Love Connection, osa 11
Kommentit (493)
Nostetaanpa nyt sitten kun porukka kirjoittelee kahteen eri ketjuun.
Ootteko muuten huomannu että esittwlyvideot ovat tulleet tuonne areenaan myös?
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 18:11"]
Olen samanikäinen Hanneleen kanssa. Meillä ei ikinä, siis ikinä puhuttu koulussa vieraita kieliä. Kappaleet kuunneltiin nauhurilta ja järjestäjän liitutaululle kirjoittamia vastauksia tarkastettiin tunnilla. Ja niitä tehtäviä riitti! Koskaan ei puhuttu mahdollisesta kielenkäyttötilanteesta mutta ylioppilaskokeista puhuttiin joka ikisellä tunnilla lukion ykkösestä lähtien.
[/quote]
Minulla on 70/80-luvulta ihan samanlaiset muistot. Oikeaoppista ääntämistä katsottiin jopa vinoon tyyliin "mitä tuo oikein esittää", ja puhetaidoilla brassailu sallittiin vain vaihto-oppilaana olleille. Hekin tietysti olivat niitä, joita muutenkin kadehdittiin vanhempien sosiaalisen aseman takia, joten jos vaikka jotain osasikin, oli parempi pitää ns. matalaa profiilia. Ylioppilaskoe piti silloin sisällään rakenteen, luetun- ja kuullunymmärtämisen ainekirjoituksen lisäksi, eikä puhuttua kieltä arvioitu mitenkään. Sen aika tuli sitten myöhemmin, jos yliopistoon sattui pääsemään.
En ole huomannut, täytyy katsoa :)
Mistäköhän Ann-Marie pillastuu. Vetääkö Markus räkäkännit :) Aika paljon tapahtumia jää kyllä vikaan jaksoon!
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 18:11"]
Olen samanikäinen Hanneleen kanssa. Meillä ei ikinä, siis ikinä puhuttu koulussa vieraita kieliä. Kappaleet kuunneltiin nauhurilta ja järjestäjän liitutaululle kirjoittamia vastauksia tarkastettiin tunnilla. Ja niitä tehtäviä riitti! Koskaan ei puhuttu mahdollisesta kielenkäyttötilanteesta mutta ylioppilaskokeista puhuttiin joka ikisellä tunnilla lukion ykkösestä lähtien.
[/quote]
Minulla on 70/80-luvulta ihan samanlaiset muistot. Oikeaoppista ääntämistä katsottiin jopa vinoon tyyliin "mitä tuo oikein esittää", ja puhetaidoilla brassailu sallittiin vain vaihto-oppilaana olleille. Hekin tietysti olivat niitä, joita muutenkin kadehdittiin vanhempien sosiaalisen aseman takia, joten jos vaikka jotain osasikin, oli parempi pitää ns. matalaa profiilia. Ylioppilaskoe piti silloin sisällään rakenteen, luetun- ja kuullunymmärtämisen ainekirjoituksen lisäksi, eikä puhuttua kieltä arvioitu mitenkään. Sen aika tuli sitten myöhemmin, jos yliopistoon sattui pääsemään.
[/quote]
En oikein jaksa ymmärtää miten nuo lukioaikaiset kieliopinnot vaikuttavat mielestänne niin paljon nykypäivän kielitaitoon?
Itse en ole vielä ihan Hannelen iässä, mutta kouluajoista on kuitenkin 20 vuotta. Osasin silloin varsin hyvin ranskaa ja ruotsia, mutta niiden käyttämättömyys on saanut osaamisen sellaiseen tilaan, että aika tönkköä keskustelu on.
Englantia on tietysti ympäristössämme eri tavalla ja työelämässäkin olen käyttänyt sitä jo yli 15 vuotta päivittäin, joten väittäisin että olen vähintään samalla tasolla kuin vaikkapa Nina P ja Sari. Sanavarastoni on tietysti työasioissa parempi kuin vaikkapa johonkin minulle outoon harrastukseen liittyen, mutta jokapäiväiseen keskusteluun pystyn erittäin hyvin.
Toki tiedän, että tiettyä ikäluokkaa ei ole tosiaan koulussa kannustettukaan käyttämään opiskeltavaa kieltä käytännössä, mutta ei kohta 30 vuotta sitten tapahtuneita opiskeluja voi pistää tämän päivän osaamattomuuden syyksi.
