Tuputin kirkosta eroamista - kunnes tulin uskoon!
Olin ennen ateisti. Jo 1980-luvun alusta asti, jolloin nuorena heräsin siihen "tosiasiaan", että ei ole Jumalaa. Siihen aikaan erosin kirkosta. Silloin eroaminen tehtiin kirkkoherranvirastossa, ei missään netissä kuten nykyään.
Kävelin siis kirkkoherranvirastoon ja sanoin suorat sanat. Kerroin virkailijalle, että haluan erota kirkosta, koska kirkko on rahanahne ja konservatiivinen. Ja räyhäsin siihen päälle. Krapulassa. Haukuin papit ja kirkon pataluhaksi. Sen jälkeen mainostin kaikille tutuille kirkosta eroamista. Kauan ennen kuin nykyisenkaltainen kirkostaeroamissivusto edes aloitti toimintansa.
Kului monta vuotta. Sitten tulin uskoon, kirkon sisäisen ns. viidennen herätysliikkeen ihmisten toimesta, kiitos Jeesus! Viidesläisyys sai minut tajuamaan, kunka väärässä olinkaan ollut.
Viides herätysliiike on korkeasti koulutettujen, älykkäiden ihmisten johtama herätysliike. Siihen kuuluvat mm. Kansan Raamattuseura (KRS) ja Kansanlähetys (KL) sekä muutamia pienempiä yhdistyksiä kuten Kylväjä-yhdistys.
Ennen käännytin ihmisiä pois kirkosta ja pois kristinuskosta. Nyt tajuan, miten mielettömän katkera, ahdistunut ja kostonhaluinen nuorempana olinkaan kirkkoa kohtaan - ja täysin vailla järjellistä syytä. Syyt olivat tunnesyitä.
Siihen aikaan minä halusin ainoastaan täydellisen, pidäkkeettömän vapauden omalle seksuaalielämälleni, alkoholin käytölleni ja bailaamiselleni. Jumala oli sen tiellä. Hän oli se, joka sanoi, että minun pitäisi hylätä syntielämäni. Jouduin siis valitsemaan moraalisen nöyrtymisen ja Jumalan välillä.
Minä valitsin Jumalan, ja suosittelen samaa kaikille muillekin. Jumalan voi löytää kohtaamalla Vapahtaja Jeesus Kristus sellaisena, kuin Hän Raamatussa on - meidän syntiemme takia, meidän sijastamme ristille naulittuna Jumalan Poikana, verta vuotavana sijaiskärsijänä. Sydänvertaan vuotavana. Jeesuksen veri puhdistaa sinut kaikesta sinun synnistäsi.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 23:08"]
Voisin tulla uskoon muuten, mutta jos se tarkoittaa että pitää olla missään tekemisissä näiden hihhuleiden kanssa, niin sitten ei. Onko uskovaisen pakko sietää hihhuliuskovaisia, eikö saa vain uskoa rauhassa? Tarviiko taivaaseen pääsyyn hihhulikavereita?
[/quote]
Uskovaisuus ei vaadi samoin ajattelevien yhteisöä sinun ympärillesi. Sinä voit olla uskovainen vaikka keskellä metsää sijaitsevassa kesämökissäsi. Yhteisöllisyys kuitenkin helpottaa sinun elämääsi uskossa, vaikka se ei mikään välttämättömyys olekaan. Ap.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 00:19"]
Upeaa ap! Kiitos, kun kerroit täällä tarinasi! :)
[/quote]
Kuittaa vielä perään se fraasi että "Tämä oli sarkasmia". Ap.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 22:47"]
Minut puhdistaa kuukautisveri kerran kuussa. Ja puhdistaakin reilusti, niin valtoimenaan sitä tulee.
[/quote]
Jos en olisi nähnyt, kuullut ja lukenut elämäni aikana paljon pahempaa jumalanpilkkaa kuin mihin sinä koskaan elämäsi aikana tulet kykenemään, voisin jopa laittaa ylläpidolle poistopyynnön vastauksestasi. En kuitenkaan laita. Hymähdän vain isällisesti lapselliselle teinitekstillesi. Viimeisellä tuomiolla sinä, kuten jokainen muukin ihminen, vastaa pyhän Jumalan kasvojen edessä omista sanoistaan. Ap.
