Apua syyhyn hoitoon
Hei,
Tarvitsen apua kuinka saada sitkeä syyhy pois. Tähän mennessä laitettu nix-voide kaksi kertaa ja stromectol otettu kaksi kertaa. Oireet vain jatkuvat ja nyt ihottuma vasta kunnolla leimahti. Tietääkö kukaan, voiko benzyl benzoate-voidetta tilata Virosta netin kautta? Nyt kun on nämä matkustusrajoitukset päällä niin hieman hankala matkustaa sinne. Ebaysta sitä saisi, mutta siihen menee viikkoja. Kertokaa kokemuksia tuosta Benzyl benzoate-voiteesta pliis. T. Epätoivoinen
Kommentit (29)
Ihottuma jatkuu aikansa vaikka hoito tehoaa koska on allerginen reaktio syyhypunkille. Kuolleita osia on ihossa. Meillä jouduin hoitamaan x2 nix ja x2 stromectol. Koiralle laitoin myös ulkloidimyrkyn ja siivosin ihan kaiken. Nukuimme makuupusseissa viikon jotta patjoissa ei olisi mitään enää. Kaikki kengät ym oli aikansa pusseissa...hirveä homma ja kauhea vaiva. Myötätuntoni.
Olen käynyt lääkärissä jo 2 krt. Outoa on se, että kunnollista ihottumaa ei aiemmin ollut vaan muita jälkiä kyllä, mutta nyt Stromectol in ottopäivänä tuli yhtäkkiä ihottuma. Muutaman päivän tuntui jo siltä, että vitsaus olisi ohi mutta pahalta näyttää.
- ap
Elimistöstä kestää aikansa kun se allerginen reaktio loppuu niihin punkkeihin. Ne kuolleet punkit kestää aikansa että ne saadaan elimistöstä pois ja elimistön reaktio niihin rauhoittuu.
https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Potilasohjeet/Ihotaudit/Syyhy_potilaso…
Lue tämä, sibicort taidi olla mainittuna tuossa. En tiedä kuinka laajalle iholle sitä saa laittaa. auttaa ihottumaan.(ei tapa punkkeja)
Saa apteekista ilman reseptiäkin.
Ivermektiini on ihmelääke, sitä olen käyttänyt ruusufinniin. Tappaa ihopunkkeja jotka pahentaa tulehdusta.. Olisin halunnut tuon pillerimuodossa, oisi päässyt ehkä kahdella pillerillä eroon ruusufinnistä sen sijaan että läträsin 3kk rasvaa naamaan.
Onhan kaikki hoidettu samaan aikaan ja KAIKKI vaatteet ja lakanat pesty?
Myös sohva?
Muovita sohva kahdeksi viikoksi, jos ei voi pestä.
Jälkioireilu
Syyhytartunnan aiheuttama kutina ja iho-oireilu kestää usein 2 – 3 viikkoa. Se johtuu ihon tulehdusreaktiosta eikä tarkoita syyhypunkkihoidon epäonnistumista. Omin päin ei pidä käyttää Nix® -voidetta kahta kertaa enempää, koska voide saattaa myös ärsyttää ihoa. Sekä Nix-voide että Stromectol- tabletit ovat yleensä hyvin siedettyjä. Voidehoito saattaa joskus epäonnistua eri syistä. Epäselvissä tapauksissa on mentävä uudelleen lääkäriin.
Hoitona atarax allergiareseptilääke jos ei saa unta.
Onko muilla tullu Stromectolin sivuvaikutuksena ihottumaa? Kun tämmöstä ihottumaa ei ole aiemmin tämän syyhy infektion aikana ollut. Eräältä sivulta luin että sivuvaikutuksena Voi olla ihottuma
Vain lääkäri osaa sanoa sinun ihottumaatasi onko se syyhystä johtuvaa vai lääkkeen aiheuttama.
Sinulla on joko sitkeä syyhy tai sitten saa syyhyn kokoajan joltain uudestaan.
Poika/tyttöystävä pitää myös hoitaa jos vaakamamboa harrastaa, ja nukkuu samoissa lakanoissa, kaikille syyhy ei aiheuta kutinaa, eikä varsinkaan alkuvaiheessa. Tarttuu takaisin.
Kun olet jo saanut kutinan niin elimistösi reagoi nopeammin syyhypunkille uusintatapauksessa. Elimistösi on siis herkistynyt sille.
