Oletko työelämässä vai työttömänä? Yt:t päällä?
Pelkäätkö yt-neuvotteluita alkavaksi? Millä alalla olet? Mikä on plan B:si?
Kommentit (19)
Elintarvikealalla tuotantotyöntekijänä. Ei ole yt:t päällä.
En pelkää tällä hetkellä. Hyvillä mielin palaan uudenvuoden jälkeen takas töihin.
Jos olis yt:t niin toki olisi pelko persiissä.
Ei ala yyteet huonoimmassakaan tilanteessa ainakaan ennen loppusyksyä, siihen saakka excelissä rivejä. Oikeastaan tilanne vaikuttaa nyt parhaalta yli kymmeneen vuoteen, ainoa varjo on epävarmuus tiettyjen komponenttien saannissa mutta niitäkin meillä on varastossa n. kesälomiin saakka.
Suoraan vievässä metalliteollisuudessa olen, plan B on oma suunnittelutsto joka vähiinsä pyörii nytkin
Miksi jäätte töihin jossa on irtisanomisen vaara? Etsikää uudet työt heti kun tulee puhetta yt-neuvotteluista.
Sosiaalialalla minäkin, kolmena edellisenä vuonna on ollut yt:t. Nyt ei ole :O Jos jään työttömäksi, opiskelen lisää. Ymmärteekseni se on työttömyysaikana jopa vähän paremmin tuettua, kuin vain normaali opintotuki.
Olen vakituisena sijaisena, ollut samassa paikassa jo kaksi vuotta. Olen ollut tälle vuodelle 2kk työttömänä, joka oli minulle enemmänkin loma. Minä jään keväällä äitiyslomalle ja luotan siihen että saan alani töitä sitten jatkossakin. Tämänkin paikan sain viikossa siitä kun jäin edelliseltä äitiyslomalta työttömäksi.
Tuo työpaikkani loppuu aikanaan ja siellä on käyty jo yt:t. Vakituiset siirretään toisiin paikkoihin, osa oli jo esittänyt toiveensa eläkeestäkin, he jotka tekevät muutenkin osa-aikaistatyötä, kevennettyä työtä. Ja osa on jo siirretty toisiin paikkoihin. Mukinaahan siellä kuuluu kun vakituiset lähtee ja sijaiset tulee tilalle, mutta paikan on pakko vielä pyöriä tietyllä miehityksellä. Olenkin sanonut että saavat olla onnellisia että heille järjestetään uusi työpaikka, me ollaa tuolla vain joku tiettyaika ilman tulevaisuuden näkymiä.
Olen hoitolaitoksessa kunnallisella puolella.
Liiton tai kelan rahat + 180 euroa kk.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:17"]
Sosiaalialalla minäkin, kolmena edellisenä vuonna on ollut yt:t. Nyt ei ole :O Jos jään työttömäksi, opiskelen lisää. Ymmärteekseni se on työttömyysaikana jopa vähän paremmin tuettua, kuin vain normaali opintotuki.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:15"]
Miksi jäätte töihin jossa on irtisanomisen vaara? Etsikää uudet työt heti kun tulee puhetta yt-neuvotteluista.
[/quote]
Oli jo niin monta vuotta samassa työpaikassa, että esim. täysiä lomia en tahtonut ihan helpolla menettää, vaikka monta kertaa suunnitelinkin yt-neuvotteluiden alkaessa, että nyt lähden.
Lisäksi tässä kaupungissa sosiaalialalla on vakipaikan saaminen kiven alla.
Vakituinen työ, sosiaalialalla ja eipä ole tähän mennessä ollut pelkoa työntekijämäärän vähentämisestä... Jos jostain ihmeen syystä meidän toimipisteessä alettaisiin vähentämään väkeä, niin "firmassa" kyllä töitä riittää, joten vakkarina saisin sitten varmaankin siirron muualle jos nykyiset tehtävät loppuisivat omalta osaltani. Epäilen, että ne muut tehtävät eivät olisi yhtä mielenkiintoisia kuin nykyiset, mutta varmaan niitä jatkaisin samalla kun etsisin uutta työpaikkaa.