[/quote]
Kai tiedät, että ylpeys on pahin seitsemästä kuolemansynnistä?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 22:47"]
Minut puhdistaa kuukautisveri kerran kuussa. Ja puhdistaakin reilusti, niin valtoimenaan sitä tulee.
[/quote]
Jos en olisi nähnyt, kuullut ja lukenut elämäni aikana paljon pahempaa jumalanpilkkaa kuin mihin sinä koskaan elämäsi aikana tulet kykenemään, voisin jopa laittaa ylläpidolle poistopyynnön vastauksestasi. En kuitenkaan laita. Hymähdän vain isällisesti lapselliselle teinitekstillesi. Viimeisellä tuomiolla sinä, kuten jokainen muukin ihminen, vastaa pyhän Jumalan kasvojen edessä omista sanoistaan. Ap.
[/quote]
Kai tiedät, että ylpeys on pahin seitsemästä kuolemansynnistä?
[/quote]
En usko katolilaisten seitsemään kuolemansyntiin. Minun käsitykseni Raamatusta on se, että on olemassa ainoastaan yksi kuolemansynti. Ap.
Uskovaiset voivat rauhassa olla järjettömiä, kysymys on se, miksi rationaalinen ihminen haluaisi tukea irrationalismiin perustuvaa toimintaa?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 01:01"]
Uskovaiset voivat rauhassa olla järjettömiä, kysymys on se, miksi rationaalinen ihminen haluaisi tukea irrationalismiin perustuvaa toimintaa?
[/quote]
Kysypä sitä!
Uskontoja on yli 25.000, suhtaudut kaikkiin paitsi yhteen samanlailla kun ateisti.
Olet melkein ateisti, ainut ero on että vähän rohkeampi ateisti lisää huu-haa-hokkus-pokkus-taivassetä listalle vielä yhden uskonnon.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 01:01"]
[/quote]
Itseäni ärsyttävät rusinapullauskovaiset, jotka oman suuntauksensa säännöistä valitsevat itselleen sopivat ja jättävät muut noudattamatta "vertauskuvallisina" käskyinä. Sitten ne itsetärkeinä tulevat palstoille tekemään käännytystyötä. Jeesus taisi sanoa jotakin omassa silmässä olevasta malasta (malka), joka tulisi poistaa ennenkuin ryhtyy opastamaan naapuriaan rikan poistamisesta tämän silmästä.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.7.html
"Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä."
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 23:25"]
Mm. Vapaamuurarit ovat kaikki vahvasti luterilaisia :)
[/quote]
Vapaamuurarius ja luterilaisuus eivät korreloi keskenään. Luterilainen uskova, joka ryhtyy Vapaamuurariksi, on hyljännyt pyhän Jumalansa maineen, kunnian ja salaseuran tähden. Se, joka on uskova luterilainen, ei voi kuulua Vapaamuurareihin. Ap.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 01:12"]
[/quote]
Vapaamuurarius ja luterilaisuus eivät korreloi keskenään. Luterilainen uskova, joka ryhtyy Vapaamuurariksi, on hyljännyt pyhän Jumalansa maineen, kunnian ja salaseuran tähden. Se, joka on uskova luterilainen, ei voi kuulua Vapaamuurareihin. Ap.
[/quote]
Niinpä niin, taas yksi uskovainen, joka kertoo, miten tulee elää, jotta voi olla TOSIUSKOSSA.. Ne säännöt, mitkä eivät vaikuta/vaikeuta omaa elämää, ovat niitä tosiuskovaisen sääntöjä, mutta säännöt, jotka vaikuttaisivat omaan elämään, eivät ole uskoon kuuluvia.. Niinhän se menee...
Eipä ole yllättävää...
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 01:09"]
Uskontoja on yli 25.000, suhtaudut kaikkiin paitsi yhteen samanlailla kun ateisti.
Olet melkein ateisti, ainut ero on että vähän rohkeampi ateisti lisää huu-haa-hokkus-pokkus-taivassetä listalle vielä yhden uskonnon.