Jälkioireisiin kokeile noita ohjeita jota oli syyhypotilaille, ja jos et saa unta niin pyydä resepti tuosta allergialääkkeestä. Siihen ei tule riippuvaisuutta kuten nukahtamislääkkeisiin.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Kortisonia 1% voi kokeilla myös kutinaan.
http://www.seututk.fi/fi-FI/Asiakkaalle/Hoitoohjeita/Potilasohjeet/Syyh…
Asun yksin enkä ole ollut ihokosketuksessa kenenkään kanssa 2 kuukauteen, joten tartunnanvaaraa ei ole. Toki voi olla mahdollista, että olen saanut vaatteista tms. Sen takaisin vaikka olenkin jo pyörittänyt pyykkirumbaa alusta asti, esim vaihtanut lakanat ja pyyhkeet joka päivä yms yms. Olen tehnyt paljon enemmän kuin ohjeet sanoo.
Minulle tuli Stromectolin oton jälkeen isoja paukamia. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi että ne ovat syyhypaukamia, ja voivat kestää kuukausia. Ainakin viikkoja ne kestivätkin. Liekö ne seurausta Ihon alle jääneistä kuolleista punkeista tai punkin eritteistä.
Jälkikutina kestää muuten todellakin pidempään kuin tuon 2-3 vkoa, näin ainakin minulle, meni varmaan pari kk ennen kuin kutina rauhoittui kokonaan, luulin itsekin etteä hoito epääonnistunut. Stromectol hoito otettiin kahteen kertaan.
Karsee vaiva, toiv ei ikinä enää.
Sinun pitäisi päästä sieltä kotoa jonnekin muutamaksi vuorokaudeksi siinä vaiheessa kun lääkitys on päällä. Silloin et tartuta muita, mutta ruoan puutteessa syyhypunkit kotonasi kuolevat.
Meillä oli kerran nuorena kauan kauan sitten syyhy, ostettiin apteekista jotain lientä, jolla peseydyttiin kerran (ja pestiin petivaatteet) ja se lähti kyllä sillä kertakäsittelyllä, ei mitään voiteita tarvinnut. Voihan olla, että on se aine on ollut jotenkin vaarallista ja poistettu myynnistä.
Olen jo tehnyt senkin eli poistunut kotoani 4 vuorokaudeksi. Syyhy senkun leviää, on nyt kasvoissa ja kämmeniin tulee uusia käytäviä. Mutta onko täällä kellään kokemusta benzyl benzoatesta, jota muissa maissa esim. Virossa on saatavana? Onko tehonnut paremmin kuin Nix ja Stromectol.
Ap
Eipä siinä mitään jos olisikin kutina, mutta kun tulee uusia ihomuutoksia. Hulluksihan tässä tulee.
Ap
Heippa ap, miten sinun tilanteesi lopulta päättyi? Vai onko vaiva vielä jatkunut?
Tämä syyhy senkun pahenee täällä Suomessa (sanoi apteekkarit ja lääkärit), eli siksi tämän keskustelun nostan kommentillani taas päivänvaloon.
Jep, itse kamppaillut nyt melkein 2kk tämän kanssa, eikä edelleenkään lääkäri suostu määräämään lääkkeitä koska ei näy käytäviä. No tadaa, nyt tänään tuli eka käytävä! Kävin siis jo marraskuun alkupuolella lääkärissä kun epäilin itse syyhyä. Kortisonia, allergialääkettä ja valohoitoa vaan. Kuulemma näyttää kovasti syyhyihottumalta mutta ei näy käytäviä! Enpäs määrää mitään lääkkeitä!
Toki olen omatoimisesti tätä hoitanut, mutta sain allergisen reaktion tuosta Bentzyylibentsoaatistakin, enkä ole varma uskallanko sitä taas uudemman kerran laittaa. Ehkä kokeilen kuitenkin, kun ei ole muutakaan ja Nixit eivät tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, itse kamppaillut nyt melkein 2kk tämän kanssa, eikä edelleenkään lääkäri suostu määräämään lääkkeitä koska ei näy käytäviä. No tadaa, nyt tänään tuli eka käytävä! Kävin siis jo marraskuun alkupuolella lääkärissä kun epäilin itse syyhyä. Kortisonia, allergialääkettä ja valohoitoa vaan. Kuulemma näyttää kovasti syyhyihottumalta mutta ei näy käytäviä! Enpäs määrää mitään lääkkeitä!
Toki olen omatoimisesti tätä hoitanut, mutta sain allergisen reaktion tuosta Bentzyylibentsoaatistakin, enkä ole varma uskallanko sitä taas uudemman kerran laittaa. Ehkä kokeilen kuitenkin, kun ei ole muutakaan ja Nixit eivät tehoa.
Siis lokakuun alkupuolella kävin ensimmäisen kerran lääkärissä. Määräsi ison liudan verikokeita, jotka maksoivat satoja euroja, vaan ei syyhylääkettä.
Lääkärille mene hyvä ihminen!