Oletko koskaan kuullut kenestäkään Nobelin kirjallisuuspalkinnon saajasta aiemmin jo ennen hänen voittoaan?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mistä tuollainen oletus että heistä ei olisi kuultu tai heidän kirjojaan ei olisi luettu?
Jos palkintoraati haluaa välttää mainstreamia ja valita voittaja jostain magrinaaliryhmistä.
Olen kuullut ja lukenut. Siksihän se Nobel annetaan, että ovat hyviä kirjailijoita.
Jos lukee vain Vauva-palstaa ja iltapäivälehtiä niin mahdollisuus törmätä johonkin Nobel-voittajan teokseen on melko pieni. Jos taas käy kirjastossa säännöllisesti niin se on jopa todennäköistä.
No olivat esim. Gunter Grassin teokset todella tunnettuja Suomessakin ennen kuin hän sai Nobelin (1999). Peltirumpu kun oli ilmestynyt jo vuonna 1959 ja sen jälkeen paljon muita.
Hirveästihän se on kiinni siitä, onko kyseisen kirjailijan kirjoja käännetty suomeksi. Aika harva meistä lukee alkukielellä juuri muuta kuin englanninkielistä kirjallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lukee vain Vauva-palstaa ja iltapäivälehtiä niin mahdollisuus törmätä johonkin Nobel-voittajan teokseen on melko pieni. Jos taas käy kirjastossa säännöllisesti niin se on jopa todennäköistä.
Itse käyn ahkerasti kirjastossa, ja täytyy kyllä sanoa että ei ole koskaan tullut tämän vuoden nobel-voittajan teoksia vastaan. Toki parin vuoden sisällä ilmestyy varmaankin jokin suomennos, mutta tässähän puhuttiinkin siitä, ovatko kirjailijat tuttuja siinä vaiheessa kun heidät palkitaan.
-ei ap.
Ainakin näitä olen lukenut/kuunnellut ennen palkinnon saantia:
Bob Dylan
Doris Lessing
Günter Grass
William Golding
Voiko olla olemassa aikuista ihmistä, joka tietää Nobelin kirjallisuuspalkinnosta, mutta ei ole koskaan kuullut Bob Dylanista?
Multa löytyi Svetlana Aleksijevitsiä kirjahyllystä ennen palkintoa.
William Golding, Doris Lessing, Patrick Modiano, Gabriel García Márquez, Günter Grass nyt ainakin sillä lailla tuttuja jo ennen palkintoaan, että olin lukenut jotakin heidän kirjoittamaansa. Ja tietenkin Bob Dylan, kuka on voinut välttyä?
Goldingin Kärpästen herraa taidettiin luetuttaa koulussakin.
Ai niin, Nadine Gordimer. En muistanut että on saanut Nobelin palkinnon hänkin.
Elfriede Jelinekin kirjoja en ollut lukenut, mutta niistä yhteen pohjautuva elokuva Pianonopettaja oli Suomessa teattereissa jo ennen palkintoa, ja kävin katsomassa, eli olin kyllä kuullut hänestä sen kautta.
Bob Dylanista sinäkin olit ehkä kuullut jo ennen v.2015.
Winston churchillistä lie moni kuullut ennen kirjallisuuden nobelia.
Onhan nuo viimevuotiset voittajatkin Tokarczuk ja Handke pitkään olleet Suomessakin tunnettuja.
Ketjun aloittajalle kysymys: Mitä oikein tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelenkin jo kun ei mustaa naamaa ollut. Mutta selvisi taas. Jutsku on kuten aina.
Esim. Peter Handke ja Olga Tokarczuk eivät ole juutalaisia.
vanhaan aikaan palkinnon saattoi saada aivan olemalla hyvä kirjailija
2000-luvulla palkinnot on olleet viherkommunistisia poliittisia kannanottoja eikä kirjoitustaidolla ollut enää väliä
Joistakin, esim. Ishiguro. Monista en vaikka luen paljon, johtunee ihan siitä miten luen. Luen englanniksi ja suomeksi, eniten vanhoja klassikoita (kirjoitettu ennen ekaa maailmansotaa), fantasiaa ja historiaan, luontoon ja/tai tieteeseen liityviä kirjoja. Toki jonkun verran muutakin, kuten , mutta noita on varmaan joku 80-90 %.
Vierailija kirjoitti:
Winston churchillistä lie moni kuullut ennen kirjallisuuden nobelia.
Mutta kuka meistä voi sanoa lukeneensa häntä ennen hänen palkitsemistaan?
Vierailija kirjoitti:
vanhaan aikaan palkinnon saattoi saada aivan olemalla hyvä kirjailija
2000-luvulla palkinnot on olleet viherkommunistisia poliittisia kannanottoja eikä kirjoitustaidolla ollut enää väliä
Aika erikoinen tuo sinun kannanottosi vaikkapa Handken osalta.
Kyllä, mistä tuollainen oletus että heistä ei olisi kuultu tai heidän kirjojaan ei olisi luettu?