Ja itseänikin kyllä ihmetyttää Hannan heikko kyky ilmaista itseään englanniksi. Yhdeksännellä luokalla oleva serkkuni puhuu suurinpiirtein samantasoisesti :) Voisiko syynä olla jonkinlainen jännitys Markuksen kanssa, kun muuten tuntuu olevan hiukan rennompi?
Ketkäköhän ovat lopulliset valinnat ja onko tuossa mitään mahdollisuuksia oikeille romansseille?
Ketkäköhän ovat lopulliset valinnat ja onko tuossa mitään mahdollisuuksia oikeille romansseille?
Nyt vaikuttaa siltä, että Hannele vei taas pisteet kotiin. Hän selkeästi panosti Henrin poikien tapaamiseen ja näki vaivaa ottaessaan kontaktia Ericiin. Sari ei vaikuttanut nähdyn perusteella niin hyvältä äitipuoliehdokkaalta. Sarin ja Henrin treffipaikka outo: ei kovin romanttista olla rangella pro kolmantena pyöränä. Olisikohan Henri tehnyt jo valintansa Hannelen suuntaan ja halusi treffit vaan pois alta...
Tylsää kun Enni luovutti jo. Hän olikin sitten todella vaivaantuneena Matin vanhempien luona.Nyt sitten jännitetään saako Matti avattua suunsa Tuulian kanssa ja kerrottua ihastumisestaan (jos ylipäätänsä on ihastunut). Tuulian hihitys ei enää ärsyttänyt vaan hän vaikutti ihan reippaalta Matin vanhempien seurassa. Mitä tahansa ensi jaksossa tapahtuukaan, tuskin on kuitenkaan kyse vuosisadan rakkaustarinasta. Tuulia voisi olla Matille kuitenkin hyvä opettaja...;)
Markus on niin ihastunut Ann-Marieen, että on pakko koko ajan juoda ja juottaa toista. Ehkä jo häiritsevässä määrin tässä jaksossa...no ainakin Markus sai ilmaistua ihastumisensa. Ann-Marieen treffeihin oli kyllä panostettu eri tavalla kuin Hannan. Ihan säälitti Hanna, kun hän ei vaan saanut sanottua oikein mitään. Muuten vaikuttaa ihan sympaattiselta, mutta kipinää ei vaan ole. Hämäyksen ja jännityksen luomisen vuoksi on varmaan vaan keksitty, että Markuksen isä olisi eri mieltä valinnasta. Eiköhän kaikki ole sitä mieltä, että Markuksen valinta on ihan selvä.
Osuva analyysi, 14. Mistä luulet että A-M vetäisi herneet nenään (vai olikohan se jotenkin leikattu kohtaus?).. Liittyikö juopotteluun vai hylkeiden ahdisteluun. Hannele oli kyllä oikeasti tosi symppiksen oloinen ottaessaan kontaktia Ericiin ja se halaus oli ihana!
Marksu, kauhee juoppo, not very interesting
A-M suuttumisen näyttäminenkin voi olla hämäystä, jotta säilyisi edes jokin jännitys valinnoista ensi jaksoon. Oikeastihan ei ole kovin vaikeaa ennustaa lopullisia valintoja: Matti valitsee Tuulian ja Markus Ann-Marien. Henrin valintaa en lähde veikkailemaan (vaikka Hannele vaikutta olevan vahvoilla), mutta ei siinäkään ole lopulta mitään jännitystä koska vaikuttaa ettei Henri hae oikeasti mitään vakavaa.
Kännikala :D Noh, juo vielä tää, lähetäänkö sitten sun veneelle? vinks, vinks
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 22:23"]
[/quote]
Mä autan sua riisuu noi housut ettet oksenna niille, jookosta?
Mitä, lähtikö Enni pois? En ole katsonut jaksoa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 22:23"]
[/quote]
Mä autan sua riisuu noi housut ettet oksenna niille, jookosta?
[/quote]
Mitä, ei mulla oo mitään housuja, hik..
Kyllä sarjan kääntäjilläkin on tuottanut työtä kääntää meidän suomineitojen irrallisia sanoja ja kiusallisen huonoja lauserakenteita katsojille ymmärrettävään muotoon. Huh huh tämänkin jakson ulosantia.