Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysi-ikäisen mt ongelmaisen/syömishäiriöisen pakkohoito

Vierailija
27.12.2013 |

Noniin eli. Isäni uhkaa minua pakkohoidolla. Olen 22-vuotias, elämäni ja opiskeluni luistavat noin muuten mutta minulla on masennuslääkitys ja keskivaikea anoreksia, olen 168cm ja 46kg. Oireilin jo teini-iässä mutta ei silloin asia edennyt mitenkään. On ollut lä ja alamäkiä sen jlk.

Tänä syksynäisäni on keksinyt että vain pakkohoidolla minustasaadaan normaali ja "naisennäköinen"

Olen ihan oikeasti peloissani, käyn psykologilla puhumassa kerran viikossa ja minulla on takana myös jaksoja avohoidossa. Koetan parantua omalla tyylilläni, enkä usko että on edes mahdollista koskaan täysin päästä eroon näistä kahdesta. Isäni uhkailu saa minut vain entistä hermostuneemmaksi ja pelokkaamaksi. Suhtaudun kielteisimmin asioihin kuin esim kesällä.

Olen kuitenkin aikuinen joten onko edes mahdollista teoriassakaan (ja tässä taloustilanteessa) mahdollista, että minut luokiteltaisiin itselleni/muille vaaralliseksi ja määrättäisiin pakkohoitoon?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, tuon kertomasi perusteella en usko, että on perusteita pakkohoitoon. Varmaa tietoa minulla ei ole.

Vierailija
2/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan, että laitohoitoa on vaikea saada niidenkin jotka sitä oikeasti tarvitsisivat. Ja toivon ainakin etten ole hulluimmasta päästä mt tapauksia. En pidä tästä uhkailusta ollenkaan.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti saa sinua pakkohoitoon. Täysi-ikäisen ihmisen pakkohoitoon ottamiseen täytyy kyllä olla äärimmäisen vahvat perusteet, esim. itsetuhoisuuskaan ei riitä, ellei taustalla ole psykoositasoista mielenterveyden häiriötä. 

Kauhea tavallaan sanoa, mutta tuntuu että sinun olisi hyvä ottaa vähän etäisyyttä isääsi, koska hän ei selvästikään tue sinua vaan aiheuttaa sinulle (tahtomattaan) pahaa oloa, mitä et varmasti tilanteessasi yhtään enää lisää kaipaa. 

Vierailija
4/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että pakkohoitoon sua saataisiin (saati että siitä hyötyisit...). Sulla on toimiva hoitosuhde ja varmaankin halu normaaliin elämään? Tsemppiä sulle <3 Toivottavasti saat jostain muusta itsellesi hyvän olon kuin syömisen säännöstelystä.

Vierailija
5/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäsi on huolissaan, mutta ei valitettavasti saa sinua pakkohoitoon. Saat ihan rauhassa kuolla ennen isääsi sydänvaivoihin ja osteoporoosiin. Minä olen nyt 4-kymppinen sydänvikainen, haurasluinen, huonohampainen, sisäelinvikainen anorektikko. Tämä sinuakin odottaa.

Vierailija
6/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille (ja kutoselle, tiedän tuon kaiken, minulla on myös ravintoterapeutti, kiitos vaan muistutuksesta)

päivä kerrallaan, onneksi elämässäni on ystäviä jotka tukevat eritavoin kuin isäni.

Vierailija
7/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksiasta kärsinyt sisareni kuoli alle nelikymppisenä. Olimme niin tottuneet hänen anoreksiaansa, ettemme ymmärtäneet että sydänkin on lihas jota elimistö syö ravinnonpuutteessaan :(. 

Hän apua nuorena mutta 25-vuotiaana todettiin ettei mt-toimiston resurssit riitä kroonikon hoitamiseen eli nappireseptin kanssa omilleen.

Vierailija
8/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaaottoni kasi, kroonistuuhan tämä minullakin, mutta mulla on elämänhalua ja tavoite paranimiseen. Isäni moukaroi uhkauksillaan tavoitteitani. 

Vierailija
9/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkohoitoon saa käytännössä vain sellaisen aikuisen joka on a)psykoottinen eli todellisuudentaju pettänyt ja b)tämän lisäksi vaarallinen itselleen (edellytetään käytännössä välitöntä hengenvaaraa) tai muille. 