[/quote]
Olet tavallasi oikeassa. Siitä taitaa nyt olla tullut kuluneeksi noin 12 vuotta, muistaakseni, kun minä totesin eräällä internetin keskustelupalstalla, että "Minä olen Zeuksen suhteen ateisti". Ihan tarkasti en vuotta muista. Ap.
[/quote]
[/quote]
Ikävä, että sinulla ei ole muuta sanomista esitettyihin suoriin sitaatteihin Raamatusta kuin alaspeukutus. Et tunne Raamattuasi? Ehkäpä juuri nyt olisi oikea hetki suorittaa pientä perehtymistä oman uskontosi sääntökirjaan ja erityisesti itsensä Kristuksen sanoihin. Voisit myös kysellä vastauksia esitettyihin haasteisiin rikkaasta miehestä oman seurakuntasi sielunpaimenelta.
Tule sitten jatkamaan, kun osaat keskustella muutenkin kuin alaspeukuttamalla ja väistelemällä. Annat muuten varsin huonon kuvan uskoontulleista, mikä saattaa suistaa oman uskontosi käsityksen mukaan ihmisiä helvettiin. Teillähän on sellainen ajatus, että jos jollekulle on kerrottu Jeesuksesta niin kuulijan on pakko uskoa Jeesukseen uskoa tai joutuu helvettiin. Näin siis riippumatta siitä, kuinka kökkö saarnamies on asialla ollut. Ne jotka eivät ole koskaan kuulleet Jeesuksesta joutuvat Jumalan tuomitsemiksi ja voivat pelastua hyvien tekojensa johdosta. Älä siis sinä ole se kökkö saarnamies, jonka sähläyksen vuoksi sielunvihollinen saa lisää uhreja.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 01:24"]
JEESUS ON HERRA!
[/quote]
Miksi et vastaa kun kysyin sinulta noudatatko Jeesuksen ohjeita. Mitä sanoi Herrasi Jeesus hirrestä silmässäsi, mitä Hän sanoi itsensä ylentämisestä, mitä hän sanoi rikkaalle miehelle taivaaseen pääsemisestä?
Oletko sinä perkeleen edustajana palstalla?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 01:24"]
JEESUS ON HERRA!
[/quote]
Kaikkoa ulkokullattu sielunvihollinen!
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 01:25"]
[/quote]
[/quote]
Ikävä, että sinulla ei ole muuta sanomista esitettyihin suoriin sitaatteihin Raamatusta kuin alaspeukutus. Et tunne Raamattuasi? Ehkäpä juuri nyt olisi oikea hetki suorittaa pientä perehtymistä oman uskontosi sääntökirjaan ja erityisesti itsensä Kristuksen sanoihin. Voisit myös kysellä vastauksia esitettyihin haasteisiin rikkaasta miehestä oman seurakuntasi sielunpaimenelta.
Tule sitten jatkamaan, kun osaat keskustella muutenkin kuin alaspeukuttamalla ja väistelemällä. Annat muuten varsin huonon kuvan uskoontulleista, mikä saattaa suistaa oman uskontosi käsityksen mukaan ihmisiä helvettiin. Teillähän on sellainen ajatus, että jos jollekulle on kerrottu Jeesuksesta niin kuulijan on pakko uskoa Jeesukseen uskoa tai joutuu helvettiin. Näin siis riippumatta siitä, kuinka kökkö saarnamies on asialla ollut. Ne jotka eivät ole koskaan kuulleet Jeesuksesta joutuvat Jumalan tuomitsemiksi ja voivat pelastua hyvien tekojensa johdosta. Älä siis sinä ole se kökkö saarnamies, jonka sähläyksen vuoksi sielunvihollinen saa lisää uhreja.
[/quote]
En väistele, enkä alaspeukuta. Minä taivu en koskaan. Sinun vapaamuuraiutesi saattaa nostaa sinun otsallesi kylmiä hikikarpaloita, koska alitajuisesti vaistoat, että sinä et voi olla samaan aikaan sekä vapaamuurari että uskova kristitty. Jao-bul-on:in palvojat eivät ole kristittyjä. Tai ehkä sinä vain olet niin matalalla tasolla vapaamuurarien hierarkiassa, ettet vielä ole kohdannut totuutta. Rukoilen sinun sielusi puolesta. Ap.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 01:33"]
En väistele, enkä alaspeukuta. Minä taivu en koskaan. Sinun vapaamuuraiutesi saattaa nostaa sinun otsallesi kylmiä hikikarpaloita, koska alitajuisesti vaistoat, että sinä et voi olla samaan aikaan sekä vapaamuurari että uskova kristitty. Jao-bul-on:in palvojat eivät ole kristittyjä. Tai ehkä sinä vain olet niin matalalla tasolla vapaamuurarien hierarkiassa, ettet vielä ole kohdannut totuutta. Rukoilen sinun sielusi puolesta. Ap.
[/quote]
Minä en ole vapaamuurari eikä se minua kiinnosta. Lainaus ei liittynyt viestiini. Minä näköjään tunnen Raamattua näköjään paremmin kuin sinä. Mitä sinä sanot Jeesuksen ohjeesta rikkaalle miehelle? Oletko jo noudattanut Jeesuksen ohjetta?
Älä enää syyllisty ylpeyden syntiin vaan tunnusta Jumalalle tekosi. Opiskele Raamattua ja palaa palstalle vasta kun ymmärrät mitä Kristus yrittää sinulle sanoa.
Jumalalla on ennenkin ollut tapana käyttää välikappaleita Sanansa saattamiseen ihmisten tietoisuuteen. Siihen ovat kelvanneet tavalliset syntiset. Fariseus ei saanut armoa, publikaani huomattiin. Jospa Jumalan Sana paraikaa yrittää tulla sinun sydämeesi ja ylpeyttäsi olet sitä juuri nyt torjumassa. Et edes Jeesuksen sanomaa halua kuulla?????
Sinäkin taivut Kristuksen armon edessä. ÄLÄ ENÄÄ SYYLLISTY YLPEYDEN SYNTIIN!
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 01:33"]
Tämä on viihdyttävä ketju. :)
[/quote]
Harvemmin pääsee tälläinen kirkosta aikaa sitten eronnut agnostikko ohjaamaan uskiksia oikealle tielle Raamatun ohjeita lainaten. Ylpeyden synnin kuitenkin tunnistan kun sitä vikaa uususkovaisissa monasti näkee.
Muistatteko uskikset mitä Jeesus sanoi rikkaasta miehestä? Ymmärrättekö, että melkein minkä tahansa koko maailmaa koskevan mittapuun mukaan melkein kuka tahansa länsimaalainen on juuri sellainen rikas mies, jonka tulisi myydä koko omaisuutensa ja antaa rahat rahat köyhille päästäkseen taivaaseen?
Muistutukseksi laitan tuon kohdan Raamatusta tähän näkyvviin. Huomatkaa että tässä ei puhuta vertauskuvin eikä kukaan laita sanoja Jeesuksen suuhun (jos siis uskotte että Raamattu on totta). Jeesus sanoo asian niinkuin se on, Evankeliumi Luukkaan mukaan 18 luku, jakeet 18-27. Laitan alle näkyviin linkit sekä uuteen että vanhaan raaamatunkäännökseen ettei asia jää epäselväksi. Ensin uusi käännös:
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Luuk.18.html
"Jeesus ja rikas mies
18 Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: "Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?" 19 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. 20 Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi."21 "Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies. 22 Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." 23 Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.
24 Nähdessään sen Jeesus sanoi: "Kuinka vaikea onkaan niiden, jotka paljon omistavat, päästä Jumalan valtakuntaan! 25 Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." 26 "Kuka sitten voi pelastua?" kysyivät kuulijat. 27 Jeesus vastasi: "Mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle." "
Sitten vanha käännös:
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Luuk.18.html
"18. Ja eräs hallitusmies kysyi häneltä sanoen: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
19. Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.
20. Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
21. Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti".
22. Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".
23. Mutta tämän kuullessaan hän tuli kovin murheelliseksi, sillä hän oli sangen rikas.
24. Kun Jeesus näki hänen olevan murheissaan, sanoi hän: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!
25. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
26. Niin ne, jotka sen kuulivat, sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?"
27. Mutta hän sanoi: "Mikä ihmisille on mahdotonta, se on Jumalalle mahdollista". "
Uskovaiset tekisivät hyvin jos lukisivat Raamattunsa, mikäli siis uskovat Raamatun olevan totta.