Jos jostain syystä työsuhde päättyisi kokonaan, niin ainakaan pariin vuoteen ei olisi mitään hätää kun olisi ensin ansiosidonnaista ( + asuntolainaan vakuutus työttömyyden varalta ) ja sen jälkeen vielä omiakin säästöjä. Siinä samalla pistäisin rutkasti vauhtia opintoihin, joita nyt suoritan työn ohella, niin ei menisi aika hukkaan (ja uuden tutkinnon valmistuessa parantuisi työllisyysnäkymätkin entisestään). Uskon, että uuttakin työtä löytyisi jossain vaiheessa.
[/quote]
Voisin kuvitella, ettei niitä juuri ole ja se on aika raskas prosessi niin ei turhaan viitsi.
Opiskelen ansiosidonnaisella. Käytännössä saan saman rahan ja enemmänkin käteen nyt tukina kuin palkka oli.
Plan B eli tämän ammatin opiskelun jälkeen on hakeutua pätkätöihin (vakkariksi en enää lähde), keväällä kyllä haen yliopistoon lukemaan taas ihan eri alaa mitä aikaisemmat. Jos pääsen sisään, voin harkita jonkinlaista osa-aikatyötä mutta todennäköisesti otan opintotuen ja -lainan vain.
Olen työssä kaupungilla, joka aikoo irtisanoa 600 henkilöä. Yt:t ovat menossa. Luulen kuuluvani lähtijöihin. Minulla on yli 20 v kokemusta, mutta olen sairastellut paljon. En kuolisi, vaikka joutuisin lähtemään, työilmapiiri ei ole nykyisin paras mahdollinen. Moni muu tarvitsisi paikan minua kipeämmin, minulla on lainat maksettu ja lapset maailmalla.
Plan B... Olisin varmaan pari kuukautta ihan kotosalla, katselisin kevättä ja eläisin nuukasti ansiosidonnaisella. Mies on luvannut elättää, jos tiukka paikka tulee. Myöhemmin miettisin, mitä elämälläni tekisin. jos ei muuta, vapaaehtoistyö kiehtoisi. Minulla on pakko olla rutiinit aamuisine ylösnousuineen, koska luonteeni voisi olla sellainen, että masentuisin sänkyyn muuten.
Pieni kahvila ulkomailla on suuri haaveeni. Mutta se toteutuu vasta, kun mies on pois työelämästä.
Yt-neuvotteluiden odotettu tulos oli meikä ulos.
Nyt työttömänä enkä odota mitään. Työpaikkoja ei ole joita voisi hakea koska täällä on viime aikoina jäänyt n. 1000 henkeä työttömäksi ja lisää työttömiä tulee koko ajan.
Olen opintovapaalla. Yt:t juuri päättyi. Ei tietoa työtehtävistäni opintovapaan päätyttyä. Plan B on etsiä uusi osa-aikatyö ja jatkaa opinnot loppuun (2v jäljellä)
Yt-neuvottelut on päällä. Olen ollut 26 v samalla työnantajalla, ja olen alalla, jossa on nykyisin suuri työttömyys. Mutta saman konsernin toisessa firmassa on yksi homma auki, jota olen tehnyt, ja tunnen kaikki sen osaston työntekijät. Jos sinne haen, jos tämä työ menee. Olen myös ajatellut kouliintua monimuotoopetuksella jollekin ihan muulle alalla. Palkanlaskijoista, kirjanpitäjistä ja etuisuuslaskijoista (työttömyyskassat) on kuulemma pulaa, jospa sille alalle.
Yt:t on hyvin todennäköisesti tulossa ensi vuonna. 16 vuotta olen ollut samassa paikassa töissä ja nämä olisi ekat yt:t mun aikana. Oli aika järkytys kuulla asiasta.
Opiskeleminen kuulostaa hyvältä B vaihtoehdolta jos huonosti käy.
Olen työtön ja tarkoitus olisi käyttää työttömyysaika opiskeluun. Pitäisi löytää vain sopiva koulu.
[/quote]
IT ja teollisuusalalla yt:tä on monessa firmassa vähintään kerran vuodessa... nyt ei ole mikään hyvä tilanne etsiä töitä, jos et ole sattunut huomaamaan. :D
Olen sosiaalialalla, ja siellä on jatkuvasti yt:t päällä. Milloin lähtee keittiötyöntekijöitä, milloin pikkupomoja, milloin ohjaajia. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla, joten minua ei kait voida irtisanoa. Plan B on olla sillä kunnes lapsi täyttää sen kolme, mutta saa nähdä onko taloudellisesti mahdollista.