Niin tiukat edellytykset siis, että pakkohoito kohdallasi ei kyllä taida olla mahdollisuus. Toivottavasti haet ja hyödynnät saamaasi hoitoa ja tukea ja pyrit kohti normaalia tervettä elämää tavalla joka sinulle sopii. Ehkä olisi mahdollista ottaa joskus isäsi mukaan psykologille tai järjestää hänelle oma yhteyshenkilö joka selventäisi hänelle miten parhaiten voi tukea toipumistasi. 

Vierailija
10/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuista ei saa pakkohoitoon ellei ole psykoottinen.

Vierailija
11/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääsisi edes osastohoitoon vaikka haluaisit itse. Avohoito on päivän sana ja paikkoja on aina vaan vähemmän.

Vierailija
12/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrinen pakkohoito voi aikuisilla tapahtua käytännössä kahdessa tapauksessa: A) psykoosi B) välitön itsemurhauhka. Ei täyty kumpikaan ap:n tapauksessa, jossa hoidon saaminen valitettavasti on vaikeaa tai mahdotonta vaikka itse (ap) haluaisi. Isän uhkailuilla ei mitään pohjaa. T. Lääkäritäti

Vierailija
13/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 21:48"]

Aikuista ei saa pakkohoitoon ellei ole psykoottinen.

[/quote]

Mitä miinustettavaa tässä oli?

Vierailija
14/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisella anoreksiassa pakkohoidon kriteerit täyttyvät, kun BMI on alle 13.

Vierailija
15/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmissa viesteissä on virheitä. Seuraa raakaa faktaa suoraan mielenterveyslaista, eli pakkohoidon edellytykset:

1. ) Potilaan täytyy olla mielisairas,jolla tässä yhteydessä tarkoitetaan psykoottisuutta eli todellisuudentajun merkittävää hämärtymistä

2.) Hoitoon toimittamatta jättäminen a) pahentaisi potilaan mielisairautta, b) olisi vaaraksi hänen tai c) jonkin muun terveydelle tai turvallisuudelle

3.) muut mielenterveyspalvelut eivät sovellu tai riitä

Kaikkien kolmen edellytyksen täytyy täyttyä. Lääkäritädille: pelkkä psykoosi ei riitä, eikä välitön itsemurhauhkakaan.

Vierailija
16/29 |
27.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 23:48"]

Aikuisella anoreksiassa pakkohoidon kriteerit täyttyvät, kun BMI on alle 13.

[/quote]

Väärin. Ei täyty. Luettelin kriteetit viestissä 16.

Vierailija
17/29 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä.. Kyllähän nuo kaikki pakkohoidon kolme kriteeriä täyttyy, kun sairastaa laihuushäiriötä ja BMI on alle 13. Alle 13 BMI on otettu juuri sen takia rajaksi tuohon, koska silloin on somaattisesti jo niin huonossa kunnossa, että noutaja on jo lähellä.

Vierailija
18/29 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 00:00"]

Siis mitä ihmettä.. Kyllähän nuo kaikki pakkohoidon kolme kriteeriä täyttyy, kun sairastaa laihuushäiriötä ja BMI on alle 13. Alle 13 BMI on otettu juuri sen takia rajaksi tuohon, koska silloin on somaattisesti jo niin huonossa kunnossa, että noutaja on jo lähellä.

[/quote]

Eivät täyty. Alle 13:n BMI ei suoraan tarkoita samaa kuin psykoottisuus. Ehkä sekoitat tähän jonkun yksittäistapauksen, johon sattumalta ja muiden syiden ohella liittyi tuo BMI-raja.

Vierailija
19/29 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden tietojen valossa siis en joudu pakkohoitoon? Ellen nyt aivan romahtaisi. Toivottavasti en.. Ei ahdista ainakaan niin paljon kuin aamulla kun sai tätä tietoa!

-ap

Vierailija
20/29 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 00:18"]

Näiden tietojen valossa siis en joudu pakkohoitoon? Ellen nyt aivan romahtaisi. Toivottavasti en.. Ei ahdista ainakaan niin paljon kuin aamulla kun sai tätä tietoa!

-ap

[/quote]

Et joudu, aivan varmasti :) Taisteluvoimaa sairauden suhteen, elämä on niin paljon antoisampaa kuin anoreksia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän