oli nousut myös.

Kk loppuivat 48.v